De zaagtip is nuttig Swa, bedankt. Ik zal een stukje heel hard en tegelijkertijd dun hout moeten vinden dat ik voor dit soort gevallen tussen de PE bender kan steken.
51. Methode 10: met een klein vouwmesje in de messing strip drukken terwijl daar de snijmat onder ligt. Dit veert iets in; is echter te stug gebleken.
52. Methode 11: met Lego kun je alles maken. De stukjes messing geklemd onder de witte en gele stenen zorgen voor een dunne kier tussen die stenen, zodat het vouwmes ertussen kan schieten als een soort guillotine. Bovenop die witte en gele stenen zijn twee stukjes schuurpapier bevestigd. Deze methode zou misschien werken, maar voordat ik uitgebreidere tests kon doen kwam ik ineens uit bij methode 12. De resultaten met 11 waren wat scherp en grof.
53. *Tromgeroffel*
Methode 12. En ja, twaalfmaal is scheepsrecht!
Stap 1: met een rivet wiel van 0,55mm. schuin over een messing plaat heengaan. Hoe schuiner de baan van het wieltje, des te dichter staan de louvres straks op elkaar (moet hier 0,38mm. zijn).
Stap 2: draai de messing plaat om en leg hem op een stuk stevig schuim zoals dat onder een wals-tooltje. Dat zorgt ervoor dat de klinknagels verhoogd liggen. Plaats een vouwmesje tegen de achterste klinknagel, kijk of de vouwlijn evenwijdig is, en druk het vouwmesje naar beneden in het schuim. Dit 21 keer herhalen.
Stap 3: na het vouwen:
Stap 4: plat drukken met datzelfde vouwmesje:
Stap 5: nu je toch de walsbank erbij hebt gepakt, even mooier recht maken met zo'n walsstaaf. Je kunt bijv. ook een meshoudertje gebruiken.
Stap 6: als de louvres allemaal zijn gevouwen en de laatste is afgesneden, met een mesje een dun kerfje zetten (of stukje tape plakken) op 3,61mm.
Stap 7: met een photo etch schaartje (jaren niet gebruikt, je kunt photo etch veel beter met een mesje lossnijden op een harde ondergrond) langs de voorbeeldlijn knippen. Indien nodig beetje bijvijlen met een nagelvijl. Als je stukje messing strip breed genoeg was en je de rivettenbaan door het midden hebt laten lopen, kun je aan twee kanten louvres afknippen. Zo heb ik het ook gedaan, zodat ik klaar ben met vouwen: twee vliegen in één klap.
54. En dan is dit het resultaat... wees gerust, zo blijft het want nu ben ik écht tevreden.
Totaal aantal gewerkte uren: 24.