Hoofdsponsor

Mercedes zetros bluswagen 6x6 crawler voertuig 1/14

ERVARING
Ben al heel wat jaartjes actief, maar dit is toch een nieuwe richting die ik nu insla
BOUWWIJZE
3D printen en verder scratch
BOUWBUDGET
geen budget maar liefst zoveel mogelijk zelf maken
BOUWSTATUS
net geboren na enkele maanden te rijpen in mijn geest
COMMENTAREN
hou je vooral niet in ;)
Op het forum voor RC voertuigen vond men het jammer dat ik auto velgen gebruikt had ipv vrachtwagen velgen.
Enige( meerdere) teken uren verder had ik een achtervelg , een wieldeksel voor op de bestaande voorste velgen en was ik er eveneens in geslaagd om zelfs een band te tekenen. Alleen was de vraag of dit alles ook te printen was.
24 (3).jpg24 (1).jpg24 (2).jpg
Meerdere print uren , wat opkuis en montage van de nieuwe velgen verder kunnen we jullie wat meer laten zien.
Getekende achter velg en deksel voor op de bestaande velgen vooraan zijn mijn inziens zeker geslaagd.
Maar jullie mogen zelf kijken wat je er van vind.

25 (1).jpg
25 (2).jpg

printer moet nog wel beetje verder printen om ook de laatste velg af te leveren.
hieronder de velgen zoals ze van het printerbed komen zonder opkuis.

25 (4).jpg

Naast de velgen ook enkel ruiten wissers geprint en gemonteerd als ook nog een winch toegevoegd vooraan voor het wat stoerdere uitzicht.

25 (5).jpg

En als tijdverdrijf tijdens het wachten op de printer ook de bestickering gekleefd.

25 (3).jpg

Later deze week nog een poging ondernemen om 2 smallere voorbanden uit de printer te krijgen zodat de stuurinrichting wat verbeterd en zo schuiven we steeds dichter naar de verlichting en RC montage.
tot later ,Marc

Dat er geen truck velgen op lagen was zeker nog niet opgevallen maar ziet er inderdaad wat stoerder uit. Ook de winch is een mooie toevoeging.

En dan hier ook maar eens een flinke up date schrijven.
Als is het veel werk geweest met wening voortgang.
Laat ik beginnen met een filmpje waarin de eerste testrit is vastgelegd.
Helaas was het niet zulk een groot succes, het was enkel mogelijk in 6x6 te rijden en als ik enkel de achterwiel aandrijving inschakelde blokkeerde de vooras.
Het blokkeren van de vooras was vrij snel verholpen, de schakelservo draaide iets te ver waardoor de tandwielen in de versnellingsbak niet alleen vrij geschakeld werden maar ook werden geblokkeerd door de schakel hendel.
Beetje bijregelen in de zender en probleem opgelost. Bleef het probleem van een continu ingeschakeld sper differentieel nog over.
Hier heeft het wat langer geduurd voor we het probleem ontdekt hadden en nog langer voor het opgelost was.
Al ging het om een verkeerd gemonteerd vorkje en bediening hendeltje in de as door de fabrikant.
Het vorkje was ondertussen ook vervorm door er steeds harder en harder aan te trekken zonder resultaat.
het eigenlijk werk, het rechten van het vorkje, het omdraaien in de as en het bediening hendeltje omdraaien duurde uiteindelijk 5min per as maar de 40 boutjes per as los en opnieuw vastschroeven om deze onder het chassis vandaan te halen, open te leggen, opnieuw te sluiten en terug onder het chassis te hangen was een paar ander mouwen. 1 per week was volgens mijn handen en geest meer dan voldoende.

27 (2).jpg26 (2).jpg

27 (1).jpg
Zodra dit achter de rug was ook de bediening van het sper differentieel aangepast zodat ze alle 3 afzonderlijk kunnen geregeld worden voor een perfecte werking.
28.jpg
Momenteel ben ik bezig met de cabine vergrendeling zodat deze tijdens het rijden niet plots voorover kipt en opent, want dat gaat geen zicht zijn vrees ik.
Veel werk dus met weinig vooruitgang,
tot later, Marc

Na een toch wel redelijke pauze, ben ik na het winteronderhoud van de varende vloot, terug verder met dit project.
De truck is dan wel voor 98% afgebouwd er dient nog heel wat te gebeuren aan de elektronica.
Vooral het Arduino gebeuren gaat nog wel wat werktijd opslorpen de komende weken.
Alsook al de bekabeling en plaatsing van de nodige ledjes.
We hebben alvast een printplaatje klaar en een led testopstelling zodat we ons brein kunnen gaan pijnigen aan de programmatie :)
29.jpg
tot later, Marc

Denk dat het leuk is om, als dit eenmaal af is (en de bouw is erg snel gegaan vind ik), wederom een filmpje te maken en te tonen, van hoe dit voertuig er in vol ornaat en met de complete kerstboom in actie uit ziet.

Terug
Bovenaan