jullie willen meer, dus dan krijgen jullie meer....
_______________________________________________________
Het is alweer een paar plaatjes (zo'n 160 zeg maar...) en een flink wat weekjes (stuk of 3) geleden dat er voor het laatst een beetje schrijfwerk over m'n vrachtwaggel is gedaan dus zo onderhand weer hoogste tijd. in de vorige update was ik zo'n beetje gebeeindigd met chassis en motorhok en -blok dus vervolgens verder gegaan met de cabine. zoals inmiddels gewoonlijk liep dat allemaal weer heerlijk uit wegens het was me allemaal niet net echt genoeg (plus dat er een aantal zaken ècht niet klopten) en zo langzaam aan begint het er inderdaad haast echt op te lijken dat ik de kits zelf alleen nog maar koop voor de inspiratie :titter:
_______________________________________________________
_______________________________________________________
Dus!
Aangezien er geknutseld zou gaan worden aan de cabine leek het me een goed idee om eerst eens wat referentieploatiens op te snorren en als basis leken me deze:
eigenlijk wel prima. bleek echter dat na wat goed kijk-en-vergelijkgedrag van mijn kant Italeri d'r wel een klein beetje een rommeltje van heeft gemaakt wegens want kijk naar dit:
Nou heb ik zelf dan geen autorijbewijs wegens ik doe alles op de grote-mensen-brommer, maar nou kon ik me toch wel ernstig goed herinneren dat ik in mijn intro had geschreven dat alle 939's voorzien zijn van een automagische transmissie en dat houdt volgens mij in dat er iets niet helemaal (1) klopt met de hoeveelheid pedalen en er vrij zeker geen versnellingspook (3) uit de bodem komt te steken. daarbij zie ik op de middenconsole (2) toch echt een missende bak waar op de foto's 2 handels uit steken (iets ivm de 6-wielaandrijving?) en weet ik ook vrij zeker dat onder de tweezitsbank aan de rechterkant (4) een grote kist zit met daarin accu's en die bank niet op pootjes staat.
daarbij kun je trouwens ook vrij goed op de refpics zien dat de bodem niet zo'n scherpe hoek maakt met het paneel tussen motorhok en cabine en al met al was dat allemaal voldoende reden om de hele handel maar eens even te strippen:
nou had ik dus ook een eduard PE-set bij deze kit gekocht en hoewel ik een aanzienlijke hoeveelheid onderdelen uit die set niet nodig ga hebben wegens "dat kan ik zelluf ook" zijn er voor het interieur toch wel een aantal handige dingen te vinden. zo worden er een paar onderdelen geleverd om de lullige driehoekige steuntjes onder de stoelen te vervangen om op die manier een verend ding te simuleren en met wat extra gesleutel met wat styreen uit de rommelbak...:
zag dat er al wat interessanterder uit. ook de missende accubak wordt door eduard geregeld en het nogal frummelige dashboard van Italeri wordt ook keurig vervangen met wat ijzerwerk. gooi je er dan vervolgens zelf nog wat styreen, ijzerdraad en wat buismateriaal ter vervanging van de stuurstang tegenaan dan lijkt het opeens al heel wat meer...:
tiet veur de tweezitsbank.
hoewel ik de vijl en het mes in de oorspronkelijke bank kad kunnen zetten en deze op de accubak had kunnen poelakken had ik toch eigenlijk stiekem bedacht dat het hele apparaat uiteindelijk in de categorie gun truck moest gaan komen en dat houdt natuurlijk in dat er ook een knalstok op het dak komt te staan. lijkt me dus dat zo'n bankje best wel dicht te klappen zou moeten zijn aangezien de hele tijd met je vieze kisten op de zitting van je bank lopen trappen ook niet echt goed voor de duurzaamheid is en daarbij een beetje chauffeur al snel zoiets zal hebben van "ga met die vieze poten van de bank af!"
in den beginne had ik dus dit:
maar met wat eenvoudige handelingen...:
...werd het al gauw...:
net even heel iets anders...:
...en kon de boel nog opgeklapt worden ook:
ach, en als je dan toch bezig bent..
hele rommel efkes op de plek:
nou, maar eens een beginnetje maken aan de cabine-omheining. italeri levert een rugplank met voornamelijk interieuriele uitdrukgietgattoestanden:
en wat ribbeltjes en dergelijk aan de buitenkant:
...maar het grappige in dit geval is dat italeri het beter net andersom had kunnen doen; wegens dit gaat een topless model worden en achter de cabine komt de reservewielhouder gelijk gevolgd door de laadbak ga je uiteindelijk meer van de binnenkant van de cabine kunnen zien dan de achterkant buiten. omdat er wat ijzerwerk geplaatst moet gaan worden aan de buitenkant wat haakjes en ribbeltjes verwijderd maar me vervolgens voornamelijk bezig gehouden met de binnenkant van de rugplaat:
..en aangezien het zo lullig is als er een kogel het achterhoofd van de chauffeur aan stukken dendert ook gelijk maar een stukje plaatstaal ter bescherming geplaatst:
..om aansluitend maar weer eens wat plaatjes te gaan bekijken. hoewel ik van ah-7003 ook een ring mount had ontvangen toen hij z'n .50's en wielen opstuurde leek me die toch wel net even iets te simpel:
maar voor de vorm kon er wel even worden gebekeken hoe dat er uit zou komen te zien:
ondanks dat ik ze niet zou gaan gebruiken had ik natuurlijk wel een mooi uitgangspunt ivm maten en dergelijke en in combinatie met een stapeltje referentieploatiens zoals deze:
en deze:
...was het eigenlijk vrij eenvoudig om dit:
..in elkaar te freubelen. kwestie van een paar messing buisjes van de juiste dikte, een pe-strip die over was gebleven voor de klemmen en wat creatief-met-plasticard voor de daadwerkelijke steunen. hier en daar wel wat dichterlijke vrijheden, maar wegens ik bouw nog steeds niet voor musea maar toch echt voor mezelf (en een klein beetje voor jullie ook wel
) vond ik dit prima genoeg.
Steunen op de platze en gelijk maar verder gegaan met de ring. ik weet niet helemaal zeker waar de ring die ik van alex heb gekregen vandaan komt, maar hij is al met al wel heel erg simpel. uiteindelijk zijn het eigenlijk niet meer dan 2 plastic ringen waarvan de binnenste door een opstaande rand in de buitenste ligt en het enige waarheidsgetrouwe detail is dat de opstaande rand, hoewel veel te dik, de juiste vorm heeft.
en hoeweediedat?
door nog meer ploatiensvreugd van de interwebs!
tijd veur te knutselen maar weer!
eerst een nieuwe binnenring gemaakt waarbij ik voor de omtrek uitgegaan ben van de oorspronkelijke binnenring en de opening gebaseerd heb op de opening (ik weet zo gauw even niet hoe je het anders moet noemen :roll
van de oorspronkelijke buitenring. hierdoor is de "rand" van de nieuwe ring wat smaller en wat meer in verhouding als je kijkt naar de refpics:
de strip op de voorgrond was trouwens een kwestie van timmermansoog waar geen vlakmaat aan te pas is gekomen en met wat knippen en plakken..:
...was een nieuwe ring fabrieken in no time gedaan. zoals je op de foto ziet zit er nog wel een klein knikje op de aansluiting van de stripuiteinden, maar dat komt omdat ze op de foto daar nog niet goed verlijmd waren.
nou had ik dus een mooie herziene ring, maar zoals al op de voorgaande foto's hier en daar te zien was is zo'n ring dus niet een glad stuk iezer maar zitten er ook nog wat detaildingessen op. zuruck zum referentiemap dus maar weer!
...en wederom zelluf doen:
toch?
zoals reeds gezeit had ik dus in planning om van dit apparaat een gun truck te maken en dat hield natuurlijk in dat het geheel een behoorlijk hoog mad max-gehalte moest gaan krijgen. nou was ik al een poosje aan het nadenken geweest over wat een apparaat als zo'n m939 nou uberstoer zou maken toen ik tijdens één van de vele zoektochten naar inspiratiepics deze tegenkwam:
i likeZ! :cheesygrin:
eerst de bevestiging regelen:
plankjes boren en wat buiswerk tevoorschijn halen:
en het begin is er:
de boel rechttrekken:
en verstevigen:
tadaaaa:
stoer of wat?
tja, en wegens ik was nu toch zo lekker bezig ook maar een blik geworpen op het volgende werkje; de reservewielhouderdinges. Ondanks dat italeri deze zelfde kit ook uitbrengt in "big foot" variant met grotere wielen waarbij het er op lijkt dat ze daadwerkelijk niet meer hebben gedaan dan een raampje met iets grotere wielen in de doos gooien en een ander plaatje op de doos hebben gegooid is voor een èchte big foot-variant die wielhouder dus gewoon te smal:
Italeri heeft dit opgelost door de wielen te undersizen maar buiten dat ik dat wel een beetje erg gemakkeluk vind is dat natuurlijk voor mij sowieso geen optie wegens ik ga echt de vijl niet in die resin wielen zetten om ze smaller te maken op de een of andere manier. mooi moment voor een volkomen onverwachte oplossing dus!
ZELLUF DOEN!
:cheesygrin:
...en wederom eerst wat rondkoekeloeren naar ploatiens op interpret. en natuurlijk kwam ik toen tot de ontdekking (nee hoor, had ik eigenlijk stiekem al lang van te voren gezien
) dat het ding wat italeri meelevert:
best wel anders is dan bij een echte big foot. zo'n groot wiel is natuurlijk best wel wat zwaarder dan die opgevoerde jeepwielekes die er eerst onder stonden en dan betekend natuurlijk de noodzaak voor een wat steviger rek en een wat zwaardere kraan. kiekt u maar:
(en inderdaad; die dame ziet d'r uit alsof ze zo'n wieleke d'r zonder kraan ook wel gewoon even op zet :cheesygrin
gelukkig levert eduard ook wat PE mee om de boel wat op te fleuren, maar al met al...:
kun je ook niet zoveel mee dus.
maar eens even zien waar het schip strandt dan maar. eerst wat L-profieltjes bakken:
en aangezien omdat het allemaal lekker recht toe, recht aan was had ik met een klein uurtje dit gefreubeld:
nou had ik zowaar gespot dat er in de eduardset ook wat PE voor de haak zat en hoewel ik in eerste instantie had bedacht om dat te gebruiken om de boel op te leuken en alvast aan het vijlen was gegaan:
viel mijn oog op dit plaatje:
hmm, daar zaten toch wel een beste boel kettingen en dergelijke en die haak leek toch best wel vrij boel veel op een katrol!
nou, de mijne ook!
:cheesygrin:
kraantje klara voor nu en dus verder met de andere helft van de stellage. in essentie niet heel erg vaut enzo, maar wel wat aan de grove kant:
en je gelooft het nooit maar ook hier weer...:
de zaag d'r in. joh!
buiten dat de pijp voorzien was van een mooie uitdrukdeuk was 'ie eigenlijk ook net wat aan de korte kant. hoewel ie voor een standaard 939 prima leek te kloppen leek het me toch wat vervelend om als bemanningslid van een gun truck de hele dag dieselwalmen te mogen happen die op ooghoogte worden uitgebraakt terwijl jij d'r vlak naast staat met je schietspul dus besloten die pijp wat te verlengen en dat hield in dat er wat buigwerk gedaan moest gaan worden. nou heeft een holle buis echter natuurlijk wel een beetje de nare gewoonte om te gaan knikken wanneer je 'm probeert te buigen dus even snel een quick'n'dirty oplossing bedacht om dit tegen te gaan:
een koperen ijzerdraadje in de buis doen!
und warum?
nou:
iesse siempel!
aansluitend de hele boel in mekander gekliederd met wat reststukjes pe, wat eduardtoevoegingen en wat extra styreen:
..en weer terug naar de wielkant van het geheel. het wiel wordt tijdens transport mede op z'n plek gehouden door een soort klep die gebruikt kan worden als uitrolplank voor het reservewiel en ook hiervoor had eduard wat extra stukkies bedacht. maar ja...:
dat was natuurlijk gebasseerd op de italeri-wielekes en niet op de mijne.
maar je kunt het vast wel raden...:
dus.
even bekijken hoe dat er als geheel uitziet:
nou, mooi zat voor wat tussendoraploatiens dacht ik zo!
next: de laadbak (die stiekum:
eigenlijk al klaar is! niet verklappen doen hoor :titter
toedels!
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
g. out