Hoofdsponsor

1/35 m939 -variant +extra rommeltjes (Italeri) [wip]

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Grendel
  • Startdatum Startdatum
hehe, bereid je maar voor; there's a lot more where this came from:ph34r:

;)


als jullie nou efkes dit topic naar pagina 3 kunnen helpen gooi ik vannacht als ik weer terug ben van het werk de volgende update online...
 
man man wat een details en dat op 1/35 , klassewerk ... en dan nog scratchen !!!

mijn aandacht heb je ook :wow:;)

en wij vinden onze 1/16 al zo'n priegelwerk he werner :laugh::laugh::laugh::laugh:
 
Ik lees dit nu pas en had nog een vraag over de druktanks die je op de vorige pagina's toonde. Die kan je toch niet zomaar van een paar stukjes Evergreen maken, of wel? Zijn die gedraaid op een draaibank ofzo?
 
nog efkes heul snel dan voordat ik in m'n motorpak klim...

*en doet ondertussen bijna blozen doen vanwege de prettige reacties;)

ik werk alleen met "regulier" gereedschap en heb hier verder geen ingewikkelder zaken als draaibanken en dergelijke. alles wordt bewerkt en gebouwd met een afbreekmesje, een handboortje, schuurpapier en een assortiment aan vijlen en voor het meet- en tekenwerk heb ik een eenvoudige vlakmaat, een geodriehoek, een liniaal, een stapeltje cirkelmallen, een passer en een vulpotlood.

en natuurlijk een voorraadje aan dit:
bouwzooi1.jpg

bouwzooi2.jpg

bouwzooi3.jpg


...spul;-)

niks aan hogere modelbouwkunde dus, maar gewoon ouderwets middelbare school handvaardigheidswerk:D

so, und dan jetzt aan de arbeit! :wave:
 
Ja hallo Grendel, ben ik even een paar dagen afwezig, krijg je dit als binnenkomer... :laugh:
Je bouwverslagen blijven een waar genot om te volgen en je duiding erbij is niet te evenaren.
Dit is wederom modelbouw op zéér hoog niveau.

Mark
 
Grendel.......het is een genot om je topic te volgen en dat niet alleen......we leren hier zo veel bij.......deels om je kunde...en deels dat je de moeite doet om het zo te ilustreren....echt topie man.........kan niet wachten tot je terug thuis bent......:D:D:D
 
Grendel, net dit draadje doorgelezen. Man man, wat je hier laat zien! Scratch met de hoofdletter S. Verder heel duidelijk en een goede uitleg. Zeker een om te blijven volgen. Veel suc6 verder met de 939 en laat het vervolg maar snel komen.:P
 
jullie willen meer, dus dan krijgen jullie meer....;)

_______________________________________________________
Het is alweer een paar plaatjes (zo'n 160 zeg maar...) en een flink wat weekjes (stuk of 3) geleden dat er voor het laatst een beetje schrijfwerk over m'n vrachtwaggel is gedaan dus zo onderhand weer hoogste tijd. in de vorige update was ik zo'n beetje gebeeindigd met chassis en motorhok en -blok dus vervolgens verder gegaan met de cabine. zoals inmiddels gewoonlijk liep dat allemaal weer heerlijk uit wegens het was me allemaal niet net echt genoeg (plus dat er een aantal zaken ècht niet klopten) en zo langzaam aan begint het er inderdaad haast echt op te lijken dat ik de kits zelf alleen nog maar koop voor de inspiratie :titter:
_______________________________________________________
_______________________________________________________

Dus!

Aangezien er geknutseld zou gaan worden aan de cabine leek het me een goed idee om eerst eens wat referentieploatiens op te snorren en als basis leken me deze:

IMG_7353.jpg

IMG_7341.jpg

IMG_7340.jpg


eigenlijk wel prima. bleek echter dat na wat goed kijk-en-vergelijkgedrag van mijn kant Italeri d'r wel een klein beetje een rommeltje van heeft gemaakt wegens want kijk naar dit:

hun_plan.jpg


Nou heb ik zelf dan geen autorijbewijs wegens ik doe alles op de grote-mensen-brommer, maar nou kon ik me toch wel ernstig goed herinneren dat ik in mijn intro had geschreven dat alle 939's voorzien zijn van een automagische transmissie en dat houdt volgens mij in dat er iets niet helemaal (1) klopt met de hoeveelheid pedalen en er vrij zeker geen versnellingspook (3) uit de bodem komt te steken. daarbij zie ik op de middenconsole (2) toch echt een missende bak waar op de foto's 2 handels uit steken (iets ivm de 6-wielaandrijving?) en weet ik ook vrij zeker dat onder de tweezitsbank aan de rechterkant (4) een grote kist zit met daarin accu's en die bank niet op pootjes staat.

daarbij kun je trouwens ook vrij goed op de refpics zien dat de bodem niet zo'n scherpe hoek maakt met het paneel tussen motorhok en cabine en al met al was dat allemaal voldoende reden om de hele handel maar eens even te strippen:

kaalgemaakt.jpg


nou had ik dus ook een eduard PE-set bij deze kit gekocht en hoewel ik een aanzienlijke hoeveelheid onderdelen uit die set niet nodig ga hebben wegens "dat kan ik zelluf ook" zijn er voor het interieur toch wel een aantal handige dingen te vinden. zo worden er een paar onderdelen geleverd om de lullige driehoekige steuntjes onder de stoelen te vervangen om op die manier een verend ding te simuleren en met wat extra gesleutel met wat styreen uit de rommelbak...:

stoeltje_pimpen.jpg


zag dat er al wat interessanterder uit. ook de missende accubak wordt door eduard geregeld en het nogal frummelige dashboard van Italeri wordt ook keurig vervangen met wat ijzerwerk. gooi je er dan vervolgens zelf nog wat styreen, ijzerdraad en wat buismateriaal ter vervanging van de stuurstang tegenaan dan lijkt het opeens al heel wat meer...:

mijn_plan.jpg

pauze2.jpg


tiet veur de tweezitsbank.

hoewel ik de vijl en het mes in de oorspronkelijke bank kad kunnen zetten en deze op de accubak had kunnen poelakken had ik toch eigenlijk stiekem bedacht dat het hele apparaat uiteindelijk in de categorie gun truck moest gaan komen en dat houdt natuurlijk in dat er ook een knalstok op het dak komt te staan. lijkt me dus dat zo'n bankje best wel dicht te klappen zou moeten zijn aangezien de hele tijd met je vieze kisten op de zitting van je bank lopen trappen ook niet echt goed voor de duurzaamheid is en daarbij een beetje chauffeur al snel zoiets zal hebben van "ga met die vieze poten van de bank af!"

in den beginne had ik dus dit:

bankje.jpg


maar met wat eenvoudige handelingen...:

zittinksen.jpg


...werd het al gauw...:

in_vorm.jpg


net even heel iets anders...:

scharnierkes.jpg


...en kon de boel nog opgeklapt worden ook:

framepje.jpg


ach, en als je dan toch bezig bent..

arco1.jpg

arco2.jpg

opwinden.jpg

kacheltje.jpg


hele rommel efkes op de plek:

klapbank.jpg

klapbank2.jpg


nou, maar eens een beginnetje maken aan de cabine-omheining. italeri levert een rugplank met voornamelijk interieuriele uitdrukgietgattoestanden:

rugplank.jpg


en wat ribbeltjes en dergelijk aan de buitenkant:

rugplank2.jpg


...maar het grappige in dit geval is dat italeri het beter net andersom had kunnen doen; wegens dit gaat een topless model worden en achter de cabine komt de reservewielhouder gelijk gevolgd door de laadbak ga je uiteindelijk meer van de binnenkant van de cabine kunnen zien dan de achterkant buiten. omdat er wat ijzerwerk geplaatst moet gaan worden aan de buitenkant wat haakjes en ribbeltjes verwijderd maar me vervolgens voornamelijk bezig gehouden met de binnenkant van de rugplaat:

met_interieur.jpg


..en aangezien het zo lullig is als er een kogel het achterhoofd van de chauffeur aan stukken dendert ook gelijk maar een stukje plaatstaal ter bescherming geplaatst:

met_achterwand.jpg


..om aansluitend maar weer eens wat plaatjes te gaan bekijken. hoewel ik van ah-7003 ook een ring mount had ontvangen toen hij z'n .50's en wielen opstuurde leek me die toch wel net even iets te simpel:

italeri.jpg


maar voor de vorm kon er wel even worden gebekeken hoe dat er uit zou komen te zien:

ter_voorbereiding.jpg


ondanks dat ik ze niet zou gaan gebruiken had ik natuurlijk wel een mooi uitgangspunt ivm maten en dergelijke en in combinatie met een stapeltje referentieploatiens zoals deze:

M66RingMountSet1.jpg


en deze:

TM-9-2320-361-24P0604im.jpg


...was het eigenlijk vrij eenvoudig om dit:

verse_palen.jpg

mijn.jpg


..in elkaar te freubelen. kwestie van een paar messing buisjes van de juiste dikte, een pe-strip die over was gebleven voor de klemmen en wat creatief-met-plasticard voor de daadwerkelijke steunen. hier en daar wel wat dichterlijke vrijheden, maar wegens ik bouw nog steeds niet voor musea maar toch echt voor mezelf (en een klein beetje voor jullie ook wel :wink:) vond ik dit prima genoeg.

Steunen op de platze en gelijk maar verder gegaan met de ring. ik weet niet helemaal zeker waar de ring die ik van alex heb gekregen vandaan komt, maar hij is al met al wel heel erg simpel. uiteindelijk zijn het eigenlijk niet meer dan 2 plastic ringen waarvan de binnenste door een opstaande rand in de buitenste ligt en het enige waarheidsgetrouwe detail is dat de opstaande rand, hoewel veel te dik, de juiste vorm heeft.

en hoeweediedat?

door nog meer ploatiensvreugd van de interwebs!

Dsc06158.jpg

Dsc06163.jpg


tijd veur te knutselen maar weer!

eerst een nieuwe binnenring gemaakt waarbij ik voor de omtrek uitgegaan ben van de oorspronkelijke binnenring en de opening gebaseerd heb op de opening (ik weet zo gauw even niet hoe je het anders moet noemen :roll:) van de oorspronkelijke buitenring. hierdoor is de "rand" van de nieuwe ring wat smaller en wat meer in verhouding als je kijkt naar de refpics:

ringu.jpg


de strip op de voorgrond was trouwens een kwestie van timmermansoog waar geen vlakmaat aan te pas is gekomen en met wat knippen en plakken..:

ringu2.jpg

ringu3.jpg


...was een nieuwe ring fabrieken in no time gedaan. zoals je op de foto ziet zit er nog wel een klein knikje op de aansluiting van de stripuiteinden, maar dat komt omdat ze op de foto daar nog niet goed verlijmd waren.
nou had ik dus een mooie herziene ring, maar zoals al op de voorgaande foto's hier en daar te zien was is zo'n ring dus niet een glad stuk iezer maar zitten er ook nog wat detaildingessen op. zuruck zum referentiemap dus maar weer!

TM-9-2350-247-20-3_596_1.jpg

3185_48_8-m66-mount-legs.png

TM-9-2350-247-10_238_1.jpg

TM-9-2350-247-10_238_2.jpg


...en wederom zelluf doen:

lama_drogen.jpg

ringdetails.jpg

vergeten.jpg


toch?

zoals reeds gezeit had ik dus in planning om van dit apparaat een gun truck te maken en dat hield natuurlijk in dat het geheel een behoorlijk hoog mad max-gehalte moest gaan krijgen. nou was ik al een poosje aan het nadenken geweest over wat een apparaat als zo'n m939 nou uberstoer zou maken toen ik tijdens één van de vele zoektochten naar inspiratiepics deze tegenkwam:

HillbillyArmor5tonCargo.jpg


i likeZ! :cheesygrin:

eerst de bevestiging regelen:

bumper.jpg


plankjes boren en wat buiswerk tevoorschijn halen:

bumper2.jpg


en het begin is er:

bumper3.jpg


de boel rechttrekken:

hekwerk.jpg


en verstevigen:

hekwerk2.jpg


tadaaaa:

hekwerk_klara.jpg


stoer of wat?
:wink:

tja, en wegens ik was nu toch zo lekker bezig ook maar een blik geworpen op het volgende werkje; de reservewielhouderdinges. Ondanks dat italeri deze zelfde kit ook uitbrengt in "big foot" variant met grotere wielen waarbij het er op lijkt dat ze daadwerkelijk niet meer hebben gedaan dan een raampje met iets grotere wielen in de doos gooien en een ander plaatje op de doos hebben gegooid is voor een èchte big foot-variant die wielhouder dus gewoon te smal:

pasnie.jpg


Italeri heeft dit opgelost door de wielen te undersizen maar buiten dat ik dat wel een beetje erg gemakkeluk vind is dat natuurlijk voor mij sowieso geen optie wegens ik ga echt de vijl niet in die resin wielen zetten om ze smaller te maken op de een of andere manier. mooi moment voor een volkomen onverwachte oplossing dus!

ZELLUF DOEN!
:cheesygrin:

...en wederom eerst wat rondkoekeloeren naar ploatiens op interpret. en natuurlijk kwam ik toen tot de ontdekking (nee hoor, had ik eigenlijk stiekem al lang van te voren gezien :wink:) dat het ding wat italeri meelevert:

verkeerd_type.jpg


best wel anders is dan bij een echte big foot. zo'n groot wiel is natuurlijk best wel wat zwaarder dan die opgevoerde jeepwielekes die er eerst onder stonden en dan betekend natuurlijk de noodzaak voor een wat steviger rek en een wat zwaardere kraan. kiekt u maar:

guns690.jpg

guns691.jpg

M925_5th_wheel_spare_tire_crane.jpg

TM-9-2320-272-24-20103im.jpg


(en inderdaad; die dame ziet d'r uit alsof ze zo'n wieleke d'r zonder kraan ook wel gewoon even op zet :cheesygrin:)

gelukkig levert eduard ook wat PE mee om de boel wat op te fleuren, maar al met al...:

weinig_hulp.jpg


kun je ook niet zoveel mee dus.

maar eens even zien waar het schip strandt dan maar. eerst wat L-profieltjes bakken:

so_it_begins.jpg


en aangezien omdat het allemaal lekker recht toe, recht aan was had ik met een klein uurtje dit gefreubeld:

met_kraan.jpg


nou had ik zowaar gespot dat er in de eduardset ook wat PE voor de haak zat en hoewel ik in eerste instantie had bedacht om dat te gebruiken om de boel op te leuken en alvast aan het vijlen was gegaan:

de_haak.jpg


viel mijn oog op dit plaatje:

TM-9-2320-272-10_363_1.jpg


hmm, daar zaten toch wel een beste boel kettingen en dergelijke en die haak leek toch best wel vrij boel veel op een katrol!

nou, de mijne ook!

mijn_haak.jpg


:cheesygrin:

kraantje klara voor nu en dus verder met de andere helft van de stellage. in essentie niet heel erg vaut enzo, maar wel wat aan de grove kant:

uitlaat.jpg


en je gelooft het nooit maar ook hier weer...:

zaag_dr_in2.jpg


de zaag d'r in. joh!

buiten dat de pijp voorzien was van een mooie uitdrukdeuk was 'ie eigenlijk ook net wat aan de korte kant. hoewel ie voor een standaard 939 prima leek te kloppen leek het me toch wat vervelend om als bemanningslid van een gun truck de hele dag dieselwalmen te mogen happen die op ooghoogte worden uitgebraakt terwijl jij d'r vlak naast staat met je schietspul dus besloten die pijp wat te verlengen en dat hield in dat er wat buigwerk gedaan moest gaan worden. nou heeft een holle buis echter natuurlijk wel een beetje de nare gewoonte om te gaan knikken wanneer je 'm probeert te buigen dus even snel een quick'n'dirty oplossing bedacht om dit tegen te gaan:

buisje.jpg


een koperen ijzerdraadje in de buis doen!

und warum?

nou:

blurrie.jpg


iesse siempel!
aansluitend de hele boel in mekander gekliederd met wat reststukjes pe, wat eduardtoevoegingen en wat extra styreen:

opgehangen.jpg


..en weer terug naar de wielkant van het geheel. het wiel wordt tijdens transport mede op z'n plek gehouden door een soort klep die gebruikt kan worden als uitrolplank voor het reservewiel en ook hiervoor had eduard wat extra stukkies bedacht. maar ja...:

te_smal.jpg


dat was natuurlijk gebasseerd op de italeri-wielekes en niet op de mijne.

maar je kunt het vast wel raden...:

zellufbouw.jpg


dus.
even bekijken hoe dat er als geheel uitziet:

wieleke_geplaatst.jpg

wieleke_geplaatst2.jpg


nou, mooi zat voor wat tussendoraploatiens dacht ik zo!

tussendora20130625.jpg

tussendora20130625b.jpg

tussendora20130625a.jpg



next: de laadbak (die stiekum:

stiekum.jpg


eigenlijk al klaar is! niet verklappen doen hoor :titter:)

toedels!

______________________________________________________________________
______________________________________________________________________



g. out
 
Mooie bouw maak je daar. Ben liefhebber van militaire voertuigen of aanverwant spul maar de techniek is bijzonder goed uitgevoerd. Volg het met veel plezier je verslag, vooral je manier van schrijven maar dat was niemand denk ik ontgaan.... :D

Is die ladder aan de bak niet wat iel?

Toevallig van oorsprong uit Twente of omstreken?
 
Man, man... wat geniet ik hier van... zoveel details, zoveel verbeteringen en aanpassingen, top man! :wow:
En dan die referentiefoto's... dit is toch wel één van de schitterendste topics die ik al zag! Een topic dat leest als een roman en voorbij rolt als een film!

Dit verdient alvast een warm Applaus
 
Ik sluit me daar bij aan , of dat ie gewoon effe een eitje gaat bakken doet hij zowaar toverwerk, Bravo!!
 
Hey,

Yep, dat valt hier onder de categorie 'de zotte scratcher'.... :) ;)
Maar heel knap verwerkt man, ik volg je en hou zeer veel van de extra details, dit poog ikzelf ook te doen, maar wel op kleinere schaal dan....;)
 
Hoi Grendel, ik heb amper tijd genomen om je welkom te heten (bij deze dus :) )
en er staat al een grandioos topic hier...

Kep er maar 3 woordjes voor : Ge nie ten !:yumyum:

1 vraag : op wat voor brandstof loop jij ?

Hef fun maaistro !

groetje,
Peter
 
1 vraag : op wat voor brandstof loop jij ?[/QUOTE zei:
denk dat wij op diesel rijden ???:tongue:
Amai zeg , klasse werk en de nodige uitleg maakt
van dit alles een supper topic meer kan ik hier
niet meer over zeggen


tom
 
Haddewade zei:
Is die ladder aan de bak niet wat iel?

Toevallig van oorsprong uit Twente of omstreken?

ik ben zelf ook nog een beetje in twijfel voor wat betreft de ladder, maar gezien het koperdraad wat gebruikt is een diameter van 1mm heeft en in het echie dus 35mm dik zou zijn, zou het stevig zat moeten zijn voor een improv trappeke.

efkes voor het schaalgevoel:

schaalgevoel.jpg


het is dus inderdaad geen trap gemaakt van steigerbuizen maar nou ook weer niet echt een houtje-touwtje ding...


maar goei, een wat dikkere beklimmingsondersteuner is in een paar minuutjes gefabriekt en wegens niet een structureel onderdeel ga ik dat zo tegen het eind eens op m'n gemak bekijken;)
oh, en nee; ondanks wel 100% nedersaks toch echt geen twente hiero.

achterhoek boppe!

Walesha zei:
Man, man... wat geniet ik hier van... zoveel details, zoveel verbeteringen en aanpassingen, top man!
En dan die referentiefoto's... dit is toch wel één van de schitterendste topics die ik al zag! Een topic dat leest als een roman en voorbij rolt als een film!

ach, ik mag graag wat rammelen op m'n toetsenbord;)

mochten er mensen belangstelling hebben trouwens; ik heb voor dit apparaat zo'n 300 foto's aan referentiemateriaal variërend van walkarounds tot foto's van door anderen gebouwde projecten tot aan schematisch spul uit de werkplaatsboeken van de amerikanos en het is niet heel veel werk om ze even in een zipje te gooien... (en LOL; ik zie net dat mijn totale referentiemap voor alles wat ik nog in planning heb om te gaan bouwen zo'n 190 gig groot is:P)

cargomaster1 zei:
Ik sluit me daar bij aan , of dat ie gewoon effe een eitje gaat bakken doet hij zowaar toverwerk, Bravo!!

*kuch* http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?t=10124 *kuch*

:P

'tis allemaal niet zo heel veel anders:D

Peter van Dijk zei:
1 vraag : op wat voor brandstof loop jij ?

WildTurkeyBottle_no1.jpg

....maar da's meer tijdens het schrijven en uitdenken van nieuwe projecten. overdag en tijdens de knutsel hang ik voornamelijk aan de espresso;)

maar kom op jongens; ik ben inmiddels hier aan de werkbank al bezig met dit:

drukdruk.jpg


om dit te kunnen doen:

drukdrukdruk.jpg


dus jullie lopen hopeloos achter
icon_cheesygrin.gif



de volgende update is een foto of 100(!) groot dus die gaat pas geplaatst worden als we op de volgende pagina zijn;)
 
Terug
Bovenaan