Hoofdsponsor

1/35 Packard Twelve (Series 1408)

ERVARING
Noem mij maar gevorderd.
BOUWWIJZE
In principe OOB maar we zien wel.
BOUWBUDGET
NVT
BOUWSTATUS
Gestart 18/03/2024
COMMENTAREN
Altijd welkom zolang het maar beleefd blijft.
heb het juist opgezocht de bladveren komen onder de as ( achterbrug ) te liggen heb foto's gezien
Marc
 
sorry , ik had het nog niet gelezen , ik moet tegenwoordig alles vluchtig bekijken heb zoveel werk hier thuis , gisteren weeral de hele dag in de kliniek geweest voor Liliane
Heb zelfs niet meer gebouwd sinds weken de Corrado ligt nog altijd op dezelfde plaats
Ik hoop nog eens iets verder te kunnen bouwen
Marc
 
We zijn er bijna maar nog niet helemaal doch de wielen zijn geplaatst alsook enkele kleinere stukjes:

Bijna 1.jpg

Bijna 2.jpg

Bijna 4.jpg

Nu eerst concentreren op de beide bumpers voordat de laatste kleine items geplaatst worden.
 
Prachtig werk, de kleine puntjes die ik onder je aandacht zou willen brengen zijn de "witte" lijnen waar de lak net niet in de "hoeken" (panellines, naden) terecht gekomen is, die zijn wel erg opvallend (zie de lijn tussen opstap en koetswerk en de lijn tussen portier en koetswerk). Maar zoals je zelf aangeeft ; je bent nog niet klaar ermee (y)
 
de "witte" lijnen waar de lak net niet in de "hoeken" (panellines, naden) terecht gekomen is
Ik begrijp wat je wil bedoelen Dany en ik heb het gecontroleerd. Alles is wel degelijk geschilderd maar er is inderdaad een lichte verkleuring.
Vermits de wagen gespoten is met spuitbus kan ik het daar niet bijwerken, te veel risico.
Op het einde van de bouw moet ik alles toch nog eens controleren en dan kan ik wat verf uit de spuitbus halen en deze met een penseel aanbrengen.

Bij mijn laatste bezoek aan de Action had ik daar een spuitbus chrome verf aangekocht. Deze verf heb ik nu uitgeprobeerd op de beide bumpers.

Chrome.jpg

Bumpers eerst zwart gespoten en daarna de chrome welke ik toch wel mooi egaal vind. (bestaat ook in goudkleur)
Misschien iets voor onze autobouwers om eens naar uit te kijken.

De Packard zelf heeft dus beide bumpers gekregen, de steunen voor het bagagerek achteraan (dat niet pastte), de kleine achteruitkijkspiegels, handgreep voor de koffer en de motorkappen alsook het glas van de koplampen.
Jammer genoeg was één der deurklinken gebroken en die heb ik moeten aanpassen.

Bumpers 1.jpg

Bumpers 2.jpg

Bumpers 3.jpg

Het zou kunnen dat ik morgen de bumpers moet herspuiten want, niettegenstaande de verf droog was, heeft ze toch gereageerd met de warmte van mijn vingers en zijn ze zo glanzend niet meer.

Bumpers 4.jpg

Nog te doen: plaatsen van ruitenwissers, beide achterlichten, de nummerplaathouders en last but not least het Packard figuurtje boven de radiator. Dan nog een paar decals en gedaan ermee.

Het jammere van dit model is wel dat je de motorkappen niet mooi op hun plaats kan houden; altijd zit er wel ergens speling op.
Hopelijk raakt deze jongen morgen afgewerkt.
 
Erwin dat is bijna altijd met die chroom verf die moet dagen soms weken echt uitharden eer je ze kan aanraken
Beste is van de auto in te pakken en de bumpers her spuiten als laatste en er daarna een tijdje niet meer aan te komen
 
Vandaag de radiator dop met sierelement in elkaar gestoken.
Het kleinood komt in 2 delen; het lichaam en de platte vleugels maar die moet je natuurlijk van elkaar halen en deze opstaand op het lichaam kleven.

Even een foto van het echte ding:

Hood ornament.jpg
(For reference purposes only.)

En dan wat ik er van gemaakt heb:

IMG_0797.jpg

IMG_0795.jpg

IMG_0796.jpg

Momenteel zwart gespoten met het oog op chromeren. Heb trouwens de beide bumpers ook opnieuw gespoten.
 
Beste vrienden/collega bouwers, ik ga deze bouw als beëindigd beschouwen.
Dank voor de aandacht aan de volgers en iedereen die gereageerd heeft bij de bouw van deze wagen.

De laatste onderdelen zijn geplaatst met uitzondering van de beide nummerplaat houders. Waarom ? Deze waren te groot en te dik (wat aanpasbaar was) maar vooral de kwaliteit van de decals die het nodig vonden om toch maar in enkele stukken te breken.
Tevens is het zo dat de achterste nummerplaat houder bovenop het linker achterlicht moet geplaatst worden en dat is meer dan vragen om miserie. Niet alleen het gewicht hiervan maar het feit dat het achterlicht simpelweg boven op het spatbord is gemonteerd (zonder zekering in het spatbord) zorgt voor breekbaarheid bij het manipuleren van het voertuig.

Dus, tot spijt van wie het benijd, ga ik stoppen met het verder verbeteren of verprutsen van het voertuig want ik heb zo de indruk dat alles wat ik er meer kan of zou er aan doen eerder zou leiden tot het verkl*ten er van; sorry voor het taalgebruik.

Door het heerlijke donker en nat weer dezer dagen geen buiten foto's.

Fin 1.jpg

Fin 2.jpg

Fin 3.jpg

Fin 4.jpg

Fin 5.jpg

Fin 6.jpg

Fin 7.jpg

Het is zeker geen perfecte bouw geworden.
Bij de minste manipulatie dreig je een onderdeeltje te raken en af te breken.

Zal hij te zien zijn op beurzen ? Misschien in Eeklo en Middelkerke en verder zien we wel nog.
Tevreden met de bouw? Het feit dat ik het aangedurfd heb deze te bouwen: ja. Het feit dat ik het beëindigd heb: zeker JA temeer daar ik geen autobouwer ben. White wall tyres was nieuw, chrome spuiten was zo goed als nieuw.

Het was geen gemakkelijk model en ik heb geleerd van fouten die ik gemaakt heb bij de bouw en dus zou een nieuw model (heb er nog één liggen) beter moeten gaan maar, sorry, voorlopig heb ik er geen zin in. Gestart in Maart en einde in December; ik heb nog nooit zo lang aan een model gewerkt door alle ups and downs er tussen in.

De upgrade Part PE set is, wat mij betreft, overbodig. Enkel het dashboard geniet van een verbetering maar daar zie je uiteindelijk niet veel meer van.
Er schuilt heel veel verdoken werk in die set als je bv. de motorkap zou willen vervangen en scharnierend maken. Het enige wat heel veel zou verbeteren is het bagagerek achteraan maar dan zou je die best wel uitgeklapt moeten maken en je hebt geen valies of "trousseau" zoals ze ze indertijd noemden om er op te zetten. Vergeet niet dat we in die jaren spraken van reiskoffers en niet van valiezen.

Positief: het is een ongebruikelijke wagen die ik nog nooit gezien heb op een beurs of evenement en hij zal zeker opvallen ook al is hij niet perfect.
De reden heb ik in het begin van de bouw reeds aangehaald: het middendoor gespleten dak is voor de meesten een totale afknapper maar ik heb ook de indruk dat veel modelbouwers dergelijke (ex) civiele voertuigen niet aandurven want je ziet zelden (ex) civiele modellen uit de ICM/Revell/Miniart range on show.
Zou misschien een idee zijn om daar eens verandering in te brengen ???
 
Persoonlijk vind ik het toch wel een mooie wagen geworden.
Wanneer zijn Eeklo en Middelkerke overigens ?
 
Bij dezen behoor je wel tot de autobouwers want dit modelletje ziet er minstens zo gelukt uit als die uit de koker van sommige ‘autobouwers’ van wie ik afgeronde modellen zie.

De kentekenplaten ontbreken ook bij gloednieuwe auto’s. Ik vind het een geweldig model en hoop dat je op enig moment een volgend in deze serie maakt.
 
Vind deze toch ook wel geslaagd.
Apart en mooi niet alledaags model wat bekijks gaat hebben.
 
Gisteren hadden we hier 's morgens toch een ietwat klaardere dag en er van geprofiteerd om toch enkele foto's buiten te maken.
Gelieve er rekening met te houden dat de motorkap niet goed kan aansluiten indien ze niet verlijmd is.

Buiten 1.jpg

Buiten 2.jpg

Buiten 3.jpg

Buiten 4.jpg

Buiten 5.jpg

Buiten 6.jpg

Buiten 7.jpg

Dit was het nu (voorlopig ?) definitief. Als hij ooit zal ingezet worden in een wedstrijd en iets wint zal ik het wel laten weten.

Wanneer zijn Eeklo en Middelkerke overigens ?
Eeklo zou op 02 maart 2024 zijn (zaal Sparrenhof), Middelkerke is 18 mei 2025 (zaal De Stille Meers).
 
Terug
Bovenaan