Hoofdsponsor

1/35 Napoleonic cafe 1/35. [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Je figuur ziet er goed uit Buzzy,hopelijk komen die van mij er ook zo goed vanaf.
En die van mij zijn nu echt niet om aan te zien,maar ik kon ze kopen voor een prijsje dus.....:dry:
Ik zal er veel werk aan hebben om ze toonbaar te maken,maar met de tips van onze collega bouwers zoals je zegt komt het wel goed.:dry:

Je figuur ziet er goed uit Buzzy,hopelijk komen die van mij er ook zo goed vanaf.
En die van mij zijn nu echt niet om aan te zien,maar ik kon ze kopen voor een prijsje dus.....:dry:
Ik zal er veel werk aan hebben om ze toonbaar te maken,maar met de tips van onze collega bouwers zoals je zegt komt het wel goed.:dry:

Daar ben ik van overtuigd.
Heb dit resultaat ook kunnen bekomen door eerst wat topics te lezen van de figuurschilders hier.

Hey,

Figuren in een plastiekzak steken met ovenreingiger en 24 uren laten inwerken, daarna afspoelen met lauw water en een zachte borstel (oude tandenborstel), de verf gaat zo af.
Aceton is te gevaarlijk voor inwerking in de figuren.
Verven met Vallejo is heel goed maar moet je doen in de laagjes-methode met veel geduld. Dan krijg je natuurlijk ook het beste resultaat; vind ik toch persoonlijk. Alhoewel figurinisten zweren bij olieverf. Je zoekt gewoon voor je zelf uit waarmee je het liefst werkt.
Verwijderd eerst en vooral de naden van de figuren, ik dacht een naad te zien op het hoofd van de rechtstaande persoon, nadien enkele dunne lagen grondverf (airbrush of borstel) sterk verdund met gedistilleerd water (voor Vallejo he). Nadien goed je basiskleuren uitkiezen en je kleuren waarmee je gaat oplichten en schaduwen. Werk steeds met de veronderstelling van lichtinval van boven (zenithal-methode) waarbij de bovenliggende delen lichter worden geschilderd en de onderliggende en diepere delen donkerder.
Haast je niet daarmee, het gaat langzaam, maar geniet van ieder verfstreek die je doet, je figuur komt zo tot leven.
Hopelijk heb je er iets aan. ;)

Bedankt voor de tips mannen.;)

@ verbeek - ik ga eerst wat filmpjes bekijken voor ik er aan begin.Bedankt.
@ Swaken - ik ga morgen ovenreiniger halen en proberen zo de verf eraf te krijgen.Bedankt.

Hallo iedereen,

Heb de goede raad van Swaken opgevolgd ^^en dit is het resultaat.
Dit is na een nacht in een plastiek zak met ovenreiniger en een uurtje schrobben met een tandenborstel.:O
De oude verf is volledig weg en alles is klaar om opnieuw in mekaar te lijmen.
attachment.jpg

Deze heb ik ook al in mekaar gelijmd en zijn klaar om te verven.
attachment.jpg

De gleuven tussen de gelijmde delen heb ik opgevuld met milliput en een beetje opgekuist met nagelvijltjes.:unsure:
En daarna alles wat afgewassen in een sopje.
Ik weet niet of dit zo goed is om te beginnen met de grondverf??:unsure:

Die figurines zien er in ieder geval zo al veel beter uit hoor.. maar ik denk zo hier en daar nog een gietnaad te zien, mss nog ff goed nakijken?

Hey,

Dit is allesinds heel goed gelukt. Als indd alle naden zijn weggewerkt zou ik eerst en vooral die vervelende voetstukjes wegdoen en deze vervangen door een tandenstoker in hun voet te boren en vast te zetten met een kleine beetje houtlijm (nadien kun je de tandenstoker gemakkelijker wegnemen). Daarna is het tijd voor de verf. Leg eerst maar enkele fijne lagen grondverf om dan je kleurverf uit te kiezen volgens je documentatie.
Ge zijt goed bezig, je café verdient mooie figuren erin. ;)

Idd Swaken, daar had ik nog niet op gelet, die voetstukjes moeten zeker weg op het dio. Met een metalen pinnetje kan je die perfect op het dio vastzetten, dat oogt veel realistischer... ben eens benieuwd naar de beschildering.

Hallo iedereen,
Gisteren een beetje beginnen afwerken en verweren van de muren.:O
attachment.jpg

Het raam heb ik ook al afgewerkt en ben nu in hout een deur aan het maken...:unsure:
attachment.jpg

Rechter zijkant..
attachment.jpg

Hier de linker kant met open haard...
attachment.jpg

Ziezo,we doen rustig verder...;)

Die muren zien er goed uit Marnic, je hebt goed die ruwe structuur van haastig uitgesmeerde leem nagebootst... zorg wel dat je niet overdrijft met vocht-en schimmelplekken. Meestal zaten die onderaan de muren door het opstijgend vocht, onderaan en bovenaan de hoeken in de kamer, onder de vensterbank en aan de zijkanten van de deur. Ook de plankenvloer tegen de muren werd mettertijd door schimmel aangetast, niet zelden zaten daar echte verrotte planken, waar zelfs wel paddestoelen op groeide... mensen namen het in die tijd ook met hygiene niet zo nauw!
Een huis was in die tijd opgetrokken uit massieve muren zonder spouw en rechtstreeks op de grond gebouwd, vaak zelfs zonder een fundering... de huizen van toen waren alles behalve een gezonde leefruimte, de muren zogen water op als een spons en ramen en deuren waren niet echt waterdicht.

Om je een idee te geven: dit hieronder is het resultaat van vocht, in dit geval condensie en slechte verluchting, in de tijd van Napoleon en zelfs nog lang erna was dit heel gewoon:

attachment.jpg

Tenslotte nog een kleine opmerking over het raam: een raam toen bestond uit kleine ruitjes, groot vlakglas zoals nu bestond toen niet, ruitjes werden destijds stuk voor stuk met de hand gemaakt en in loden kaders in het raamkozijn geplaatst (het bewuste "loodglasraam" dus)... meestal waren die ruitjes ook gekleurd: rood, bruin of geel, heel soms ook groen.

Laatst bewerkt door een moderator:
De opkuis van de figuurtjes is in ieder geval goed gelukt. Nu heb je een goede basis om opnieuw te starten en er iets moois van te maken. Succes met dit projetc.
Dirk

Bedankt Dirk,ik ga zeker mijn best doen om het mooi te maken.;)

Walter,van de muren ga ik nu zeker afblijven hoor want zoals je zegt,het mag niet te veel zijn en volgens mij is het al meer dan genoeg zelfs(misschien al te veel)?:unsure:
Wat de ramen betreft komt wel in orde hoor,ik ben er nog mee bezig.:dry:
Ik heb hier nl. een goed voorbeeld van glasramen in mijn living staan.
attachment.jpg

Een mooie kast heb je daar staan, maar zoiets vond je niet in de ramen van gewone huizen en zeker niet van een café, wat ik ongeveer bedoel is dit hier:

attachment.jpg

attachment.jpg

Dit zijn simpele, veel voorkomende ramen in die tijd, de ruitjes van de eerste foto werden vaak in gekleurd glas gemaakt omdat de gewone burger toen zich geen gordijnen e.d. kon veroorloven. In de winter werden soms wel jutezakken voor de ramen gehangen om de koude enigzins buiten te houden.

Ja, je hebt gelijk Dany,de gelijkenis is enorm.:laugh:
We zullen haar dan ook maar "Zita" noemen vanaf nu.:D:D

Hehe, als ze een beetje teveel is voor je, mag je haar gerust mijn richting uit sturen, zou ik wel mijn penseel willen aan wagen ;)

Erm, bij nader lezen lijkt dit nogal dubbelzinnig in het quadraat, dat was nu ook weer niet echt de bedoe.... ah, nvm laat maar :laugh:

Laatst bewerkt:
Hallo iedereen,

Vandaag goed verder gedaan.
De deur is geverfd en klaar...
attachment.jpg

De deur is geplaatst en het raam is verder afgewerkt.
attachment.jpg

Heb de bevestigingsijzers van de deur aan de muur gemaakt van lood van wijnflessen.
attachment.jpg

Hey,

Jaja, dat begint er meer en meer op te trekken. Misschien, maar da's voor op het laatste, wat pigmentpoeder van bakstenen wrijven op de muur, dit onderaan uw afgevallen leem waar de bakstenen er door komen. Let wel, niet te veel, juist genoeg om wat schakeringen te bekomen op uw muren. Uw houtwerk ziet er voortreffelijk uit, eveneens uw loodramen. Misschien in het vervolg op letten dat uw lood niet zo breed is, het mag de helft minder zijn, om schaalgewijs in verhouding te staan. Maar het ziet toch prachtig uit man.
Dat komt zeker goed ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan