Hoofdsponsor

1/72 Mercedes-Benz LG3000 tankwagen (Kfz. 384) [wip]

Dank heren voor jullie reacties. Ik hoop op enig moment weer 's met fysiek materiaal aan de slag te kunnen in plaats van met software ;)

230. Na de achterste twee dwarsbalkjes, zijn we toe aan de steunbalk voor de achterwielophanging. Dit is ietsjes ingewikkelder ;)

Het is sowieso al een ruimtelijk enigszins complex geheel en ik wil graag weten welk deel ervan kan worden geëtst. Omdat ik daarvoor toch moet weten hoe dik alles moet zijn en welke vorm 't moet hebben, heb ik de achterwielophanging in Fusion 360 getekend. Het technische hoe en wat en de verschillende tekenstappen, zal ik de leden van dit forum weer besparen. Hieronder screenshots van de eindtekening.

236. Voor de 3D-tekening gebruik ik onder andere de blauwdruk uit de originele handleiding van Mercedes-Benz.


49176208912_0bbe07e51c_b.jpg

238. De ophanging van de achterwielen kan 'schommelen'. Ik heb het schommel-bevestigingsdeel aan één kant getekend. Hier het bovenaanzicht.


49178967948_e4c2e61786_b.jpg

239. Het draaigedeelte zit tussen de twee bladveren geklemd.
49178967898_1265d0ed6a_b.jpg


240. Hieronder zie je het draaideel (1) dat als een soort wiel roteert om het vaste deel (2).


49178967983_6043c73af6_b.jpg


241. Het vaste deel zit op zijn beurt vast aan de chassisbalk.


49178967993_ce7d410a33_b.jpg


Tot zover het 3D-tekenen van deze 'schommel'. Nee het zal niet worden geprint, ik ga gewoon met de freesmachine, draaibank en photo etch-kommen aan de slag om een zo mooi mogelijk eindresultaat te kunnen verkrijgen en omdat ik het leuk vind :)
 
Dat is het belangrijkste he het plezier van iets te maken , ikzelf heb nog een voorbeeldje maar dat komt later aan bod in een nieuw topic
Prachtige doordachte ontwerpen maar zoals al eens geschreven werd niks voor mij veel te ingewikkeld , ik volg het wel hoor
Marc
 
Mooie vooruitgang en tof dat je zo uit de voeten kan met die teken programma's want ik heb daar geen geduld voor.
 
Merci Ron, Marc en Pascal :)

242. De reden om een deel van de chassisbalk los te tekenen, is de op de volgende afbeelding weergegeven overlap. De 'slurf' vooraan komt dan over het onderste deel van de chassisbalk heen te zitten. Dit kan niet op deze manier worden geëtst.

49187519072_3999e334d7_o.jpg

243. Maar Silenoz gaf als tip een stuk aan de onderzijde van die 'slurf' af te halen. Uiteindelijk is dit toch nauwelijks zichtbaar en bovendien kan het ontbrekende messing worden 'vervangen' door een beetje soldeertin.

Op de onderstaande tekening is de nieuwe versie te zien.

49187519037_83dc3e5c5c_o.png

248. Er moest ook nog het een en ander worden gecorrigeerd aan de tekening. Met name waren de vouwlijntjes te dun getekend.

Hier de getekende veerbladen. Bijkomend voordeel deze te etsen is, dat de uiteinden een curve krijgen. Dat is mooier.

49186826903_cc5370a2f9_o.png

Men zou de vraag kunnen stellen, wanneer ik nu effectief ga photo etchen. Er zijn nog veel meer onderdeeltjes die mogelijk in aanmerking zouden komen om te etsen, maar ik ga eerst eens kijken of het wel werkt en of ik het wel goed doe. Zonde om straks al die onderdeeltjes op de tekening te moeten aanpassen, als blijkt dat ik iets over het hoofd zie.

Anderzijds wil ik wel vooruit kunnen, mocht het etsen lukken. Ik zal daarom alle dwarsbalken, de voorste veren, de Mercedes-ster bovenop de radiateur en het logo voorop de radiateur tekenen; en misschien hier en daar nog een enkel aanvullend detail.

Als het etsen naar believen werkt, kan ik het chassis hopelijk ineen solderen. Daarna zal ik de luchttanks afdraaien en de achter- en voorwielophanging scratchen met frees en draaibank. Daarna zien we wel weer verder. Maar er zal later nog een tweede ets-sessie komen.
 
256. Nu is het tijd om de rood omcirkelde dwarsbalk te tekenen. Je ziet dat de cardanas tegen deze dwarsbalk aan neigt.


49193384031_2d545c0994_b.jpg


257. Daarom moet er een uitsparing komen aan beide verticaal staande delen onderaan de dwarsbalk.


49192879993_85ae8e4c97_b.jpg


258. Omdat de cardanas iets schuin omhoog staat, moet de ene uitsparing hoger zitten dan de andere.


49193380566_759c2b4878_b.jpg


259. Hier nog een onderaanzicht, zodat het verschil tussen de uitsparingen iets inzichtelijker wordt. Helemaal mooi krijg ik het niet 'op de foto'.


49192879923_7422129815_b.jpg


Overzicht:


49193393083_c2f0758a98_b.jpg


260. Hoe ziet dit er dan uit in 2D? Eerst toon ik de basistekening.


49193784491_a94b106641_b.jpg


261. Hier de onderkant van het te etsen stuk messing. Alles wat zwart is, wordt weggeëtst.


49193969507_211634d050_b.jpg


262. En dan de bovenkant van datzelfde stuk:


49193272678_2489674f98_b.jpg


Zoals je ziet, zit er een groot stuk zwart om het onderdeel heen, zowel op onderkant als op bovenkant. De etsvloeistof zal hier van beide kanten door het messing heen vreten. Met andere woorden, daar ontstaat een gat.


Wat de vouwlijntjes betreft, daar zit het anders. Aan de onderkant worden vier vouwlijntjes geëtst, aan de bovenkant worden twee vouwlijntjes geëtst. Ze overlappen elkaar niet, dus zien de boven- en onderkant er anders uit. Dit noem je 'half etches' omdat het messing op elk van deze zes lijnen slechts voor de helft wordt ingevreten. Daarna wordt het etsproces handmatig gestopt.


Die zes lijntjes zijn dus de zes vouwlijntjes, maar sommige zitten boven en andere onder, omdat daar de vouwbeweging de andere kant op moet.
 
Vooralsnog zal ik mijn posts in dit topic beperken tot een samenvatting van de voortgang. De technischere gedeeltes, zoals de techniek van het werken met tekenprogramma's en details over het photo etchen, zal ik op een ander forum plaatsen. Om toch een makkelijke referentie te behouden, handhaaf ik de nummering; vandaar de 'verspringingen' in nummers. Op deze manier meen ik dat dit topic overeen komt met de gemiddelde interesse en leeswens van leden van dit forum.

275. Om de letters 'DIESEL' te tekenen, worden veel hulplijntjes getekend...


49209185112_4738b754f6_b.jpg


49208482558_7d3ec290f7_b.jpg


279. Na verwijderen van de overbodige hulplijntjes en het ronder maken van de S (wordt hierna nog verder afgerond), ziet het er dan zo uit.





49208482358_09bd1a1ced_b.jpg


49208482343_0b4e5868cf_b.jpg


280. Testprintje bij de copyshop.


49214541727_fac8300b93_b.jpg


49214311236_da97782b65_b.jpg


49214462586_235a9cf876_b.jpg



Ik durf hier wel het photo etching-proces mee aan. Niet alles is gelukt, de kleine Mercedes-ster is bijvoorbeeld te dun en zal iets worden vergroot.
 
Laatst bewerkt:
Vooralsnog zal ik mijn posts in dit topic beperken tot een samenvatting van de voortgang. De technischere gedeeltes, zoals de techniek van het werken met tekenprogramma's en details over het photo etchen, zal ik op een ander forum plaatsen. Om toch een makkelijke referentie te behouden, handhaaf ik de nummering; vandaar de 'verspringingen' in nummers. Op deze manier meen ik dat dit topic overeen komt met de gemiddelde interesse en leeswens van leden van dit forum.




285. Kleine ster op radiator en kleine ster op grille hebben een 'dikte' van 0,5mm. gekregen. De letter 'D' is dikker geworden, na een tip van Fvdm.


49225858021_16a0d13353_b.jpg



290. Stuk chassisbalk waar de achterwielophanging zal worden ingeschoven, wordt verwijderd.


49225379963_b6f6a39a35_b.jpg

291a. Photo etchen van de radiatorbehuizing zal niet lukken. De vorm is erg complex. Dit is de bovenkant van het onderdeel recht van voren gezien (!):

49239870772_f50b36eaac_b.jpg


Bij de pijl zit een lastig te positioneren /berekenen vouwlijn. Qcad noch Fusion 360 konden mij hier helpen, dus ik besloot het onderdeel te frezen.

301. De curve maken is het lastigste van de radiateur. Het werkstuk moet precies gecentreerd staan op de draaischijf, moet ook precies in de lijn van het bed staan, moet qua draaipunt precies volgens de tekening staan (anders wordt de curve te steil of te stomp) en de frees moet daar weer precies haaks op staan. Kwestie van veel uitproberen en foeteren in de nacht als je voor de tweede keer in de haast aan het verkeerde wieltje draait (dat net precies goed stond... opnieuw beginnen) :D


49240427363_502a2eae19_b.jpg

309. Op het tussenresultaat is de interessante vorm goed te zien: de tekening is de voorzijde van de radiateurbehuizing, het messing onderdeel de achterzijde. Beide zullen taps in elkaar overlopen.


49240560483_4fb5c289c6_b.jpg

310. Tot nu toe ben ik tevreden.


49240582718_645c75079c_b.jpg
 
Dank Pascal.

316. Er zullen twee plaatjes worden geëtst (beide links), die op de radiator zullen worden bevestigd. Messing onderdeel is hier klaar:

49244136113_19a09c1b1c_b.jpg

317. Na reset van mijn gedachten door Bert Takken, besloot ik zijn advies op te volgen en het onderdeeltje uit Evergreen card te maken, nadat bleek dat het messing onderdeel niet de juiste maten had (ten gevolge van een kapot onderdeeltje van de frees... is besteld maar komt pas in januari binnen).

Dikste Evergreen die ik heb liggen is 1mm. Omdat we een 1,27mm. dikke radiateur moeten hebben, is het een kwestie van twee stukjes (1mm. en 0,30mm.) tegen elkaar te lijmen. Deze techniek heet lamineren.

49262385376_05045e297b_b.jpg

324. Na meten, markeren, passen, snijden, vijlen en schuren (ik bespaar jullie de details) ziet het er dan zo uit.

49262587102_04b328ec22_b.jpg

325. Stukje bij beetje schuren zorgt ervoor dat ook op deze manier een nauwkeurige maatvoering kan worden nagestreefd. Wel is Evergreen veel lastiger te schuren dan bijvoorbeeld messing.

49262385336_099f2845e5_b.jpg

326. Hier zie je het verschil tussen de werkelijke grootte van de radiator op schaal 1/72, en het resin exemplaar. Net als de wielen, is de radiator van het kitonderdeel veel te groot.

49262385571_8df5b68f87_b.jpg
 
327. Naar aanleiding van het commentaar van Bert dat er een wel heel groot verschil zit tussen beide op 326. getoonde onderdelen, ook nog een vergelijking met het Mac onderdeel. Die firma is nog onbeschofter te werk gegaan. Kijk en huiver.

49265853941_a77fb44113_b.jpg

Hier ter vergelijking:

Mercedes_LG3000_Poland_1939.jpg

(Copyright*https://www.worldwarphotos.info/gal...ks/mercedes-benz/mercedes-lg3000-poland-1939/, educational purposes only, photo will be removed upon first request)


328. Het verschil in motorkaphoogte tussen Mac en HP... dit is geen grap.

49265389228_3421d44600_b.jpg

329. Zo ziet een afgerond MAC-kitje eruit (bare plastic).

201001201301_72116p3.jpg


201001201301_72116p4.jpg

En zo de echte tankwagen (nota bene een tot tekening gemaakte foto vormende hun eigen box art):

mac72116_720x600.jpg



Ok beide firma's (én ICM) hadden de blauwdruk niet ter beschikking, omdat ze ervoor kozen niet de handleiding uit 1937 te kopen. Maar iets beter de verhoudingen inschatten was mooi geweest.

Je ziet al meteen dat het in diverse opzichten niet klopt. Let vooral op de grootte van de wielen en de hoogte / breedte van de motorkappen en radiateur. Het enige wat ik sindsdien heb ontdekt, dat het in alle opzichten niet klopt. Ik kijk naar iets willekeurigs, zoals de positie van de deurgreep en denk slechts 'man man man'.

Denk dat men dan wel snapt waarom ik ben gaan scratchbuilden.

330. Ook het ICM-onderdeel er eens bijgepakt (had dat nog nooit bekeken) en het blijkt dat ook dat te groot is; de vorm komt aardig in de buurt alleen het oppervlak niet.


Het ICM-onderdeel is op schaal 1/35 dus zou iets meer dan twee keer zo groot moeten zijn (hoogte en breedte) als het gescratchte onderdeel. Oordeel zelf.


49266017371_d07908cebc_b.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ongelooflijk dat er nog zo met de pet gegooid wordt naar de afmetingen om iets in schaal na te maken :(
Maar het ziet er goed uit wat jij er van aan het maken bent ;)
 
Ik ben onder de indruk van wat je ons hier allemaal toont Roy.
Erg interessant en leerrijk om je technieken te mogen aanschouwen waarvoor dank.
Dirk
 
@Xavier: ja ik vind het ook lastig te bevatten, het is toch allemaal niet zo moeilijk als je het zo ziet. De mallen van Mac zijn nu ook weer niet zo oud dat er lastig aan referentiemateriaal te komen was (10 jaar geleden gemaakt ongeveer) en ze borduren er ook gewoon op voort, afgelopen jaar kwam de volgende variant LG3000 uit. Er zijn modelbouwfabrikanten die het enkel om het geld te doen is, en er zijn er die ook passie tonen, laten we maar zeggen.

H3E2_02.jpg

@Dirk en @Pascal: dank jullie wel!



333. Ik ben begonnen met het tekenen van het motorblok in Fusion 360. Ik heb het in verschillende onderdelen getekend, die ik individueel als basis kan gebruiken voor uit Evergreen te scratchen onderdeeltjes.


49276735297_6b5d5aec92_b.jpg


49276735202_1c2a281bbb_b.jpg
 
Laatst bewerkt:
Denk als we alle kits zouden beginnen nameten dat er niet veel goeds zou uitkomen.
Je passie voor accuraatheid is bewonderenswaardig maar als we allen zo zouden bezig zijn vrees ik dat er niet te veel modellen meer zouden gebouwd worden.
Wat zeker niet wil zeggen dat ik je werk en ontwerpen niet apprecieer, integendeel !!!
 
Denk dat dat wel meevalt. Ergens een afwijking hier of daar zal iedereen kunnen begrijpen, ook de Tamiya kits zijn daar uiteindelijk niet heilig in, maar er compleet iets anders van maken zoals Mac hier presteert terwijl al op het eerste oog duidelijk moet zijn dat het niet klopt, en dan ook nog doorgaan met nieuwe modellen baseren op die onjuiste vorm, is niet netjes.
 
336. De linkerzijde van de motor is qua tekenen wel klaar. Het uitlaatspruitstuk te tekenen bijvoorbeeld, kost me meer moeite dan het gewoon op te meten alvorens te scratchen. Ook vraag ik me af hoe ver ik kan gaan met detailleren... de lengte van het motorblok van voorste tot achterste klepdeksel is op schaal 1/72 minder dan anderhalve centimeter. Zelfs als ik ga detailleren zoals de carburateur van mijn Kever...


35248968040_b41a166bcc_k.jpg


... dan nog krijg ik niet alle details erin verwerkt. Eens kijken hoe ver ik zal komen.



49296728066_9d56fbb286_b.jpg


337. Ik heb ook een flink begin gemaakt aan de rechterzijde van de motor. Op het volgende screenshot zie je ook de beter afgewerkte voorzijde.


49296924977_18f266d5a5_b.jpg


338. En een gerenderde afbeelding.


49296727966_8802800981_b.jpg

340. Met luchtfilters geïnstalleerd.


49312125496_38e618913d_b.jpg


Waarschijnlijk is dit voorlopig even de laatste update, tijd voor een groepsbouw :)


Bedankt allemaal voor het volgen tot zover!
 
Terug
Bovenaan