Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Bedankt voor de mooie woorden Marc! Ook geweldig dat u blijft volgen. Tot de volgende update!ik sta ( zit ) hier weeral sprakeloos te kijken gelijk een kleinkind die voor het eerst een elektrische trein ziet in een vitrine
Werkelijk ongewoon maar wel prachtig hoor zoals we van u altijd gewend zijn
Wow
Marc
Mooie film, maar helaas zo ver van het boekverhaal verwijderd dat het inderdaad helemaal aan de andere kant van de wereld lijkt.Gisteren nog naar Master and Commander the Far side of the World gekeken. Die zeilschepen hebben toch iets speciaals hé.
Prachtige werken alweer en die vaten zijn een mooie toevoeging.
Tuigage Bezaansmast In deze update toon ik de vaste tuigage van de Bezaansmast. Dit is de kleinste mast op het schip en ook de meest "eenvoudige" van de drie masten. Voordat ik aan de slag ga met de tuigage wilde ik eerst de boog op het achterdek corrigeren. Deze was niet naar mijn zin, was te dun en te breed en al een tijdje spookte het door mijn hoofd om dit anders te doen. De boog steunde op de bovenkant van de verschansing en uiteindelijk moest deze ertussen komen en ook meer massief ogen. Met andere woorden, ik heb een compleet nieuwe gemaakt. Ik zag hier erg tegenop doordat het een complex ding is met veel verschillende hoeken, schuintes etc. Ik heb als eerste een mal van karton gemaakt die de vorm en hoogte aangeeft. Daarna uit massief noten de vorm uitgezaagd en pas gemaakt voor op het schip. Met name de "benen" van de boog was even passen en meten. De boog staat onder een schuine hoek en dus moet de bovenkant en ook de onderkant van de boog dezelfde schuinte krijgen. Eerst de oude situatie... De nieuwe boog... Daarna nog wat ijzerwerk aangebracht die in een later fase nodig is voor het lopende touwwerk. Door naar de tuigage van de Bezaansmast. Ook hierbij heb ik een tekening gemaakt van het touwwerk. De horizontale pennen zijn ook hier nodig. Het zijn er 3 per kant. Ook hier is het touw omwikkeld met draad. Nadat deze geplaatst zijn, zijn de boventouwen aan de beurt. Dit zijn de touwen die aan de mast vastgemaakt worden. Het zijn er twee per kant. Nu kan ik de touwen tussen de onderkant en bovenkant spannen. Er zijn dubbelschijf, enkelschijf en vioolblokken gebruikt. Het is lastig om het vaste tuigage goed op de foto te zetten, maar ik hoop dat het een redelijk overzicht geeft. De vaste tuigage is nu gereed. Het is een leuke leer-ervaring om dit soort tuigage te maken. Feitelijk is het vaste deel ook te bewegen en aan te spannen met diversen blokken. In de komende updates ga ik werken aan de lopende tuigage, ra's / roedes en zeilen. Fijne avond en tot snel. groet, Peter |