Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Interessant tooltje. Willy.Ik waardeer jullie complimenten zeer! Fijn om te lezen.
200. Het polijsten van de opbouw duurde... hou je vast... 6,5 uur.
Tijdens dat polijsten ga je methoden bedenken om het sneller / beter te kunnen doen. Uiteindelijk heb ik, redelijk in het begin van de opbouw-polijstsessie, een ontzettend fijn tooltje bedacht. Het is een evolutie van andere pogingen. Eindelijk kan ik in de kleinste hoekjes en kiertjes schuren, maar ook snel en effectief stofjes effenen. Ik zal de methode uiteenzetten, ook voor mijzelf zodat ik het later kan teruglezen. Als dit topic één goeie tip bevat van mijn hand, dan omvat die dit tooltje; ik denk dat dit het werk minstens 2x zo snel maakt. Dus ga er vanuit dat anders de opbouw zo'n 13 uur polijstwerk had gekost.
1. Pak een steekmes en doe er een zeer dun laagje Blu-Tack op. Eventueel zijkanten van de blu-tack wegsnijden.
2. Leg schuurpapier (in dit geval korrel 1.000) zo op de blu-tack en druk aan.
3. Druk het schuurpapier stevig aan, op een tafel of ander vlak iets.
4. Knip het uitstekende deel van het schuurpapier met een schaar af.
5. Overal laat ik ongeveer 1mm. schuurpapier uitsteken. Schraap de Blu-Tack weg van zijkanten en voorkant.
6. Tooltje klaar voor gebruik! Hiermee kom je tot alle randen van het te polijsten onderdeel. Je hebt een stevig drukpunt waar nodig... je kunt grote stukken perfect vlak schuren... et cetera. Voordelen te over.
7. Als een stukje schuurpapier verzadigd / op is, druk je het schuurpapier wat naar voren...
8. Het verzadigde stukje knip je dan af (niet op de foto) en de nieuwe Blu-Tack verwijder je. ;
201. (Op de foto: oude versie van het tooltje, een breder exemplaar... ook handig. Ik heb er nu twee dus) Je kunt hiermee hoekjes en kiertjes bereiken. Nog een voordeel: zo'n steekmesje is flexibel, dus je kunt gecontroleerde kracht zetten als dat nodig is.
202. Smalle sleufjes schuren kan ook, door het schuurpapiertje iets naar voren te schuiven en in een stompe hoek te vouwen.
203. Na 6,5 uur is de opbouw gepolijst en klaar voor een heel panorama aan schilderwerken.
204. Dan wordt het eens tijd om te bezien hoeveel tijd ik inschat minimaal nodig te hebben voor de afronding van dit model.
OPBOUW: 28u.
- Afplakwerk opbouw voor zwart: 1,5u.
- Opbouw zwart spuiten: 0,5u.
- Afplakwerk opbouw voor aluminium: 2,5u.
- Opbouw aluminium spuiten: 0,5u.
- Opbouw zwarte details incl. gedeeltelijk afplakwerk: 3u.
- Opbouw lampjes en reflectoren 16x, incl. gedeeltelijk afplakwerk: 2u.
- Opbouw gaatjes boren stabilisator-leidingen: 0,5u. ;
- Overig detailwerk opbouw: 0,5u.
- Polijsten wielkuipen opbouw en cabine: 3u.
- Afplakken en zwart spuiten 4 wielkuipen: 0,5u.
- Monteren wielkuipen, traanplaten en staande platen aan opbouw: 1u.
- Polijsten trapje achteraan, rek en box achter trap: 3,5u.
- Afplakken rek voor alu: 0,5u.
- Spuiten alu op rek: 0,5u.
- 15 sporten zwart schilderen met penseel: 1:00u.
- Tank polijsten: 1:30u.
- Tank detailleren en plaatsen: 0:30u.
- Monteren spieblokken, box en traanplaat middendeel: 0,5u.
- Stabilisatoren: afplakken voor rood: 1,5u.
- Rood spuiten stabilisatoren: 0,5u.
- Afplakken stabilisatoren voor staal: 0,5u.
- Staal spuiten stabilisatoren: 0,5u.
- Zilver voor lampen stabilisatoren: 0,5u.
- Lampen stabilisatoren in kleur: 0,5u.
- Monteren stabilisatoren en leidingen: 0,5u.
LADDER (27,5u.)
- Twee ladderdelen voorbereiden: 10u.
- Vier ladderdelen en gondel schoonmaken: 3u.
- Primen (ook klein onderdeel in doos): 1u.
- Aluminium spuiten: 1,5u.
- Decals gondel en ladder + schildering details: 1u. ;
- 120 sporten zwart schilderen met penseel: 8u.
- Schijnwerpers, houten bvalk en staaf opschonen, primen, schilderen: 3u.
CABINE (13u.)
- Polijsten: 6,5u.
- Decal: 0,5u.
- Wash in grille: 1u.
- Afplakwerk ster: 1u.
- Ster airbrushen: 0,5u.
- Samenstellen cabinedelen: 1u.
- Ruitjes plaatsen: 1:00u.
- Details schilderen en plaatsen: 1,5u.
CHASSIS (14u.)
- Schoonmaken onderdelen chassis en motor (41 stuks): 8u.
- Samenstellen en strak krijgen: 4:00u.
- Primen: 0:30u.
- Zwart spuiten: 1:00u.
- Groen spuiten: 0:5u.
EIND (1u)
- Huwelijk chassis + wielen + opbouw + cabine: 1u.
Totaal geschat: 83,5u.
Dit zijn reële schattingen, eerder terughoudend want ik hou geen rekening met onvoorziene omstandigheden. Het zal hier en daar een half uurtje sneller kunnen, elders een half uur vertraging oplopen. Maar laten we het dus op 83,5u. houden.
Voor mij duurt de groepsbouw nog tot en met 18 december, en dan nog een klein half uurtje. Dus 7 dagen. Binnen die 7 dagen ben ik een halve dag kwijt met een familieuitje (had al dispensatie gekregen indien nodig, maar laat ik eens sociaal zijn), daarnaast heb ik een zitting die ook moet worden voorbereid. Verder ben ik een halve dag kwijt met piket. Laten we eens optimistisch rekenen en zeggen dat van die 7 dagen 4,5 dag overblijft. Heck, al zou ik dat familieuitje overslaan, laat dan 5 dagen overblijven. Dan zou dat betekenen dat ik per dag bijna 17 uur aan het model zou moeten werken. Dat hou ik niet vol natuurlijk, ik loop nu al op m'n tandvlees.
Het is dus niet mogelijk gebleken dit model binnen de groepsbouwperiode af te ronden, met een aanvaardbaar niveau van afwerking. Als ik had besloten te polijsten was het waarschijnlijk wel gelukt. Maar ik ben erg blij dat ik toch die keuze tot polijsten heb gemaakt, want het model ziet er echt veel beter door uit. Maar zeker de laatste dagen begon bij mij het gevoel te komen van "dit kan ik helemaal niet afkrijgen", afgewisseld met het gevoel dat het misschien toch zou kunnen. Zeker als zo'n tooltje als hierboven beschreven dan ontstaat, geeft dat een boost. Maar als je dan toch nog 6,5 uur bezig blijkt te zijn, werpt dat vraagtekens op. Die zijn nu dus definitief beantwoord. Al vanaf het begin van de bouw voelde ik druk. Daarvoor trouwens al, tijdens de planning.
Echter ik wilde niet opgeven en nu, na deze berekening, weet ik dat het me niet gaat lukken al zou ik nog zo mijn best doen. Het was echt een klapper geweest als ik dit model, met polijstwerk en al, binnen 5 weken had kunnen afronden. Maar ik heb er vrede mee, vooral omdat ik er alles aan heb gedaan.
Ik zal dit project uit de groepsbouw halen en zal met veel plezier verder werken aan deze fantastische kit, zeker nu ik besef dat ik bijna op 2/3 ben. Dit model ga ik zonder enige twijfel afronden en ik heb er nu al zin in. Maar ik ga het wel wat rustiger aan doen, hopend op jullie begrip... ik heb de afgelopen vier weken gemiddeld 39 uur per week aan dit model gewerkt; intussen liep mijn eigen werk ook gewoon door, meestal op een laag pitje maar soms ook niet. Ik denk dat ik de afgelopen 4 weken per week bijna 60 uur heb gewerkt (modelbouw + echt werk) en ik ga nu even wat rust pakken
Totaal: 156,5 uur
Inderdaad, passie overheerst hier wel bij deze bouw.Het was weer een hele boterham om bij te lezen maar wat een passie.....
Fred