Repeterende werkzaamheden "roeispanen"
Hallo allemaal,
Laat ik me eerst even verontschuldigen dat ik al zeker 4 weken geen update heb getoond van de bouwwerkzaamheden. Het is een heel erg drukke tijd en dus komt bouwen er even wat minder van. In de late uurtjes van de dag als er nog een beetje energie over is, lukt het me nog om wat zaken te doen. Helaas kan ik dan geen elektrisch gereedschap gebruiken omdat mijn gezin dan op een oor ligt.
Een van de zaken die ik tijdens de bouw altijd pittig vind, zijn repeterende werkzaamheden. Dus een schip met veel kanonnen aan boord, zul je veel rolpaarden moeten maken, veel luiken enz enz. Ik denk dat jullie begrijpen wat ik bedoel. Ik ervaar het niet alleen als pittig, maar ik zoek altijd naar een creatieve manier om veel van hetzelfde te maken, met een goed resultaat en door gebruik te kunnen maken van "eenvoudig" gereedschap. Dit laatste was ook een vraagteken bij het maken van de roeispanen. 18 stuks, iedere roeispaan bestaat uit 8 onderdelen.
De roeispanen vanuit de bouwdoos vond ik niet helemaal passen, teveel metaal en waaibomenhout.
Ik heb besloten ze uit notenhout te vervaardigen en ze een kleine "upgrade" te geven. Dit betekent niet dat ze waarheidsgetrouw zijn, maar dichter de waarheid gaan benaderen. De roeispanen worden verder als twee bundels op het dek gelegd, dus bepaalde details zullen een beetje wegvallen.
Als eerste ben ik begonnen met het maken van een tekening en vervolgens ben ik alle stukken gaan zagen. Voor sommige onderdelen heb ik gebruik gemaakt van een mini kolomboor, feitelijk een Proxxon multitool in een los statief. Deze is handig voor het boren van gaatjes, maar ik kan er ook mee frezen...
Ik neem jullie mee in het proces zonder veel te schrijven, maar de foto's te laten spreken.
De roeispanen zijn dus nog steeds niet klaar. Deel 2 volgt....
groet,
Pter