Hoofdsponsor

1/12 McLaren Honda MP4/6 Ayrton Senna [wip]

@Filip: dank voor het mooie compliment! Ja ik ben zeker blij met deze kit en de leuke uitdagingen die die verschaft. En wat minstens zo leuk is, door de actieve inbreng van diverse forumleden is dit een erg leuk, gezellig topic en valt er veel te leren!

@Aris:
Ik zou het polystyrene balkje uit 1 gedeelte maken, in de breedte van de messing blokjes vijlen. Het messing boven onder zorgen voor een plaatje waar het in het styreen in gaat. Zodat het styreen het messing aan drie kanten vastgrijpt.

Zou je dit eens schematisch willen tekenen? Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Ik vind het idee van doorboring van het messing op zich wel een goeie gedachtesprong, als je dat suggereert.

Onder de onderste beugel nog een klein verstevigingsdriehoekje tussen messing en styreen aanbrengen. Van 30-60-90 graden. Waarbij een hoek van 90 tov messing styreen op het haakse hechtpunt en de hoek van 30 naar van styreen naar boven richting beugel.

Let wel, het onderste stukje plastic is gespiegeld aan het bovenste stuk plastic. Het onderste gaat IN de onderste messing beugel, het bovenste gaat IN de bovenste messing beugel.

Het geheel wordt in de gleuf van de versnellingsbak geklemd door aanzetstukken. Die zullen, zelfs zonder lijm, de beugelconstructie op zijn plek houden.

Eventueel boven de bovenste beugel een plaatje. Deze aanbrengen met de hoek 90 graden tussen styreen en messing en met de hoek van 30 graden, schuin naar beneden. Nu zal deze duwend werken, tov het wiel wat je gaat plaatsen dus vrijwel de lijm of soldeerkracht niet nodig hebben.
Kies je om dit hoekje onder de bovenste beugel te plaatsen, door zicht toestand dan heeft die wel de trekkracht nodig, dus een stevige(re) verbinding. Wat ook opgaat voor de onderste.

Dit kan ik niet volgen, je beschrijft nu iets wat je in gedachten hebt maar wat voor de lezer niet te visualiseren is, althans voor mij niet. Misschien kun je dit in de tekening verwerken.



Dan het solderen / vormen van het messing, Ik ga ervan uit een plaatje met opstaande rand..
Dan zou ik eerst het plaatje op maat knippen bewerken en passen. En dan al naar gelang een lange strip, messing in de vorm van het plaatje brengen aan elkaar solderen. Of eventueel nog steeds bang dat het blijft hechten, de strip rond het plaatje op een paar puntjes hechten. Dat is hoe precies je de strip kan vormen rond het plaatje.

Precies dat laatste ben ik van plan, eerst een paar aanhechtingspuntjes maken en daarna, als alles goed zit, definitief solderen.

Nooit zou ik aanraden aan de binnenkant stiekem een echte koperdraad te leggen de zachte buigzame en geen brass. Harde, tang nodig om te buigen (mesingdraad)
Dat zal de enige zijn die onder het solderen mag bewegen en tijdens de stolling ook mag bewegen. Die beweging niet met een pincet, want op die plaatst koelt het te snel af. Daar heb je iets van hoornachtig materiaal voor nodig, of de aloude kaasprikker.
Redenering door het stukje rond zacht materiaal, vergroot je het hechtoppervlak veel meer.

Dit stukje kan ik in zijn geheel niet plaatsen. Wat bedoel je ermee?
 
Roy Vraag 1, kijk eens naar de constructie van de eettafel, een hout op hout verbinding, of wat er met zwaluwstaart genoemd word.

Vraag 2 de beugel moet dragend zijn, de hechting/kantelpunt is 0, of 90 0f 360, een boekenplank, duw je toch ook niet met een lijm tegen de muur. Misschien als je jong bent wat kauwgom. Een hoek van 90 graden, helemaal haaks is de zwakste verbinding, als voorbeeld je maakt een tafel, slaat een spijker door 1 plank, dat word de poot, haaks daarop, de andere plank, want dat is het blad. Daar ga je de soepkom opzetten. Een schroevendraaier, met 1 gleuf, heeft 1 richting, een kruiskop heeft er 4, bij torks zit je op 8 vergroten... van het aanrakingsvlak.

Vraag 3 ga ik ook tekenen foto maken en plaatsen

vraag 4 is duidelijk.

Vraag 5 dat is geen raad geven, als je wist dat bij een gat in een schip, er een paraplu gepakt wordt, om vervolgens om die lijnen dat gat te dichten, of bij een auto er een kwartje op gelegd wordt, om vervolgens een gerepareerde auto te krijgen en de monteur het kwartje weer terug heeft. Dan is het door het stukje zachte koper. op zoek naar het grootste raakoppervlak. de hoek is 90 graden, als je daar een koperdraadje inlegt, de opstaande is nog maar 10 graden en het liggend ook 10 graden. Maar dat is voor mij beroeps ethiek. of in de trant van ..met enige ervaring...Die techniek wordt ook steentjes lassen genoemd,



Visualiseren was ik al bang voor, ik ga het uittekenen, niet via PC, dat lukt niet, anders was het bij het bericht geweest
Teken ik ook uit, foto maken en plaatsen. gewoon ouderwets op papier.
 
Hier wordt serieus onderzoek gedaan, petje af voor de techniciteit die hier aan de dag gelegd wordt.
 
De eerste foto is een simpele rauwe schets, hoe ik het verzinken bedoel
De eerst tekening is je styreen uit een geheel, met de bodoeling er een stevig balkje van te houden en het aantal overgangs punten, materiaal-lijm-materiaal. Dit om er van uit te gaan, een breekpunt ontstaat altijd net naast, de lijmnaad, een lasnaad of een soldeernaad.

De foto, eerst tekening is de kleefkracht van de haakse oppervlakken. Op bouwen met vectoren heeft mij veel tijd gekost met als resultaat heel duidelijk schema, maar eigenlijk onleesbaar. De stevigheid door je styreen in drie stukken te zagen is nog zwakker als op deze manier.

Tekening 2 is de constructie zoals heel stevig is, en in hout ook wordt toegepast.

Bij tekening 3 ga ik naar een versteviging toe, waarmee extra versteviging verkregen wordt, bij Flenzen, maar ook een ingebouwd draaipunt. Ik heb geprobeerd dit nog steeds naar de benaming van jouw schema te houden. Wel een hele grote optie. Maar de grote krachten verspreid je nu over een veel grotere hechtoppervlak. Zoals in de industrie 2 flenzen tegen elkaar met het idee, waar een verankering plaats vind. Ik ben nog steeds, bij de aanhechting van beugel A tov D.

attachment.jpg attachment.jpg


Foto 3, als je een plaatje wil toepassen voor versteviging. En langzaam ga ik toe naar, een verbinding maken, met materialen, zonder de specifieke eigenschappen en juist naar een hechting zonder hechtings middelen. 100% theorie in een plaatje, of een wiskundige formule in een tekening.

Verder niets mee doen, niets eens over na denken, ik was al te ver gegaan met schrijven.

attachment.jpg
 
86. Dank je wel Aris, dat je de moeite wilde doen dit alles uit te tekenen. Dat maakt het duidelijker.

Ik snap wat je bedoelt met de sterkere hechting op grotere vlakken (en niet 'opgestapeld') en de stevigheid van één deel polystyreen ten opzichte van drie. Jouw oplossing is een stap in de goede richting maar kan toch niet worden toegepast, omdat het plastic en het metaal elkaar kruisen, letterlijk als een kruis dus. Maar ik ga jouw idee van één stuk polystyreen wel gebruiken met jouw goedvinden; ik ga het plastic het messing laten doorboren. Inderdaad heeft dit twee voordelen: een betere laterale hechting en een stevigere plastic constructie. Om het plastic aan het messing te bevestigen zal ik Gator Glue gebruiken, een werkelijk ijzersterke lijm waar ik gelet op de grotere oppervlaktes nog meer kracht aan toedicht dan aan de soldeernaad. Met andere woorden, zelfs als de meest kundigste soldeerder beide messing-steunen zou solderen, dan nog zal naar mijn gevoel de soldeernaad eerder breken dan de lijmverbinding van Gator Glue.

Waarschijnlijk dat ik daarnaast nog Erwins centrale versteviging toepas. Ik kan daarvoor een stalen cilinder uit een DVD-speler gebruiken.

Om bij het tekenen te blijven, het nieuwe plan met dank aan Aris en Erwin:

29827588964_e1b47f9a1a_b.jpg

Toelichting:

1) Eerst worden de stukken messing van de bovenste steun gesoldeerd. De daadwerkelijke vorm is veel sterker dan de tekening doet vermoeden. Zie de 3D-tekening in de post hierboven.

De steun bestaat uit drie stuks messing: bodem links, bodem rechts en opstaande rand die beide bodems met elkaar verbindt. Het gat in het midden dient om de plastic balk door te laten. Er moeten aan de uiteinden gaatjes worden geboord.

2) De plastic balk wordt gemaakt. Het wordt een gelamineerde verticale plastic balk met, waarschijnlijk, een stalen cilinder erdoorheen ter versterking. Aan de boven- en onderkant is een uitsparing gevijld / geschuurd die doet denken aan Aris' uitsparingen-idee.

3) De balk wordt aan de bovenste beugel gelijmd; er zijn drie lijmvlakken:

- onderkant messing bodemplaat versus bovenkant plastic balk.
- binnenzijde vóór messing zijkant versus voorkant plastic balk.
- binnenzijde achter messing zijkant versus achterkant plastic balk.

4) Er worden plastic plaatjes tegen voornamelijk de zijkanten van het plastic gelijmd. Dit plaatje zorgt voor versteviging tussen de zijkanten van het plastic én de messing bodemplaat én beide messing zijkanten.

5) Stappen 1 tot en met 4 herhalen voor de onderste steun.

6) De uiteinden van beide steunen met elkaar verbinden door middel van twee polystyreen blokjes met daarin gaten geboord.

87. Nog even ter verduidelijking van hoe groot het onderdeel is (of niet), de volgende foto van het deel dat vervangen moet worden. Het middelste gedeelte van dit onderdeel is na montage uit het zicht.

30371501611_8b292a49dd_b.jpg

Wat een heerlijk topic is dit, alleen zou ik dit nooit kunnen allemaal.
 
Laatst bewerkt:
88. Of, voor de mensen die geen tekening meer kunnen zien, hier een paar foto's met het al gesoldeerde stukje en een blokje op maat gesneden schuim. Let wel, de verhoudingen zijn in het echt natuurlijk anders, onder meer is de plastic balk straks ongeveer drie keer zo breed (maar ook half zo lang). Het belangrijkste is een groot lijmoppervlak met de opstaande randen en dat zit wel goed.

29827760254_b5d14a7482_b.jpg

30160462980_1f10d82708_b.jpg

Bestede tijd: 18 uur (bouw) + 26 uur (studie)
 
Inderdaad heeft dit twee voordelen: een betere laterale hechting en een stevigere plastic constructie. Om het plastic aan het messing te bevestigen zal ik Gator Glue gebruiken, een werkelijk ijzersterke lijm waar ik gelet op de grotere oppervlaktes nog meer kracht aan toedicht dan aan de soldeernaad. Met andere woorden, zelfs als de meest kundigste soldeerder beide messing-steunen zou solderen, dan nog zal naar mijn gevoel de soldeernaad eerder breken dan de lijmverbinding van Gator Glue.


Wat een heerlijk topic is dit, alleen zou ik dit nooit kunnen allemaal.

Roy heerlijk om te lezen, koper, messing, zelfs hout.....ik denk je houd van woorden... Ijzersterk, waaibomen ijzer of gietijzer, Ijzer is lucht met koolstof. Waar je schrijft de ijzersterkste verbinding..
Lees ik, Gator Glue is de naam, kan ik beter zand smelten en een glazen verbinding maken.
Heel technisch, in woorden...Ijzer is gebakken lucht.

Eerlijk gezegtd geloof ik wel dat Gator wel eigenschappen heeft....
 
Roy heerlijk om te lezen, koper, messing, zelfs hout.....ik denk je houd van woorden... Ijzersterk, waaibomen ijzer of gietijzer, Ijzer is lucht met koolstof. Waar je schrijft de ijzersterkste verbinding..
Lees ik, Gator Glue is de naam, kan ik beter zand smelten en een glazen verbinding maken.
Heel technisch, in woorden...Ijzer is gebakken lucht.

http://www.encyclo.nl/begrip/ijzersterk

Eerlijk gezegtd geloof ik wel dat Gator wel eigenschappen heeft....

Gator Glue geeft een krachtige verbinding dus ik durf het nu aan. Voordien was ik nog een beetje aan het twijfelen, maar deze nieuwe constructie zie ik wel zitten!
 
Wow mannen wat een uitzettingen dit zijn serieuze debatten wat hier tegenwoordig gevoerd worden mijn lessen mechanica in die tijd waren niet zo uitgebreid om efkes stil van te worden
Marc
 
serieuze debatten... ...om efkes stil van te worden...

Hier sluit ik me bij aan, durf ik me als simpele belg ni tussen te steken...

Roy, haast u vooral niet, dit is een pracht topic en bouw om te volgen, dit mag gerust nog een aantal maanden door gaan...

Groetjes,
Kurt
 
@Marc en @Kurt: dank jullie wel mannen! Ja het gaat allemaal maar om één onderdeeltje, maar wel eentje dat supersterk moet zijn. Het is een dragend stuk en ik wil er alles aan doen om te voorkomen dat de auto straks door zijn vering zakt.


89. Op naar de stuurboordzijde van de motor, omdat de steunconstructie even on hold is (afwachting op definitieve tekening en aankomst van de bestelde flux).

Eerst wordt, net als aan de andere kant, de steun voor de uitlaatspruitstukken weggehaald.

30198459180_041e61275f_b.jpg

90. Twee steuntjes voor de waterpomp, uit messing gesneden. De rest van de waterpomp werd bijgewerkt (niet op de foto).

30496891025_7e12de2467_b.jpg

91. Zowel links als rechts zitten er op het blok torx-boutjes. Ik wil die nabootsen en daarvoor moet een gat worden geboord. Om precies te kunnen boren, is het verstandig te beginnen met een 0-14mm.-ruimer. Zie het als een soort boortje, maar dan in alle maten van 0 tot 14 millimeter.

30380307222_3a1e059307_b.jpg

92. Als je met de ruimer een gaatje hebt gemaakt, maak je dat groter met een boortje. Vervolgens een groter boortje.

30198460570_820b8cf6cb_b.jpg

93. De torx-bout maak ik door een 1 millimeter dik stuk soldeerdraad met harskern uit te hollen met een ruimer. De harskern laat zich met gemak weghalen.

30410093251_6b8306683b_b.jpg

94. Dan krijg je dit.

30198460730_2575e19a77_b.jpg

95. Hier de vijf gaatjes aan de linkerzijde van het blok, waar dan de stukjes soldeer in zouden moeten komen. Ik was echter niet tevreden met de afwerking; het te dun geworden plastic ziet er niet mooi verzorgd uit.

30460194496_6e11ccbe73_b.jpg

96. Daarom heb ik besloten dat de gaatjes nog verder worden uitgeboord, dat de 'flimsy' stukjes plastic worden verwijderd met een mesje en dat een stuk koperen pijp van 1,5 millimeter diameter (1 millimeter gat uitgeboord) in het 1,5 millimeter gat wordt geplaatst. Dit krijgt dezelfde kleur als het blok. Ten slotte wordt daar dan het stuk soldeer (waar de harskern uit is geboord) in geplaatst. Hier een voorbeeld van één van de vijf torx-boutjes.

29864642833_321d5c79b4_b.jpg

Bestede tijd: 21 uur (bouw) + 26 uur (studie)
 
Dank u zeer Pascal :)


97. Ik denk dat de torx-bouten bedoeld zijn om de krukaslagers vast te zetten voor snelle controle / vervanging tijdens een race-weekend. De bouten zitten namelijk precies ter hoogte van de krukas en op de posities waar de krukaslagers zitten.

Eerst boor ik alle 10 de gaatjes, zoals beschreven. Daarna lijm ik de stukjes koper pijp in de gaatjes aan de linkerzijde met bruine Gator Glue. Ik heb dan 20 minuten de tijd om elk van de vijf pijpjes aan de binnenkant van het blok een druppel dikke CA te geven, recht te zetten en vast te zetten met een druppel accelerator. Niet alleen zorgt deze techniek voor een juiste positie, de lijm heeft daarnaast een verstevigende functie.

30395443722_6f15bcd7c9_b.jpg

98. Hier alle pijpjes op de juiste plek. Zoals te zien, zijn ze in een licht golvende beweging ten opzichte van elkaar gepositioneerd.

29879683613_1a8c9ac446_b.jpg

Alles wordt straks zwart gespoten. In de gaatjes zullen, na het airbrushen, de stukjes uitgeboord soldeer worden geplaatst.

Jammer dat van al dit werk straks waarschijnlijk in het geheel niets meer te zien zal zijn, maar ik wil dat risico niet nemen.

Bestede tijd: 23 uur (bouw) + 26 uur (studie)
 
Volgens mij zat het ook los in de volledige update-set erbij, dus apart van alle individuele update-sets. Een soort bonus, denk ik.
Door de structuur aan het begin van deze zin(volgens mij,... , ipv ja want die zit er bij in, in mijn volledige set ofzoiets ;-) )
ging ik ervan uit dat je het dacht en ze dus niet had.

geen probleem hoor, wou nog eens rondkijken en dacht ga het effe linken,
misschien handig voor anderen die dit lezen en het kunnen gebruiken.
 
Aha, wat ik daarmee bedoelde te zeggen was dat ik niet zeker wist of het een bonus was... maar dat het dat waarschijnlijk wel was, omdat het voor zover ik kan inschatten los erbij zat (dus niet als onderdeel van één van de individuele update-sets).

Dit is 'ie:

30396503012_38a205f79a_b.jpg
 
Blijkbaar dus wel, nogmaals alles doorzocht gisteren, ik heb ze 100% zeker niet.
 
Ik kan niet volgen hier…maar doe geen moeite om uit te leggen, mechaniek en dergelijke gaat er bij mij niet in. Vraag me om zelfvoorzienend te leven en ik kan er uren over praten maar dit gaat m'n petje te boven.

Niet negatief opvatten hé, het ziet er allemaal goed en zeer doordacht uit en ik volg het topic van op de achtergrond.

Ik moet toegeven dat het door zo'n topics is dat ik zelf beter oplet bij het bouwen. Ik let meer op details nu en neem vergrotende foto's om die details beter te kunnen zien dus ik zou zeggen: doe zo verder. Het is inspirerend.
 
@Guy: ik hoop met die templates net zo'n mooi effect te krijgen als jij hebt weten te bewerkstelligen!

@Alain: dank voor het volgen en leuk om te lezen dat je indirect iets aan het topic hebt!
 
Terug
Bovenaan