Hoofdsponsor

1/24 Magirus-Deutz TLF 16 Feuerwehr

Schaal 1/24 - 1/25
ERVARING
Ervaren, maar lang geleden.
BOUWWIJZE
Papier is papier. Zoveel mogelijk out of box!
BOUWBUDGET
Geen budgetlimiet, maar ik denk dat ik alles heb.
BOUWSTATUS
WIP
COMMENTAREN
Alles welkom.
Dank jullie wel Fred, Marc, Bart, Jelle, Dany en Xavier voor het blijven volgen!

Ik heb nog twee uurtjes kunnen werken aan de brandweerwagen.

58. Allereerst heb ik een stukje hersteld waar ik me best aan stoorde en dat bleek, bij nadere studering, vooral het binnenste lipje zijn aan de neus rechtsboven. Dit was te breed en zat gedeukt. Ik heb het losgehaald, bijgeknipt, bijgekleurd en teruggeplaatst. Nu vind ik het prima. Voor en na:





59. Een punch & die-set (of ponstang) is bij deze kit zeer gewenst, alleen al nu er in de chassisbalken 24 van dit soort identieke gaatjes moeten worden gemaakt.



60. Op de vorige foto te zien is de binnenkant van een chassisbalk. Daarover gaat een buitenhuid heen, voor een stevig geheel. De gaatjes moeten precies overeenkomen want daar gaan straks bussen doorheen waar de bladveerpakketten aan worden opgehangen. De chassisbalk recht te krijgen, vergt nauwkeurig uitlijnwerk. Ik heb alleen de uiteindes van deze balk binnen-buiten aan elkaar verlijmd: balk in de gewenste loodrechte positie leggen, dan het uiteinde parallel leggen en dán pas lijmen. Zo met voor- en achterzijde.



61. Zie aan de punt hoe zacht zo'n pastel-potloodpunt is.



Totaal bestede tijd: 38,5 uur
 
Ja lange stukken plooien... of nog erger : rollen is vaak wel een uitdaging maar zo te zien gaat je goed af.
 
Neus is mooi bijgewerkt, balken maken is inderdaad een probleem, je zou ze bijna moeten kunnen opvullen met wat balsa of zo.
 
Wel knap dat jij een stukje kan "bij" knippen, dat lukt mij nog niet🤣
De neus is wel netjes "bij" gewerkt.

Lange stukken zijn echt lastig, toevallig pas ervaring mee 😉.

Fred
 
Nadere kennismaking met de papierbouw. Dit is het eerste project in papierbouw dat ik van zo nabij volg. Veel van de "herstellingen" zou ik zelf niet gecorrigeerd hebben omdat het resultaat wat mij betreft reeds meer dan OK was. Maar een beetje koppig volhouden tot het perfect is, zo kennen we je ondertussen :winking: . Ik blijf van nabij volgen. Succes verder.
 
Zo te zien vergeet ik regelmatig wat neer te pennen als ik langs kom.
Je gaat aan een mooi tempo steeds verder , resultaat is prachtig om te zien.
En een geslaagde correctie uitvoeren nadat het reeds gelijmd is, daar maak ik een diepe buiging voor.
 
@dancooper: lange stukken rollen heb ik gelukkig nog niet hoeven doen, dat is nog wel lastiger denk ik ja.

@Erwin: ik probeer het alleen maar bij papier te houden (en transparant plastic dan), ook weer zo'n uitdaging :) Maar met wat beleid en gestructureerd werken zijn die balken eigenlijk best doenbaar.

@the--mouse: je hebt gelijk en ik zal proberen op m'n taalgebruik te letten :)

@airbus56: zo perfect is het mijns inziens niet, maar dank voor de aanmoediging. Je kent het wel, een lelijk stukje blijft in je oog springen en dan ga je toch 's kijken of het opgelost kan worden. Dit was een kwestie van een paar minuten werk, dus viel alleszins mee.

@marc w: die correctie was echt niet zo moeilijk hoor. Ene lipje zat vastgelijmd aan ander lipje. Lossnijden met mesje, bijknippen bijwerken door een dun strookje af te knippen, passen, ook aan andere kant stukje afknippen, dan blijkt het te passen en terug verlijmen. Zo'n kleine ingreep en het ziet er veel beter uit, doordat het niet meer storend is.

58. Elke keer als er een subassembly klaar is, zal ik een update plaatsen. Nu is het chassis in ruwbouw klaar, het zijn 17 onderdeeltjes.

De volgende opstelling gebruik ik om het chassis te richten, winkelhaak en gewicht (in dit geval de ponsset):



59. En dan de dwarsbalken er steeds tussenschuiven:



Omdat je in deze situatie de tabjes niet van binnenuit kunt aandrukken, kunnen die het beste 'verend' half naar buiten geklapt worden, zodat ze zichzelf een beetje vast zetten tegen de chassisbalken.

60. Zo staat het recht. Het is wel zo dat het chassis later nog wel wat zou kunnen worden bijgesteld (beetje duwen en trekken) op het moment dat cabine en opbouw worden geplaatst, maar ideaal is dat niet omdat er dan ongewenste krachten op die onderdelen komen te staan. En het is dus niet nodig.



61. Nu met de blik op bovenzijde. Hierop worden dus cabine en opbouw bevestigd. Maar eerst de volgende subassembly, het motorblok.



Totaal aantal onderdeeltjes: 149.
Totaal bestede tijd: 42 uur
 
Mooi chassis Roy... ik vraag me gewoon af waarom mijn "pulletje" ("Zuid-Nederlands") Kittifix zwart is met een donkerblauw etiket ipv wit-achtig...
 
Even terzijde, op Amazon is er ook zo'n schijf te vinden voor een toch wat democratischer prijs (al zal de kwaliteit wellicht wat minder zijn) :
 
Zeer mooi werk. Ik leer nog veel bij, vooral over de gereedschappen die je gebruikt. Lijkt me zeer nuttig allemaal maar hoe krijg ik die investeringen hier thuis weer uitgelegd :eek: :winking:?
 
Zeer mooi werk. Ik leer nog veel bij, vooral over de gereedschappen die je gebruikt. Lijkt me zeer nuttig allemaal maar hoe krijg ik die investeringen hier thuis weer uitgelegd :eek: :winking:?
"Grappig" net nu, vandaag zegt... zelf zou ik nu voor ettelijke honderden euro's kunnen "investeren" zonder dat mijn madam daar ook maar iets over zou kunnen zeggen, aangezien ze dat eergisteravond ook gedaan heeft en meteen na levering en uitpakken besliste om het ding op 2dehands te zetten...
 
Terug
Bovenaan