The final chapter....
Hallo allemaal,
Zoals jullie aan de hoofdstukaanduiding kunnen zien, is dit de laatste "bouw" update van het schip. Ze is namelijk voltooid. Het is een hele reis geweest en het einde is altijd een beetje bitterzoet.
Je bent aan de ene kant blij dat het schip voltooid is en dat ze gepresenteerd kan worden zoals dat heet, aan de andere kant ook jammer dat de bouw stopt. Het is werkelijk een heel leuk schip om te bouwen en ik heb met plezier aan haar gewerkt. Dat wil niet zeggen dat hierna geen updates meer komen, ik wil nog een fotoshoot doen en een mooie steun maken voor dit schip. Dit volgt later!
Voordat ik een hele samenvatting ga schrijven wil ik jullie meenemen in de laatste bouwstappen. Dit is de bezaansmast, ra, zeil en tuigage.
Ik heb de werkzaamheden van de bezaanszeil verder afgerond door het lijkentouw eraan te zetten en het zeil aan de ra te bevestigen.
Het laten bollen van het zeil
De bezaanszeil wordt opgespannen boven een kartonnen doos. Doordat de stof die ik gebruik lichtjes elastisch is, kan ik met een gewicht (in dit geval een zakje met suiker) een mooie bolling in het zeil krijgen. Voordat ik het suikerzakje op het zeil plaats, smeer ik het gehele zeil in met gekookte aardappelzetmeel. Je kunt ook gebruik maken van verdunde houtlijm.
Daarna zet ik het zakje op het ingesmeerde zeil en laat het een nachtje drogen. Als het zeil droog is behoudt het de bolle vorm die ik zoek.
Nu het zeil verder gereed is, moet ik de kardeelblokken maken. Dit zijn dezelfde blokken als ook voor de andere masten gemaakt zijn alleen een heel stuk kleiner. Ik moet zeggen dat deze twee blokken behoorlijk tegenvielen om te maken zoals ik dat wilde. Het bovenste blok is maar 2mm breed en ik wilde ze volledig laten werken zoals ook de andere blokken zijn opgebouwd met schijven erin. De blokken zijn opgebouwd uit fineerstukjes van 0,5mm. De kleinste schijven zijn slechts 2mm breed en 0,5mm dik....
Ik mis helaas een foto dat ze gereed zijn, maar hieronder kun je zien dat ze op het schip geplaatst worden waarbij de touwen door de blokken gaan. Het was echt een zeer delicaat werkje doordat de blokken en met name de uitstekende onderdeeltjes heel fragiel zijn.
Tijdens het werken aan het schip doemen ook verschillende gevaren op....in dit geval een wit met zwarte die het ook leuk vindt om met lange touwtjes te spelen.....
Ook heb ik nog een beugeltje gemaakt die de bezaansmast vastzet. Het is een klein beugeltje van messing die ik gezwart heb met bruineringsvloeistof. Let ook op de mini nagels van 0,3mm
Op de laatste foto hierboven is ook een mastvoet te zien die ik last minute nog gemaakt heb. Op de hoeken zijn oogringen aangebracht die later worden gebruikt voor o.a. het rak.
Ook opruimen hoort erbij. Een stapeltje ongebruikte onderdelen die vervangen zijn door notenhouten exemplaren. Ook heb ik nog twee volledig gevulde bakjes met beslag en onderdelen die ik niet gebruikt heb. Dit gaat naar het laatste archief.
Dan uiteindelijk kan het zeil worden geplaatst en de tuigage verder worden afgerond. Ook bij dit zeil wordt deze getakeld door een horizontale pin die verbonden is aan twee touwen die naar het bovenste kardeelblok lopen. Het rak is een simpele uitvoering die alleen bestaat uit klootjes (kralen). Deze wordt naast de mast aan een van de oogringen vastgemaakt. Het opschieten van alle touwen is op de vierkante mm best een uitdaging....
En dan een overzicht waarbij het model voltooid is. Nogmaals een fotoshoot in een studio volgt nog.
Ik heb met de bouw van dit schip getracht mijn grenzen te verleggen en kan zeggen dat dit ook wel gelukt is.
Zo'n beetje alles van de kit is aangepast en veranderd en ik schat snel een kleine 2500 uur aan werk dat in dit model is gegaan. Niet alle uren zijn bouwuren. Ik vermoed ik alleen al meer dan 250 uur aan onderzoek en studie gedaan heb om specifieke zaken van dit type schip uit te zoeken. Helaas zijn algemeenheden wel bekend maar de details ontbreken van dit soort schepen en daarnaast is er heel weinig documentatie te vinden. Dit laatste is van belang als je wilt weten waar bijvoorbeeld een specifiek touwtje van het rak belegd moet worden op het schip. Alles is met de hand vervaardigd (aan de eettafel) waarbij het snijwerk natuurlijk een extra bijzonder karakter geeft aan dit schip. De zeilen en tuigage is volledig conform een beroemde Franse Xebec uit de 18e eeuw genaamd Le Requin en het museum model Singe 1762.
https://en.wikipedia.org/wiki/French_xebec_Singe_(1762)
Ik ben daarnaast erg blij met jullie als volgers die mij op dit avontuur hebben vergezeld en hebben bijgestaan. Dank jullie wel voor de interesse, reacties en vooral steun.
Ik hoop dat jullie mij ook weer zullen volgen bij het volgende model. Hierin heb ik al heel wat onderzoek naar gedaan en dat project wordt ook een behoorlijke uitdaging. To be continued....
Deze bouwdoos van OcCre kan ik van harte aanbevelen om te maken. Wanneer je het model out-of-the-box bouwt is het niet een heel ingewikkeld schip en de bouwbeschrijving, fotoblad en tekeningen zijn prima in orde. Het is een heel erg leuke maar ook goede kit die met "enkele" aanpassingen naar een ander niveau getild kan worden. Dit laatste is niet nodig omdat de kit zelf al goed is maar het personaliseren van een model geeft voor mij gewoon meer voldoening.
Tot de volgende update wat een volledige foto reportage zal zijn.
The end.
Peter