Thanks, mannen, ik zal er meteen nog een pagina bij doen, dan. Er is nu ook nog meer verwering op gekomen, boven op de laag roest. Het is ook de bedoeling dat het model al zover af geraakt dat het morgen kan meedoen aan de wedstrijd in Affligem. Dat wil zeggen dat de base nog niet voorzien zal zijn van een vernislaagje en een naambordje en dat er voor het model misschien nog afgewacht kan worden wat voor tips er bij de eindfoto's gaan komen. Ik heb ook nog een of twee figuren die nog niet in de primer staan, ik weet niet of die ook nog een plekje zullen vinden op dit model. De rest van het werk zou vandaag moeten kunnen afgewerkt worden.
Ik heb gekozen om het kanon zo te vervuilen alsof het net door een zanderige buurt gedenderd is, zoals op het filmpje "het atoomkanon op de proefterreinen in Nevada". Daarvoor is Tamiya Flat Earth gebruikt. Ik begon met de wielen. Elk bandenprofiel werd apart ingekleurd en dan nog eens een waas aan de zijkanten, er wel op lettend dat ik de belettering niet overspoot.
Het stof zou ook aan de ruiten blijven kleven, dus maakte ik een masker van het patroon dat de ruitenwissers zouden trekken. Door met dubbele tape te werken had ik meteen twee exemplaren.
Het glas in de zijkant voorzag ik van twee plooiranden, zodat het nergens heen kon. Dit materiaal is namelijk lastiger te kleven. Op de doorsnede zie je dat het op de deur rust met een van de randen, waar het goed te kleven was. Bij een van de ruitjes heb ik het glas half dichtgedraaid weergegeven, waarbij er een metalen rand rond het glas moet zitten, zoals te zien op een van de plaatjes in de manual. Die rand gaat blijkbaar mee naar beneden.
Onderaan de truck werd er kwistig met Flat Earth gesproeid.
Bovenaan werden vooral de niet-aerodynamische vlakken geaccentueerd. Het maskeren lukte goed.
De tweede truck had nog een rood zwaailicht nodig. Ik had nog plasticplaat in een bruikbaar materiaal. Een experiment met de punch&die leverde een mooi rond schijfje op.
Ook hier ging het spuiten goed. Hier en daar een spetter, maar dat kan bij het vervuilen natuurlijk geen kwaad.
Tenslotte is op het kanon al wat gewerkt, maar hier zijn eerst de hydraulische leidingen nog wit gespoten, dus verwering daarvan volgt later nog.