De start van de tuigage
Eindelijk is het zo ver en ik ben begonnen met de tuigage. Betekent dit dat er geen houtbewerking meer gaat voorkomen? Neen, ik heb nog wat roeispanen te maken, de ra's moeten ook nog worden gedaan en hier en daar wellicht nog wat extra's. Kortom, nog genoeg te doen. Toch is de fase van tuigage altijd voor mij persoonlijk een bijzonder moment. Het schip is qua houtbewerking zo goed als voltooid op een paar kleine zaken na. Het geeft mij altijd weer het gevoel dat een zekere fase van de bouw is voltooid en nu een volgend deel, een complex deel welgesteld, aangebroken is.
Ik heb al eerder gezegd dat tuigage niet mijn sterkste kant van de bouw is. De tuigage van de bouwdoos is wat beperkt en daardoor heb ik die opzij geschoven en probeer aan de hand van documentatie, foto's van andere Xebec's het schip te tuigen wat iets meer strookt met de werkelijkheid en daarmee een kleine upgrade aan de kit te brengen. Om de tuigage te maken zoals ik het zou willen, moet ik ook touwen gaan omwikkelen met draad.
De postbode bezorgde een pakketje uit Amerika afgelopen week.
Een van de zaken die tijdens het schiemanswerk moet gebeuren is het omwikkelen van stagen "serving". Hiervoor heb je een stukje gereedschap nodig die ik nog niet had en dus heb ik een eenvoudige serving machine besteld. Deze wordt geleverd van massief Amerikaans Kersenhout en na het verwijderen van de "char" verbrande residu van de laser, krijg je een heel mooi stukje gereedschap die je hele leven lang meegaat. Het is een mini bouwpakketje die je in elkaar moet zetten en na montage ziet het er gewoon erg mooi uit.
De tandwielen moeten op elkaar gelijmd worden. Door de nerf van de tandwielen, 90 graden te draaien ten opzichte van elkaar, krijg je een heel sterk geheel.
Zo, het apparaat staat in elkaar. Ergens in een volgende update zal ik demonstreren hoe je het moet gebruiken en wat het resultaat ermee is.
Nu verder met de vorderingen aan het schip. Ik begin bij de Fokkenmast. Het is de mast die vooraan op het schip staat. De tuigage bestaat altijd uit "lopend want" en "staand want". Met die laatste begin ik. Het zijn de donkere (vaak bruin of zwart) touwen op het schip die feitelijk de masten vastzettten op het schip. Het lopend want is om de zeilen en ra's te bedienen en heeft een beige kleur.
Hoe het staand want moet worden heb ik uitgetekend op papier. Het is voor derden een wirwar van lijnen maar ik doe een poging om het een beetje uit te leggen. Bovenaan de mast of roede zoals het heet, worden blokken aangezet aan de hand van lussen die met bindsels aan de mast vastzitten. Die blokken bestaan uit enkelschijfs blokken en vioolblokken, zowel enkelschijfs als dubbelschijfs. De blokken dienen ervoor om de mast strak vast te zetten. Deze kunnen aangepast worden en dat gebeurd door de touwen die tussen de blokken lopen. De richting van de touwen is met pijltjes aangeduid. De onderste blokken worden aan een soort houten horizontale pen vastgezet die vervolgens is vastgesjord aan het schip.
Om dit te maken ben ik begonnen met de lussen en blokken die bovenaan de roede / mast vastgemaakt moeten worden. Het heeft me even wat puzzelwerk gekost om dat te maken.
Ik gebruik hierbij een "derde handje" om het vast te houden.
Na een weekendje bezinnen en knoopjes leggen is onderstaande het tussentijdse resultaat.
Deze vervolgens aan de roede / mast vastgemaakt met twee bindsels. Het bovenste bindsel loopt door de lussen en de onderste bindsel om de lussen.
Dat was het weer voor deze update. De volgende update zal zijn dat ik de onderste blokken ga aanzetten en de lijnen tussen de blokken zal maken.
Tot de volgende update,
Peter
Eindelijk is het zo ver en ik ben begonnen met de tuigage. Betekent dit dat er geen houtbewerking meer gaat voorkomen? Neen, ik heb nog wat roeispanen te maken, de ra's moeten ook nog worden gedaan en hier en daar wellicht nog wat extra's. Kortom, nog genoeg te doen. Toch is de fase van tuigage altijd voor mij persoonlijk een bijzonder moment. Het schip is qua houtbewerking zo goed als voltooid op een paar kleine zaken na. Het geeft mij altijd weer het gevoel dat een zekere fase van de bouw is voltooid en nu een volgend deel, een complex deel welgesteld, aangebroken is.
Ik heb al eerder gezegd dat tuigage niet mijn sterkste kant van de bouw is. De tuigage van de bouwdoos is wat beperkt en daardoor heb ik die opzij geschoven en probeer aan de hand van documentatie, foto's van andere Xebec's het schip te tuigen wat iets meer strookt met de werkelijkheid en daarmee een kleine upgrade aan de kit te brengen. Om de tuigage te maken zoals ik het zou willen, moet ik ook touwen gaan omwikkelen met draad.
De postbode bezorgde een pakketje uit Amerika afgelopen week.
Een van de zaken die tijdens het schiemanswerk moet gebeuren is het omwikkelen van stagen "serving". Hiervoor heb je een stukje gereedschap nodig die ik nog niet had en dus heb ik een eenvoudige serving machine besteld. Deze wordt geleverd van massief Amerikaans Kersenhout en na het verwijderen van de "char" verbrande residu van de laser, krijg je een heel mooi stukje gereedschap die je hele leven lang meegaat. Het is een mini bouwpakketje die je in elkaar moet zetten en na montage ziet het er gewoon erg mooi uit.
De tandwielen moeten op elkaar gelijmd worden. Door de nerf van de tandwielen, 90 graden te draaien ten opzichte van elkaar, krijg je een heel sterk geheel.
Zo, het apparaat staat in elkaar. Ergens in een volgende update zal ik demonstreren hoe je het moet gebruiken en wat het resultaat ermee is.
Nu verder met de vorderingen aan het schip. Ik begin bij de Fokkenmast. Het is de mast die vooraan op het schip staat. De tuigage bestaat altijd uit "lopend want" en "staand want". Met die laatste begin ik. Het zijn de donkere (vaak bruin of zwart) touwen op het schip die feitelijk de masten vastzettten op het schip. Het lopend want is om de zeilen en ra's te bedienen en heeft een beige kleur.
Hoe het staand want moet worden heb ik uitgetekend op papier. Het is voor derden een wirwar van lijnen maar ik doe een poging om het een beetje uit te leggen. Bovenaan de mast of roede zoals het heet, worden blokken aangezet aan de hand van lussen die met bindsels aan de mast vastzitten. Die blokken bestaan uit enkelschijfs blokken en vioolblokken, zowel enkelschijfs als dubbelschijfs. De blokken dienen ervoor om de mast strak vast te zetten. Deze kunnen aangepast worden en dat gebeurd door de touwen die tussen de blokken lopen. De richting van de touwen is met pijltjes aangeduid. De onderste blokken worden aan een soort houten horizontale pen vastgezet die vervolgens is vastgesjord aan het schip.
Om dit te maken ben ik begonnen met de lussen en blokken die bovenaan de roede / mast vastgemaakt moeten worden. Het heeft me even wat puzzelwerk gekost om dat te maken.
Ik gebruik hierbij een "derde handje" om het vast te houden.
Na een weekendje bezinnen en knoopjes leggen is onderstaande het tussentijdse resultaat.
Deze vervolgens aan de roede / mast vastgemaakt met twee bindsels. Het bovenste bindsel loopt door de lussen en de onderste bindsel om de lussen.
Dat was het weer voor deze update. De volgende update zal zijn dat ik de onderste blokken ga aanzetten en de lijnen tussen de blokken zal maken.
Tot de volgende update,
Peter