Dank je wel Jan, ja bij mij waarschijnlijk ook; dat geef ik grif toe. Solderen is toch nog steeds een ver-van-mijn-bed onderwerp en het zal nog de nodige oefening vergen voordat ik me daar volledig vrij en kundig in voel.
196. Toch is dat iets wat ik in dit project wil gaan aanpakken. Een ander onderwerp dat onvermijdelijk weer op mij af komt drijven, is photo etchen. De louvres zullen geëtst moeten worden. Maar ook de chassisbalken vragen om die behandeling, omdat dat het netste resultaat zal opleveren.
PHOTO ETCHING
Dus ik heb de knoop doorgehakt... het moet ervan gaan komen, dus ik ga het gewoon doen. Hopelijk vergeven jullie het me dat ik dit niet zo uitgebreid ga beschrijven als dat ik andere zaken beschrijf, omdat er zoveel te schrijven zou zijn dat dit een wel heel saai topic zou worden en het me ook teveel tijd zou kosten. Wel vat ik de stappen samen, zodat het gehoopt goed te volgen zal zijn. Onder andere Xavier had mij dit gevraagd een jaar geleden, meen ik me te herinneren.
Introductie
Om te kunnen etsen, moeten de lijnen recht zijn. Computertekenprogramma's werken hetzij met
pixels, hetzij met
vectors.
- Grofweg, zijn de programma's die met
pixels werken Photoshop, Gimp en soortgelijke pakketten. Een foto is ook opgebouwd in pixels, vandaar dat je die met zo'n softwarepakket kunt bewerken.
- Programma's die met
vectors werken zijn alle CAD-programma's. CAD staat voor 'computer aided drawing' ofwel, je geeft de computer een opdracht 'teken een lijn vanaf coördinaat 0,0. Maak de lijn precies 80,5433 millimeter lang en plaats de lijn in een hoek van 74,6 graden, met een lijndikte van 0,05 millimeter'. Druk je op enter, dan tekent het programma precies die lijn, veel nauwkeuriger dan je het ooit met potlood en papier zou kunnen.
CAD-programma's kunnen niet goed werken met pixels en dus ook niet met foto's. Daarvoor heb je toch echt een pixel-gebaseerd programma nodig.
Dan zijn er nog twee soorten CAD: tweedimensionaal en driedimensionaal. De laatste heb je nodig als je bijvoorbeeld iets wilt 3D-printen. Denk aan programma's als Autocad of Blender. Om photo etch te maken, gebruik ik een tweedimensionaal programma. Die zijn er ook flink wat, zoals het gratis Inkscape. Ik gebruik de betaalde versie van Qcad, een gebruikersvriendelijk maar krachtig pakket. Zelfs de betaalde versie kost nog niet de hoofdprijs.
Stap 1: het ontwerpen van de photo etch fret
197. Als je de chassisbalk die ik heb getekend uitvergroot, zie je pas hoe groot pixels kunnen zijn. Ik heb de in Gimp getekende balk ingevoerd in Qcad en die ziet er uitvergroot zo uit:
198. Als je heel goed kijkt, zie je daar ook al een vector overheen getrokken. Beter beeld:
Het maakt niet uit hoe ver je dit inzoomt, de paars lijn zal nooit verder 'verpixelen'.
Overigens zal ik drie kleuren gebruiken voor mijn etstekening: paars, rood en blauw:
- In het paars komen alle lijnen van de tekening. Dit wordt dus het 'overzicht'.
- In het rood komen de grenzen van die delen die moeten worden weggeëtst aan de bovenkant / voorkant.
- In het blauw komen de grenzen van die delen die moeten worden weggeëtst aan de onderkant / achterkant.
Dus, als er ergens reliëf moet komen aan de voorkant, wordt dat rood getekend. Reliëf aan de achterkant van het photo etch plaatje wordt blauw getekend. Uiteindelijk worden er zo twee aparte tekeningen gemaakt, eentje voor de voorkant en een voor de achterkant. De delen die helemaal weggeëtst moeten worden, zijn zowel rood als blauw gekleurd (op verschillende lagen van het bestand, die over elkaar heen liggen).
Uiteindelijk zal de ene print aan de ene kant van het te etsen messing plaatje worden bevestigd, en de andere print aan de andere kant. Ik kom daar later op terug.
199. In Qcad is er nagenoeg niet met een foto of bitmap-tekening (=afbeelding met pixels) te werken. Maar je kunt wél een bitmap-bestand invoeren, zodat je vervolgens vector-lijntjes kunt overtrekken. Alsof je iets overtrekt met carbonpapier.
Voordat de blauwdrukken uit de handleiding van Mercedes-Benz kunnen worden geïmporteerd in Qcad, vergroot ik ze naar de werkelijke afmeting van het voertuig, dus 7 meter lang ongeveer. In Qcad kan ik het bestand vervolgens zeer eenvoudig laten printen of exporteren op schaal 1/72. Als de snelheid van je computer te wensen overlaat, hoe je de vergroting niet per se toe te passen, maar dit werkt makkelijker. Ook kun je de tekening verkleinen naar 1/72, maar dan verlies je misschien pixel-detail. De CAD-tekening kun je oneindig inzoomen zonder dat er kwaliteitverlies is, dus daar bestaat dit probleem niet... maar voorlopig moeten we werken vanaf een pixel-tekening ofwel bitmap.
Hier heb ik beide blauwdruk-aanzichten in Qcad geïmporteerd.
De chassisbalk is al overgetrokken. Bovenaan zie je ook al een proefje voor de louvres. Het ziet er naar uit dat dit nét gaat lukken, met de smalste lijndikte.