Ik dank jullie allen voor de waardering, het systeem met sterretjes kende ik ook nog niet. Ik zal eerst even de vraag van Beyond beantwoorden over het gebruik van omgeschaalde foto's. Hiervoor heb je een foto nodig die van een geschikte invalshoek genomen is. Ook de afstand tot het onderwerp is van belang. De methode is niet geschikt voor exacte metingen maar je kan er wel grotere onnauwkeurigheden mee opsporen. Laat ik nu even aannemen dat ik de volgende foto wil gebruiken om het vooraanzicht van een M249 mee te bekijken.
De foto is wel bruikbaar door zijn loodrechte invalshoek op de voorkant. De afstand is niet erg bruikbaar, het zou beter zijn als de truck zo'n twintig meter verderop stond. Dat kan je met een plaatje over het zogenaamde parallax-effect verklaren.
De auto in dit plaatje zijn wij. De truck staat in mijn voorbeeldfoto op de plek van de voorgrond. Rijdt de auto verder, dan zal de voorgrond schijnbaar sneller naar links bewegen dan de achtergrond, waar ik de truck liever had gehad. Dat betekent dat van de afstand waar de auto eerst stond tot waar de eindpositie was, de voorgrond een stuk meer bewogen is in ons beeld dan dat de achtergrond vervormd is. Deze vervorming zal ook de verhoudingen in absolute 3D-afstanden veranderen bij een geprojecteerd beeld zoals mijn truckfoto. Gebruik dus zoveel mogelijk foto's met hoge resolutie waar je het onderwerp uit kan croppen, zodat deze vervorming zo weinig mogelijk plaats kan vinden. Hou er ook rekening mee dat die vervorming aan de kanten van de foto toeneemt. Iets wat in het midden ligt kan ik dus beter vergelijken dan wat aan de kanten is.
Vervolgens moeten we een van de onbekenden oplossen. Ik moet weten wat de exacte afmeting is van de rode lijn. Laten we aannemen dat die overeen komt met wat de grootste breedte van het voertuig is. Die info kan je in de technische specificaties van je voertuig vinden. We delen deze afmeting in centimeters door de schaal, 32. We bekomen 9.75cm. Als we de foto zo croppen dat de pijlpunten samenvallen met de zijden, dan hoeven we alleen nog onze printer de juiste afmetingen mee te geven. Hij moet het plaatje afdrukken op 9,75 cm.
Nu het hopelijk duidelijk geworden is hoe ik de schaalfoto's gemaakt heb, ga ik verder met deze foto zonder deze keer de juiste schaal te gebruiken. Het gaat alleen om een vergelijkingsplaatje.
Het front van de M249 is ook drie millimeter te hoog, dus onderaan gaat er een stukje af op de paarse lijn. De details in blauw gaan er af, omdat ik er nergens in mijn referentie een verklaring voor kan vinden. Een cirkelvorm komt wel soms meer naar de rechterkant voor, bij het rechtervoorlicht, waar een luik schijnt te zitten boven de winch. De 2 rijen klinknagels met de rode stippellijn moeten korter bijeen staan. De rand rond de koplampen is te geprononceerd en telt vier klinknagels teveel, de lampen zijn wat te groot in de kassen en ik zou ze liever vervangen door lenzen. Ik moet wel een grotere maat kopen dan die ik liggen heb. De kassen voor de infraroodlampjes (?) hebben een te kleine diameter waardoor de truck priemende ogen krijgt. Door dit alles wordt het aanlokkelijker om het front na te maken met styreenplaat, dit krijg ik in messing nooit recht genoeg. De bumper is wel bruikbaar, al moeten er elementen toegevoegd worden zoals bouten en openingen.
Foto met het dakje er op. Ik gebruik misschien alleen de zijframestukken.
En nu ga ik wat dryfit-foto's tonen, zodat je een indruk krijgt hoe het model er in zijn geheel gaat uitzien. Voorlopig wel alleen de M249.