Hoofdsponsor

1/35 M4 High speed tractor [DONE]

• Onderwerp starter Onderwerp starter yves
  • Startdatum Startdatum
Ik weet niet hoe die zitzakken er in het echt uitzien; heb je daar een voorbeeld van? Nog steeds zien ze er hier vooral uit als stukjes Milliput. Maar misschien dat als ik foto's zie van de originele zitzakken, ik denk 'o dat klopt precies'.

Hoi,Roy op de vorige pagina heb ik een ref.foto gezet..denk dat ik er nu wel kort tegen zit ?

Grtz yves,

Persoonlijk vind ik nog van niet, ik zou het nog dunner maken en daarnaast bovenin de butsjes maken. Het is niet zo makkelijk om dit snel na te maken; een geduldige hand, wat fijne gereedschapjes en wat water (met vinger) kunnen je hier helpen.

Omdat het zo'n ongewone voorwerpen zijn (die in elk geval voor mij buiten het verwachtingskader vallen binnen zo'n pantservoertuig) is het temeer zaak om ze zo realistisch mogelijk weg te zetten.

Nogmaals, mijn persoonlijke mening; zodra je er zelf genoegen mee kunt nemen kun je ze ook als af beschouwen. Maar een kritische noot is nooit weg he :)

Idd Roy..je hebt er een punt in..zal eens een nieuwe poging doen om he te verbeteren...moet er ook een goed gevoel bij hebben en dit gepaard met de nodige raad en opbouwende kritiek gaat da lukken..bedankt voor uw mening die ik zeker ten harte neem..!;-)

Grtz yves,

Bijgaand probleem is dat er geen structuur in zit, terwijl de leefkuil-zakken er toch als van stof gemaakt uit zien.

Kijk eens naar een gewassen (en nauwelijks gestreken) zakdoek:

23078825489_2f53e87e87_b.jpg

Daar zit een mooi fijn patroontje in (sommige zakdoekjes hebben een nog fijner patroon) en ze hebben ook nog eens die mooie deukjes en kreukjes. Zitten er te veel in, strijk je de zakdoek een beetje; zitten er te weinig in, dan vouw je hem even in een bolletje en haal je hem daarna weer uit elkaar.

Vergelijk het eens met je referentiefoto en ik denk dat je -net als ik- gelijkenissen ziet.

Ik denk dat je met wat knip- en vouwwerk in no time zo'n kussentje hebt gescratcht.

Dank u Krutje, we doen ons best en dit is het resultaat van alle raad en opbouwende kritiek van dit zalig forum....

Grtz yves,

Nog niet van alle raad he ;) Weet je al of je de zakdoek-truc gaat proberen?

Nog beter is trouwens een overhemd, dat stof is veelal nog fijner dan dat van zakdoekjes. Of een stropdas.

Ik ben benieuwd of je het gaat proberen.

Goede morgen heren...,
Heb bij de volgende foto vier verschillende verwerkingen van de zitzakken...deels ondersteund door de zakdoektruc van Roy...

1. Eén-laags tissuedoekje
2. Zakdoek
3. 2-laags tissue
4. Enkel Milly putty

attachment.jpg

Grtz yves,

Lukt het niet de zakdoek iets te kreuken en dunner te maken? Bijv. Spannen over een dun stukje plasticard?

Je referentie:

attachment.jpg

Ik schat zo'n zitzak in als ongeveer 40 centimeter breed. Op schaal 1/35 is dat 1,143 centimeter.

Nu ik binnenkort ook aan de bak moet met stof (radiateur voor mijn 1/72 Mercedes vrachtwagentje), dacht ik zelf eens de schaar ter hand te nemen.

1. Een overhemd heeft vaak een fijn patroon, nog fijner dan dat van een zakdoek. Zijde is misschien nóg dunner, maar ik heb een overhemd dat te klein is inmiddels (zoals jullie zullen begrijpen, is het in de loop der tijd behoorlijk gekrompen dus nu kan ik het niet meer aan).

23467612235_ddac913824_b.jpg

2. Vouwtjes aanbrengen met een voorwerpje op een zachte (in dit geval: rubberen) ondergrond.

23359092452_d75931b0b8_b.jpg

3. De tussenstand: iets teveel rafeltjes nog.

23171818670_cec0202b14_b.jpg

4. Als de rafeltjes grotendeels zijn weggeknipt, ziet het er zo uit.

23171816300_77d91e8cd4_b.jpg

Ik denk dat als je dit met houtlijm zou behandelen, je er mooie extra vouwtjes en putjes in zou kunnen boetseren en dat je bovendien geen pluisjes meer zou zien. Ik denk dat dit aardig in de buurt komt van het origineel, in elk geval ziet het er uit als een kussentje op schaal. Het lijkt ook de juiste dikte te hebben (het zijn nu drie laagjes). Met wat houtlijm en misschien een nog fijner patroontje, denk ik dat je een realistische zitzak op schaal krijgt. Bovendien kost het weinig moeite om het te maken.

Bedankt voor de handleiding Roy doormiddel van het zelf toebrengen van de kreukjes zalt wel lukken,de zakdoek zelf meer kreuken ging nie doordat bij het omwikkelen ze weer glad komen te staan...bij de eerste vrije momenten ga ik er mij nog eens op toeleggen...

Grtz yves,

Hoi ben er weer met de volgende try-out..
Met dit resultaat ben ik meer tevreden,de kruekjes nog iets meer detailleren maar de basis is goed ..denk ik,heb een foamplaat genomen ,afgestript en daarna de foam er ook af gehaald ,deze bekleed met zakdoekstof en ziehier....
attachment.jpg

attachment.jpg

Wat zijn jullie bevindingen...?!

Grtz yves,

Dat ziet er denk ik al goed uit, waarbij een fijner patroontje het geheel misschien nog zou afronden. Maar dit is al een erg overtuigend resultaat zodra het geschilderd is, schat ik in.

Vergeet niet dat het er (veel) beter uit zal zien na vastlijmen aan de ondergrond. Dan pas geef je de illusie van zwaartekracht van het zware kussen.

Ik zou het geheel, na verlijmen en na het aanbrengen van deukjes en vouwtjes, alvorens in kleur te zetten eerst een laag vernis geven om te voorkomen dat het stof alle verf opneemt.

Dat ziet er denk ik al goed uit, waarbij een fijner patroontje het geheel misschien nog zou afronden. Maar dit is al een erg overtuigend resultaat zodra het geschilderd is, schat ik in.

Vergeet niet dat het er (veel) beter uit zal zien na vastlijmen aan de ondergrond. Dan pas geef je de illusie van zwaartekracht van het zware kussen.

Ik zou het geheel, na verlijmen en na het aanbrengen van deukjes en vouwtjes, alvorens in kleur te zetten eerst een laag vernis geven om te voorkomen dat het stof alle verf opneemt.

Deze gaat het worden Roy ,bij het verlijmen ga ik de zijkanten nog wat indrukken om het volume in het midden te benadrukken...hier nog ne een foto uit andere hoek...
attachment.jpg

Grtz yves,

Dat derde kussen van links ligt wel in een interessante positie. Je kunt dat aan de voorkant er vanaf laten draperen een beetje. Dus, vastlijmen net als de drie andere kussens (vooral belangrijk: de randen), en van dat derde kussen daarnaast de voorste 'flap' naar beneden buigen en vastlijmen.

Leg eerst eens een vergelijkbaar kussen (als je dat hebt liggen thuis) op een plank of een tafel, om te zien hoever het flapje onder invloed van de zwaartekracht inzakt.

Thanks for the advice..de rest...dat zien we morgen dan wel weer......

Grtz yves,

Even er nog een vraagje tussen gooien betreffende het eigenlijke einddoel met dit project...
Weet iemand waar ik US soldiers in een rustpose kan vinden bv.zoals op de doos rond een kampvuur of dergelijke?
Heb reeds bij Alpine figures gezocht maar ...tevergeefs..

Grtz yves,

Terug
Bovenaan