Hoofdsponsor

1/24 Persing 72 luxe jacht scratchbouw 1:24 [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.
En nog even een kleine update ivm de vorderingen van de garage in ruwbouw.

In deze stap heb ik er de ruwe vorm ingesneden en geschaafd.

Het lijkt nu nog niet echt goed op de garage,maar dat komt nog wel.Dit is zuiver en alleen de eerste ruwe vorm erin.De echte vorm komt pas tijdens het beplanken ervan.

1_P1030006_goed_goed.jpg

1_P1030007_goed_goed.jpg

1_P1030008_goed_goed.jpg

In de onderste foto,blijkt dat de garage nog te hoog is.Deze moet lager liggen als de twee zijsteunen.

2_P1030010_goed_goed.jpg

Om de juiste hoogte te krijgen,moet je dan ook rekening houden gaan met de beplanking.Immers door het hout eronder komt het blok weer omhoog.Daarom heb ik de juiste hoogte bepaald door er hout onder en op te leggen.En zo kon ik het mooi op de juiste hoogte gaan schuren.

1_P1040001_goed_goed.jpg

En hier heb ik aan de onderkant de eerste beplanking aangebracht.lekker ruim,want ik moet rekening houden met de schuine stand erin tijdens het beplanken aan de zijkanten.

1_P1040004_goed_goed.jpg

Ron.

We zijn een stukje verder gekomen.De onderzijde heb ik nu beplankt met 1,5 mm balsahout.Dit zie je later niet meer terug,maar geeft er een mooi,strak en vooral recht lijm oppervlak aan.

1_P1050001_goed_goed.jpg

Zo ziet het er omgedraaid uit.Niet meer te zien,maar wel een recht oppervlak.

1_P1050002_goed_goed.jpg

En de zitplaatsen zijn er nu in gemonteerd.Moet wel nog recht afgewerkt gaan worden.

1_P1050003_goed_goed.jpg

En ik heb nog tijd gehad om M4 schroefdraad te tappen in de beide ASD assen.Heus schroefdraad hoor...

1_P1050008_goed_goed.jpg

En daar ben ik weer trots op.Dit had ik al gepland tijdens het tekenwerk vorig jaar,dus voor de start.De aluminiumbuisjes zijn 6 mm,en zo had ik dus gepland dat ik de schroeven,welke inwendig 4 mm schroefdraad hebben,erin kan draaien.Zonder lijm..lekker gewoon simpel erin draaien...

En het werkt ook nog,dus is mijn plan geslaagd hierin.De schroeven zijn M4.

Nu hoef ik alleen maar de kop van de schroeven te verwijderen,of een stukje M4 draadeind te gebruiken en ik kan de schroeven er makkelijk indraaien.

1_P1050006_goed_goed.jpg

Maar dat later,dit wil ik als symbolische laatste daad gaan verrichten.

Ron.

weeral prachtig om te zien

een vraagje:
krijgt die bank hetzelfde leuke leder als de andere bank? :D

Ziet er goed uit. En heel slim om ook de onderkant netjes van een vlakke kant te voorzien. Dan sluiten de naden mooier aan. ^^

Slim gevonden Ron, om die M4 draad te trekken en dan met een boutje te gaan werken. ^^

Mooie 5-blads schroef (ik heb er zo eentje onder m'n Maggie hangen. ;) )

Droop

Hoi Ron,

Ik bij mijn oog de kost geven hou je zo een prachtig project laat zien. WAUUUUUW!!!!!!
Zal het zeker tot eind volgen.

Ron, er ligt een ijsberg op uw achterdek :laugh: :laugh:

Eigenlijk vind ik het vreemd dat ge nu pas met de garage begint. Niet alleen wordt het weer bekleden met balsa, plamuren en schuren, maar ook moet dit onderdeel zilver worden. Omdat ze niet gelijktijdig gespoten worden, wordt de kans op kleurverschil tussen de romp en de garage groter.

Wat is de reden waarom ge met de garage zo lang gewacht hebt ?

Groeten, Pascal

Pascal,dat is eigenlijk een logische stap.Als ik,bijv.eerst de garage had gemaakt,dan zou ik niet meer erbij zijn gekomen om de bank,tafel e.d.erin te monteren.
Ik heb zo van de boeg naar het achterdek toe gewerkt.

De garage,wordt helemaal klaar gemonteerd,buiten de romp.Dus eerst helemaal construeren,schuren en spuiten.Details aanbrengen,en het logo erop maken.Daarna wordt de garage pas definitief gemonteerd.

Enig kleurverschil zal er niet zijn,omdat ik de menging(van het zilver)al klaar heb staan.Ik heb gewoon veel over(ruim aangemaakt)dus is de kleur precies hetzelfde.

Ron.

Een kleine update............

De beplanking van het achterste zonnedek/garage gaat gewoon door,ondanks de drukte :sleep:.

1_P1090012_goed_goed.jpg

Natuurlijk gaat er bij mij ook wel eens(geregeld)wat mis.Tijdens het klussen eraan,stoot ik lekker een stukje bekleding kapot.later dus iets meer plamuur gebruiken gaan...

1_P1090011_goed_goed.jpg

Plakband op het dek,om lijm plekken te voorkomen.

1_P1090010_goed_goed.jpg

Wordt vervolgd.

Ron.

Nog maar even een kleine update erachteraan.Omdat ik het de laatste tijd druk heb,zijn er wat minder updates.

1_P1090001_goed_goed.jpg

De achterzijde is wat ingewikkelder om te bekleden.Daar zit een ronde vorm in(horizontaal),er zitten wat ronde hoeken in,langs de zijkanten en de "rug",moet iets uitsteken t.o.v.de twee zijsteunen.

Maar komt wel goed.

1_P1090002_goed_goed.jpg

Helaas is de foto wat vervormt door het verkleinen.Maar mag de pret niet drukken.

Ron

Hey Ron,

Is weer een ingewikkelde vorm zeg. :O

Was het ook mogelijk geweest om dat stuk balsa met de speldjes erin horizontaal te plaatsen en de ronde hoeken erin te plooien ?

Groeten, Pascal

Pascal dat klopt.Ik heb hier gewikt en gewogen.Ik kon inderdaad kiezen voor de nerf richting erin.

Uiteindelijk heb ik voor de dwarse richting gekozen,omdat daar de meeste bolling inzit.
Maar andersom was ook mogelijk geweest hoor:$

Ron.

En dan nog een kleine update erachteraan dan maar........

Ik heb toch maar iets anders gedaan ermee.Ik wilde de montage van de schroeven als laatste gaan doen,als afsluiter zeg maar....

Maar ik kon de verleiding niet weerstaan,en heb de schroeven ook maar meteen gemonteerd.

Als eerste een stukje M4 schroefdraad in de aluminium ASD assen gedraaid.

2_P1090002_goed_goed.jpg

Daarna de 5 bladige geskewde schroeven erop draaien.

1_P1090003_goed_goed.jpg

Zonder te lijmen,maar goed vast(zijn ook weer te verwijderen als het zou moeten)zitten de schroeven er nu op...definitief eigenlijk wel.Vergeef mij het aanwezige stof erop:D.

1_P1090005_goed_goed.jpg

Onder het loodsdek...

1_P1090006_goed_goed.jpg

Vanaf de gearbox(met een stof haartje,zie ik nu erbij)

1_P1090008_goed_goed.jpg

En dan dankzij Droop....heb ik er nu aan gedacht om zowel schroeven te nemen met linkse en met rechtse spoed.

Wordt vervolgd...

Ron.

Laatst bewerkt:
Ik ben heel benieuwd hoe je de ronde hoeken gaat maken, wordt dit ook met balsa gemaakt ?

Waarom gebruik je eigenlijk balsa en geen plastic (ABS of zo) ?

Groeten, Pascal

Enige tijd geleden,heeft Rik(Modelengeneer)mij eens de tip gegeven,om de hoeken te maken van dikkere lijsten.En dat werkt prima zo.
Daarom ga ik dit ook hier zo doen.Je moet je voorstellen,dat er in die hoeken gewoon dikke lijsten in worden gemonteerd.Deze lijsten liggen dieper erin,en steken ook flink uit.
Na het drogen van de kit,hoef ik deze alleen nog maar rond te schuren dan...erg eenvoudig.

Ik gebruik het liefst hier balsa voor,omdat dit voor deze klussen erg eenvoudig is om er die rare vormen in te creëren.Met plastic is dit niet zo eenvoudig.En het mag best wel met gemak:(.

Ron.

Bedoel je met lijsten van die vierkante balkjes ? En bestaan die ook met een rechte hoek aan 1 kant en rond aan de andere kant ? Dat bespaart wat schuurwerk.

Groeten, Pascal

Bedoel je met lijsten van die vierkante balkjes ? En bestaan die ook met een rechte hoek aan 1 kant en rond aan de andere kant ? Dat bespaart wat schuurwerk.

Groeten, Pascal

Ja,zoiets.Al maak ik die lijstjes dan zelf uit 5 mm balsa.Gewoon een of twee laagjes op elkaar monteren.Dan heb je een dikke lijst van 10 mm.

Ron.

Heel netjes Ron. Ziet er mooi uit. Kun je misschien weer eens een totaal shot nemen?

Even wel een vraagje. Je hebt de onderkant in hoogglans gezet. Het glimt je tegemoed.
Is het niet zo dat het onderwaterschip. Het zwart in jou geval. Dan niet mat zou moeten worden.

Persoonlijk. Maar dat is smaak. Vind ik het wel een mooie afwerking als dit ook mat zou zijn. Dat steekt erg mooi af met de hoogglans grijze lak. En geeft dan een mooie glans effect aan het glansende deel. Dit omdat het onderzijde mat is. Lijkt het glans meer te glansen.

Hierin heb je gelijk,Rik.Ik heb op de meeste foto`s inderdaad deze onderkant mat gezien.
Dat zal wel komen door het inwerken van het water/zout en misschien ook schaaldieren?.

Maar ook heb ik de Persing 72 in nieuwstaat gezien,daar was deze onderkant glanzend.
En omdat(dat was mijn gedachtengang toen)ik haar probeer in nieuwstaat te maken,leek het mij gepast om de onderkant van de gearbox en het loodsdek dan ook glimmend te maken.

Ron.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan