Hoofdsponsor

1/24 Persing 72 luxe jacht scratchbouw 1:24 [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi Ron,

je scheepwerf zie er prachtig uit net zoals je bootje overigens.
Ik begrijp nu hou je zo een prachtig werk kunt afleveren!!!
 
Eeuhmmm...zou best eens kunnen.Ik ben mij daar ook nu even niet zeker van.
Maar ik kan ze erg gemakkelijk omwisselen,ze zitten gelukkig op schroefdraad.

Misschien dat Droop hier de juiste wijze voor mij heeft?.

Ik dacht dat ik ze wel goed had,maar ik kan me natuurlijk ook vergissen:ph34r:

Ron.

Ron,

Ik heb wat opzoekingswerk gedaan en het is een beetje afhankelijk van het schip. Zoals de schroeven bij u staan komt vooral voor bij binnenvaart schepen en zoals ik het schreef (dus andersom) komt vooral bij zeeschepen voor. Het heeft iets te maken met de diepte van het water waarin gevaren wordt.
Dus het kan best zijn dat ze goed staan, ik weet niet juist hoe het bij jachten is.
Droop weet misschien meer zoals je al zei.
 
Voor zover ik weet is het niet zo dat er een gebruikelijke wijze is van schroefdraairichtingen. Hier wordt zowel gekeken naar de motor. De keerkoppeling (indien nog aanwezig) en hoe deze verder word bediend. Dus zit er een roer achter of zoals ron een heel machanisch geheel. En ook nog de constructie van het onderwaterschip. Zo zijn er veel factoren die mee kunnen wegen in het kiezen voor de links of rechtsraaiende schroef aan de Bb zijde. Er is hier helaas niet echt een goudenregel voor. :ohmy:
 
Dus laten we het maar voor voorlopig zo zitten,kan ook altijd later nog aangepast worden.

En dan nog een kleine update voor het slapen gaan.

De eerste primerlaag zit erop,en er is intussen ook al flink wat plamuur op gegaan.Let ook op de gedeeltelijke plamuur plekken.Daar heb ik een dun laagje plamuur overheen geschraapt en lichtjes bij geschuurd.

1_P1130001_goed__goed.jpg

Oh ja,die leuke spleet aan de onderzijde....niet aan denken.Daar moet nog een vloertje gelegd worden.
Ook is goed te zien,dat door het lichte schuurwerk alle leuke kleine grilletjes dicht gaan.

1_P1130003_goed_goed.jpg

1_P1130002_goed_goed.jpg

Ik wil er nog een primerlaag overheen gaan aanbrengen.

Ron.
 
Ron, ziet er goed uit. Toch denk ik dat je hier aan het kiertje nog een beetje aandacht moet besteden. De kier is toch best hoog. Die plankjes voor de vloer zijn zo gemeten op mijn scherm toch dunner dan het kiertje is. Dat is dus net zichtbaar. En dat zou zonde zijn. Een stukje schuurpapier plat leggen en dan netjes vlak schuren zou al voldoende zijn. Ook moet je dan aan de andere (hoge) kant ook even bijwerken. Anders past het niet he. :dry:
 
De garage is inmiddels zover klaar,dat de zilverlaag erop kan worden gespoten.

Ik wil alleen nog heel lichtjes eroverheen gaan met een fijne korrel.

1_P1140002_goed_goed.jpg

Ik heb,naar aanleiding van Rik,waarin hij mij toch aandrong om de ondervloer van de garage gelijk te maken,toch de stap genomen om er eens flink overheen te schuren.
In de bovenste foto is te zien,dat het nu beter aansluit.

1_P1140003_goed_goed.jpg

1_P1140004_goed_goed.jpg

Volgende klus is het gaan spuiten van de garage.Dit wordt meteen ook de laatste spuitklus aan de Persing 72.
Tja.......alles wordt een keer gereed.

Wordt vervolgd.

Ron.
 
Ron,

Ik heb wat opzoekingswerk gedaan en het is een beetje afhankelijk van het schip. Zoals de schroeven bij u staan komt vooral voor bij binnenvaart schepen en zoals ik het schreef (dus andersom) komt vooral bij zeeschepen voor. Het heeft iets te maken met de diepte van het water waarin gevaren wordt.
Dus het kan best zijn dat ze goed staan, ik weet niet juist hoe het bij jachten is.
Droop weet misschien meer zoals je al zei.
Dat is correct, Michel.
De draairichting van de schroeven (van elkaar weg of naar elkaar toe) heeft inderdaad te maken met de diepte van het water waarin het vaartuig zich zal in bevinden.
Dit alles met oog op het al of niet/weinig omwoelen van de bedding.

Heel lang geleden heb ik daar nog schema's van gehad maar helaas zijn die verdwenen en weet ik zelf ook niet meer hoe de vork nu juist in de steel zit. Naar elkaar toe = diep water?? Ik zou het echt niet meer weten, het blijft giswerk. Ik zal nog een rondneuzen.


@ Ron: je hebt hier met de garage terug vakwerk geleverd. Netjes hoor.



Droop
 
Helemaal mee eens, ziet er weer heel mooi, en spiegelglad uit 8) Niet te geloven dat ook dit onderdeel uit tempex en balsa is gemaakt. Hebt ge hier ook porieënvuller gebruikt vóór het plamuren ?

Groetenn, Pascal
 
Eerlijk geschreven,is dit onderdeel ook het best gelukt.Laatste onderdeel he:8...

Pascal,ik heb hier geen porienvuller gebruikt,alleen maar vier dunne lagen plamuur en wel veel schuren dan..

Mijn dank voor de lovende woorden van jullie hiervoor^^.

Ron.
 
Dat is correct, Michel.
De draairichting van de schroeven (van elkaar weg of naar elkaar toe) heeft inderdaad te maken met de diepte van het water waarin het vaartuig zich zal in bevinden.
Dit alles met oog op het al of niet/weinig omwoelen van de bedding.

Heel lang geleden heb ik daar nog schema's van gehad maar helaas zijn die verdwenen en weet ik zelf ook niet meer hoe de vork nu juist in de steel zit. Naar elkaar toe = diep water?? Ik zou het echt niet meer weten, het blijft giswerk. Ik zal nog een rondneuzen.

Gezien ik aan de bron zit bij het Loodswezen, heb ik enkele loodsen even geraadpleegd hierover.
Antwoord: er is geen vaste regel voor. Wat wel meer voorkomt dan normaal is bij oorlogsbodems, dat men de schroeven naar elkaar toe laat draaien. Zodoende trekken ze een kleiner kielzog, waardoor ze minder goed detecteerbaar zouden zijn.
 
Nou,dan kan ik de schroeven dus zo laten zitten.Enige sporen op de zee spiegel mogen bij een jacht wel gezien worden:P...

Bedankt allen voor het meedenken en research ervan.

Ron.
 
Gezien ik aan de bron zit bij het Loodswezen, heb ik enkele loodsen even geraadpleegd hierover.
Antwoord: er is geen vaste regel voor. Wat wel meer voorkomt dan normaal is bij oorlogsbodems, dat men de schroeven naar elkaar toe laat draaien. Zodoende trekken ze een kleiner kielzog, waardoor ze minder goed detecteerbaar zouden zijn.
Lap, kan ik mijn referentie-/studiemateriaal in de vuilbak gaan kieperen... ... ... als ik het weervind... ... :laugh:

Droop
 
Sorry om verwarring te veroorzaken. Ik dacht dat ik eens iets nuttig te zeggen had :$

Dus het kan op de beide manieren, weer iets bijgeleerd.
 
Sorry om verwarring te veroorzaken. Ik dacht dat ik eens iets nuttig te zeggen had :$

Dus het kan op de beide manieren, weer iets bijgeleerd.
Je hebt het zeker niet verkeerd voor, Michel. :nowink:
En je hebt zeker iets nuttigs gezegd.

Jammer dat ik mijn materiaal niet meer terug vind, anders kon ik iedereen overtuigen van je gelijk.


Maar laten we nu verder gaan met het onderwerp.



Droop
 
Michel,ik ben juist blij dat je deze opmerking hebt geplaatst.
Dat is de input die ik zeker graag zie en hebben wil.

Het zijn juist dit soort aanvullingen waar we allemaal van kunnen bijleren.
Dus zeker bedankt ervoor hoor;).

Trouwens,vandaag is de garage in het zilver gespoten.En daarmee is het spuitwerk(op de sealing van de garage na)afgelopen,klaar.na het drogen ga ik deze eerst sealen en dan ga ik beginnen met het logo er als eerste op aan te brengen,omdat ik daarvoor moet gaan afplakken.

Ron.
 
Voor zover ik weet is het niet zo dat er een gebruikelijke wijze is van schroefdraairichtingen. Hier wordt zowel gekeken naar de motor. De keerkoppeling (indien nog aanwezig) en hoe deze verder word bediend. Dus zit er een roer achter of zoals ron een heel machanisch geheel. En ook nog de constructie van het onderwaterschip. Zo zijn er veel factoren die mee kunnen wegen in het kiezen voor de links of rechtsraaiende schroef aan de Bb zijde. Er is hier helaas niet echt een goudenregel voor. :ohmy:


Ik las op een forum dat er een linkse en een rechtse schroef gemonteerd wordt het schijnt dat het orgineel is en vaart veel beter. Gelijke schroeven trekken een kant op en achteruit varen is al helemaal een crime volgens de schrijver ervan.
 
Gelukkig heb ik,na de tip van Droop,wel een linkse en rechtste schroef gemonteerd.

En dan maar meteen een update erachter aan.

Ben begonnen aan het afwerken van de garage.

Als eerste een foto,na de sealing

1_P1160002_goed_goed.jpg

Vervolgens met de paarse schilderstape(heeft een zwakke lijmhechting,waardoor je de lak er niet vlug mee aftrekt)afgeplakt.


1_P1160005_goed_goed.jpg

Beetje plakken met letters.

1_P1160006_goed_goed.jpg

Daarna zijdematte zwarte verf.

1_P1160007_goed_goed.jpg

En met een beetje fantasie zo dan.........

Waarschuwing,onderstaande foto bevat materiaal welke niet geschikt is voor mensen met een zwak hart.Ik ben tenslotte de koper voor 3,4 miljoen.

1_P1160008_goed_goed.jpg

En dit is mijn persoonlijke handtekening erop.

Ron.
________
 
Prachtig gedaan Ron, klasse.

Maar waarom eerst gesealed en dan het zwart erop en niet omgekeerd?
 
@ Antonin. De discussie ging over de schroeven van elkaar af laten draaien of naar elkaar toe draaien. Daar was mijn antwoord dus ook op gestoeld. En niet of ze beide in de zelfde richting zouden draaien. Dan komt nooit goed. Het ging om uit te zoeken wat het beste voor dit schip zou zijn. Naar elkaar toe of van elkaar af. Er blijkt niet echt een vuistregel te bestaan waar we ons aan vast kunnen houden.

@ Ron.

Ik kan zien dat je nu beter de de richting van het spuiten in verschillende richtingen hebt gedaan. :P Ziet er goed uit. Het logo op zich is ook erg mooi geworden. Alleen dat figuurtje (persoonlijke smaak) zou ik er niet opgedaan hebben. Het oogt niet met de lijn van het schip. Dat is heel strak. Geen toeters en bellen. En dan dat logo er op ook strak. En dan zie je dat mannetje er onder staan. Mijn advies is dan gebaseerd op mijn persoonlijke smaak. Dus die heb ik verder weer niet.

Alleen maar, ga zo door. :P
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan