Hoofdsponsor

1/35 m939 -variant +extra rommeltjes (Italeri) [wip]

• Onderwerp starter Onderwerp starter Grendel
  • Startdatum Startdatum
mooi verslag,had je niet beter de kit in de kliko gesmeten en alle scratch gedaan?

leuk om te volgen :)

verse pagina, verse update.

of nou ja...vers voor hier;)

ik ben al weer een stuk verder dan wat hier te zien valt, maar d'r moet eerst weer geschreven worden voor ik het vervolg voorbij kan laten komen. voordeel is echter wel dat er debiel veel plaatjes in deze update hangen dus als het goed is zouden jullie je wel even moeten kunnen vermaken:D

...totdat 'ie d'r achter kwam dat er dus mooi ook nog efkes 268 (TWEEHONDERD EN ACHTENZESTIG JA!) foto's stonden te wachten op verwerking voor een verslagje wegens er was al een kleine anderhalve maand niks meer geschreven over het huidige projectje...

Well, eerst dat klusje maar eens efkes klaren :roll:

uiteindelijk de boel weten terug te snoeien tot 91 stuks (zonder de referentiepica's..) en ik beloof dat ik voor de volgende ronde m'n best ga doen om het wat korter te houden allemaal :roll:

Phew, zo'n 100 pica's te beschrijven dus :roll:

ik heb mn best gedaan om zoveel mogelijk plaatjes te elimineren, maar na teruggezakt te zijn van 150 foto's met interessante zaken tot de huidige 91 was er voor mij ècht geen snoeiruimte meer over. sorry voor de lange laadtijd van de pagina dus, maar ik gok zo dat deze update zowaar het wachten wel waard gaat zijn.

Nou leek het bij de vorige update er een beetje naar uit te zien dat je je af kon gaan vragen of er zo onderhand niet voldoende extra dingetjes waren toegevoegd om de boel wat op te leuken en er wellicht eens wat sneller richting het eind kon worden gaan gewerkt, maar om eerlijk te zijn was mijn wish list bij lange na nog niet afgewerkt en kan ik alvast melden dat tegen het eind van deze paar ploatiens ik nog steeds een beste to-do list heb liggen gevuld met detaildingessen die nog aangepakt moeten gaan worden :twisted:

wat dus trouwens wel een steeds terugkerend iets is bij dit soort projecten is dat, ondanks hoe vaak je tussendoor de zooi ook weer aan kant maakt, je steeds in no time door de evergreen het plastic niet meer kunt zien:

ontpuinhopen.jpg

...en je bij bijna elke knutselsessie eerst weer moet beginnen met wat lebensraum creeeren:

lebensraum.jpg

enniehoe, ik was dus al een poos beziggeweest met geklungel aan de cabine en zo langzaamaan wilde ik eigenlijk wel eens even wat anders doen dus het leek me een mooi moment om de laadbak maar eens efkes onder handen te nemen. nou was onderhand vast al wel duidelijk geworden (hmm, wellicht had ik het zelfs al eens vermeld bedenk ik me net :roll:) dat het plan is om d'r een gun truck van te breien en dat hield dus in dat er flink wat leukigheid te verzinnen was voor wat betreft de opvulling van de laadruimte.

aan de hand van een stapel referentieplaatjes (die ik voor nu niet ga laten zien wegens er staan al meer dan genoeg plaatjes in dit topic..) van diverse voertuigen, varierend van field conversions tot aan gestandariseerde aanpassingen, en een aantal ideetjes van mezelf die me wel grapvol leken lekker aan de knutsel gegaan en iets in einander gefrutseld dat, in mijn ogen, vrij overtuigend aandoet.

als basis begonnen met de meegeleverde stukkies van italeri:

laadbak.jpg

(waarbij het welicht grappig is om te weten dat er dus echt geen enkele m939 ooit een houten vloertje heeft gehad maar dat die bakken dus allemaal een dikke plaat plaatstaal als bodem hebben:

BedIMG_0150.jpg

...die eerst even wat werden aangepast:

chop.jpg

...aangezien die hekkies èn nergens naar leken èn nogal in de weg zaten voor mijn plannen. papiersnijdert van de action d'r bijgepakt (niet stevig genoeg om door dik plasticard heen te snijden, maar goed genoeg om een geul te maken die diep genoeg is om de plaat zo te kunnen breken) en kiekt an:

plaatwerk.jpg

het eerste plaatwerk stond op z'n plek.

dus.

en toen was 'ie dus druk bezig met schrijven en bedacht 'ie zich opeens dat veel van de volgende plaatjes best leuk waren om te bekijken en dat ze eigenlijk behoorlijk zelfverklarend waren allemaal. en wegens er was nog zat schrijfwerk te verrichten...:

bakje_a.jpg
bakje_b.jpg

bakje_c.jpg
bakje_d.jpg

binnenbak.jpg

....maar fijn eens even een leuk blokje ohne wörte gedaan :cheesygrin:

en niet alleen voor de binnenbak, maar wegens het schiet natuurlijk wel lekker op zo ook gelijk maar voor de buitenbak:

beplating_a.jpg
beplating_b.jpg

beplating_c.jpg
beugels.jpg

alleen nog even de uitstekende pennen wat korter maken om ze meer maatje bolt head te maken, maar buiten dat allemaal vrij net echt dacht ik zo. nou is trouwens zo'n 939 nog best wel een vrij hoog apparaat van zichzelf en als je daar ook nog een stapeltje "dikke wielen" onder ploft wordt het allemaal nog weer net wat hogerder en als je dáár dan ook nog weer -bijna- manshoge plaatstaalplaten op gaat stapelen dan kun je je bedenken dat instappen toch wel een flink gevalletje alpinisme kan worden in de praktijk.

en dan kun je dus een lift gaan bouwen of een mobiel treinperron of zo, maar je kunt natuurlijk ook gewoon dit doen:

trapje.jpg

trapje2.jpg

net zo gemakkelijk wel. nou, gewoon omdat het kan toch ook maar even de boel van achteren laten zien:

volle_bak.jpg

en zoals je ziet was het merendeel van het bakwerk wel gedaan zo. en nu nog een gun truck d'r van maken :cheesygrin:

oorspronkelijk had ik verzonnen om het hele apparaat vol te hangen met .50s en ik had daarvoor al een leuk setje van die knalstokken klaarliggen (met wederom dank aan nicky en alex :wink:), maar als je dan toch net de winkelwagen aan het volladen bent bij sockelshop.de en je ziet dit...:

goodies!.jpg

goodies2.jpg

goodies3.jpg

tja, daar kan natuurlijk geen opgepimpt stukje plastic tegenop!

kost een paar knaken (die drie knalapparaten zijn bij elkaar ongeveer even duur als 2 italeri m925 kits...) maar dan ziet het er wel bruut uit uiteindelijk. en gezien de tijd en extra werkzaamheden die ik in dit project stop leek het me om eerlijk te zijn het geld ook wel waard, toch?

gelukkig kon ik ook op deze uberstoere perforators wel wat vinden wat voor verbetering vatbaar was:

rbmodel.jpg

maar heel veel was het eigenlijk niet. wat mij betreft is dit het mooiste stukje resinwerk wat ik tot nu toe in handen heb gehad en het geheel zit erg goed doordacht in elkaar. alle onderdelen zijn voorzien van dit soort nokjes en gaten:

mooi_systeem.jpg

..waardoor het erg lastig wordt om de boel verkeerd in elkaar te plakken en de onderdeeltjes zitten op zo'n manier vast aan de gietblokken dat er eigenlijk amper opschoonwerk nodig is. bijna alle onderdelen kon ik zo van de gietverbindingen afbreken met wat lichte druk van m'n duimnagel en meer dan 2 halen met een stukje p400 was er daarna niet nodig om de aanhechting weg te schuren!

briljant spul en (na maar een paar minuutjes werk!) resulterend in een uberstoer ding:

ernstig_stoer.jpg

hetzelfde gold voor de miniguns die ik voor de bak had bedacht:

minigun.jpg

minigun2.jpg

mingun4.jpg

en wegens boel heel erg veel tevreden uiteindelijk besloten om nog wat aanvullende zaken van hetzelfde merk in te laten vliegen en ook gelijk maar wat extra stukkies voor één van de vervolgfases van dit projectje :wink:

meer_goodies.jpg

minigun 2 ook in mekander gefietst en wat lading voor de laadbak klaargemaakt:

extra_ammo.jpg

en aansluitend in zingen uitgebarsten!

"ik heb m'n wagûh volgeladûh, vol met aaaaaaaaaaal'maal knalspul!":

wagen_volgeladen.jpg

:cheesygrin:

well, en zoals ik ergens in den beginne al had gezegd heb ik dus nog een beste wish list liggen voor wat betreft dingen die nog gebeuren moeten maar daarnaast heb ik dus ook nog eens een to-do list waar ik de zaken op heb staan die afgemaakt danwel aangepast moeten worden:

extra_klusjes.jpg

...en daar staan dus zaken op zoals dit:

mooierderder.jpg

en dit:

stootblokken_a.jpg
stootblokken_b.jpg

stootblokken_c.jpg
stootblokken_d.jpg

terwijl je op mijn wish list dus dan weer zaken tegenkomt zoals dit:

kabelcutter.jpg

een kabelcuttert, en dit:

nu_toch_bezig.jpg

(waarbij ik deze:

462g.JPG

towbar_01.jpg

...ploatiens als voorbeeld heb gebruikt om uit te puzzelen hoe zo'n trekstok nou in einander steckt :wink:)

nou, nog even zo'n afrondrondje:

gunmount_a.jpg
gunmount_b.jpg

gunmount_c.jpg

...en met de hele boel aan boord wordt dat dan zoiets als dit:

boel_aan_boord.jpg

dus. wish list item #zoveel; scharnierende deuren! italeri levert een paar vormloze bobbels aan de cabine die de scharnieren voor moeten stellen en die vervangen met wat buisjes lijkt een simpel en snel werkje, maar dan kom je er dus achter:

m923_5_ton_akron_ohio_2006_2.jpg

dat buiten dat de scharnieren er voor zorgen dat de deuren open en dicht kunnen (joh!)het ook de steunpunten voor de spiegels zijn!

...wat dus weer een leuke oefening "hoe los ik dit zonder het mezelf al te ingewikkeld te maken op" opleverde :cheesygrin:

eerst de deuren:

deuren_a.jpg
deuren_b.jpg

deuren_c.jpg
deuren_d.jpg

deuren_e.jpg
deuren_f.jpg

deuren_g.jpg
deuren_h.jpg

gevolgd door de spiegels:

spiegel_a.jpg
spiegel_b.jpg

spiegel_c.jpg
spiegel_d.jpg

spiegel_dichtbij.jpg

en voor de uiteindelijk samenvatting:

overzicht_20130713.jpg

*doet zichzelf schouderklopje geven wegens "da hedde mooi 'doan, jonk!" :mrgreen:

oh ja, op de voorgrond bij bovenstaand plaatje liggen wat rommeltjes die ik tussendoor ook nog even onder handen had genomen waarvan de ene een luchttank met hevig gevalletje spina bifida was:

luchttank_a.jpg
luchttank_b.jpg

Luchttank_c.jpg

en de ander puur ter voorbereiding op de volgende fase van dit knutselwerkje was:

trekhaak_a.jpg
trekhaak_b.jpg

trekhaak_c.jpg

een bruikbare trekhaak dus!

nou, en waar gebruik je dan doorgaans een trekhaak voor?

precies!

lassen wir eens even etwas uitprobieren! efkes de basis voor fase 3 d'r bijgepakt voor de maatvoering:

zum_ausprobieren.jpg

en tiet veur te knippen en plakken!

daar gare we:

frame_a.jpg
frame_b.jpg

frame_c.jpg
frame_d.jpg

frame_e.jpg

en uiteindelijk gaat dat dan iets zoals dit moeten worden:

voor_dit_dus.jpg

snow white and the huntsman zeg maar :titter:

M'n vrachtwaggel gaart dus een hummertdinges als rugzak bij zich hebben en het idee hierachter is dat de hele combinatie in principe een complete special forces unit is die ingezet kan worden voor convoy defence, search&rescue, reconn missies, etc.

jaja, je moet toch wat verzinnen om niet te hoeven toegeven dat je het er gewoon stoer uit vindt zien :titter:

maar goei, hummert d'r achter dus en wegens zo'n ding weegt leeg, wat, een ton of twee-en-een-half? boel veel zwaar in ieder geval en dat betekent dus dat als je zo'n ding op een aanhangert plant en je d'r mee door ruw terrein gaat rossen je beter niet met een ongeveerde toestand kunt gaan werken.

gevalletje been there:

been_there.jpg

done that:

done_that.jpg

..en met wat creabeawerkzaamheden kan dan de boel ook nog beweegbaar worden gemaakt. netech!

will_do_it_again.jpg

efkes wat wielekes d'r aan geprittprut:

aanhangselwagen.jpg

en 't lik zowat al 'n echten aanhangselwagen zo.
nog efkes wat uitfiegelieren met een stukkie karton voor wat betreft de spatdeksels:

spatbordplan.jpg

en na wat afrondwerk voor de bladveren ook wat ashangerijijzers verzonnen:

ashangerij.jpg

et voilet: de hele boel verast:

verast.jpg

spatdekselvreugd:

spatbord_a.jpg
spatbord_b.jpg

spatbord_e.jpg
spatbord_c.jpg

spatbord_d.jpg

een bovenkantje voor op het chassis in mekander gepunnikt:

karopbouw_a.jpg
karopbouw_b.jpg

karopbouw_c.jpg
karopbouw_d.jpg

niet_mee_eens.jpg

en hmmmmm...

hoewel het er allemaal niet onaardig uitzag voelde het hele ding toch niet echt helemaal goed en ik kon er niet de vinger opleggen waar het 'm nou in zat. toch nog even wat refpics bekeken voor het idee (ik heb natuurlijk niet alles maar even rap zelfverzonnen :wink:):

trailert_refmat.jpg

416%20TRAILER%20FRAM.jpg

...en het duurde tot deze foto:

fuel_trailer_2.jpg

...totdat ik besefte dat 't 'm in de wielen zat! ik had in eerste instantie de oorspronkelijke wielen van de 939 gebruikt, maar onder die trailers zitten wielen die normaal te vinden zijn op een 2,5 ton voertuig!

check dit:

andere_wielmaat.jpg

als je kijkt naar de wielen die ik eerst in gebruik had dan zie je dat die een heel stuk groter zijn en dat aanzicht zorgt ervoor dat de hele trailer (die toch al breder is dan de 939) er uit ziet als een 1/24 ding. op de foto valt het niet zo op omdat er niet echt zaken te zien zijn die het schaalgevoel duidelijk laten zien, maar in het echie was het verschil meteen duidelijk.

het nadeel van deze wijziging was natuurlijk wel dat de wielen verhoudingsgewijs nu net wat te ver uit elkaar stonden èn omdat ik het stoerder vond om met dubbele wielen te werken (zoals bij een...:

M1112Side.JPG

...m1112 watertrailer)

de spatdeksels wel wat te smal waren opeens:

iets_breder.jpg

ach ja, dat was ook wel weer op te lossen. even de assen verherverassen:

assen_herplaatst.jpg

nieuwe spatdeksels fabrieken:

nieuwe_spatborden.jpg

en kijk aan:

trailerassenklaar.jpg

dat voelde opeens al een heel stuk beter!

even voor het overzicht:

das_beter_zo.jpg

das_beter_zo2.jpg

en zo. de basis van de trailert lijkt nu eindelijk te kloppen dus van de week maar eens even zien of ik de boel wat meer kan gaan detailleren!

toedels!

g. out

Amai m'n klak (zoals ze in A'pen beleefd zeggen) :P.... en dit is dan meteen ook de derde handdoek die ik kletsnat ondergekwijld aan de waslijn moest hangen... :laugh::laugh:

(Btw: je emoticons komen er niet door, staan je instellingen op je account goed?)

Euhh...Whaauuww!!!
Ik lees deze topic nu pas, en ik zag niet dikwijls zulke mooie zelfbouwsels...

Hey,

Indd heel knap werk, ik vraag me af hoeveel kilo plastiek je zo verwerkt in de week... :)) ;)
Ik vermoed dat ie op dio komt :)

Een mens wordt er gewoon helemaal sprakeloos van.
Veel meer dan WOW en WAUW en nog zo van die woorden komen er niet meer uit.
Schitterend wat je hier allemaal even uit je hoge hoed tovert...
Kijk weer al uit naar het vervolg van dit prachtwerk.

Mark

Ha nen noaber, woar krek?
Kan het in verstaanbaar Nederlands voor iedereen aub?
In de regels staat dit:

"Voertaal: De voertaal op dit forum is in de eerste plaats het Nederlands. Uiteraard zijn anderstaligen ook welkom op ons forum, maar dan graag de voertaal in het Engels. M.a.w. iemand stelt een vraag in het Engels, daarop wordt hier dan ook geantwoord in het Engels. Let er wel op dat men "deftige taal" spreekt en geen MSN- pf SMS-taal, die voor mensen die daar niet mee bezig zijn, totaal onverstaanbaar is."

Ik ga er van uit dat dat net zo goed geldt voor zwaar dialect?? :unsure:

http://www.modelbouwen.be/showthread.php?t=846

Ha nen noaber, woar krek?

Kan het in verstaanbaar Nederlands voor iedereen aub?
In de regels staat dit:

"Voertaal: De voertaal op dit forum is in de eerste plaats het Nederlands. Uiteraard zijn anderstaligen ook welkom op ons forum, maar dan graag de voertaal in het Engels. M.a.w. iemand stelt een vraag in het Engels, daarop wordt hier dan ook geantwoord in het Engels. Let er wel op dat men "deftige taal" spreekt en geen MSN- pf SMS-taal, die voor mensen die daar niet mee bezig zijn, totaal onverstaanbaar is."

Ik ga er van uit dat dat net zo goed geldt voor zwaar dialect?? :unsure:

http://www.modelbouwen.be/showthread.php?t=846

Heren mag ik even hierop wijzen :

Langs deze weg wil ik alle leden vragen om wat meer aandacht te besteden bij het schrijven van teksten.

De taal op dit forum is algemeen nederlands, gelieve het gebruik van dialecten te vermijden. Als jullie toch een bericht in het dialect willen plaatsen, zet er dan de algemeen nederlandse "vertaling" bij, zodat het voor iedereen lees- en begrijpbaar is.

Groeten

Pascal

Om dit nu effe simpel op te lossen wil ik vragen aan Hawadde om de tekst even in het nederlands te vertalen. Aan Walesha vraag ik dan om in de toekomst OF om een vertaling te vragen, OF om het bericht te rapporteren.

Alvast bedankt voor jullie medewerking.

ON TOPIC NU :

Prachtig project Gren, voorzien van vele mooie pica's en gespekt met de typische, animerende tekst. Laat de updates maar komen :)

PS : Als ge zin hebt om wat van uw oudere projecten te posten, kan dat ook.

Enfin, ik het nooit meer doen meester en zo gaan we snel op pagina 5 geraken! :laugh:

Walter, daarmee is het probleem nog niet opgelost. Als ge wilt weten wat er in de tekst van Hawadde staat, vraag het hem dan. Dat kan door uw bericht te wijzigen.

Pascal

lol, let je even niet op begint er zowaar een hele toestand hier:D

"he, een buurman, waar precies?" en veel meer stond er eigenlijk niet.
of nou ja, eigenlijk wel maar dat gare we natuurlijk mooi niet vertalen want als de belgen ooit nog eens bedenken de boel te komen innemen hier (en met de huidige staat van ons leger moet dat niet al te lastig zijn) dan moeten we natuurlijk wel onverstaanbaar kunnen communiceren om den vijaard in verwarring te kunnen brengen:P

ennieweg....

Walesha zei:
(Btw: je emoticons komen er niet door, staan je instellingen op je account goed?)

veel van de smileys die in mijn teksten zijn verwerkt doen het niet omdat ik deze verslagen oorspronkelijk voor mijn eigen forum heb geschreven en de bijbehorende plaatjes worden niet ondersteund door de forumsoftware hier. niets mis met de instellingen dus maar gewoon een gevalletje te lui om alle smileys langs te lopen voor ik de boel online gooi;)

Swaken zei:
Hey,

Indd heel knap werk, ik vraag me af hoeveel kilo plastiek je zo verwerkt in de week...
Ik vermoed dat ie op dio komt

helaas heb ik tegenwoordig een stapel minder vrije tijd dan in de beginperiode van mijn net herstarte knutselhobby. destijds rommelde ik zo ongeveer een kitje per maand in elkaar maar tegenwoordig mag ik al blij zijn met 6 afgeronde kits per jaar. nou moet ik zeggen dat projecten zoals deze (en ook zijn voorganger waarbij ik een 1/32 arado196+catapult heb gebouwd) natuurlijk wel net iets uitgebreider zijn om te bouwen dan een gemiddeld tamiya-kitje met een plaatje eduardspul dus mocht ik al dat zelfbouwgebeuren wat verminderen dan zou een kit of 10 toch wel haalbaar moeten zijn...

oh, en reken maar niet op een dio wegens da's nou net één van die dingen waar ik niet zo handig in ben en waar ik niet veel plezier van heb om mee bezig te zijn. ooit in een ver verleden wel eens wat dingen geprobeerd maar het was niet echt "mijn ding" zeg maar.

Walesha zei:

geeft een leesbril aan terwijl íe iets mompelt over volgens mij staat er toch vrij duidelijk rbmodel in de link...

:P

Wet Sellery zei:
PS : Als ge zin hebt om wat van uw oudere projecten te posten, kan dat ook.

http://www.modelbouwen.be/showthread.php?t=10445&p=221333#post221333

u vraagt, wij draaien;)

Terug
Bovenaan