Dank iedereen voor het stemmen.
Een uitgebreide reactie....
De uitslag laat zien dat er behoefte is aan meer informatie (zes stemmers). Vier stemmers maakt het uiteindelijk niet zoveel uit (ikzelf heb 'geen mening' gestemd, ik tel die stem niet mee). Twee stemmen vinden het demotiverend.
Ik zou beide laatstgenoemden willen verzoeken (ik weet niet wie het zijn) om per PM met mij contact op te nemen, zodat ik in overleg misschien een betere, prettiger, leesbeleving kan verzorgen. Vooraf kan ik alvast zeggen, dat modelbouw gaat om het plezier dat je erin beleeft. Dat plezier bestaat onder andere uit het verkrijgen van resultaten. Iedereen voor wie de hier beschreven methodes te ver gaat, zal zich gelukkig kunnen prijzen met meer afgewerkte modellen en een gevarieerder bouwplezier. Persoonlijk kan ik net zo genieten van hun de snellere bouwverslagen waarbij niet op elk detail wordt gelet als op die waar dat wel gebeurt, zolang de bouwwerkzaamheden maar zorgvuldig zijn. Uiteindelijk is mijn model niet 'beter' of 'knapper' dan andere modellen. Het is gewoon anders en ik beleef veel genoegdoening aan het zo realistisch mogelijk proberen na te bootsen van een onderwerp.
Dus ik hoop van de twee stemmers van optie 3 te vernemen per PM.
Zou een moderator de peiling willen verwijderen? Dat kan ik helaas niet zelf.
Mij maakt het niet uit als het voor mij niet interessant is sla ik een stukje over tot het weer interessant genoeg word voor mij
Dat is ook een methode, gewoon wachten tot het opnieuw interessant wordt en dan weer intensief volgen.
Ik heb 2de gestemd daar ik nieuwsgierig ben maar zelfs vereenvoudigt uitgelegd geraak ik er niet uit en het is toch veel energie die je er moet insteken om het uit te leggen en dat is niet aan mij besteed daar ik niet technisch genoeg ben en het ik zou het niet eerlijk vinden tegenover u om al de moeite te laten doen en dan tot de conclusie komt dat ik het toch niet snap. Mijn interesse in voertuigen is te laag om dit allemaal op te slurpen maar respecteer zeer wat u doet Roy en volg geregeld.
groeten Pascal
Ik ga het nog korter uitleggen. Stel jij wilt een voorgevel van een woning nabootsen in je diorama. Die voorgevel heeft een balkon. Hoe ga je dat scratchen? Waar begin je?
Je hebt van dat balkon twee foto's, eentje recht van voren genomen en eentje recht van de zijkant. Als je de afmetingen van het balkon op de foto's met elkaar vergelijkt en weet hoe breed het huis is, kun je uitrekenen hoe hoog, breed én diep het balkon gebouwd moet worden.
Het enige ding waar je rekening mee moet houden is, dat gefotografeerde beelden vervormd worden door de cameralens. Er bestaat software om die vervorming te corrigeren. Als je ten slotte alle afmetingen hebt, kun je een tekening maken van het balkon en daarna overgaan tot scratchen. Dat is eigenlijk waar ik nu mee bezig ben, met als enige verschil dat ik er software voor gebruik.
Hopelijk is het nu wat inzichtelijker voor je eigen situatie.
Nog steeds hoef je het niet toe te passen vanzelfsprekend, maar het is leuker om te weten waar ik mee bezig ben als je mijn topic bekijkt...
Maak je geen zorgen over de energie die ik in mijn bouwtopics stop, dat doe ik altijd en zorgt voor een fijne afwisseling tussen bouwen en schrijven. Ik vind het een leuk onderdeel van de modelbouw.
Roy, misschien heb ik me verkeerd uitgedrukt of komt het niet goed over.
Om op je poll terug te komen:
1: Ik vind het heel interessant en wil er meer van weten,
2: Op een bepaalde manier hoeft voor mij al die technische uitleg niet en wacht ik inderdaad het resultaat af,
3: Het gaat inderdaad soms wat te ver en dat zeker voor de leek of de gemiddelde modelbouwer en ik kan begrijpen dat het waarschijnlijk wel enkele mensen kan demotiveren maar daar reken ik mezelf niet bij want ik ben realist en weet dat ik zelf nooit zo ver zal/kan gaan wat precisie betreft,
4: Het maakt mij wel degelijk wat uit
Dank voor je genuanceerde mening.
Komt daar nog eens bij dat ik er niet in slaag om een jaar aan hetzelfde model te werken en dan zal je mijn reactie begrijpen als ik zeg dat de modelbouw daar voor mij persoonlijk stopt.
Ik begreep je dan inderdaad niet goed; doordat je zei dat dit iets is voor de aftermarktfabrikanten en niet voor modelbouwers, in combinatie met je opmerking dat de modelbouw hier voor jou stopte, dacht ik dat je bedoelde te zeggen dat deze research niet modelbouwwaardig zou zijn. Vergelijkbaar met de mening van sommigen die de komst van 3D-printers als een bedreiging voor modelbouw zien in plaats van een wereld aan kansen (dat laatste vind ik zelf). In Nieuwegein heb ik daar nog een gesprek over gehad, Marc was erbij, met iemand die bang was dat er complete vrachtwagens uit de 3D-printer komen rollen op enig moment en dat dan voor hem de hobby stopt. Zo zei hij het letterlijk.
Als jij bedoelt te zeggen 'Dit zou ik zelf nooit doen' zonder daarbij een oordeel te geven over de wenselijkheid van dit soort ontwikkelingen, zou ik je standpunt beter begrijpen en zou ik mijn opmerking 'Dat vind ik jammer' ook intrekken.
Laat mij even terug vallen op mijn GMC: een goede basiskit Tamiya en een zeer goede after market PE set van Aber met een toegevoegde waarde van een Verlinden set. Voeg daar nog wat spares parts bij en wat scratch en je hebt mijn cocktail die een beetje vergelijkbaar is met wat jij hebt.
Iedereen weet dat PE in feite te dun is dus is mijn kit of model in feite niet correct. Jij neemt op een bijzondere wijze een stap verder en gaat die PE en het origineel hermeten en herbouwen tot het de juiste afmetingen heeft.
Zonder onnodig paaiend te willen overkomen, is juist jouw GMC een prima voorbeeld van een model dat niet onderdoet voor welk ander model dan ook, inclusief dat van mij -ook al kost de bouw van mijn auto misschien zes keer zoveel tijd, ik noem maar wat-. Je bent uiterst zorgvuldig, slaat je referenties er op na en bouwt op correcte wijze. Ik heb daar veel respect voor, je bent een voorbeeld niet alleen voor mijzelf maar voor veel andere bouwers. Die paar extra correcties op mijn model maken mijn model geen voorbeeld van betere modelbouw. De situaties van onze respectieve modellen zijn niet met elkaar te vergelijken, ik besteed er bijvoorbeeld veel meer tijd aan. Niet gek dat ik dan een gedetailleerder resultaat krijg. Het is een keuze, waarbij de ene niet beter is dan de andere.
Als ik jouw en Stevens niveau van (...) rekenkunde (...) wil evenaren
Hier moest ik hartelijk om lachen. Wat Steven betreft, daar heb je gelijk, maar mijn wiskunde-ervaring beperkt zich tot en met het derde leerjaar van het voortgezet onderwijs. Toen liet ik wiskunde vallen (dat kon toen nog), waardoor ik de laatste drie jaren van het VWO geen exact vak heb gevolgd. Mijn vakkenpakket: Nederlands, Engels, Frans, Duits, Latijn, Grieks en geschiedenis. Waarbij ik voor de enige niet-taal een zes kreeg op mijn eindlijst. Alles stond in het teken van de talen. Tijdens mijn universitaire opleiding (rechten) heb ik nog een zevende taal geleerd, Portugees.
Rekenen vond ik gruwelijk, ik begreep er niets van, ik kon er niets van. Ik heb altijd groot respect gehad voor de mensen die dat wel onder de knie hebben, evenals techniek. Tijdens mijn middelbare school heb ik eens geprobeerd een bijbaantje te krijgen bij een autosloperij. Een dag gewerkt, ik hoefde niet meer terug te komen... probleem was, dat ik veel te traag werkte (toen al) en allemaal dingen loswrikte die niet losgemaakt hoefden te worden.
Gaandeweg heb ik me toch weer verdiept in technische aangelegenheden. Ik kocht een oude Mercedes (met van die staande koplampen) waar ik zelf aan ging prutsen. Ik kocht gereedschappen, ging wat aan mijn auto schuren, ging zelfs bepaalde stukken zelf spuiten, deed kennis op over het motorblok (kleppen stellen, om wat te noemen) en was op een gegeven moment bezig zelf de remolie te vervangen en het systeem te ontluchten... in mijn eentje (tot grote hilariteit van mijn ouders, bij wie ik altijd bekend zal blijven staan als 'de alfa'). Binnen de autoclub waar ik bij zat, was ik dus niet de meest technische maar was ik wel degene die het Duitstalige werkplaatshandboek van Mercedes zonder problemen kon lezen. Ik ben verregaand autodidact en wist steeds beter hoe dingen werken, kon ze steeds beter beredeneren. Het inzicht dat anderen van zichzelf hebben zonder er iets voor te hoeven doen, heb ik mij tot op zekere hoogte zelf aangeleerd.
Eender met modelbouw. Een gemiddelde forumbezoeker zal het zijn opgevallen, dat ik veel tips en advies geef. De achtergrond van de onderliggende kennis is (naast gaandeweg dingen leren uit de modelbouwpraktijk, de afgelopen 20 jaar), dat ik veel over dit onderwerp heb gelezen -hou het op duizenden bladzijden verdeeld over een periode van meerdere jaren- en dat ik zo iemand ben die de kennis dan structureert en in een schema zet. Gaandeweg ga ik dan die methodes combineren en zelf oplossingen zoeken voor nieuwe problemen. Het is een combinatie tussen die theoretische achtergrond en mijn vak dat erin bestaat om voor problemen oplossingen te zoeken. Wat ik in mijn werk voor mensen doe, dat pas ik in de modelbouw toe op modellen, voor mijzelf. Ook het willen helpen van andere mensen met hun problemen komt vanuit mijn adviserende en bijstaande functie in het dagelijks leven.
De rekenmethodes die we in de modelbouw hebben, zijn meestal niet zo heel ingewikkeld. We delen een afstand door de schaalnoemer, om de schaalgrootte te verkrijgen. Of we berekenen de omtrek van een cirkel. Ik beloof ieder in dit topic, dat ik het tegenovergestelde van een rekenwonder ben. Ben jij, lezer, dat ook niet, dan kun je dus toch dit soort eenvoudige berekeningen maken.
Gelukkig heb ik wel altijd heel veel interesse gehad in computers. In 1990 kregen wij onze eerste PC en vanaf dat moment was ik 'hooked'. Voor het werken met softwareprogramma's in Windows en Mac heb ik dus enige basiskennis. Het leren van nieuwe programma's (zeker met zo'n goede gids als die welke ik nu gebruik) zal voor mij wellicht dus iets gemakkelijker gaan dan voor degene die weinig computerkennis heeft.
Ik heb ook gestemd en wel op de eerste.
Met als reden, ik vind het heerlijk om de uitleg te lezen.
Het hoe en waarom wordt uitgelegd, met tekst verduidelijkt, als ik een tekening op een pc scherm zie, is het heel anders dan op papier of in het tekenprogramma, Mijn ogen zien niet wat Roy ziet, Zonder uitleg zie ik gewoon een stapel lijnen, waar ik niets mee kan.
Merci, dit is precies zoals ik mijn posts beoog, ik ben blij dat dit goed overkomt.
Daarbij als compliment, Roy doet in mijn ogen alles, door uit ervaring te leren. Ik neem dit aan want ik verwacht niet dat Mechanica of Autotechniek in zijn vakkenpakket zaten.
Ik schreef bovenstaande reactie op Erwins commentaar onder meer als antwoord op deze opmerking. Je hebt het zeer juist.
Of ik het niveau van Roy haal, ik ga met deze hobby zover dat het leuk voor mij blijft. Deze nabouwen, zal ik niet doen.
Alle respect daarvoor.
Beste Roy ik heb gestemd maar echt persoonlijk heb ik aan de technische uitleg weinig aan ik vind dat allemaal prachtig hoor en ik apprecieer het allemaal maar dit gaat ver boven mijn petje en inderdaad ik lees het maar op den duur zie je van de bouw bijna niks meer en ik moet Erwin wel ergens bijstaan
Dank voor je mening Marc. Het gaat jou om het eindresultaat en uiteindelijk zul je dat natuurlijk toch ook te zien krijgen. Dat je op den duur van de bouw bijna niets meer ziet is op zichzelf wel waar, maar als ik deze updates niet zou geven zou dat niet anders zijn.
wat heb je nu precies nodig om PE te solderen ? ik bedoel kwa tin en flux ?
en kan dit enkel op de Brass PE of ook op de zilveren ??
Dat is een mooie vraag voor tussendoor... ik zal dit in een aparte paragraaf behandelen.
109. Ik heb inmiddels een stortvloed aan informatie gelezen over solderen en hetgeen me nog wel het meeste zal bijblijven is, hoe veel verschillende meningen er zijn en hoe fel mensen die meningen kunnen verdedigen. Het lijkt wel een discussie over preshading
.
Een aantal dingen die ik heb geconstateerd en geconcludeerd:
1) Er is een onderscheid te maken tussen electronica solderen en niet-electronica solderen.
2) Over het tweede is relatief weinig geschreven dus er wordt minder kennis over gedeeld.
3) Waar bij electronica-solderen bijna altijd gebruik wordt gemaakt met soldeer met fluxkern (60% tin /40% lood), daar gebruikt men bij het solderen van messing en photo etch meestal soldeer zonder fluxkern (50% tin / 50% lood).
4) In dat laatste geval, zal de flux apart moeten worden aangebracht. De reden dat modelbouwers daarvoor kiezen is, dat preciezer kan worden bepaald waar je soldeer naartoe vloeit.
5) Er zijn verschillende soorten flux. De S-39 die in de bouwmarkt wordt verkocht, is -zo zegt bijna iedereen- niet de juiste. Degene voor electronica kun je beter voorbehouden voor electronica. Tip activator is hard dus kun je daar niet voor gebruiken. Om die reden heb ik pasta-flux besteld en dat werkt uitstekend.
Dus om je vragen te beantwoorden:
- De materialen die IK heb (en die voor mij voorlopig werken... let wel, er zijn tig andere goeie combinaties mogelijk):
* Een soldeerstation van Toolcraft (Digital Solder Station St-100D). Het belangrijkste is dat je een bruikbaar wattage hebt. 100 watt is hoe dan ook goed. Het soldeerstation bevat ook een schoonmaakpunt voor de soldeertip.
* Soldeertips in de vorm van een schroevendraaierpunt en een schuine punt.
* 50/50 soldeer van de bouwmarkt.
* Nokorode regular paste flux.
* Weller tip activator (om de tip schoon te maken).
* Desolderingsdraad.
* 2x derde hand.
* Vuurvast tegeltje om boven te kunnen solderen.
- Je kunt met deze tools photo etched metal solderen, of brass (messing). Ik weet niet wat je bedoelt met 'de zilveren'; als je bedoelt geëtste zilverplaat dan denk ik dat je daar in de modelbouw normaal gesproken niet mee te maken hebt.
110. Na een hoop gedoe, kwam ik op enig moment op een goede werkmethode uit zoals getoond in Paul Budzik's filmpje, rond 2:20:
Het volgende stukje heb ik in slechts 10 seconden gesoldeerd (let wel: na 3 uur van mislukkingen), precies op de manier zoals Budzik die toont... hier is nog niets aan bijgeschuurd:
Bestede tijd: 25 uur (bouw) + 34 uur (studie)