De body heeft vernis gehad en dan helemaal geschuurd en gepolijst.
Ik wou de spoiler monteren en die zit met 4 pinnetjes vast in de body:
Ik dacht ik plaats de spoiler dryfit en dan doe ik een druppel CA lijm aan de onderkant op de pinnetjes om het vast te lijmen.
Ik nam een nieuw flesje CA waar ik geen ervaring mee heb namelijk Zap de roze:
Dus ik doe op elk pinnetje een druppel en ik zie die CA gewoon wegvloeien ipv dat die erop blijft liggen. Ik hou het een tijdje vast en de spoiler zat goed vast.
Dat was op een avond. De volgende dag bekijk ik het gedane werk en zie ik dat de CA lijm doorheen de body gelopen is omdat deze lijm zo dun is. De pinnetjes waren maar 0.1 mm dunner dan de gaatjes in de body en toch ging de CA daar dus doorheen.
Gevolg: CA lijm resten op de body:
In kunstlicht bijna niet te zien maar in daglicht valt het erg op. Die roze zap ga ik niet meer gebruiken voor zo een zaken, les geleerd en ik deel mijn fouten hier ook maar. Het loopt nu eenmaal niet altijd zoals men wil.
Dat was wel even slikken na uren van schuren en polijsten maar ja de tijd terug draaien kan niet dus maar een oplossing proberen te bedenken.
Aceton lost CA lijm op maar een test op de onderkant van de body wees snel uit dat het de lak ook aantast dus dat was geen oplossing.
Aangezien ik hier 2 polijststiften heb liggen dacht ik om de CA lijm weg te polijsten...
Dit is dus zo een stift:
[
Ik kon er net aan:
Ok dus aan het polijsten geslagen maar met de stift zonder dat ik het doorhad de onderkant van de spoiler geraakt.
Het was door de verf gegaan want de witte plastic was zichtbaar. Op de foto's is het al bijgewerkt met verf. Er was op die plek van de stift geen polijstmiddel maar ik vermoed dat het daar gesmolten is door warmte vrijgekomen door wrijving. Ik had de dremel wat sneller gezet want op de punt van zo een stift is de diameter zo klein dat de snelheid anders te laag was om goed te polijsten. Natuurlijk waar de stift de spoiler raakt is de diameter een pak groter en dus de snelheid ook...
De CA lijmresten zijn wel grotendeels weg dus dat is dan toch een pluspunt.
Dus ik heb geleerd dat ik erg moet opletten met de roze ZAP lijm omdat die door elke kleine opening kan lopen.
Dat je CA vlekjes grotendeels kan wegpolijsten.
Dat je dus erg moet opletten met waar je polijstwiel of stift iets anders raakt dan waar je aan het polijsten bent.
Ik dacht er aan om het project niet af te werken maar er zit al best veel energie in dus ga proberen er nog het beste van te maken. Ik ga ook proberen zelf maskeerset te maken voor de ramen enz... Dus ik bezie dit model als een lesmateriaal voor mezelf.
Dan vandaag maar stap 5 afgewerkt:
De binnenkant van de cockpit is zwart volgens referentiefotos dus heb ik in revell enamel SM302 geschilderd:
Zo dit was het dan, veel foto's maar dat mag al eens voor ne keer hé
Volgens het bouwplan met er nu eerst het interieur in en dan de ramen. De ramen worden langs de buitenkant geplaatst.
Maar ik denk dat het beter is om eerst de ramen te doen en dan het interieur erin te lijmen.