@Fred: dank voor de aanmoedigingen.
@Erwin: het is een fantastische pasvorm. Inmiddels heb ik toch helaas wat foutjes ontdekt in nummering en ook pasvorm. Dat durf ik wel te zeggen, omdat het aan beide kanten dezelfde fouten zijn en omdat het echt wel om millimeters gaat. Op de laatste foto hierboven zie je het cijfer '9B' op een onderdeeltje staan bijvoorbeeld. Dit moet conisch worden gebogen (blijkt ook uit voorbeeldbouw) terwijl het witte vlakje loodrecht afgelijnd is. Daaruit blijkt alleen al dat dit niet klopt. Zo nog een paar voorbeelden. Maar het is minimaal. Dryfitten is belangrijk...
@Marc, Bart, Pascal, Dany: dank jullie wel.
@Modest: het dak wordt inderdaad een uitdaging; maar ik heb kunnen oefenen op de voorkant, die hetzelfde systeem kent. Daar heb ik van geleerd en hopelijk kan ik die lessen meenemen in de dakbouw.
Een update niet zozeer van fouten, maar van leermomenten. Gelukkig is het resultaat tot nu toe nog oké.
47. Het stuur is, zoals zoveel onderdelen in de kit, dubbel te vouwen en daarna uit te snijden. Ik ga dat bij wijze van uitzondering hier anders doen, omdat het moeilijker is om dubbel papier ineens te snijden en nagenoeg onmogelijk om het perfect af te snijden voor beide stuurhelften. Snij je in het bovenste deel, dan wordt het onderste stuurdeel onvermijdelijk enigszins scheef. Dat komt door de stand van het mesje, dat vaak niet helemaal loodrecht op het papier staat.
Ik zal het stuur dus tweemaal uitsnijden
48. Dan, curves maken. Het is moeilijk om dik papier zomaar om een cilinder heen te rollen en een perfect egaal resultaat te krijgen. Er komen een soort deukjes in, vanwege de oneffenheid van grip en druk. Uiteindelijk een oplossing gevonden: mijn wals-apparaatje. Daar druk ik het papier in (onderzijde beschermd met stukje wc-papier) en dan ga ik rollen en buigen.
49. Hoe beter voorgebogen, hoe makkelijker het straks past.
50. Voorkant is zeer in het zicht natuurlijk, was een van mijn grootste vrezen in de bouw. Heb ik bijzonder lang op gewerkt. Voorbereiding...
51. Lipje voor lipje.. ook de kleine tabjes krullen.
52. De bedoelingen waren goed en het voor-krullen beloofde een mooi resultaat. Toch helaas om twee redenen in eerste instantie een tegenvallend uitzicht: het rood is te donker; en de curves zijn niet perfect. Dát komt eveneens door de inkleuring: om met de stift bij de randjes van de tabs te komen, moesten die de andere kant op worden gebogen en daardoor ging de curve enigszins verloren. Dat laatste heb ik gelukkig grotendeels weten te corrigeren door een soort acupunctuur toe te passen maar dan met een mesje: stuk of 100 keer drukken in het onderdeeltje, zodat de gewenste vorm er terug in kwam. Maar de donkerrode kleur maakt het contrast te groot.
53. Vandaag dus naar de kunstenaarsbenodigdheden winkel om te kijken of daar een oplossing beschikbaar was. Dat leidde tot dit:
54. Dat is een stuk beter, een hele geruststelling! De magie: pastelpotloden. We hadden thuis van alles liggen, maar geen pastelpotloden. Kostbaar spul, maar het werkt prachtig. Hiermee kan ik tussen de tabjes komen zonder die te hoeven terugvouwen, kan ik bovendien in laagjes werken om de gewenste tint te bereiken; én kan ik zeer precies werken. Omdat de potloden zo zacht zijn, komt er ook makkelijk kleur vanaf. Die blijft dan vervolgens wél mooi zitten. Als klap op de vuurpijl: omdat het potloden zijn, wordt het niet opgenomen door het papier. Ik ben er geweldig blij mee en heb het hele model inmiddels een eerste keer bijgewerkt.
Totaal bestede tijd: 33 uur