G
Grendel
Guest
Aloha!
Nou was ik de afgelopen dagen wat aan het heen en weer mailen met Pascal waarbij hij me uitnodigde om eens hier wat van m'n freubelarij langs te laten komen, en ondanks dat ik het eigenlijk mooi zat vind om m'n knutselwerkjes alleen in m'n eigen hoekje van de interwebs te laten zien vroeg ' ie het eigenlijk toch wel dusdanig liev dat ik, na efkes nadenken, een knoop door heb gehakt en besloot om toch weer eens uit m'n schulp tevoorschijn te kruipen om de Grote Boze Buitenwereld weer eens wat te komen vermoeien met mijn ellenlange geneuzel.
voor de mensen die geen idee hebben wie ik ben zal ik efkes een korte introductie schrijven:
________________________________________________
Hoi, ik ben Grendel.
________________________________________________
dus.
oke, iets langer dan: Ikke dus Grendel en voornamelijk berucht van de veuls te lange verslagen met (letterlijk..) honderden foto's die ik tot een paar jaar geleden met enige regelmaat op modelbrouwers achterliet en die tegenwoordig voornamelijk op mijn eigen forumpje en feestboekpagina terug te vinden zijn.
Ik houd me tegenwoordig vooral bezig met het aanpassen en "repareren" van rommelkits, het superdetailleren van veel te vereenvoudigde kits en langzaamaan begin ik me ook steeds meer bezig te houden met het volledig negeren van kitonderdelen en deze gewoon maar te vervangen met eigen bouwsels. Doordat ik nogal veel zelf verherverbouw aan kits houd ik me doorgaans amper aan de meegeleverde bouwbeschrijvingen, maar om de een of andere reden eindig ik vaak toch op de een of andere manier meestal met een vrij toonbaar geheel..
well, aangezien ik dus doorgaans nogal uitgebreide verslagen schrijf waar doorgaans een paar uur per update aan schrijfwerk in zit ga ik voor nu hier efkes beginnen met wat knip- en plakwerk vanaf m'n eigen forumpje aangezien een heel verslag even herschrijven nogal een beste opgaaf is
komt' ie!
______________________________________________________________________
Laten we dan maar weer eens wat nieuws doen!
Aangezien ik steeds meer met tegenzin aan de slag ging met de AR196 de laatste tijd en dat altijd het risico oplevert dat het eindigt als een "vergeten" project omdat de aandacht echt helemaal wegzakt besloot ik een paar weken geleden zo langzaamaan te gaan beginnen met de eerste werkzaamheden aan een nieuw project waarbij ik de laatste kleine werkzaamheden aan de AR196 zo af en toe tussendoor zou kunnen gaan doen wanneer ik er even trek in had.
Nou had ik zo oorspronkelijk de planning om een stukje te knutselen aan het nieuwe apparaat, wat plaatjes te maken en dan eens een verslagje in elkaar te gaan draaien, maar zoals altijd zul je zien dat er steeds weer van alles tussendoor komt waardoor er van het schrijven maar steeds niets terecht wil komen en inmiddels ben ik nu dus alweer zo'n 279 foto's verder. zonder de referentieplaatjes. dus.
van de week toch eindelijk maar eens aan het uitzoeken gegaan en uiteindelijk ben ik uitgekomen op 107 plaatjes voor de eerste update minus de referentiefoto's die ik bedacht had om te laten zien, en dat zijn er toch eigenlijk best wel héél erg veel :roll:
ik had dus maar zo bedacht om wat ik tot nu toe heb gedaan op te delen over meerdere updates om te voorkomen dat er in één keer een blok van 25mb aan plaatjes moet worden binnengesleept voordat er wat gelezen kan worden en voor de actuele status te verwijzen naar de feestboekpagina die ik tegenwoordig gebruik om de huidige stand van zaken te laten zien. Feestboek gaat dus gebruikt worden voor de status updates, het forum voor de uitleg over hoe, wat en waarom.
ennieweg...een Nieuw Onderwerp Dus!
Nou was er natuurlijk door het voorgaande berichtje al verklapt wat er geknutseld zou gaan worden in dit topic, maar voor vanwege omdat het bij Hobbybob toch uiteindelijk weer altijd net efkes anders uitpakt dan oorspronkelijk de bedoeling ga ik toch maar even een hernieuwde kennismaking schrijven.
het dooske wat ik van de secret sint mocht ontvangen in december was dit apparaat:
wat dan weer één van de vele varianten is van de M939, de, tot een paar jaar geleden, standaard vrachtwaggel van de americanos...
_______________________________________________________
_______________________________________________________
M939 series 5-ton 6x6 familie
De M939 werd ontworpen tegen het eind van de jaren '80 van de vorige eeuw en was in feite een updated version van de op dat moment standaard M809:
Buiten aanpassingen aan de cabine (die breder werd) en een volledig luchtremsysteem werd de versnelling vervangen door een automatische transmissie. De M939 is een modulair gebouwd voertuig wat er voor zorgt dat het relatief eenvoudig is om meerdere varianten te bouwen en voor de M939 zijn er 14 basismodellen:
M923 Basic cargo/transport with dropside cargo area
M924 Same as M923 but the cargo area is not dropside
M925 Same as the M923, but with a 20,000 lb winch on the front
M926 Same as the M924, but with a 20,000 lb winch on the front
M927 Extended-body version of the M-923
M928 Same as the M927, but with a 20,000 lb winch on the front
M929 Dump truck
M930 Same as the M929, but with a 20,000 lb winch on the front
M931 Tractor-trailer truck 167 in. (424 cm) Short wheelbase
M932 Same as the M931, but with a 20,000 lb winch on the front
M934 Expansible van body, often used as a mobile command post
M935 Expansible van body, with hydraulic lift gate
M936 Wrecker
M944 Engineering truck with compressor welder etc.
Binnen de meeste van deze modellen zijn er ook weer meerdere varianten gebaseerd op specifieke missie-gerelateerde aanpassingen en daarnaast zijn er ook nog diverse varianten in de vorm van veldconversies (bepantserde cabines, aangepaste onderzijden, etc) die worden toegepast na ervaringen opgedaan in irak en afghanistan.
al met al zijn er zo'n 32000 m939 trucks in gebruik.
_______________________________________________________
_______________________________________________________
laten we het plastic maar eens even bekijken wat meneer italeri in de doos heeft gepropt voor dit geval!
in eerste instantie 2 sproetjes met de standaard onderdelen zoals aanwezig in elke m939 kit van italeri:
een sproei met wielekes die soms vervangen wordt door een sproei met wat grotere ("bigfoot") wielen die èn te klein èn totaal niet kloppend zijn:
en een sproei met onderdelen die specifiek zijn voor deze kit; de sheltercontainer:
wat je in feite dus krijgt is een standaard m939-met-kleine-wielen en een extra sproetje om eventueel de laadbak te vullen.
zoals gebruikelijk zit er ook nog een bouwboekje bij, wat plakkerts en ook nog wat glaswerk:
en da's dus wat je krijgt als je dit dooske rechtstreeks van de fabrikant hebt.
...maar daar doedienatuurlijkaleenpoosniemeeraannie :cheesygrin:
kijk, aangezien ik dus al eens eerder zo'n exact dezelfde kit (minus de shelterbak) had gebouwd leek het me een beetje saai om dat gewoon nog maar een keer te doen en aangezien we inmiddels al weer een jaar of wat verder zijn (m'n vorige m939-dinges heb ik gebouwd in januari 2009: http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?t=19946) leek het me wel een mooi idee om eens te zien wat ik er van zou kunnen maken met de knutselvaardigheden die ik inmiddels heb aangeleerd.
...en daarbij kan ik me herinneren dat dit zo'n model is dat je met gemak in een avondje in mekander kwakt als je een beetje doorwerkt dus da's natuurlijk wel een beetje jammer
mooie reden om dus maar eens de zaken wat ingewikkelder te maken voor mezelf en eens wat te gaan shoppen.
eerst een setje extra wielen:
een setje ijzerwerk waar aanzienlijk meer in zat dan ik had verwacht:
met dank aan AH-7003 (alex) een buts extra banden wegens dat kan maar zo eens van pas komen als lading:
...en aangezien 'ie me gelijk ook wees op het bestaan d'r van ook maar dit ding ergens vandaan gegoocheld:
tja, en aangezien zo'n shelterbak een beetje wat saai is leek het me ook wel grapvol om eens zelf wat bakvulling te bouwen en dat gaat natuurlijk niet kunnen zonder vééééél van deze knalstokken:
(met dank aan alex en nicky voor de donaties )
en aangezien dat plastic wat grof is altijd een stapeltje van deze uit de voorraad gehaald:
ook de bak met losse zut maar klaargezet:
en wat losse schietgeweertjes uit de shop getrokken voor de opleuking eventueel:
nou, daar moet toch wat mee te doen zijn lijkt me wel :titter:
________________________________________________
________________________________________________
In den beginne...
...deed Grendel eerst maar eens even z'n bouwwerkje van een paar jaar geleden tevoorschijn halen. Hoewel over het algemeen de tekeningen van italeri vrij duidelijk leesbaar zijn is het toch best wel handig om The Real Thing(c)(tm)(anwb) voor je neus te hebben om goed in te kunnen schatten hoe de uiteindelijke stukkies nou precies aan einander komen te hangen:
Hij's met de jaren wel wat stoffigerder geworden ( :titter maar hey, 't is een woestijngebakje dus dat hoort zo zeg maar.
Toen ik in december dit apparaat kreeg had ik eigenlijk meteen al plannen voor wat betreft de verherverbouwingswerkzaamheden en daarom was ik dus eigenlijk meteen al aan de slag gegaan om referentieploatiens bij elkaar te scharrelen en was ik eigenlijk gelijk maar begonnen met het aanleggen van een lijstje met aan te passen onderdelen.
..en aangezien 'ie wel een klein beetje de bouwvolgorde aan wilde houden zoals aangegeven door meneer italeri vooral eens uitgebreid een blik geworpen op de plategiens voor het onderstel. wat met name op viel was dat dit:
er allemaal een stuk steviger uitzag dan de meegegoten details van de kit en aangezien kleine werkjes altijd wel lekker zijn om even goed een projectje op te starten dus dan ook maar gelijk met wat koperen ijzertouwtjes en wat stukjes styreen aan de slag gegaan:
und jets geets loos!
smaak te pakken dus gelijk aan de slag met één van die andere leuke opleukwerkzaamheden; het aanpassen van het stuurgebeuren. hoewel tegenwoordig op de meeste modellen die worden uitgebracht de wielen positioneerbaar zijn is dat een habbit die op de wat oudere modellen nogal eens mist. dan kun je er natuurlijk voor kiezen om braaf alle wielen in 1 lijn neer te zetten wegens het is niet anders, maar dat doet altijd nogal saai aan en zorgt er voor dat de boel wat statisch aan doet. skuine wiellekestijd dus maar!
en dat gaart dan dus zo::
vervolgens dan alleen de as-uiteinden tot de helft inzagen:
..waardoor je ze zo iets schuin kunt buigen en vervolgens klieder je de hele bende aan elkaar, druppie secondenplak hier en daar en hatsa:
maar ja...dan bekijk je nog eens even wat referentieplaatjes, kijk je eens naar je model, nog eens naar de plaatjes...
hmmmm
lol! italeri heeft dus gewoon maar even vergeten om een stuurinrichting mee te leveren!
vandaar dat de assen allemaal in standje vastgelast stonden :cheesygrin:
zelluf doen dan maar :roll:
nou, voorwielekes op de plek dus tijd voor de achterkant. de achterastoestand is net even wat gecompliceerder wegens dat zijn twee asdelen die aan elkaar verbonden zijn met de bladveren en als die niet helemaal recht uitgelijnd zijn dan krijg je dus al snel van zwevende achterwieltjes. ikke dus netjes de onderdeeltjes goed schoonmaken, gietnaadjes verwijderen, kijken naar de deukjes..
deukjes?
dammit, en dan dus ook nog precies op plekken die lekker in het zicht komen. hmm.
en dan ga je dus allerlei oplossingen zien te bedenken maar dit soort plekken netjes repareren is dus bijna niet te doen.
tja, en wat doe je dan?
..dan doe je het maar gewoon over:
:cheesygrin:
de onderste bladveer is trouwens een poging tot herstel voordat ik de beslissing nam om ze maar helemaal zelf te maken; het idee was om de boel net wat dunner te schrapen en vervolgens de lijnen opnieuw te krassen maar aangezien de klembeugels die de bladen bij elkaar houden ook nog eens op de verkeerde plek zaten (check deze pic..:
..en vergelijk eens met de veer van italeri) heb ik daar uiteindelijk van af gezien. uiteindelijk horen die ijzers dus zo te zitten:
en na wat extra gefreubel waarbij ik delen van de oorspronkelijke veer heb gecombinationeerd met wat plasticard en ijzerwerk-uit-diverse-bronnen had ik al gauw één..:
...en twee:
verse bladveren. voor de vorm eens even bekeken hoe dat er uit zou gaan zien:
nou, dat had slechterder gekund leek me zo. ik ben dan nog wel geen rolf mulder, maar ooit krijg ik vast dat scratchgebeuren nog wel onder de knie
ik had dus aan de voorkant de assen via wat freubelwerk zelf vastgemaakt aan de bladveren, dus datzelfde kon ik voor de achterkant natuurlijk niet laten. even voor de vorm in het klein hoe ik die plaatjes heb gemaakt:
1)vierkant plaatje snijden, op de hoeken gaatjes boren en er "nokjes" uitsnijden,
2)puntjes van de uitstekende vierkantjes wegsnijden,
3)met een vijl voorzichtig de boel rondmaken
as simpel as dat. en over assen gesproken:
assen geplaatst!
mahaaaar...als je dan naar je referentieplaatjes kijkt:
...dan ziet het er daaronder toch wel net even wat drukkerder uit waarbij de meest opvallende zaken toch wel de missende remdingessen (zeg maar die grote lollies met slangen d'r aan) zijn.
...wat me zo doet vermoeden dat niet alleen de fabrikant van het echte apparaat maar ook italeri als basis van dit model de al ergens eerder genoemde M809 heeft gebruikt! de 809 had namelijk geen persluchtremmen en aangezien de 939-serie op hetzelfde chassis staat als de m809..
goei, maar in dit geval heeft dus niet alleen italeri z'n huiswerk niet helemaal oke gedaan maar heeft RealModel dat ook niet. als je bijvoorbeeld kijkt naar de remkamers aan de meegeleverde wielen:
dan zie je dat er maar liefst 1 gaatje zit voor zo'n lollie. als je echter kijkt op een lay-out van het hele chassisgebeuren:
dan zie je dus dat dat er 2 per wiel moeten zijn!
je kunt trouwens die remlollies als aftermarketsetje kopen, (alsof die wielen niet duur genoeg waren om die paar staafjes mee te leveren :roll maar met niet al te veel moeite kun je ze natuurlijk ook zelf maken.
...wat ie dus natuurlijk ook heeft gedaan :cheesygrin:
maar eerst moest er nog wel even wat anders worden opgelost. de remlollies worden verbonden via een hoop slangen met andere onderdelen in het chassis en dat houdt dus in dat de wielen, als ik later draden wil ga trekken, nu al vastgezet zouden moeten worden omdat de lollies in de vastgegoten remkamers geprikt moeten worden. en da's niet handig niet natuurlijk.
tiet veur 'n kwikfiks.
beetje tekenen, vijlen en freubelen:
en kiek 'm eens een paar mooie putdeksels hebben zo:
paar gatjes in de midden hakken en efkes passen:
remlollies fabrieken met wat stukjes styreen en restantmateriaal van de ar196:
(de grijze staafjes waren oorspronkelijk de vleugelvasthoudstangen van de arado )
...en de hele boel in elkaar geprikt:
schaaltechnisch net niet heulemaal kloppend, maar voor mij close enuff.
nou, en als je dan zo lekker bezig bent met dat soort stukkies dan kom je natuurlijk steeds meer tot het besef dat je er eigenlijk niet mee weg zult kunnen gaan komen om maar in het wilde weg wat touwtjes te gaan spannen en dat betekent dus wat meer aandacht voor de referentieplaatjes gaan hebben!
..en dan blijkt wederom meneer italeri niet zo goed te hebben opgelet. je zou haast gaan denken dat ze bij italeri ook treinen ontwerpen zo onderhand :roll:
zo'n m939 heeft dus een vrij uitgebreid persluchtsysteem aan boord en natuurlijk horen daar ook vrij veel luchttanks, vochtscheiders, ontluchtingsdingessen en etcetera bij. Italeri vond 2 lullige tankjes echter wel prima:
..hoewel dat er dus 4 zouden moeten zijn.
en dan werd er ook nog bedacht dat die ene primaire -veel te kleine!- tank -waar er dus 2 zouden moeten zijn- met wat dwarsbalkjes aan een gereedschapskist kon worden gehangen:
well, echnie!
check dit:
wederom dus...ZELLUF DOEN!
en dan denk je lekker met wat kopertouwtjes aan de slag te kunnen
EDOCH, NEEN!
want eerst moesten er nog even wat kabelgaatjes worden aangebracht:
een gereedschapskastje worden aangepast (wegens dat zien jullie zo wel):
..en na bestudering van het plattegrondje:
ook nog een paar relay valves:
en wat verdeelblokkies:
en na dat spul te hebben geplaatst konden er dan dus EIN-DUH-LUK de eerste koperen ijzertouwtjes worden getrokken!
yay!
diagrammetjes d'r bijgehaald:
..en pruts maar raak voor een knaak:
op diagram 3 eens even goed gekeken hoe de drainvalves moesten komen te zitten:
(zo dus
en na een avondje of twee draadjes trekken (in totaal 1 meter 70 aan koperdraad..) vond ik het wel even welletjes. nog niet alle kabels zijn gespannen (het tire inflation system is nog niet aangelegd en er moeten ook nog stroomkabels worden gelegd hier en daar) maar voor nu zag het er al wel leuk genoeg uit leek me zo:
next up: wat good old plasticbreek- en hakwerk!
toedels!
________________________________________________________________
Nou was ik de afgelopen dagen wat aan het heen en weer mailen met Pascal waarbij hij me uitnodigde om eens hier wat van m'n freubelarij langs te laten komen, en ondanks dat ik het eigenlijk mooi zat vind om m'n knutselwerkjes alleen in m'n eigen hoekje van de interwebs te laten zien vroeg ' ie het eigenlijk toch wel dusdanig liev dat ik, na efkes nadenken, een knoop door heb gehakt en besloot om toch weer eens uit m'n schulp tevoorschijn te kruipen om de Grote Boze Buitenwereld weer eens wat te komen vermoeien met mijn ellenlange geneuzel.
voor de mensen die geen idee hebben wie ik ben zal ik efkes een korte introductie schrijven:
________________________________________________
Hoi, ik ben Grendel.
________________________________________________
dus.
oke, iets langer dan: Ikke dus Grendel en voornamelijk berucht van de veuls te lange verslagen met (letterlijk..) honderden foto's die ik tot een paar jaar geleden met enige regelmaat op modelbrouwers achterliet en die tegenwoordig voornamelijk op mijn eigen forumpje en feestboekpagina terug te vinden zijn.
Ik houd me tegenwoordig vooral bezig met het aanpassen en "repareren" van rommelkits, het superdetailleren van veel te vereenvoudigde kits en langzaamaan begin ik me ook steeds meer bezig te houden met het volledig negeren van kitonderdelen en deze gewoon maar te vervangen met eigen bouwsels. Doordat ik nogal veel zelf verherverbouw aan kits houd ik me doorgaans amper aan de meegeleverde bouwbeschrijvingen, maar om de een of andere reden eindig ik vaak toch op de een of andere manier meestal met een vrij toonbaar geheel..
well, aangezien ik dus doorgaans nogal uitgebreide verslagen schrijf waar doorgaans een paar uur per update aan schrijfwerk in zit ga ik voor nu hier efkes beginnen met wat knip- en plakwerk vanaf m'n eigen forumpje aangezien een heel verslag even herschrijven nogal een beste opgaaf is
komt' ie!
______________________________________________________________________
Laten we dan maar weer eens wat nieuws doen!
Aangezien ik steeds meer met tegenzin aan de slag ging met de AR196 de laatste tijd en dat altijd het risico oplevert dat het eindigt als een "vergeten" project omdat de aandacht echt helemaal wegzakt besloot ik een paar weken geleden zo langzaamaan te gaan beginnen met de eerste werkzaamheden aan een nieuw project waarbij ik de laatste kleine werkzaamheden aan de AR196 zo af en toe tussendoor zou kunnen gaan doen wanneer ik er even trek in had.
Nou had ik zo oorspronkelijk de planning om een stukje te knutselen aan het nieuwe apparaat, wat plaatjes te maken en dan eens een verslagje in elkaar te gaan draaien, maar zoals altijd zul je zien dat er steeds weer van alles tussendoor komt waardoor er van het schrijven maar steeds niets terecht wil komen en inmiddels ben ik nu dus alweer zo'n 279 foto's verder. zonder de referentieplaatjes. dus.
van de week toch eindelijk maar eens aan het uitzoeken gegaan en uiteindelijk ben ik uitgekomen op 107 plaatjes voor de eerste update minus de referentiefoto's die ik bedacht had om te laten zien, en dat zijn er toch eigenlijk best wel héél erg veel :roll:
ik had dus maar zo bedacht om wat ik tot nu toe heb gedaan op te delen over meerdere updates om te voorkomen dat er in één keer een blok van 25mb aan plaatjes moet worden binnengesleept voordat er wat gelezen kan worden en voor de actuele status te verwijzen naar de feestboekpagina die ik tegenwoordig gebruik om de huidige stand van zaken te laten zien. Feestboek gaat dus gebruikt worden voor de status updates, het forum voor de uitleg over hoe, wat en waarom.
ennieweg...een Nieuw Onderwerp Dus!
Nou was er natuurlijk door het voorgaande berichtje al verklapt wat er geknutseld zou gaan worden in dit topic, maar voor vanwege omdat het bij Hobbybob toch uiteindelijk weer altijd net efkes anders uitpakt dan oorspronkelijk de bedoeling ga ik toch maar even een hernieuwde kennismaking schrijven.
het dooske wat ik van de secret sint mocht ontvangen in december was dit apparaat:
wat dan weer één van de vele varianten is van de M939, de, tot een paar jaar geleden, standaard vrachtwaggel van de americanos...
_______________________________________________________
_______________________________________________________
M939 series 5-ton 6x6 familie
De M939 werd ontworpen tegen het eind van de jaren '80 van de vorige eeuw en was in feite een updated version van de op dat moment standaard M809:
Buiten aanpassingen aan de cabine (die breder werd) en een volledig luchtremsysteem werd de versnelling vervangen door een automatische transmissie. De M939 is een modulair gebouwd voertuig wat er voor zorgt dat het relatief eenvoudig is om meerdere varianten te bouwen en voor de M939 zijn er 14 basismodellen:
M923 Basic cargo/transport with dropside cargo area
M924 Same as M923 but the cargo area is not dropside
M925 Same as the M923, but with a 20,000 lb winch on the front
M926 Same as the M924, but with a 20,000 lb winch on the front
M927 Extended-body version of the M-923
M928 Same as the M927, but with a 20,000 lb winch on the front
M929 Dump truck
M930 Same as the M929, but with a 20,000 lb winch on the front
M931 Tractor-trailer truck 167 in. (424 cm) Short wheelbase
M932 Same as the M931, but with a 20,000 lb winch on the front
M934 Expansible van body, often used as a mobile command post
M935 Expansible van body, with hydraulic lift gate
M936 Wrecker
M944 Engineering truck with compressor welder etc.
Binnen de meeste van deze modellen zijn er ook weer meerdere varianten gebaseerd op specifieke missie-gerelateerde aanpassingen en daarnaast zijn er ook nog diverse varianten in de vorm van veldconversies (bepantserde cabines, aangepaste onderzijden, etc) die worden toegepast na ervaringen opgedaan in irak en afghanistan.
al met al zijn er zo'n 32000 m939 trucks in gebruik.
_______________________________________________________
_______________________________________________________
laten we het plastic maar eens even bekijken wat meneer italeri in de doos heeft gepropt voor dit geval!
in eerste instantie 2 sproetjes met de standaard onderdelen zoals aanwezig in elke m939 kit van italeri:
een sproei met wielekes die soms vervangen wordt door een sproei met wat grotere ("bigfoot") wielen die èn te klein èn totaal niet kloppend zijn:
en een sproei met onderdelen die specifiek zijn voor deze kit; de sheltercontainer:
wat je in feite dus krijgt is een standaard m939-met-kleine-wielen en een extra sproetje om eventueel de laadbak te vullen.
zoals gebruikelijk zit er ook nog een bouwboekje bij, wat plakkerts en ook nog wat glaswerk:
en da's dus wat je krijgt als je dit dooske rechtstreeks van de fabrikant hebt.
...maar daar doedienatuurlijkaleenpoosniemeeraannie :cheesygrin:
kijk, aangezien ik dus al eens eerder zo'n exact dezelfde kit (minus de shelterbak) had gebouwd leek het me een beetje saai om dat gewoon nog maar een keer te doen en aangezien we inmiddels al weer een jaar of wat verder zijn (m'n vorige m939-dinges heb ik gebouwd in januari 2009: http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?t=19946) leek het me wel een mooi idee om eens te zien wat ik er van zou kunnen maken met de knutselvaardigheden die ik inmiddels heb aangeleerd.
...en daarbij kan ik me herinneren dat dit zo'n model is dat je met gemak in een avondje in mekander kwakt als je een beetje doorwerkt dus da's natuurlijk wel een beetje jammer
mooie reden om dus maar eens de zaken wat ingewikkelder te maken voor mezelf en eens wat te gaan shoppen.
eerst een setje extra wielen:
een setje ijzerwerk waar aanzienlijk meer in zat dan ik had verwacht:
met dank aan AH-7003 (alex) een buts extra banden wegens dat kan maar zo eens van pas komen als lading:
...en aangezien 'ie me gelijk ook wees op het bestaan d'r van ook maar dit ding ergens vandaan gegoocheld:
tja, en aangezien zo'n shelterbak een beetje wat saai is leek het me ook wel grapvol om eens zelf wat bakvulling te bouwen en dat gaat natuurlijk niet kunnen zonder vééééél van deze knalstokken:
(met dank aan alex en nicky voor de donaties )
en aangezien dat plastic wat grof is altijd een stapeltje van deze uit de voorraad gehaald:
ook de bak met losse zut maar klaargezet:
en wat losse schietgeweertjes uit de shop getrokken voor de opleuking eventueel:
nou, daar moet toch wat mee te doen zijn lijkt me wel :titter:
________________________________________________
________________________________________________
In den beginne...
...deed Grendel eerst maar eens even z'n bouwwerkje van een paar jaar geleden tevoorschijn halen. Hoewel over het algemeen de tekeningen van italeri vrij duidelijk leesbaar zijn is het toch best wel handig om The Real Thing(c)(tm)(anwb) voor je neus te hebben om goed in te kunnen schatten hoe de uiteindelijke stukkies nou precies aan einander komen te hangen:
Hij's met de jaren wel wat stoffigerder geworden ( :titter maar hey, 't is een woestijngebakje dus dat hoort zo zeg maar.
Toen ik in december dit apparaat kreeg had ik eigenlijk meteen al plannen voor wat betreft de verherverbouwingswerkzaamheden en daarom was ik dus eigenlijk meteen al aan de slag gegaan om referentieploatiens bij elkaar te scharrelen en was ik eigenlijk gelijk maar begonnen met het aanleggen van een lijstje met aan te passen onderdelen.
..en aangezien 'ie wel een klein beetje de bouwvolgorde aan wilde houden zoals aangegeven door meneer italeri vooral eens uitgebreid een blik geworpen op de plategiens voor het onderstel. wat met name op viel was dat dit:
er allemaal een stuk steviger uitzag dan de meegegoten details van de kit en aangezien kleine werkjes altijd wel lekker zijn om even goed een projectje op te starten dus dan ook maar gelijk met wat koperen ijzertouwtjes en wat stukjes styreen aan de slag gegaan:
und jets geets loos!
smaak te pakken dus gelijk aan de slag met één van die andere leuke opleukwerkzaamheden; het aanpassen van het stuurgebeuren. hoewel tegenwoordig op de meeste modellen die worden uitgebracht de wielen positioneerbaar zijn is dat een habbit die op de wat oudere modellen nogal eens mist. dan kun je er natuurlijk voor kiezen om braaf alle wielen in 1 lijn neer te zetten wegens het is niet anders, maar dat doet altijd nogal saai aan en zorgt er voor dat de boel wat statisch aan doet. skuine wiellekestijd dus maar!
en dat gaart dan dus zo::
vervolgens dan alleen de as-uiteinden tot de helft inzagen:
..waardoor je ze zo iets schuin kunt buigen en vervolgens klieder je de hele bende aan elkaar, druppie secondenplak hier en daar en hatsa:
maar ja...dan bekijk je nog eens even wat referentieplaatjes, kijk je eens naar je model, nog eens naar de plaatjes...
hmmmm
lol! italeri heeft dus gewoon maar even vergeten om een stuurinrichting mee te leveren!
vandaar dat de assen allemaal in standje vastgelast stonden :cheesygrin:
zelluf doen dan maar :roll:
nou, voorwielekes op de plek dus tijd voor de achterkant. de achterastoestand is net even wat gecompliceerder wegens dat zijn twee asdelen die aan elkaar verbonden zijn met de bladveren en als die niet helemaal recht uitgelijnd zijn dan krijg je dus al snel van zwevende achterwieltjes. ikke dus netjes de onderdeeltjes goed schoonmaken, gietnaadjes verwijderen, kijken naar de deukjes..
deukjes?
dammit, en dan dus ook nog precies op plekken die lekker in het zicht komen. hmm.
en dan ga je dus allerlei oplossingen zien te bedenken maar dit soort plekken netjes repareren is dus bijna niet te doen.
tja, en wat doe je dan?
..dan doe je het maar gewoon over:
:cheesygrin:
de onderste bladveer is trouwens een poging tot herstel voordat ik de beslissing nam om ze maar helemaal zelf te maken; het idee was om de boel net wat dunner te schrapen en vervolgens de lijnen opnieuw te krassen maar aangezien de klembeugels die de bladen bij elkaar houden ook nog eens op de verkeerde plek zaten (check deze pic..:
..en vergelijk eens met de veer van italeri) heb ik daar uiteindelijk van af gezien. uiteindelijk horen die ijzers dus zo te zitten:
en na wat extra gefreubel waarbij ik delen van de oorspronkelijke veer heb gecombinationeerd met wat plasticard en ijzerwerk-uit-diverse-bronnen had ik al gauw één..:
...en twee:
verse bladveren. voor de vorm eens even bekeken hoe dat er uit zou gaan zien:
nou, dat had slechterder gekund leek me zo. ik ben dan nog wel geen rolf mulder, maar ooit krijg ik vast dat scratchgebeuren nog wel onder de knie
ik had dus aan de voorkant de assen via wat freubelwerk zelf vastgemaakt aan de bladveren, dus datzelfde kon ik voor de achterkant natuurlijk niet laten. even voor de vorm in het klein hoe ik die plaatjes heb gemaakt:
1)vierkant plaatje snijden, op de hoeken gaatjes boren en er "nokjes" uitsnijden,
2)puntjes van de uitstekende vierkantjes wegsnijden,
3)met een vijl voorzichtig de boel rondmaken
as simpel as dat. en over assen gesproken:
assen geplaatst!
mahaaaar...als je dan naar je referentieplaatjes kijkt:
...dan ziet het er daaronder toch wel net even wat drukkerder uit waarbij de meest opvallende zaken toch wel de missende remdingessen (zeg maar die grote lollies met slangen d'r aan) zijn.
...wat me zo doet vermoeden dat niet alleen de fabrikant van het echte apparaat maar ook italeri als basis van dit model de al ergens eerder genoemde M809 heeft gebruikt! de 809 had namelijk geen persluchtremmen en aangezien de 939-serie op hetzelfde chassis staat als de m809..
goei, maar in dit geval heeft dus niet alleen italeri z'n huiswerk niet helemaal oke gedaan maar heeft RealModel dat ook niet. als je bijvoorbeeld kijkt naar de remkamers aan de meegeleverde wielen:
dan zie je dat er maar liefst 1 gaatje zit voor zo'n lollie. als je echter kijkt op een lay-out van het hele chassisgebeuren:
dan zie je dus dat dat er 2 per wiel moeten zijn!
je kunt trouwens die remlollies als aftermarketsetje kopen, (alsof die wielen niet duur genoeg waren om die paar staafjes mee te leveren :roll maar met niet al te veel moeite kun je ze natuurlijk ook zelf maken.
...wat ie dus natuurlijk ook heeft gedaan :cheesygrin:
maar eerst moest er nog wel even wat anders worden opgelost. de remlollies worden verbonden via een hoop slangen met andere onderdelen in het chassis en dat houdt dus in dat de wielen, als ik later draden wil ga trekken, nu al vastgezet zouden moeten worden omdat de lollies in de vastgegoten remkamers geprikt moeten worden. en da's niet handig niet natuurlijk.
tiet veur 'n kwikfiks.
beetje tekenen, vijlen en freubelen:
en kiek 'm eens een paar mooie putdeksels hebben zo:
paar gatjes in de midden hakken en efkes passen:
remlollies fabrieken met wat stukjes styreen en restantmateriaal van de ar196:
(de grijze staafjes waren oorspronkelijk de vleugelvasthoudstangen van de arado )
...en de hele boel in elkaar geprikt:
schaaltechnisch net niet heulemaal kloppend, maar voor mij close enuff.
nou, en als je dan zo lekker bezig bent met dat soort stukkies dan kom je natuurlijk steeds meer tot het besef dat je er eigenlijk niet mee weg zult kunnen gaan komen om maar in het wilde weg wat touwtjes te gaan spannen en dat betekent dus wat meer aandacht voor de referentieplaatjes gaan hebben!
..en dan blijkt wederom meneer italeri niet zo goed te hebben opgelet. je zou haast gaan denken dat ze bij italeri ook treinen ontwerpen zo onderhand :roll:
zo'n m939 heeft dus een vrij uitgebreid persluchtsysteem aan boord en natuurlijk horen daar ook vrij veel luchttanks, vochtscheiders, ontluchtingsdingessen en etcetera bij. Italeri vond 2 lullige tankjes echter wel prima:
..hoewel dat er dus 4 zouden moeten zijn.
en dan werd er ook nog bedacht dat die ene primaire -veel te kleine!- tank -waar er dus 2 zouden moeten zijn- met wat dwarsbalkjes aan een gereedschapskist kon worden gehangen:
well, echnie!
check dit:
wederom dus...ZELLUF DOEN!
en dan denk je lekker met wat kopertouwtjes aan de slag te kunnen
EDOCH, NEEN!
want eerst moesten er nog even wat kabelgaatjes worden aangebracht:
een gereedschapskastje worden aangepast (wegens dat zien jullie zo wel):
..en na bestudering van het plattegrondje:
ook nog een paar relay valves:
en wat verdeelblokkies:
en na dat spul te hebben geplaatst konden er dan dus EIN-DUH-LUK de eerste koperen ijzertouwtjes worden getrokken!
yay!
diagrammetjes d'r bijgehaald:
..en pruts maar raak voor een knaak:
op diagram 3 eens even goed gekeken hoe de drainvalves moesten komen te zitten:
(zo dus
en na een avondje of twee draadjes trekken (in totaal 1 meter 70 aan koperdraad..) vond ik het wel even welletjes. nog niet alle kabels zijn gespannen (het tire inflation system is nog niet aangelegd en er moeten ook nog stroomkabels worden gelegd hier en daar) maar voor nu zag het er al wel leuk genoeg uit leek me zo:
next up: wat good old plasticbreek- en hakwerk!
toedels!
________________________________________________________________