Hoofdsponsor

1/35 Packard Twelve (Series 1408)

ERVARING
Noem mij maar gevorderd.
BOUWWIJZE
In principe OOB maar we zien wel.
BOUWBUDGET
NVT
BOUWSTATUS
Gestart 18/03/2024
COMMENTAREN
Altijd welkom zolang het maar beleefd blijft.
De Packard heeft zijn primer gekregen.
Over het algemeen tevreden maar ik wil toch nog enkele kleine aanpassingen doen aan de vleugels achteraan want ik vrees dat het zich zou uiten eens de glanslak er op ligt.

Primer 1.jpg

Primer 2.jpg

Langzaam maar zeker, denk dat ik nog nooit zo lang aan één enkel model gewerkt heb.
 
Prachtig werk Erwin, let nog wel op dichtgeslibde kieren voorportier/dak en achterportier-C stijl, aan de linkerkant van de auto.

Ik denk trouwens dat de kieren tussen achterste spatschermen en body er in het echt niet zitten, maar je hebt vast referentiefoto’s (zelf geen gelegenheid om te checken momenteel, kom om in het werk).
 
Meer dan een maand geleden dat ik nog aan deze wagen heb verder gewerkt.
Eergisteren de wagen nog eens gecontroleerd ter voorbereiding van het definitieve spuitwerk. Had nog een foutje gevonden en heb dat kunnen herstellen, oude laag primer lichtjes afgeschuurd en, na drogen, nieuwe primer gelegd.
Deze opnieuw goed laten drogen en gecontroleerd, geen enkele naad te zien, heel lichtjes bijgeschuurd en laten rusten alvorens er de definitieve verflaag op te leggen.
Jammer dat ik er geen foto van genomen heb.

Gisteren uiteindelijk met Tamiya TS-11 Maroon het voertuig gespoten en ik was heel tevreden met het (nog natte) resultaat.
Deze morgen echter WTF ???

Dak 2.jpg

De volledige daknaad was te zien door de verf heen en, erger nog, je kan de naad zelfs opnieuw voelen !!!

Dak 1.jpg

Wat is hier verkeerd gegaan ??? Van een perfect in primer gespoten oppervlakte naar dit? Kan iemand mij dat uitleggen ??

Ook aan de achterzijde van de wagen was de naad opnieuw zichtbaar. Het moet dus ergens één of ander chemisch proces geweest zijn dat gereageerd heeft met: 1) de gebruikte primer Spectrum (van bij Action), 2) de gebruikte filler Motip speciaal voor carrosserie werk bij voertuigen.

Maar nergens is enig spoor van chemisch werk te zien zoals invreten of bubbels, enkel het zichtbaar én voelbaar maken van de oude lasnaad en dat begrijp ik niet.
 
Oei dat is wel jammer Erwin.

Ik heb ook geen logische verklaring voor maar heb zelf met naden ook al zo'n dingen meegemaakt dat die ineens terug verschijnen.
Zelfs als die met CA geplamuurd waren.

Misschien is de lijm wat gelost ofzo? Zit er beweging in?
 
Ik gebruik die Motip filler al jaren voor mijn 3D prints op de FDM printer en hoewel hij niet reageert op PLA plastics kan hij wel chemisch reageren op ABS (Acrylonitrile Butadiene Styrene) plastic. Sprues worden/werden blijkbaar nogal eens met ABS gegoten. Misschien kan je de reden daar vinden?
 
Meer dan een maand geleden dat ik nog aan deze wagen heb verder gewerkt.
Eergisteren de wagen nog eens gecontroleerd ter voorbereiding van het definitieve spuitwerk. Had nog een foutje gevonden en heb dat kunnen herstellen, oude laag primer lichtjes afgeschuurd en, na drogen, nieuwe primer gelegd.
Deze opnieuw goed laten drogen en gecontroleerd, geen enkele naad te zien, heel lichtjes bijgeschuurd en laten rusten alvorens er de definitieve verflaag op te leggen.
Jammer dat ik er geen foto van genomen heb.

Gisteren uiteindelijk met Tamiya TS-11 Maroon het voertuig gespoten en ik was heel tevreden met het (nog natte) resultaat.
Deze morgen echter WTF ???

Bekijk bijlage 439414

De volledige daknaad was te zien door de verf heen en, erger nog, je kan de naad zelfs opnieuw voelen !!!

Bekijk bijlage 439415

Wat is hier verkeerd gegaan ??? Van een perfect in primer gespoten oppervlakte naar dit? Kan iemand mij dat uitleggen ??

Ook aan de achterzijde van de wagen was de naad opnieuw zichtbaar. Het moet dus ergens één of ander chemisch proces geweest zijn dat gereageerd heeft met: 1) de gebruikte primer Spectrum (van bij Action), 2) de gebruikte filler Motip speciaal voor carrosserie werk bij voertuigen.

Maar nergens is enig spoor van chemisch werk te zien zoals invreten of bubbels, enkel het zichtbaar én voelbaar maken van de oude lasnaad en dat begrijp ik niet.
Dat is brute pech Erwin , wat nu ? Willy
 
Op de auto met primer is inderdaad geen naad te bespeuren en is mooi afgewerkt.
Ook ik heb naden zien terugkomen die met een primerlaag niet meer te zien waren en met de nodige frustratie na de afwerking weer zag.
Ik schrijf dit omdat de vraag gesteld wordt en ben benieuwd of iemand er een passelijke verklaring voor heeft.
Tenzij het nooit is opgevallen tot na de afwerking wat ik steeds van mezelf denk door mijn achteruitgaan van de ogen.
Maar met dit voorval te lezen is er toch wat meer aan de hand.
 
Ik lijm altijd de twee zijdes van het te onderdeel met de Revell cement ( lijm ) die smelt als het ware de plastic aan elkaar , daarna schuren en eventueel de zichtbare naad extra schuren in een soort V vorm om die daarna weer op te vullen met de lijm ( zo lassen ze in het echt ook metaal he )dan weer schuren daarna de plamuur erop ( dat spul waar je verharder aan moet toevoegen zo een tubeke roosachtig stinkend spul de verharder ) is in een paar minuten beenhard ( opletten teveel verharder maakt dat de plamuur gloeiend heet word chemische reactie en das dan weer slecht voor onze plastic he )
Na de droogtijd gaan we schuren en best met een blokje met schuurpapier onder ( dat mag nat gebeuren )en zoals Roy altijd schrijft eerst zwarte verf of in zijn geval zilver verf en als men dan schuurt zie de plekken die gekleurd blijven ( dat zijn putjes )
Als dat mooi egaal is mag ofwel de filler erop of de primer filler maar let op met wat schuren want die plamuur houd vocht vast en daarom goed laten drogen
Succes ermee
In Erwin zijn geval zou ik de naad weer uitschuren en op nieuw lijmen en op nieuw beginnen da moet lukken
Mijn verkorte VW bus is nog altijd even mooi hoor die is helemaal zo gedaan
Succes
Marc
 
Zonde va het werk tot nu toe en waar het door komt dat dit gebeurd zal ik ook niet weten en heb wat al wat problemen tegengekomen in mijn loopbaan als modelbouwer. Een laagje vernis over je puttywerk en daarna primer enz. kan helpen. Dit grapje wil weleens helpen tegen ghostlines. Ghostline is een terug kerende gietnaad die je had verwijderd, ook al zoiets aparts.
 
Ik kan maar één oorzaak bedenken voor het geciteerde probleem en dat is de combinatie van verschillende soorten verf die een reactie geven met elkaar (en mogelijk met de lijmnaad). Voor verfwerken hou ik mij steeds aan één merk (primer en verflaag van hetzelfde merk). Wanneer ik toch iets combineer (vb Vallejo acryl met enamel verf/vernis van Revell) doe ik dat enkel omdat ik uit ervaring weet dat de betrokken combinatie probleemloos kan worden gebruikt. Ook voor verdunning pas ik een vaste regel toe, namelijk enkel verdunning van het betrokken verfmerk gebruiken.
Hopelijk kan je het probleem nog oplossen want het voertuig zag er tot hiertoe echt niet slecht uit.
 
Laatst bewerkt:
Het dak met de spooknaad werd terug afgeschuurd. Raar genoeg is hiermee ook de spooknaad verdwenen en dit zonder filler te moeten gebruiken.

Afgeschuurd.jpg

Goed ontstoft en toch maar een nieuwe laag primer geplaatst.

Primer.jpg

en opnieuw lijkt het dak perfect.

Nu ben ik in twijfel of ik het dak nu een laag vernis zou geven of een tweede laag primer, dan wel het direct opnieuw in kleur steken.
Tips ??
 
Ik zou een drietal mistlaagjes vernis geven, met elk 10 minuten droogtijd. Dat voorkomt dat het agressieve bestanddeel van de vernis (=de solvent) iets kan aantasten. Zodra er drie mistlaagjes opliggen, zou ik een wetcoat spuiten. Er zit dan een beschermlaag tussen primer en wetcoat.
 
Ik durf niet echt raad geven Erwin. Als het dan weer misgaat weet je wel....

Maar als het mijn model was gewoon terug kleur spuiten en eerst een paar dunne laagjes.
 
Of inderdaad meteen kleur, maar dan ook in mistcoats zoals hierboven beschreven. Er zal dan niet snel een reactie plaatsvinden tussen ondergrond en bovenlaag.
 
Plaatsen van een mistcoat lijkt mij inderdaad de beste oplossing. Heb je dezelfde primer als tevoren gebruikt en ga je daar dezelfde eindlaag (Tamiya) op zetten?
Misschien deze combinatie eerst nog eens uittesten op een petfles (direct natte laag zetten) dan kan je al zien of de verflagen met mekaar reageren. Voor nazicht op een reactie met de lijm heb ik hier niet direct een oplossing tenzij dat je eerst een dikke laag lijm op de petfles zet en daar je primer en verf op plaatst. Mogelijks zie je daar dan een onregelmatigheid opduiken.
Hopelijk komt het model weer goed. Succes.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties. Hierop afgaande heb ik 3 mistlagen vernis op het dak gespoten, telkens met een interval van ongeveer 20 minuten. Gebruikte vernis is een spuitbus Clear van Tamiya.

Vernis.jpg

Afhankelijk van de lichtinval had ik de indruk dat ik de naad weer een beetje zag maar ik voelde niets en dat was dus al beter.
Daarom heb ik beslist om, boven op de vernis, een nieuwe laag primer te spuiten. Morgen zie ik het resultaat wel.
 
Bedankt voor de reacties. Hierop afgaande heb ik 3 mistlagen vernis op het dak gespoten, telkens met een interval van ongeveer 20 minuten. Gebruikte vernis is een spuitbus Clear van Tamiya.

Bekijk bijlage 439513

Afhankelijk van de lichtinval had ik de indruk dat ik de naad weer een beetje zag maar ik voelde niets en dat was dus al beter.
Daarom heb ik beslist om, boven op de vernis, een nieuwe laag primer te spuiten. Morgen zie ik het resultaat wel.
Hopelijk met succes. Willy.
 
Terug
Bovenaan