Arthur, dank voor het volgen! Ik weet je niet met 'ver weg' bedoelt, maar vat het positief op
Je link heeft me in eerste instantie (gisteren, toen ik hem voor het eerst klikte... ik reageer vaak pas als ik een inhoudelijke vooruitgang kan laten zien) weer een beetje aan het twijfelen gebracht... er staat dus geen rood bij. Alleen geel, groen of blauw... anderzijds zie ik achteraan foto 3 een hele rits rode brandweerwagens, ten minste sommige ook uit die tijd. En op foto 6 is ook een rode Mercedes te zien (net). Foto 7 ook.
Het lijkt erop dat degene die deze foto's heeft verzameld, misschien wel op zoek was naar de gele, blauwe en groene kleuren en de andere heeft genegeerd. Daar ga ik dan ook vanuit, zeker gezien Swa's opmerking dat de brandweerwagen in het rood op mijn dio niet zou misstaan... hij blijft dus rood. Maar wel erg bedankt dat je die link hebt gedeeld, ik had die nog niet gevonden.
22. Jammer genoeg is de bumper kapot aangeleverd. Er zijn de nodige hapjes uit, ik zou deze alleen met veel moeite weer rond kunnen krijgen (misschien). Ik ga het eenvoudiger doen en gewoon een stukje Evergreen rod gebruiken.
23. De koelopeningen aan de zijkant moesten in aantal worden vergroot (van 11 naar 21). Eerst heb ik geprobeerd met een microzaagje een van de 11 louvres doormidden te zagen. Samengevat, lukte me dit niet op een genoeglijke manier. Foto vergeten te nemen helaas.
Vervolgens heb ik geprobeerd dit met stripjes messing te doen, die op elkaar zouden worden gelegd. Helaas kreeg ik de lengtes niet mooi identiek (hoewel ik steeds één template gebruikte), en schuren is geen optie met 0,003 centimeter dik messing (dunner dan papier). Ik toon kleine foto's zonder toelichting, voor de geïnteresseerden.
23a.
23b.
23c.
24. Derde idee... ik besloot om van de set louvres een harmonica te maken. Als zzzzzzz zouden ze tegen elkaar aan zitten (zo zou er reliëf ontstaan). 0,58mm., dan vouwen, 0,23mm. andere kant op vouwen, 0,58mm. weer andere kant op vouwen, etc. etc. Dit was een ontzettend, ontzettend lastige klus. Men kan zich dat ook wel voorstellen: 42 vouwen binnen een lengte van 0,81cm. Ook moest de grote photo etch bender worden afgestoft; deze kon zo worden versteld dat de messing strip wél kon worden geklemd maar het te vouwen gedeelte niet. Zie foto's 24h en 24i om te zien wat ik bedoel.
Per vouwpaar zijn er zoveel handelingen nodig dat ik er al niet naar uitzag om ze allemaal te beschrijven. Na ongeveer 2.5 uur vouwen (inclusief verschillende herstelwerkzaamheden) was ik bijna op de helft van één zijde. Door problemen brak toen het geheel af. Dat was wél een baalmoment... maar niet voor lang. Ik bekeek het resultaat op de Mercedes en kwam tot de conclusie dat ook dit geen mooi egaal effect gaf. Weer een rijtje foto's die chronologisch het vouwproces van één louvre tonen:
24a.
24b.
24c.
24d.
24e.
24f.
24g.
24h.
24i.
24j.
24k.
25. Na het onfortuinlijke afbreken (achteraf gezien was het maar beter!) was dit het resultaat (let niet op de schaduwen, dat komt door de geringe dikte van de messing plaat, let wél op de ongelijke breedtes van de louvres op de meest rechtse na want die hoorde zo):
26. Het is het gewoon nét niet. Geen gelijke afstand tussen de louvres.
27. Ruim 5 uur verder, na al het testen en vouwen, bedacht ik me ineens: waarom niet gewoon in die messing de louvres kerven met een scherp mesje? Ze komen er dan aan de andere kant vanzelf uit...
Na 3 minuten was dit het resultaat (onderaan het kerfwerkje, bovenaan het eerdere vouwwerkje):
28. Ja zeker: véél eenvoudiger, véél bedrijfszekerder en véél mooier. Tweede (zeer ruwe) testje: twee plakbandjes opplakken en daartussen gaan kerven, vervolgens de louvres uitsnijden net buiten het stickeroppervlak:
Het wordt vooral een kwestie van goed positioneren (maar daar heb ik iets voor getekend in Photoshop) en de juiste drukkracht vinden bij het kerven. Op foto 27 was die druk, zoals te zien, groter dan op foto 28.
Bij mij overheerst de euforie dat deze eenvoudige oplossing is gevonden boven de 'malthoughts' over de verspilde tijd. Viermaal is scheepsrecht!
Totaal aantal bestede uren: 10.