Hoofdsponsor

1/24 Mercedes-Benz DLK 23-12 ladderwagen

Schaal 1/24 - 1/25
ERVARING
Ervaren, maar nog steeds volgen de fouten elkaar in rad tempo op.
BOUWWIJZE
Out of box, met een wash hier en daar.
BOUWBUDGET
Ik verwacht niets meer nodig te hebben. Zo wel, geen probleem.
BOUWSTATUS
WIP
COMMENTAREN
Graag!
Spijtig dat je hem niet zou afkrijgen binnen de tijd.
Maar wat je gedaan hebt binnen die tijd verdient mijn respect.
Ga maar lekker door op je eigen tempo.
 
@dancooper en @Camaro69 dank voor jullie reacties. Ikzelf heb er geen problemen meer mee dat ik het niet binnen de termijn heb gered, ik werk het inderdaad liever wat mooier af.

210. Het polijsten wordt op sommige plekken lastig en dat vergt enige flexibiliteit.



211. Het onderste deel van de lift heb ik zoveel mogelijk op korrel 1.500 geschuurd. Behoorlijk karwei; ik wacht voor de rest bezorging van de nieuwe polijstspullen af.



212. De ladder noem ik inmiddels 'stairway to hell'. Ze kost zó veel tijd, niet normaal. Had ik alles bijgewerkt en klaar om te primen... prime ik, (te) korte check; niets aan de hand. Laagje aluminium eroverheen... wat zie ik? Overal krassen. Diep van binnen wist ik het wel eigenlijk. Samenvattende conclusie: bij dieper gelegen delen NIET schrapen met een mesje, want je krijgt gegarandeerd krassen op ongewenste plekken.



213. Korrel 400 gebruikt om de krassen weg te werken; grotendeels op tandenborstel en waar ik niet bij kwam: op maat geknipt stukje schuurpapier.



214. Na talloze uren was ik bijna tevreden met het resultaat. Niet perfect, maar toonbaar.



215. Op sommige plekken zaten nog irritante krassen / deukjes. Die heb ik gemarkeerd en aangepakt door schuren of nog een laagje primer & microfiller op te doen.



216. Ik zet Karmijn nog 's achter de airbrush om te proberen een detail van de ladder te spuiten. Ze kan het nog.



217. Alle sporten worden met de hand geschilderd (Vallejo Model Air 71.054, onverdund). Hier de onderzijde van de ladder; let niet op de krassen hier, die zijn straks uit het zicht.



218. De houten balk wordt Vallejo Model Air houtkleur geschilderd in de basis, daarop wat olieverf nerfjes.



219. Simpel werkje, gewoon met de kwast over het onderdeel gaan in de lengterichting net zolang totdat het eruit ziet als hout.



220. Lang nagedacht over wat dit kan betekenen. Uiteindelijk denk ik dat deze gradenboog moet worden uitgeknipt met decal carrier en al. Zo heb ik het gedaan en ik heb het gewoon vastgelijmd aan de ondergrond (die veel smaller is dan de decal; wat overeen komt met de foto van de echte ladderwagen op de doos).



221. Nog niet alle details van dit ladderdeel zijn toegevoegd.





222. Dit is het verschil tussen 'ver schoongemaakt' en 'geschilderd'.



223. Op verzoek van Pascal, aan het eind van de groepsbouwperiode, een foto van de stand van zaken nu. Niet hiervoor ter sprake gekomen: ik heb 2 van de 3 onderdelen van de 3e ladder schoongemaakt.



Deze laatste sectie kostte 18 uur. Dat maakt het totaal aantal binnen de groepsbouw tijd bestede uren 183. Verdeeld over 5 weken, is dat dus 36,6 uur per week. Ik ben alom tevreden over mijn inspanning.

Totaal: 183 uur
 
Als how to kan dit intussen tellen en zal deze topic meerdere malen lezen.
Niet om de perfectie in deze mate te krijgen maar een goede basis te hebben.
 
wat een huzarenwerkje , eerlijk niks voor mij hoor , maar het loont zich wel , knappe werkzaamheden hier te aanschouwen
 
"Stairway to hell" lijkt me inderdaad een toepasselijke naar voor dit stuk.
Die decal is inderdaad een gradenboog Roy, die ladder mag namelijk niet in elke positie volledig uitgeschoven worden, hoe kleiner de hoek met de horizon, hoe korter die ladder moet blijven vanwege het hefboomprincipe.
 
"Stairway to hell" lijkt me inderdaad een toepasselijke naar voor dit stuk.
Die decal is inderdaad een gradenboog Roy, die ladder mag namelijk niet in elke positie volledig uitgeschoven worden, hoe kleiner de hoek met de horizon, hoe korter die ladder moet blijven vanwege het hefboomprincipe. (het gewicht dat zich in de top van de ladder bevindt speelt ook mee in de vergelijking).
 
Eén ding is zeker Roy, als je ooit een carrièreswitch moet doen kan je zo terecht in de autolak wereld. Er bestaan bedrijven die zich daar met bezig houden.
Chapeau voor je volhouden, ik mag er niet aan denken 183 uur aan één model te werken, brrr ...
 
@Pascal Jouw basis is prima in orde hoor, in de meeste facetten minstens zo goed en veelal beter dan die van mij.

@coachke Dank je wel, ik moet wel zeggen dat ik het mezelf niet makkelijk heb gemaakt door verkeerde technieken te gebruiken (bijvoorbeeld, schrapen daar waar ik zou moeten schuren met die tandenborstel).

@dancooper Merci voor de toelichting, ik wist wel dat het een gradenboog was maar jouw extra uitleg is handig te weten. Wat een beetje cryptisch was/is, is de instructie van Revell om uit te knippen. Nog steeds weet ik niet goed wat ze bedoelen maar ik denk dat ik het goed heb. Als je de decal niet uitknipt (dus niet losweken!), dan gaat de decal zich ruim over het onderdeel vormen. Je krijgt dan dit (model dat ik op Youtube zag):



Merk op die foto ook de ejector pin marks op en wat die met het uiterlijk van het model doen.

@Erwin Ik weet zeker dat geen enkel autolakbedrijf me wil hebben, serieus dit duurt allemaal veel te lang voor die gasten :D

@Modestforest en @Camaro69 Dank jullie wel :)
 
Hele knappe werken. Geen probleem dat je die deadline niet haalt.. de kwaliteit primeert IMHO, en die is echt om van te smullen....
 
Merci voor de commentaren :)

224. Inmiddels weet ik dat schilderklaar maken van het ladder-deel zich niet laat haasten. Het duurt gewoon een eeuwigheid als je het goed wilt doen. Nu ik daarop ingesteld ben, scheelt dat frustratie. Een ladderdeel kost ongeveer 20 tot 25 uur werk, het zij zo. Uitzondering is trouwens het laatste deel, want daar zitten geen verzonken ejector pin marks.

Workflow na de eerste grove werkzaamheden:

1. Ik gebruik de zilverstift-bedekking: net zolang schuren (tandenborstel met opzetstuk) totdat al het zilver weg is. Hier is het rechter vlak gedaan, het linker vlak nog niet.



2. Schuren... er zit nog best wat reliëf.



3. Nog steeds een klein beetje zilver. Nog niet stoppen, maar verder schuren! Niet focussen op dat puntje, anders krijg je alsnog geen mooi vlak geheel.



4. Klaar.



5. Hier zijn alle vlakken geschuurd, behalve het middelste; daar zie je krassen. Het is af te raden te schrapen op verdiepte vlakken.



6. Om de hoeken te schuren, knip ik een vierkant uit een schuurpapier (eerst korrel 320, daarna 600). Dat vierkant snij ik aan de achterkant in, daarna vouw ik 'm dubbel zodat een driehoekvorm ontstaat. De laminering maakt het stevig.



7. Na schuren 320 en 600, wordt de zijkant schoongemaakt. Daarna de onderzijde. In totaal kostte dit deel bijna 6 uur. Nu de andere zijkant nog, wat ongeveer 5 uur kost. Daarna kan 'ie geschilderd worden.



Totaal: 189 uur
 
Je doorzetting is bewonderenswaardig.
Met welk mes schraap je op het model? Een recht of gebogen mes?
Zelf gebruik ik altijd een gebogen model, omdat ik de indruk heb dat je daarmee minder krassen maakt?
 
In #242 de eerste foto zie ik polijsten, nou....dat handeltje had daar bij mij niet meer gezeten hoor.
Die was allang afgebroken 🤣🤣
Wat een tijd en energie steek je hier weer in, wordt een prachtig model!

Fred
 
@the--Mouse dat hendeltje kreeg ik niet zo gauw afgebroken juist, de andere twee heb ik handmatig losgehaald om te voorkomen dat ik ze zou verliezen tijdens een onverhoed moment.

225. Tweede ladderdeel in de primer.



226. De uitdrukking luidt 'goudeerlijk' maar we kunnen misschien beter spreken van 'aluminiumeerlijk'. Na uren schuurwerk en verwijdering van alle zilverstift-resten, lijkt alles glad. Gevoeld met nagel, met mespuntje etc... glad. In de primer gezet... niets oneffens te zien. En dan de aluminiumlaag... blijkt dat de meeste ejector pin marks nog te zien zijn. Zie het kleine driehoekje.



227. Het zal aan het harde en lastig te hanteren metaalkleurige plastic liggen. Theoretisch kan ik het niet verklaren. Misschien had er nog iets verder moeten worden geschuurd. Ik zal het bij het volgende deel eens proberen.

De andere kant van de ladder moest ik nog schilderen toen ik dit opgemerkt had. Ik heb een filmpje gemaakt, vanuit alle hoeken, om voor mezelf te bewijzen dat er niets te zien was. En inderdaad, voor en na:




Ook de krassen rechts zijn niet mooi. Doordat dit alles alleen te zien is als je er met je neus op zit, en dit model niet perfect hoeft te worden afgewerkt, heb ik het zo gelaten.

Dus het tweede deel is nu, na schilderen van de sporten, gereed.







Modelbouwvrienden, deze ladder had VEEL makkelijker, VEEL netter en VEEL sneller kunnen worden afgewerkt wanneer ik die had gescratcht. Maar goed, iets om te onthouden voor de volgende ladderwagen.

Totaal: 196 uur
 
Nog een ladder wagen :eek: grapje. Zoals al aangegeven respect voor je eindeloze geduld bij mij had dat werkje al door de kamer gevlogen.

Toen ik nog de neiging had om 1/24 auto`s te verbouwen en dan soms een sierstrip verwijderde kon het weleens voorkomen dat na het spuiten de sierstrip weer tevoorschijn kwam, ze noemde het toen een ghost line en de tip om het tegen te gaan was eerst vernis en dan primer enz. Ik moest hier aan denken toen ik jou probleem las dat er nog sincmarks zichtbaar werden.
 
Hm interessant. Ja op zo’n auto moet het sowieso worden hersteld (of voorkomen), daar zit het zo pontificaal in het zicht…
 
Terug
Bovenaan