Bedankt, jongens. Ik weet niet of ik hem in Affligem al ga hebben zoals ik voor ogen had, maar desnoods doet hij daar mee in een "cleane" versie en ga ik daarna nog wat door met verweren. Vooraleer ik de bumpers kon bevestigen, was er een detail dat ik nog niet had kunnen toevoegen. Alles was namelijk al geschilderd, maar op elke bumper was er nog een rij best opvallende rivets met een bolle kop te zien. Was er een manier om dat te maken zonder iets dat opgekleefd en geschilderd moest worden?
Hier zijn de rivets te zien op een foto uit de manual. Ik heb op de bumper tape gekleefd waarop met een pen aangeduid werd waar de rivets moeten komen. Ze worden namelijk niet langs de voorzijde aangebracht!
Met een pinvise wordt een boortje van zo'n 0.70 tegen de bovenrand aan de binnenzijde geplaatst. De tape geeft de breedteligging aan.
De bumper is van dik plastic, dus zijn er toch een achttal slagen nodig voor het puntje van de boor de voorzijde nadert. Hierdoor wijkt het plastic uit naar buiten en neemt het de vorm van de boorkop aan. Het komt er nu op aan zo ver mogelijk door te gaan voordat de boor doorheen het plastic verschijnt. De verflaag rekt mee.
Het resultaat is zeer gelijkend met de foto, de techniek wordt dus ook op de andere stukken toegepast.
Bij de achterbumper werden er ook twee lampengaatjes toegevoegd. Hier waren verticale formaties van rivets, gelukkig was de achterkant voorzien van meerdere steunrichels om een gelijke hoogteligging te krijgen.
De motorkap achteraan had ook meerdere rijen rivets nodig. De jerrycanhouder is niet op elk kanon aanwezig.
Het leverde wel opvallende littekens aan de binnenzijde op. Die zouden wel eens zichtbaar kunnen zijn door het gaas. Daarom worden ze dichtgeschilderd.
De vloer van de truck stond bol na het dichtlijmen. Ik kon me geen gietfout herinneren dus moest er iets tussen de lijmrand gekomen zijn. Daar kon ik niet meer bij, maar het moest onder de dashboardsteun zitten. Op die plek maakte ik dus een kleine opening, dit zou achteraf toch nog moeilijk te zien zijn. Door die opening zag ik de oorzaak. Het zeildoek dat onder de voeten van de passagier geschoven was, kwam met een rand tot onder de steun. Dit moest dus weggehaald worden, maar het doek bestond uit opgeplooid metaalfolie en was bijgevolg bikkelhard. Ik heb het met behulp van een 5mm Dremelboor verpulverd tot de vloer omhoog kwam. Van binnen in de cabine zie je er niks van.
Nog een ander obstakel verhinderde de goede passing van de cabine. De zelfgescratchte hydrodynamische koppeling achter de motor stak uit tot ergens achter de passagierszetel. Er moest dus nog een gat van 2,5cm door de 2mm dikke met metaal beklede achterwand gemaakt worden. Ik hoopte dat de cabine niet vol zaagsel zou terechtkomen. Gelukkig was het gat bijna volledig afgeschermd door de bekisting onder de zetels.
Met 2 klemmen werd de cabine hardhandig op haar plek gehouden tijdens het verlijmen. Daarbij ging er dus een van die steunarmpjes van de vorige update vanaf, maar dat was toen bijzaak. Het ding stond op zijn plek.
Nu kan de motorkap ook aan de cabine verlijmd worden zodat er geen naden openstaan.