@marc w @DanielDB bedankt voor jullie mooie berichten. Ik waardeer het enorm! Ik blijf echter nog eventjes doorwerken in dit verslag, dus het is nog niet helemaal gedaan met dit bouwverslag.
Making the stand
Alhoewel het schip klaar is, zijn er nog dingen die ik moet doen voordat de fotoshoot kan plaatsvinden. Een van die zaken is het maken van een nette steun waarop het schip kan staan.
Er zijn feitelijk meerdere soorten steunen en iedere bouwer geeft zijn eigen draai eraan. Ook is het mogelijk en is feitelijk het allerbeste, om een vitrinekast te maken zodat het schip stofvrij blijft. Stof is de vijand van ieder "houten" model. Niet alleen is het lelijk als je model onder een dikke laag komt te zitten, stof trekt ook vocht aan en houdt dit ook vast. Hout en vocht gaan niet goed samen in een statisch model, dus het beste is om het schip in een vitrinekast te plaatsen. Dit is iets dat ik voor een later moment nog eens moet maken.
Het idee voor de voet of steun is om hiervoor notenhout te gebruiken. Nagenoeg hetzelfde hout als waar het schip van gemaakt is. Dit is feitelijk niet helemaal juist doordat ik gebruik gemaakt het van Afrikaans noten (dibetou) en Amerikaans noten en dat zijn twee volledig verschillende houtsoorten die een beetje op elkaar lijken.
Ik begin met de voetjes ofwel steuntjes te maken. Ik heb hiervoor een eenvoudig ontwerp getekend en deze zal ik moeten maken met behulp van een draaibank. Ik heb deze hiervoor gekocht en ik heb nog nooit achter een draaibank gestaan. Eens moet de eerste keer zijn.
Ik zaag een stuk noten van 25x25x100mm op mijn cirkelzaagtafel. Vervolgens zaag ik deze in nagenoeg 3 gelijke delen. Uit een deel kan ik makkelijk meerdere stukken halen indien gewenst.
Het stuk noten span ik tussen twee punten op mijn draaibank. Ik gebruik de meest goedkope variant van Proxxon aangezien ik niet weet of ik ermee om kan gaan en of ik het hierna nog ga gebruiken. Een grote proef zo te zeggen...Met een paar houtdraaibeitels maak ik van het vierkante stuk al snel een rond stuk.
Met potlood teken ik de lijnen op het hout. Je houdt je potlood op het punt waar het de lijn moet komen en zet de draaibank aan. Op de plek waar je je potlood houdt, ontstaat een mooie lijn rondom op het hout. Na alle lijnen uitgezet te hebben is het tijd om de vorm erin te zetten. Ik begin met het diepste punt en werk vanuit daar naar andere lijnen toe.
Uiteindelijk heb je dan twee gelijke stukken.
Nadat de twee stukken gereed waren moest ik enkel nog een sleuf in de kop maken zodat de kiel er netjes in kan vallen.
Een klein detail, ik heb de sleuf bewust 90 graden gedraaid t.o.v. de nerfrichting van het hout. Zodoende is het steviger en is de kans van breken of scheuren langs de nerf klein.
De steuntjes zijn nu klaar en ik weet dat je ze ook kan kopen en dat messing wellicht mooier en ook steviger is dan hout, echter ik wilde dit gewoon eens proberen en het is me niet tegengevallen. Wellicht kan ik in de nabije toekomst nog wel wat meer miniprojectjes op de draaibank maken voor een toekomstig model, wie weet....
Verder met de onderplaat. In mijn hout voorraad vond ik nog een mooie plank Amerikaans noten. De tekening op de plank vond ik echt erg mooi en zou erg gaaf staan onder het schip. Helaas is de plank te dun. Omdat ik de nerftekening echt heel fraai vond, heb ik besloten deze plank toch te gebruiken. Ik had een paar opties maar ik heb besloten om de plank in twee delen te zagen en beide delen op elkaar te lijmen. Hiervoor heb ik carpenters glue gebruikt. Dit is gele houtlijm, dus geen witte. Het verschil is dat het lijm op basis van hars is en daardoor een licht gele / creme kleur heeft. Deze lijm is ideaal voor constructies en is na droging ook veel harder dan witte houtlijm. Die laatste houdt enige elastisiteit en dat zoek ik niet wanneer twee delen echt altijd op elkaar moeten blijven zitten. Ik had ook een twee componentenlijm kunnen gebruiken, maar ik had de gele houtlijm nog liggen en dat is ervoor gemaakt.
Ik heb de lijm een nachtje laten uitharden en de volgende ochtend het gelijmde deel nog even door de zaagtafel gehaald om de kantjes netjes te maken. Daarna heb ik met een bovenfrees (kantenfrees kan ook) een profiel in de rand gemaakt. In de foto hieronder zie je de profielrand en je ziet bij de groene pijlen nog de lijmnaad. Op een afstandje zie je dit niet meer. Heel even heb ik met de gedachte gelopen om een ander freesje te gebruiken waarbij de onderkant precies op de lijmnaad zou uitkomen. Ik heb dit niet gedaan omwille van de huidige breedte van de plank. Deze is net zo breed als de romp en dan zou de profielrand echt te groot worden en niet mooi uitpakken. Tja, waar je allemaal niet op moet letten...
Even voor proef de steuntjes erop gezet....
En dan heb ik de positie van de beide steuntjes uitgemeten en op de plank vastgelijmd. Voordat ik dit gedaan heb, heb ik in zowel de plank als ook door de steuntjes een gat geboord.
Deze is nodig om later een schroef doorheen te zetten. De schroef zet het schip vast tegen de steuntjes. Dat betekent dat ik ook twee gaatjes gemaakt heb in de kiel. Dat was best even spannend zo achteraf maar het pakte allemaal prima uit. In de ochtend en middag heb ik alles netjes in de olie gezet en heb ik het schip op de steunen gezet. Aan de onderkant de schroeven erin gezet en vastgedraaid in de kielbalk. Alles zit nu heel stevig vast.
Nu rest me nog alleen een naamplaatje en de fotoreportage.....nog even geduld daarvoor.
groet en fijne avond,
Peter
Making the stand
Alhoewel het schip klaar is, zijn er nog dingen die ik moet doen voordat de fotoshoot kan plaatsvinden. Een van die zaken is het maken van een nette steun waarop het schip kan staan.
Er zijn feitelijk meerdere soorten steunen en iedere bouwer geeft zijn eigen draai eraan. Ook is het mogelijk en is feitelijk het allerbeste, om een vitrinekast te maken zodat het schip stofvrij blijft. Stof is de vijand van ieder "houten" model. Niet alleen is het lelijk als je model onder een dikke laag komt te zitten, stof trekt ook vocht aan en houdt dit ook vast. Hout en vocht gaan niet goed samen in een statisch model, dus het beste is om het schip in een vitrinekast te plaatsen. Dit is iets dat ik voor een later moment nog eens moet maken.
Het idee voor de voet of steun is om hiervoor notenhout te gebruiken. Nagenoeg hetzelfde hout als waar het schip van gemaakt is. Dit is feitelijk niet helemaal juist doordat ik gebruik gemaakt het van Afrikaans noten (dibetou) en Amerikaans noten en dat zijn twee volledig verschillende houtsoorten die een beetje op elkaar lijken.
Ik begin met de voetjes ofwel steuntjes te maken. Ik heb hiervoor een eenvoudig ontwerp getekend en deze zal ik moeten maken met behulp van een draaibank. Ik heb deze hiervoor gekocht en ik heb nog nooit achter een draaibank gestaan. Eens moet de eerste keer zijn.
Ik zaag een stuk noten van 25x25x100mm op mijn cirkelzaagtafel. Vervolgens zaag ik deze in nagenoeg 3 gelijke delen. Uit een deel kan ik makkelijk meerdere stukken halen indien gewenst.
Het stuk noten span ik tussen twee punten op mijn draaibank. Ik gebruik de meest goedkope variant van Proxxon aangezien ik niet weet of ik ermee om kan gaan en of ik het hierna nog ga gebruiken. Een grote proef zo te zeggen...Met een paar houtdraaibeitels maak ik van het vierkante stuk al snel een rond stuk.
Met potlood teken ik de lijnen op het hout. Je houdt je potlood op het punt waar het de lijn moet komen en zet de draaibank aan. Op de plek waar je je potlood houdt, ontstaat een mooie lijn rondom op het hout. Na alle lijnen uitgezet te hebben is het tijd om de vorm erin te zetten. Ik begin met het diepste punt en werk vanuit daar naar andere lijnen toe.
Uiteindelijk heb je dan twee gelijke stukken.
Nadat de twee stukken gereed waren moest ik enkel nog een sleuf in de kop maken zodat de kiel er netjes in kan vallen.
Een klein detail, ik heb de sleuf bewust 90 graden gedraaid t.o.v. de nerfrichting van het hout. Zodoende is het steviger en is de kans van breken of scheuren langs de nerf klein.
De steuntjes zijn nu klaar en ik weet dat je ze ook kan kopen en dat messing wellicht mooier en ook steviger is dan hout, echter ik wilde dit gewoon eens proberen en het is me niet tegengevallen. Wellicht kan ik in de nabije toekomst nog wel wat meer miniprojectjes op de draaibank maken voor een toekomstig model, wie weet....
Verder met de onderplaat. In mijn hout voorraad vond ik nog een mooie plank Amerikaans noten. De tekening op de plank vond ik echt erg mooi en zou erg gaaf staan onder het schip. Helaas is de plank te dun. Omdat ik de nerftekening echt heel fraai vond, heb ik besloten deze plank toch te gebruiken. Ik had een paar opties maar ik heb besloten om de plank in twee delen te zagen en beide delen op elkaar te lijmen. Hiervoor heb ik carpenters glue gebruikt. Dit is gele houtlijm, dus geen witte. Het verschil is dat het lijm op basis van hars is en daardoor een licht gele / creme kleur heeft. Deze lijm is ideaal voor constructies en is na droging ook veel harder dan witte houtlijm. Die laatste houdt enige elastisiteit en dat zoek ik niet wanneer twee delen echt altijd op elkaar moeten blijven zitten. Ik had ook een twee componentenlijm kunnen gebruiken, maar ik had de gele houtlijm nog liggen en dat is ervoor gemaakt.
Ik heb de lijm een nachtje laten uitharden en de volgende ochtend het gelijmde deel nog even door de zaagtafel gehaald om de kantjes netjes te maken. Daarna heb ik met een bovenfrees (kantenfrees kan ook) een profiel in de rand gemaakt. In de foto hieronder zie je de profielrand en je ziet bij de groene pijlen nog de lijmnaad. Op een afstandje zie je dit niet meer. Heel even heb ik met de gedachte gelopen om een ander freesje te gebruiken waarbij de onderkant precies op de lijmnaad zou uitkomen. Ik heb dit niet gedaan omwille van de huidige breedte van de plank. Deze is net zo breed als de romp en dan zou de profielrand echt te groot worden en niet mooi uitpakken. Tja, waar je allemaal niet op moet letten...
Even voor proef de steuntjes erop gezet....
En dan heb ik de positie van de beide steuntjes uitgemeten en op de plank vastgelijmd. Voordat ik dit gedaan heb, heb ik in zowel de plank als ook door de steuntjes een gat geboord.
Deze is nodig om later een schroef doorheen te zetten. De schroef zet het schip vast tegen de steuntjes. Dat betekent dat ik ook twee gaatjes gemaakt heb in de kiel. Dat was best even spannend zo achteraf maar het pakte allemaal prima uit. In de ochtend en middag heb ik alles netjes in de olie gezet en heb ik het schip op de steunen gezet. Aan de onderkant de schroeven erin gezet en vastgedraaid in de kielbalk. Alles zit nu heel stevig vast.
Nu rest me nog alleen een naamplaatje en de fotoreportage.....nog even geduld daarvoor.
groet en fijne avond,
Peter