Pascal, dank voor je opmerking. Misschien ga ik wat te snel; ik zal in deze post stap voor stap in gewone-mensentaal uitleggen waar ik mee bezig ben.
Het is mijn bedoeling om de grootte van twee onderdelen te bepalen zodat ik die straks in de juiste verhouding tot het blok kan maken. Die twee onderdelen zijn steunen voor de achterwielophanging. Daarnaast wil ik de precieze posities van die onderdelen weten.
Op de foto hieronder kun je de onderdelen zien zitten, aan de ene kant van de bak. Gespiegeld zitten ze ook aan de andere kant van de bak.
De Top Studio-onderdelen die deze beugels moeten voorstellen, zijn te breed, hun vorm klopt niet én ze zitten niet helemaal op de juiste plek. Zie de volgende foto (het gaat om de witte onderdelen).
Ik zit nu in het proces van 2D-foto's om te zetten in een 3D-vorm. Waren er officiële bouwtekeningen geweest van McLaren, dan had ik die kunnen gebruiken, maar helaas zijn die niet te vinden. Daarom moet ik foto's gebruiken. De eerstvolgende stap is, om de lensvervorming in de foto's te corrigeren.
Stel het je eens zo voor. Ik wil een model maken van een rolletje soldeerdraad. Dit is het rolletje:
Het probleem met deze foto is, dat ik niet nauwkeurig kan zien hoe hoog de rol is en ook niet hoe breed de rol is, omdat de foto niet recht van voren en ook niet recht van boven is genomen. Bovendien blokkeert een schuurstick het zicht. Ik kan dus niet nauwkeurig meten.
Als ik nu foto's weet te vinden van de bovenkant én van de onderkant, kan ik het voorwerp wél namaken.
Hier eerst een foto van de zijkant:
Aan de hand hiervan kan ik de relatieve hoogte en de breedte (ofwel de diameter) bepalen.
En dan nog een foto van de bovenkant:
Hiervan kan de buitenste diameter én de binnenste diameter (=het gat) worden afgeleid.
We weten dat het gat helemaal doorloopt tot aan de onderzijde. De
hoogte van de twee concentrische vormen is dus gelijk.
Stel dat we ook weten hoe breed zo'n rol is (even Googlen levert op: 6 centimeter), dan kunnen we met deze twee foto's
bijna een 3D-model maken. Ik schrijf
bijna, want foto's hebben last van lensvervorming. Doordat een foto gemaakt wordt met een min of meer bolle lens, treedt een lichte vervorming van het beeld op.
(Copyright Eoszine.nl, educational purposes only, picture will be deleted upon first request)
Die lensvervorming moet dus eerst worden gecorrigeerd. Daar is software voor. Niet makkelijk, wel tot op grote hoogte mogelijk.
Met de twee gecorrigeerde foto's van de soldeerdraadrol, kun je in het programma Blender een 3D-vorm maken. Vereenvoudigd, voer je de foto van de bovenzijde in het programma in; teken je twee cirkels precies (een over de omtrek binnenzijde rol, een over de omtrek buitenzijde rol); importeer je de foto van de zijkant in het programma en pas je de grootte van die foto dusdanig aan dat de breedte van de rol precies gelijk is aan de diameter van de grootste cirkel; en ten slotte stapel je net zoveel van die cirkels op elkaar totdat je de juiste hoogte van de rol hebt bereikt, zoals af te leiden uit de zijkant-foto.
Op die manier kun je complete machines of voertuigen met grote nauwkeurigheid in een 3D-programma zoals Blender tekenen.
Ik ben nu bezig met het corrigeren van foto's van de zijkant van de versnellingsbak; daarna komt de bovenkant.
Hopelijk is dit bouwtopic nu beter te volgen. Zijn er vragen, wees niet bang ze steeds te stellen! Het is geen alledaagse kost.