Tweede laag romp beplanking.
De afgelopen dagen heb ik kunnen werken aan de tweede laag rompbeplanking van de sloep. Ik heb hiervoor 3mm Europees notenfineer gebruikt.
Er zijn kleine verschillen in Europees noten t.o.v. Amerikaans noten. Beide mooie houtsoorten voor afwerking, maar Amerikaans noten is iets grover van draad en donkerder van kleur.
Het is niet erg om bijvoorbeeld beide houtsoorten door elkaar te gebruiken, t.z.t. zal door UV licht het hout een meer egale lichtbruine kleur krijgen.
Stroking bepalen
De stroking van de beplanking, dus de lijn die de beplanking gaat volgen in scheepslengte kun je als bouwer zelf een beetje bepalen. Dit is een beetje de handtekening van de vakman zo kun je het stellen. Met andere woorden je kunt zelf een bepalen hoe je de beplanking eruit laat zien. Wil je wel werken met dropplanks en stealers, wil je de beplanking in een bepaalde hoek zetten is allemaal mogelijk zolang de rompvorm wordt gerespecteerd.
Opmeten van de spanten
Net als bij een grote romp is mijn werkwijze hetzelfde voor deze sloep, alleen op een veel kleinere schaal. Ik zet met een potlood alle spanten op de romp. Dit zijn de verticale lijnen.
Daarna meet ik alle lijnen met een dun strookje papier. Je meet tussen kiel en berghout!
In mijn situatie is het grootste spant precies 30mm. "Toevallig" gebruik ik 3mm fineer en kom ik uit op 10 latjes op mijn grootspant. Daarna is de verdeelsleutel makkelijk voor alle andere spanten. Ik let op dat de kleinste waarde niet onder de 1,5mm uit komt. Dit is een vuistregel die ik aanhoud voor het zicht en geloofwaardigheid maar is aan de bouwer of deze er van af wilt wijken.
Vlakverdeling romp
Als ik de waardes van mijn latjes op alle spanten heb berekend, dan verdeel ik de romp in horizontale vlakken. In mijn geval heb ik gekozen voor 3 vlakken van ieder 3 stroken. Deze lijnen zet ik uit op de romp en zijn de horizontale lijnen (lijnen in scheepslengte). Ik heb dan totaal 9 stroken uitgezet op de romp en ik houd dan 1 strook over en dit is de zandstrook. (de strook die tegen de kiel loopt)
Nadat ik dit gedaan heb, snijd ik mijn fineer latten in gelijkwaardige lengtes en maak daar een bundel van. Mijn voorbereidingen zijn nu klaar om te gaan starten met het beplanken.
Het aanbrengen van de latjes gaat redelijk eenvoudig. Het is een kwestie van de latjes op maat snijden, verjongen en tegen de huid aanleggen. Ik gebruik witte houtlijm van Bison D2 en af en toe een druppeltje dunne secondelijm. Die laatste gebruik ik op bepaalde punten als een vloeibare spijker. Door daar een druppeltje tegen het latje aan te zetten zit deze op die plek gelijk vast. Dit is met name handig bij boeg.
Ik beplank per vlak en ieder vlak zie ik als een mini doelstelling. Daarmee is het makkelijk om het overzicht te bewaren en uiteindelijk het proces te voltooien.
Verder met beplanken van de volgende vlakken...
Uiteindelijk is de laatste strook de zandstrook die ik aanbreng. Doordat ik fineerlatjes gebruik kan ik deze als laatste aanbrengen. Gebruik je echter volledig dikke latten dan is mijn advies om de zandstrook als eerste aan te brengen. Deze dikkere latten vallen in een uitsparing in de kiel en die krijg je er anders nooit meer mooi tussen als je die als laatste wil aanbrengen.
In mijn geval is dit niet aan de orde en doe ik de zandstrook als laatste.
Na een laagje olie en het resultaat van de noeste arbeid!
Het is altijd weer de vraag hoe het er uiteindelijk eruit gaat zien. Je bedenkt iets en stelt het voor in je hoofd. Om het dan ook daadwerkelijk in je handen te hebben is iedere keer weer een feestje.
Goed, de romp is gedaan, maar heb nog wel het e.e.a. te doen.
- Roer + scharnieren maken
- helmstok maken
- roeiriemen maken + steunen
- anker + bekabeling
- bootsteunen maken
kortom, het mini projectje is nog niet af....
groet,
Peter