verse pagina, verse update.
of nou ja...vers voor hier
ik ben al weer een stuk verder dan wat hier te zien valt, maar d'r moet eerst weer geschreven worden voor ik het vervolg voorbij kan laten komen. voordeel is echter wel dat er debiel veel plaatjes in deze update hangen dus als het goed is zouden jullie je wel even moeten kunnen vermaken
_______________________________________________________
Nou, en toen was opeens het externe verkansievieren heulemaal op en had 'ie zo bedacht om in z'n laatste weekje nog eens wat te gaan knutselen aan het huidige lijdende voorwerp.
...totdat 'ie d'r achter kwam dat er dus mooi ook nog efkes 268 (TWEEHONDERD EN ACHTENZESTIG JA!) foto's stonden te wachten op verwerking voor een verslagje wegens er was al een kleine anderhalve maand niks meer geschreven over het huidige projectje...
Well, eerst dat klusje maar eens efkes klaren :roll:
uiteindelijk de boel weten terug te snoeien tot 91 stuks (zonder de referentiepica's..) en ik beloof dat ik voor de volgende ronde m'n best ga doen om het wat korter te houden allemaal :roll:
_______________________________________________________
Phew, zo'n 100 pica's te beschrijven dus :roll:
ik heb mn best gedaan om zoveel mogelijk plaatjes te elimineren, maar na teruggezakt te zijn van 150 foto's met interessante zaken tot de huidige 91 was er voor mij ècht geen snoeiruimte meer over. sorry voor de lange laadtijd van de pagina dus, maar ik gok zo dat deze update zowaar het wachten wel waard gaat zijn.
Nou leek het bij de vorige update er een beetje naar uit te zien dat je je af kon gaan vragen of er zo onderhand niet voldoende extra dingetjes waren toegevoegd om de boel wat op te leuken en er wellicht eens wat sneller richting het eind kon worden gaan gewerkt, maar om eerlijk te zijn was mijn wish list bij lange na nog niet afgewerkt en kan ik alvast melden dat tegen het eind van deze paar ploatiens ik nog steeds een beste to-do list heb liggen gevuld met detaildingessen die nog aangepakt moeten gaan worden :twisted:
wat dus trouwens wel een steeds terugkerend iets is bij dit soort projecten is dat, ondanks hoe vaak je tussendoor de zooi ook weer aan kant maakt, je steeds in no time door de evergreen het plastic niet meer kunt zien:
...en je bij bijna elke knutselsessie eerst weer moet beginnen met wat lebensraum creeeren:
enniehoe, ik was dus al een poos beziggeweest met geklungel aan de cabine en zo langzaamaan wilde ik eigenlijk wel eens even wat anders doen dus het leek me een mooi moment om de laadbak maar eens efkes onder handen te nemen. nou was onderhand vast al wel duidelijk geworden (hmm, wellicht had ik het zelfs al eens vermeld bedenk ik me net :roll
dat het plan is om d'r een gun truck van te breien en dat hield dus in dat er flink wat leukigheid te verzinnen was voor wat betreft de opvulling van de laadruimte.
aan de hand van een stapel referentieplaatjes (die ik voor nu niet ga laten zien wegens er staan al meer dan genoeg plaatjes in dit topic..) van diverse voertuigen, varierend van field conversions tot aan gestandariseerde aanpassingen, en een aantal ideetjes van mezelf die me wel grapvol leken lekker aan de knutsel gegaan en iets in einander gefrutseld dat, in mijn ogen, vrij overtuigend aandoet.
als basis begonnen met de meegeleverde stukkies van italeri:
(waarbij het welicht grappig is om te weten dat er dus echt geen enkele m939 ooit een houten vloertje heeft gehad maar dat die bakken dus allemaal een dikke plaat plaatstaal als bodem hebben:
...die eerst even wat werden aangepast:
...aangezien die hekkies èn nergens naar leken èn nogal in de weg zaten voor mijn plannen. papiersnijdert van de action d'r bijgepakt (niet stevig genoeg om door dik plasticard heen te snijden, maar goed genoeg om een geul te maken die diep genoeg is om de plaat zo te kunnen breken) en kiekt an:
het eerste plaatwerk stond op z'n plek.
dus.
en toen was 'ie dus druk bezig met schrijven en bedacht 'ie zich opeens dat veel van de volgende plaatjes best leuk waren om te bekijken en dat ze eigenlijk behoorlijk zelfverklarend waren allemaal. en wegens er was nog zat schrijfwerk te verrichten...:
....maar fijn eens even een leuk blokje ohne wörte gedaan :cheesygrin:
en niet alleen voor de binnenbak, maar wegens het schiet natuurlijk wel lekker op zo ook gelijk maar voor de buitenbak:
alleen nog even de uitstekende pennen wat korter maken om ze meer maatje bolt head te maken, maar buiten dat allemaal vrij net echt dacht ik zo. nou is trouwens zo'n 939 nog best wel een vrij hoog apparaat van zichzelf en als je daar ook nog een stapeltje "dikke wielen" onder ploft wordt het allemaal nog weer net wat hogerder en als je dáár dan ook nog weer -bijna- manshoge plaatstaalplaten op gaat stapelen dan kun je je bedenken dat instappen toch wel een flink gevalletje alpinisme kan worden in de praktijk.
en dan kun je dus een lift gaan bouwen of een mobiel treinperron of zo, maar je kunt natuurlijk ook gewoon dit doen:
net zo gemakkelijk wel. nou, gewoon omdat het kan toch ook maar even de boel van achteren laten zien:
en zoals je ziet was het merendeel van het bakwerk wel gedaan zo. en nu nog een gun truck d'r van maken :cheesygrin:
oorspronkelijk had ik verzonnen om het hele apparaat vol te hangen met .50s en ik had daarvoor al een leuk setje van die knalstokken klaarliggen (met wederom dank aan nicky en alex
), maar als je dan toch net de winkelwagen aan het volladen bent bij sockelshop.de en je ziet dit...:
tja, daar kan natuurlijk geen opgepimpt stukje plastic tegenop!
kost een paar knaken (die drie knalapparaten zijn bij elkaar ongeveer even duur als 2 italeri m925 kits...) maar dan ziet het er wel bruut uit uiteindelijk. en gezien de tijd en extra werkzaamheden die ik in dit project stop leek het me om eerlijk te zijn het geld ook wel waard, toch?
gelukkig kon ik ook op deze uberstoere perforators wel wat vinden wat voor verbetering vatbaar was:
maar heel veel was het eigenlijk niet. wat mij betreft is dit het mooiste stukje resinwerk wat ik tot nu toe in handen heb gehad en het geheel zit erg goed doordacht in elkaar. alle onderdelen zijn voorzien van dit soort nokjes en gaten:
..waardoor het erg lastig wordt om de boel verkeerd in elkaar te plakken en de onderdeeltjes zitten op zo'n manier vast aan de gietblokken dat er eigenlijk amper opschoonwerk nodig is. bijna alle onderdelen kon ik zo van de gietverbindingen afbreken met wat lichte druk van m'n duimnagel en meer dan 2 halen met een stukje p400 was er daarna niet nodig om de aanhechting weg te schuren!
briljant spul en (na maar een paar minuutjes werk!) resulterend in een uberstoer ding:
hetzelfde gold voor de miniguns die ik voor de bak had bedacht:
en wegens boel heel erg veel tevreden uiteindelijk besloten om nog wat aanvullende zaken van hetzelfde merk in te laten vliegen en ook gelijk maar wat extra stukkies voor één van de vervolgfases van dit projectje
minigun 2 ook in mekander gefietst en wat lading voor de laadbak klaargemaakt:
en aansluitend in zingen uitgebarsten!
"ik heb m'n wagûh volgeladûh, vol met aaaaaaaaaaal'maal knalspul!":
:cheesygrin:
well, en zoals ik ergens in den beginne al had gezegd heb ik dus nog een beste wish list liggen voor wat betreft dingen die nog gebeuren moeten maar daarnaast heb ik dus ook nog eens een to-do list waar ik de zaken op heb staan die afgemaakt danwel aangepast moeten worden:
...en daar staan dus zaken op zoals dit:
en dit:
terwijl je op mijn wish list dus dan weer zaken tegenkomt zoals dit:
een kabelcuttert, en dit:
(waarbij ik deze:
...ploatiens als voorbeeld heb gebruikt om uit te puzzelen hoe zo'n trekstok nou in einander steckt
)
nou, nog even zo'n afrondrondje:
...en met de hele boel aan boord wordt dat dan zoiets als dit:
dus. wish list item #zoveel; scharnierende deuren! italeri levert een paar vormloze bobbels aan de cabine die de scharnieren voor moeten stellen en die vervangen met wat buisjes lijkt een simpel en snel werkje, maar dan kom je er dus achter:
dat buiten dat de scharnieren er voor zorgen dat de deuren open en dicht kunnen (joh!)het ook de steunpunten voor de spiegels zijn!
...wat dus weer een leuke oefening "hoe los ik dit zonder het mezelf al te ingewikkeld te maken op" opleverde :cheesygrin:
eerst de deuren:
gevolgd door de spiegels:
en voor de uiteindelijk samenvatting:
*doet zichzelf schouderklopje geven wegens "da hedde mooi 'doan, jonk!" :mrgreen:
oh ja, op de voorgrond bij bovenstaand plaatje liggen wat rommeltjes die ik tussendoor ook nog even onder handen had genomen waarvan de ene een luchttank met hevig gevalletje spina bifida was:
en de ander puur ter voorbereiding op de volgende fase van dit knutselwerkje was:
een bruikbare trekhaak dus!
nou, en waar gebruik je dan doorgaans een trekhaak voor?
precies!
lassen wir eens even etwas uitprobieren! efkes de basis voor fase 3 d'r bijgepakt voor de maatvoering:
en tiet veur te knippen en plakken!
daar gare we:
en uiteindelijk gaat dat dan iets zoals dit moeten worden:
snow white and the huntsman zeg maar :titter:
M'n vrachtwaggel gaart dus een hummertdinges als rugzak bij zich hebben en het idee hierachter is dat de hele combinatie in principe een complete special forces unit is die ingezet kan worden voor convoy defence, search&rescue, reconn missies, etc.
jaja, je moet toch wat verzinnen om niet te hoeven toegeven dat je het er gewoon stoer uit vindt zien :titter:
maar goei, hummert d'r achter dus en wegens zo'n ding weegt leeg, wat, een ton of twee-en-een-half? boel veel zwaar in ieder geval en dat betekent dus dat als je zo'n ding op een aanhangert plant en je d'r mee door ruw terrein gaat rossen je beter niet met een ongeveerde toestand kunt gaan werken.
gevalletje been there:
done that:
..en met wat creabeawerkzaamheden kan dan de boel ook nog beweegbaar worden gemaakt. netech!
efkes wat wielekes d'r aan geprittprut:
en 't lik zowat al 'n echten aanhangselwagen zo.
nog efkes wat uitfiegelieren met een stukkie karton voor wat betreft de spatdeksels:
en na wat afrondwerk voor de bladveren ook wat ashangerijijzers verzonnen:
et voilet: de hele boel verast:
spatdekselvreugd:
een bovenkantje voor op het chassis in mekander gepunnikt:
en hmmmmm...
hoewel het er allemaal niet onaardig uitzag voelde het hele ding toch niet echt helemaal goed en ik kon er niet de vinger opleggen waar het 'm nou in zat. toch nog even wat refpics bekeken voor het idee (ik heb natuurlijk niet alles maar even rap zelfverzonnen
):
...en het duurde tot deze foto:
...totdat ik besefte dat 't 'm in de wielen zat! ik had in eerste instantie de oorspronkelijke wielen van de 939 gebruikt, maar onder die trailers zitten wielen die normaal te vinden zijn op een 2,5 ton voertuig!
check dit:
als je kijkt naar de wielen die ik eerst in gebruik had dan zie je dat die een heel stuk groter zijn en dat aanzicht zorgt ervoor dat de hele trailer (die toch al breder is dan de 939) er uit ziet als een 1/24 ding. op de foto valt het niet zo op omdat er niet echt zaken te zien zijn die het schaalgevoel duidelijk laten zien, maar in het echie was het verschil meteen duidelijk.
het nadeel van deze wijziging was natuurlijk wel dat de wielen verhoudingsgewijs nu net wat te ver uit elkaar stonden èn omdat ik het stoerder vond om met dubbele wielen te werken (zoals bij een...:
...m1112 watertrailer)
de spatdeksels wel wat te smal waren opeens:
ach ja, dat was ook wel weer op te lossen. even de assen verherverassen:
nieuwe spatdeksels fabrieken:
en kijk aan:
dat voelde opeens al een heel stuk beter!
even voor het overzicht:
en zo. de basis van de trailert lijkt nu eindelijk te kloppen dus van de week maar eens even zien of ik de boel wat meer kan gaan detailleren!
toedels!
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
g. out