Dank allemaal voor jullie reacties weer, leuk dat het topic zo enthousiast gevolgd wordt! @Dany, dat zou inderdaad een betaalbaar alternatief kunnen zijn, wel is het tot aan de eerste test de vraag of je mooi scherpe cirkels uitgesneden krijgt. Denk het wel, maar goedkoop zou duurkoop zijn als dat niet zo is.
@PaperShaper dank om een blik te werpen in dit topic. Het is de vraag of je die tools allemaal nodig hebt, jij en Fred hebben al uitvoerig bewezen dat dit eigenlijk niet zo is om een minstens zo mooi resultaat te bereiken.
62. De Dspiae cirkelsnijder werkt op zichzelf prachtig en is super handig om bijvoorbeeld 'masks' mee uit te snijden. Maar na wat testen (helaas één onderdeeltje verpest) blijkt dat de bijbehorende locator (om het midden van een uit te snijden cirkel te bepalen) niet goed uitgelijnd is. Zo werkt de tool:
63. Dit is het resultaat.
Kan natuurlijk niet en is behoorlijk teleurstellend voor een merk dat uiterste precisie beweert na te streven. Online is er nog zo'n geval bekend, dus de kwaliteit van afgeleverde producten is niet consistent. Ik heb dit gemeld aan de winkel waar ik het ding ruim 1,5 jaar geleden kocht, met foto-toelichting; en een beroep op de fabrieksgarantie van 2 jaar. Meteen volgden excuses en, een paar dagen later, bevestiging dat de eigenaar van de winkel het zelf ook had geprobeerd met zijn eigen circle cutter-locator combinatie en met hetzelfde teleurstellende resultaat. Prompt werd het aankoopbedrag van beide producten op mijn rekening teruggestort, met herhaalde excuses en mededeling dat hij zou stoppen met verkoop van de locator. Dat is effectieve besluitvorming! Ik zal deze week de helft van het geld weer terugbetalen want het volledige bedrag (85 euro) is nergens voor nodig, zoals gezegd de cirkelsnijder zelf werkt uitstekend en dat is verreweg het duurste van de twee.
Warme douche dus voor Breveco (
https://www.brevecomodelling.net/), die de prachtigste modelbouwgereedschappen in het assortiment hebben dus neem eens een kijkje.
Intussen kon ik wel verder met andere onderdelen. Soms komt er iets ingewikkelds voorbij, bijvoorbeeld deze vorm:
64. Eerst had ik trouwens nog geprobeerd een mooie cirkel te snijden met hetzelfde rolmes dat eerder in dit topic te zien was. Vlijmscherp, geolied. Als je met dat mes uitschiet en je bent met je andere hand bezig het onderdeeltje te roteren, kan het zomaar eens gebeuren dat dat mes dwars door je vinger gaat... Gelukkig geen zenuwen geraakt, op tijd geremd. Inmiddels is er van de snijwond niets meer van te zien... maar het was wel even schrikken. Laatste keer dat ik een rolmes heb gebruikt.
Dan de V-snaren met poelies. Ik ben super lang bezig geweest met het wegsnijden van het binnenste. Zachtjes met het mes een groefje snijden, dan nog een paar keer en dan ben je er doorheen (dubbel papier). Nu is ook het beste moment om even bij te kleuren.
65. Omtrek moet ook voorzichtig, maar is een stuk minder werk.
66. Vandaag heb ik de locator erbij gepakt en wat extra groefjes in het perspex plaatje gedraaid, gewoon met de circle cutter zelf.
67. Gelukkig had ik alle bouwplaten tevoren gescand. Dus even deze geprint, alsnog met de cutter uitgesneden (niet perfect, maar al een stuk beter... dit onderdeel is straks niet meer te zien) en dan is het motortje klaar.
68. Op z'n plek!
Totaal aantal onderdeeltjes: 165.
Totaal bestede tijd: 47,5 uur