Hoofdsponsor

1/72 M19 "Battletruck" Tank Transporter.[DONE]

MadMax is misschien verkeerd gekozen als titel, het is geen truck uit de films die ik wil bouwen maar eerder één die er losjes op gebaseerd is. Er zal wat roest op te vinden zijn omdat een truck perfect kan rijden met roest, uiteraard niet helemaal doorroest maar hier en daar een beetje. Qua kleur, deze foto vond ik op het net:

attachment.jpg

Jullie hebben gelijk dat een geroeste vrachtwagen niet kan dienen als battletruck (misschien een betere titel?) maar het is zo leuk werken met die pigmenten. Later bij de afwerking zal ik ook nog stofpigment gebruiken.

Roy: wat bedoel je juist met ruwe textuur?

Leysend: het was inderdaad niet zo eenvoudig die aanpassingen maar ik ben zeer blij dat ik ze gedaan heb. Het was een goede leerschool en inderdaad een mooie verbetering.

Wie kan er de titel van dit topic veranderen? In plaats van "MadMax" zou ik graag "Battletruck" zien staan. Misschien volgende keer eerst nadenken over een titel en dan pas posten, het is niet de eerste keer dat ik een titel wil laten veranderen :O

Ik doel op deze foto:

attachment.jpg

Het kan zijn dat de foto de realiteit geen eer aandoet of dat ik het niet goed zie, maar het lijkt alsof de textuur van de laklaag nogal ruw is. Ik leid dat af uit de plek waar het licht op valt, boven het rechterdeel van de voorruit (op de foto links). Het lijkt alsof ik daar geen gladde laag zie maar putjes of andere oneffenheden in de lak. Op zo'n kleine schaal is dat, zoals ik het inschat natuurlijk, minder realistisch.

Het is inderdaad een helse truck.

Ondertussen is de kleur van de truck wat aangepast, het bruin was wat aan het overheersen. Zo ziet het er nu uit:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.php

Bij het samenlijmen zal nog wat moeten bijgewerkt worden vrees ik maar dat komt wel goed. De textuur ziet er wat beter uit nu vind ik zelf en ik ben happy met het resultaat.

Dankjewel mensen.

Een foto van de decals op de deuren. De linkse is niet zo goed gelukt maar omdat ze toch moeten verweerd worden is dat niet zo'n ramp.

attachment.jpg

Laadbak en chassis zijn getrouwd.

attachment.php

Gisteren bij het dryfitten gemerkt dat je recht in de motorruimte kan kijken vanuit de cabine met open deur. Omdat dat geen zicht is een stukje gelijmd om het zicht te blokkeren. En nee, er zit geen motor in maar dat heeft ook geen zin want je ziet er absoluut niks van.

attachment.php

De kieren van dit plaatje zijn ondertussen al opgevuld met secondenlijm en alles zal een zwart kleurtje krijgen, mede ook om het zicht optisch te blokkeren.

Ze komen er inderdaad goed uit, hier en daar is er nog wat werk aan de decals om ze nog wat beter te integreren in de deur.

Het dashboard zit ook al op z'n plaats en ik heb nog nooit in een project zoveel dryfit toegepast en zoveel moeten bijwerken nadien. Maar ik heb dan ook nog nooit op voorhand schilderwerken gedaan.

attachment.jpg

Het stuur ziet er bij nader inzien wat lomp uit, tips om dat er wat kleiner te laten uitzien zonder alles te moeten demonteren? Optisch bedrog misschien?

Om optische illusie te creëren, kan je het stuur een zwarte rand geven aan de buiten en/of binnenkant. Het stuur zelf geef ja dan een lichtbruin of metalen kleur.

Alain dat was bij Yves ook zo en ik heb voor hem een stuurtje gesoldeerd dat zag er ook niet uit in zijn JEEP maar daar heb ik op het net afmetingen van gevonden
Marc

Dat ging ik ook voorstellen, zelf een stuur maken met ijzer- /koperdraad. Maar hij vraagt om een oplossing zonder te moeten afbreken ;)

Afbreken en opnieuw beginnen is uiteraard de beste oplossing maar ik zit er mee in dat het helemaal zal verkeerd lopen bij afbreken. Solderen lijkt me wel iets handigs om te leren, iets om me in te verdiepen.

Dan maar een tip voor je volgende bouwproject.

Om zo'n stuur te maken, zie hier voor het vormen van een cirkeltje van koperdraad in de diameter welke je wilt (je kunt i.p.v. een punch ook de steel een klein boortje gebruiken). Als je het cirkeltje hebt, lijm je de uiteinden aan elkaar vast; je lijmt er een of twee stukjes draad op en klaar is kees.

Afbreken en opnieuw beginnen is uiteraard de beste oplossing maar ik zit er mee in dat het helemaal zal verkeerd lopen bij afbreken. Solderen lijkt me wel iets handigs om te leren, iets om me in te verdiepen.

Precies om die reden zaag je het ook af met een microzaagje. Die zijn bijv. te koop bij RB Productions, zie hier. Naar mijn idee zou elke modelbouwer idealiter een dergelijk zaagje in z'n gereedschapskist moeten hebben.

Dit is nu eenmaal het grote nadeel van niet dryfitten. ;)
Altijd doen, dan kun je dit soort dingen in de kiem smoren.
Als het stuurtje met normale hobbylijm is vastgezet, moet dat met wat wringen er wel weer afkomen hoor.
Ik kan volledige auto's demonteren die met Revell naaldlijm zijn vastgezet zonder schade. (voorzichtigheid is wel aangeraden natuurlijk)

Op dit model doe ik heel veel dryfit maar het stuur niet dus. Het zag er nog redelijk uit toen het nog los was maar eenmaal op z'n plaats geplakt wat het niet zo redelijk meer.

Wringen zal ik niet riskeren, het optisch bedrog zal geprobeerd worden alsook zal deze fout in m'n geheugen gegrift staan.

Tsja ik weet gewoon niet wat ik moet zeggen... wil je zo graag tips en adviezen geven over van alles en nog wat, linksom of rechtsom, alternatieven... maar ik kan te slecht peilen hoe ik je het beste kan (proberen te) helpen. Ik ga voorlopig even wat passiever worden in deze thread en toekijken hoe anderen hun commentaren e.d. aanpakken, ik blijf het wel volgen want het is een interessant project. Beetje onsympathiek (overkomend)e post misschien, maar zo weet je de reden van mijn voorlopig moratorium; niets persoonlijks dus.

Terug
Bovenaan