De fokkenmast is klaar:
Alle touwwerk is aangebracht en loopt naar de belegpunten zonder vastgezet te zijn, een mooi stukje spaghetti inderdaad.
Maar het ging niet zonder problemen:
Er brak (of schoot los?) een touwtje van de blinde ra.
En er moest een creatieve oplossing gevonden worden voor een probleem met de belegpunten van de geien:
Alvast mijn excuses voor de vele moeilijke woorden
De belegpunten van de geien van het voormarszeil (fokkensteng) touwnummer 660 en het voorbramzeil (fokkenbramsteng) touwnummer 690 heb ik op de tekeningen niet kunnen vinden, het lijkt dat Corel ze aan de scheenband van de marsen vast knoopt. Op de marsen waren door Corel geen belegpunten voor deze touwen voorzien en ik kan er nu ook niet meer bij om ze maken.
Historisch gezien lijkt het ook geen correcte beslissing.
- In Het VOC retourschip van Kamer eindigen deze 4 touwen nabij de voet van de fokkenmast.
- Op Eriks " How to: beleg latijn" worden de voorbram geien belegd op de fokkenmars en de voormars geien op een nagelbank achter de fokkenmast.
In dit model is dat onder het bakdek, in het bakdek zijn ook 4 touw openingen aanwezig (2 in het rooster en 2 daar net voor) die Corel niet gebruikt en lijkt het een logische keuze om daar oogbouten in te maken en de voormars geien daaraan vast te kopen om daarmee te simuleren dat ze door het dek heen lopen en op daaronder belegd zijn.
De voorbram geien zal ik proberen onder het onderste jufferblok aan een puttingijzer van de fokkenmars te knopen lukt dat niet dan zal ik ze net als de geien van het voormarszeil aan oogbouten op het bakdekvastmaken.
foto: het boren van de gaten voor de oogbouten in het bakdek.
Andy
Ps Prins Willem bouwers die het zich niet zo moeilijk willen maken kunnen gewoon de tekening van Corel volgen natuurlijk