Hoofdsponsor

1/32 M65 Atoomkanon [DONE]

Het wordt nog zotter. Ik ging het probleem van de zuigers meteen te lijf. Aan de kant van de achterste truck was het niet zo erg, daar moest ik gewoon de openingen onderaan de armen wat groter frezen.

attachment.jpg

In deze openingen komen stukjes 8mm aluminiumbuis die ik ondertussen gekocht heb. Daarmee heb ik nu het complete gamma buizen van 3 tot 10mm. Maar aan de andere kant van het kanon was er een grotere calamiteit vast te stellen.

attachment.jpg

De benodigde armdikte die ik aan de achterkant had, was hier een stuk smaller. Hier zou ik nooit dezelfde diameter van buis door krijgen. Bovendien zat er aan de binnenkant reeds de geperforeerde messingplaat die je op deze foto ziet. DE wand kon daar dus nog niet eenvoudig dikker gemaakt worden.

attachment.jpg

Ik besloot dit voorzichtig terug te demonteren. Het Evergreen zou daardoor beschadigd raken, maar dat moest toch opnieuw ontworpen worden voor een kleinere tussenafstand tussen de armen.

attachment.jpg

Hier is de plaat weggehaald.

attachment.jpg

In de plaats zijn twee stukken tussenwand gelijmd, die de breedte van de armen op dezelfde afstand brengen als de schuifmaat daarnet.

attachment.jpg

Ook de scharnieren boven op de armen zijn weggezaagd, want die zouden zich anders niet meer boven het middelpunt van de zuiger bevinden.

attachment.jpg

Een nieuwe verbindingsplaat is uitgesneden en vastgelijmd.

attachment.jpg

De geperforeerde messing plaat is aan de zijkanten teruggeplooid en is nu licht trapezoïdaal. De plooiranden gebruik ik nu om ze te verlijmen, die moesten dan wel terug recht geslepen worden.

attachment.jpg


De scharnieren zijn al teruggezet.

attachment.jpg

Er wordt geplamuurd nadat de openingen dichtgestopt zijn met Evergreen. Morgen kan ik de onderkant aanpakken om er openingen in uit te frezen voor de zuigers. Het moet wel snel gaan, want het kanon is vandaag ingeschreven voor de wedstrijd volgend weekend in Bornem.

http://www.mcwillebroek.be/mcw_happening_2017.html
 
Jawadde man.
" Voor alle modelbouw verbouwingen groot en klein, moet je bij de Steven zijn"
 
Te zot voor woorden maar geweldige prestatie die niet iedereen gegeven is respect Steven grt.
 
Jullie zijn van harte welkom in het klasje, het is nog in die school te doen. We doen er nog een schepje bovenop.

De volgende stap was het uitsnijden van de bodemplaat voor de arm. Deze plaat steekt onder aan de arm iets uit, tot aan de plek waar de arm aansluit op het affuit.

attachment.jpg

Eerst moest dus de vorm van de plaat nauwkeurig overgetrokken worden op papier. Er zit een knik in het vlak, dus de plaat wordt langer dan wanneer je alles zou afmeten van een 2d-plan. Dat heb ik overigens niet van het bovenaanzicht.

attachment.jpg

Dan wordt een offset gemaakt van een halve millimeter rondom de schetslijn. Er wordt al tot een bepaalde diepte gesneden in deze lijn.

attachment.jpg

De openingen voor de hydraulische armen worden er wel eerst in gefreesd. De krachten die hierbij op de smalle stukjes plaat komen, kunnen beter opgevangen worden wanneer ze nog in het vel zit.

attachment.jpg

Na het frezen wordt met een halfronde vijl de opening zorgvuldig afgewerkt.

attachment.jpg

De plaat kan dan met klemmen tegen de arm gekleefd worden. Er zal nog wel bijgevijld moeten worden achteraf.

attachment.jpg

Ook de tweede arm krijgt een dergelijke plaat. Het detail van de uitstekende rand is door deze aanpassing nu ook overgebracht op het model, iets dat niet gebeurd zou zijn als ik voor de hydraulica een aan de kit aangepaste maat had gekozen.

attachment.jpg
 
Bedankt, nog even dapper doorgaan.

Vandaag gaan we de zuigers onder de draagarmen hangen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Op deze foto's zijn ze te zien bij het kanon in Aberdeen Proving Ground. De zuigers kunnen vastgehaakt worden aan het affuit via de sleepogen, die hier nu opgehangen zijn aan de haken van de truck.

attachment.jpg

Eerst worden vier stukjes styreenbuis van 7 mm diameter dichtgekleefd aan de onderkant. Er wordt een rondje op gekleefd dat met de punch&die geslagen is en dan wordt daar een gat in geboord. De plunjer zal in opgetrokken toestand maar een paar millimeter lang moeten zijn, maar hij bestaat uit een stukje van een roestvrijmetalen brochettestokje. Die zijn wel met de slijpschijf gezaagd, dat spul is erg hard. Daarna moest het ook nog glad gepolijst worden om er straks de sleepogen aan te hangen.

attachment.jpg

Aan de bovenkant komt de scharnier waar de zuiger aan opgehangen is. Ik kan niet de volle lengte van de zuigers incorporeren in de armen, want de dikte van het plastic bovenaan de arm is zo'n twee millimeter en je kan er met de Dremel niet bij. Dat hoeft ook niet want je ziet dat stuk toch niet. Dat wordt nu overbrugd door een stugge metaaldraad. De scharnieren zijn AFV uitdrukpunten, verzamel die dingen in plaats van ze weg te gooien met de sprue...

attachment.jpg

Hier zijn ze gemonteerd. De lengte wordt bepaald door op het plan te meten.

attachment.jpg

De zuigercilinders worden met hoepels verstevigd. Deze worden voorgebogen door ze rond een boor van een kleinere diameter te draaien.

attachment.jpg

Na montage van de hoepels werden bij twee van de cilinders de bovenkanten taps gefreesd, want anders gingen ze niet ver genoeg in de armen, die een inwendige lossingshoek hadden.

attachment.jpg

De cilinders op hun plek. Er zijn nog geen perforaties voor luchtdrukleidingen. Als die aan de binnenzijde vastzitten, zullen ze gekleefd moeten worden.

attachment.jpg

Bovenaan de armen zijn de scharnieren nu bijna afgewerkt. Er komt echter nog een takelpunt waarmee vermoedelijk de zuiger uit de arm neergelaten kon worden.

attachment.jpg

De geperforeerde steunplaat is nu terug omkaderd met styreen.

attachment.jpg

Een probleem dat nu opduikt, is een onregelmatigheid in de draaicirkel van het kanon. De hydraulische bevestigingspunten hinderen het draaien van de trucks in een bocht.

attachment.jpg

Hier maakt de haak aan het affuit zelfs contact met de bumper van de M250.

attachment.jpg

Nochtans heb ik maar weinig afgeweken van de juiste tussenafstand. Hier zie je de situatie van de voorste truck, wanneer je het kanon aan de andere kant afkoppelt en er recht achter houdt.

attachment.jpg

De situatie aan de andere kant. Ik hoop dat ik hier een oplossing voor vind zonder dat de koppelpunten van de trucks veel verplaatst gaan moeten worden, of de bumper in messing anders gevormd moet worden.
 
De trapjes van de achterste truck zijn al terug samengesteld.

attachment.jpg

Die zijn nog even de bewaarbak ingegaan, aangezien het lastig wordt om het chassis te spuiten met die trapjes al in de weg.

attachment.jpg

De muffler inkorten was niet gezellig, het kostte me een kwartier om hier doorheen te zagen. De buizensnijder was niet meer bruikbaar wegens de styreen buis die er aan vast hing.

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu lijkt hij wel beter op het plan, de uitlaatbuis zit nu ook aan deze kant van de motorkap.

attachment.jpg

Ik heb ook de oplossing bedacht voor het draaicirkelprobleem. Het uiteinde van het affuit moest enkele millimeters verkort worden. Daardoor schoven de haken aan de eindplaat mee op en kan het kanon nu wel draaien voorbij de bumper. Inzet: hoe het er gisteren nog uitzag.

attachment.jpg

Ook vooraan zijn de haken toegevoegd, nu nog de zuigers er aan hangen. De kitonderdelen daarvoor lijken er weer niet op.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt! Vandaag kwam er een moeilijke bouwstap. De zuigers die in de armen vastgeklonken waren, moesten nu aan de voor- en achterplaat van het affuit vastgehecht worden. Van de kitonderdelen kan maar een fragment overgenomen worden.

attachment.jpg

Dit kunnen we gebruiken voor de pin waar het sleepoog aan bevestigd wordt. De beugels die er aan hangen, zijn in 1mm dik ijzerdraad geplooid. Om nu te berekenen hoe lang die draad moest worden, is er eerst gemeten op het model welke afstand er is van de plunjer tot aan de haak.

attachment.jpg

Met de afstand van de huls afgetrokken, bleef er 7 mm over tot aan de haak. De neutrale vezel van de draad wordt gebruikt om de boog onderaan te berekenen. Die denkbeeldige vezel loopt door het middelpunt van de draad en ligt in de zone waar het metaal niet ineenstuikt of rekt. Dat leverde een straal op van 1,5 mm en dus een omtrek van 4,5. Tenslotte is er bovenaan nog een stel paspinnetjes meegerekend, die later nog wat ingekort zijn. Uiteindelijk was er dus 19 mm nodig.

attachment.jpg

De staaf wordt dubbelgeplooid over een boor die tussen de twee boorgaatjes in het gewricht past, zodat hij aan de twee kanten gelijk uitkomt. Het verschil wordt weggevijld.

attachment.jpg

Dit paste goed aan de achterzijde van het kanon.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Voor de voorzijde waren de haken al bevestigd op dezelfde hoogte, maar hier is de afstand tot de armen blijkbaar groter. De haken zijn hier dan terug losgemaakt en aangepast aan de ogen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu moeten er nog spijlen tussen de ogen gezet worden. De zuigers zullen morgen weer een mooie extra vormen op de wedstrijd in Bornem.
 
Bedankt voor jullie support, daardoor mocht het atoomkanon een gouden medaille in ontvangst nemen in de categorie masters scratchbuild/conversies.

attachment.jpg

attachment.jpg

Er is ook gesproken over nieuwe lasercut onderdelen voor het kanon, daarover vast later meer in dit topic.
 
Terug
Bovenaan