Hoofdsponsor

1/24 Magirus-Deutz TLF 16 Feuerwehr

Schaal 1/24 - 1/25
ERVARING
Ervaren, maar lang geleden.
BOUWWIJZE
Papier is papier. Zoveel mogelijk out of box!
BOUWBUDGET
Geen budgetlimiet, maar ik denk dat ik alles heb.
BOUWSTATUS
WIP
COMMENTAREN
Alles welkom.
Strak.. heel strak.. ook apart met de dikte van de wanden. Je zou zomaar met extra snijwerk een deur kunnen openzetten..
 
Tja, die foutjes.....
Uitschieten met het pootlood of kwastje gebeurd mij ook nog steeds wel eens.
Dan ben ik pissed maar ga gewoon verder.
Ik ben er van overtuigd dat iedereen dat wel in een model heeft, zelf erger je je eigen eraan en een ander valt het niet op.

Die kruisjes, ik verbaas me er soms ook wel over hoe dom dingen geprint zijn.
Maar Jeroen van den Worm heeft de Tjiwangi ontworpen en ik heb daar ook aan mee mogen test bouwen.
Nu is deze uitgegeven en zien we toch weer foutjes die we tijdens de test over het hoofd hebben gezien.....

Verder ziet het er strak uit hoor Roy.

Fred
 
@Silenoz: deurtje openzetten is inderdaad mogelijk. Raampje open zetten trouwens ook en misschien had ik dat moeten doen. Dan had ik nog bij het interieur gekund (bijv. dak van onderen aandrukken, indien nodig)... ach ja.

@the--mouse Ja in elk model zitten natuurlijk wel grote of kleine fouten. Ook op dit model zijn niet alle vouwlijntjes aangegeven, ook bij het ontwerpen van een kit blijven fouten blijkbaar. De ontwerper heeft (zo zegt hij op een forum) dit model vijfmaal proefgebouwd, maar zelfs dan...

@Camaro69 Dank je.

34. Wisseling van techniek: de vouwlijntjes van dunne langwerpige tabs kunnen even nauwkeurig -maar veel sneller- worden verkregen door gebruik van deze lange, smalle platte tang.



35. Reguliere modelbouw-punch & die: te gebruiken om de bal bovenop de schakelstang uit te ponsen. Filosofie: beter een perfecte cirkel en dan lijmen, dan het onderdeel intact laten maar het ziet er niet perfect uit.



36. Klaar om linkerwand te monteren. Let op de schakelpoken, die zijn tweedimensionaal. Simpel te vervangen door kopspelden met zwarte kop, dit ziet er veel beter uit (=zelfde grootte toevallig) maar ik vind dat ergens toch een beetje 'cheating the system'. Autistisch trekje misschien.



37. Net als in plasticmodelbouw, is het een kwestie van steeds goed opletten. In de begeleidende tekst (maar niet op de tekening) staat bijvoorbeeld te lezen dat de drie geronde steuntjes aan de achterkant links met de tekst naar beneden moeten worden gemonteerd; maar: rechts met de tekst naar boven.



38. Cabinebasis leek toen klaar, maar er bleken toch nog wat dingen te moeten worden gecorrigeerd. Het rechter dak-stripje heb ik losgehaald en opnieuw bevestigd, dit zat een paar millimeter uit positie. Slordig! Als de basis al niet goed is, dan komt het later ook niet meer goed. Gelukkig geen schade. Hierna heb ik een gewicht op het geheel gelegd, om het onderdeel uitgebalanceerd te laten drogen. Weinig storender dan een basis die niet helemaal vlak is.



39. Daarna van elk van beide rechter raampjes het 'omtrek-deeltje' losgehaald (vooraan: op één punt, achteraan: op twee punten) en opnieuw vastgezet. De deeltjes zaten niet mooi recht, wat bij het plaatsen van de zijwand natuurlijk problemen zou geven.



De instructies zeggen nu, verder te gaan met het dashboard; maar ik ga eerst een dryfit doen van de buitenwand van de carrosserie. Ik wil mezelf ervan overtuigen dat de basis goed is; denk dat na de correcties hierboven wel, maar meten is weten. Nu kan het nog gecorrigeerd worden indien nodig.

Voor de lol: tot nu toe volledig "out of box"; totaal aantal onderdeeltjes: 75.

Totaal bestede tijd: 18,5 uur
 
Dank je wel @marc w! Het is dan ook motiverend om elke keer vooruitgang te zien.

40. Oplossing voor het vuil-probleem bij ponsen: stukje tape plakken op plek waar klem-pons komt. Trouwens, ik ben hier al bezig met de carrosserie ten behoeve van een dryfit.



41. Met een rollend mesje (te koop bij bouwmarkt) kun je hoekjes in een curve afsnijden. Mesje langzaam van je af rollen, tegelijkertijd met de andere hand het onderdeeltje roteren.



42. Naar binnen toe gevouwen tabjes in een curve: simpele oplossing: na elke tab een kerfje zetten met het mes.



43. Daarna aan de andere kant met een curve-lineaal de kerfjes met elkaar verbinden door een rillijn.





44. Het dashboard is een zeer complex samengesteld onderdeel dat op zes plekken wordt verlijmd met de carrosserie.
Dit zijn de eerste stukken tegen elkaar verlijmd, met daarboven een aantal nog te volgen lagen. In totaal bestaat het dashboard uit 12 onderdelen.





45. Het past perfect, grote complimenten aan de ontwerper. Je ziet het hier al aan de dryfit; maar het is fenomenaal dat alles op de millimeter nauwkeurig past. Hopelijk blijft dat zo.





46. Tussenresultaat.



Nu komt een uitdagende fase in de bouw: de buitenwand wordt bevestigd. Samen met het dak, zie ik hier het meest tegenop. Wish me luck.

Totaal aantal onderdeeltjes: 87.

Totaal bestede tijd: 24,5 uur
 
Best of luck Roy :winking:

Ziet er strak uit hoor.

Voor een berg vouw, dus aan de andere kant van je papier gerild, gebruik ik een spelt.
Dat vind ikzelf wat nauwkeuriger dan een mes. voor de rest werkt het hetzelfde.

Dat jij met een rolmes kan werken......ik vind het ondingen en mijne ligt ergens te verroesten:cautious:

Je hebt er goed de vaart in, keep it up!

Fred
 
Moet een heel goede kit zijn als je zo’n dashboard als resultaat krijgt.
Meer nog dan bij plastiek komt het er bij papier op aan zeer methodisch te werk te gaan en het hoofd koel te houden dus ook chapeau voor de bouwer.
 
Ben ook onder de indruk van dit werk zover.
Ben er al lang uit dat met papier geweldig veel mogelijk is en zeker zo spectaculair kan zijn dan eender welk materieel.
 
@Fred: dank voor de aanmoedigingen.
@Erwin: het is een fantastische pasvorm. Inmiddels heb ik toch helaas wat foutjes ontdekt in nummering en ook pasvorm. Dat durf ik wel te zeggen, omdat het aan beide kanten dezelfde fouten zijn en omdat het echt wel om millimeters gaat. Op de laatste foto hierboven zie je het cijfer '9B' op een onderdeeltje staan bijvoorbeeld. Dit moet conisch worden gebogen (blijkt ook uit voorbeeldbouw) terwijl het witte vlakje loodrecht afgelijnd is. Daaruit blijkt alleen al dat dit niet klopt. Zo nog een paar voorbeelden. Maar het is minimaal. Dryfitten is belangrijk...
@Marc, Bart, Pascal, Dany: dank jullie wel.
@Modest: het dak wordt inderdaad een uitdaging; maar ik heb kunnen oefenen op de voorkant, die hetzelfde systeem kent. Daar heb ik van geleerd en hopelijk kan ik die lessen meenemen in de dakbouw.

Een update niet zozeer van fouten, maar van leermomenten. Gelukkig is het resultaat tot nu toe nog oké.

47. Het stuur is, zoals zoveel onderdelen in de kit, dubbel te vouwen en daarna uit te snijden. Ik ga dat bij wijze van uitzondering hier anders doen, omdat het moeilijker is om dubbel papier ineens te snijden en nagenoeg onmogelijk om het perfect af te snijden voor beide stuurhelften. Snij je in het bovenste deel, dan wordt het onderste stuurdeel onvermijdelijk enigszins scheef. Dat komt door de stand van het mesje, dat vaak niet helemaal loodrecht op het papier staat.

Ik zal het stuur dus tweemaal uitsnijden ;)



48. Dan, curves maken. Het is moeilijk om dik papier zomaar om een cilinder heen te rollen en een perfect egaal resultaat te krijgen. Er komen een soort deukjes in, vanwege de oneffenheid van grip en druk. Uiteindelijk een oplossing gevonden: mijn wals-apparaatje. Daar druk ik het papier in (onderzijde beschermd met stukje wc-papier) en dan ga ik rollen en buigen.



49. Hoe beter voorgebogen, hoe makkelijker het straks past.





50. Voorkant is zeer in het zicht natuurlijk, was een van mijn grootste vrezen in de bouw. Heb ik bijzonder lang op gewerkt. Voorbereiding...



51. Lipje voor lipje.. ook de kleine tabjes krullen.



52. De bedoelingen waren goed en het voor-krullen beloofde een mooi resultaat. Toch helaas om twee redenen in eerste instantie een tegenvallend uitzicht: het rood is te donker; en de curves zijn niet perfect. Dát komt eveneens door de inkleuring: om met de stift bij de randjes van de tabs te komen, moesten die de andere kant op worden gebogen en daardoor ging de curve enigszins verloren. Dat laatste heb ik gelukkig grotendeels weten te corrigeren door een soort acupunctuur toe te passen maar dan met een mesje: stuk of 100 keer drukken in het onderdeeltje, zodat de gewenste vorm er terug in kwam. Maar de donkerrode kleur maakt het contrast te groot.



53. Vandaag dus naar de kunstenaarsbenodigdheden winkel om te kijken of daar een oplossing beschikbaar was. Dat leidde tot dit:





54. Dat is een stuk beter, een hele geruststelling! De magie: pastelpotloden. We hadden thuis van alles liggen, maar geen pastelpotloden. Kostbaar spul, maar het werkt prachtig. Hiermee kan ik tussen de tabjes komen zonder die te hoeven terugvouwen, kan ik bovendien in laagjes werken om de gewenste tint te bereiken; én kan ik zeer precies werken. Omdat de potloden zo zacht zijn, komt er ook makkelijk kleur vanaf. Die blijft dan vervolgens wél mooi zitten. Als klap op de vuurpijl: omdat het potloden zijn, wordt het niet opgenomen door het papier. Ik ben er geweldig blij mee en heb het hele model inmiddels een eerste keer bijgewerkt.



Totaal bestede tijd: 33 uur
 
Serieus werk aan die neus maar je hebt het goed gebracht en die pastel potloden zullen nog lang van pas komen.
 
Dank je wel Erwin.

55. Er komt weer een drukke periode aan, dus weinig updates de komende tijd.

Om lijmresten te voorkomen of te dirigeren naar onzichtbare plekken, gebruik ik tape.





56. De raampjes kunnen ook vanaf onderen worden uitgesneden, na het ponsen. In theorie is dan minder correctie nodig. Die theorie werkte bij mij helaas (nog) niet, volgende keer beter.



57. Met het opzetten van zonnekleppen, binnenspiegeltje (waarvoor?) en de ruit is dit hoofdstuk van de bouw (cabine-ruwbouw) klaar. Volgend onderdeel is het chassis.



Totaal aantal onderdeeltjes: 132.

Totaal bestede tijd: 36,5 uur
 
Terug
Bovenaan