Inmiddels heb ik het probleem van de rakken van de grote ra en de fokkenra kunnen oplossen.
Het probleem was dat de kralen (kloten) te groot waren voor de plaatjes (sleeën) die ertussen zitten:
De oplossing kon zijn:
1 kleinere kralen zoeken/maken
2 de kralen door een knoopje (evt met verf erop) te simuleren
3 langere plaatjes maken
Bij het kiezen van de oplossing zou ik ook rekening moeten houden met het reeds aangebrachte rak van de blinde ra (en de mogelijke consequenties voor de rakken van de nog aan te brengen ra's).
Zou ik voor optie 2 kiezen dan zouden de kralen van het rak van de fokkenra en de grote ra kleiner worden als die van de reeds aangebrachte blinde ra. En dat lijkt niet logisch dus zou bij keuze voor deze optie het rak blinde ra vervangen moeten worden.
Dus waren in mijn ogen oplossing 1 en 3 de eerste keus.
Ik heb ervoor gekozen eerst oplossing 1 te proberen:
In de kralenhandel vond ik kleine blank metalen ringetjes (1,8 mm) en bij "De Kombuis" houten kralen (2,2 mm).
De houten kralen bleken toch nog iets te dik, dit kon ik oplossen door de middelste van de 3 kralen aan 2 kanten iets af te veilen. De houten kralen ogen niet kleiner als de glazen kralen in de andere rakken en passen na het veilen precies tussen de door Corel geleverde plaatjes voor het rak van de fokkenra en de grote ra. De houten kralen verf ik door onderdompeling in Talens Ecoline zwart (nr 700). Dit trekt helemaal in de kraal waardoor de kraal na verven niet dikker wordt.
De metalen ringen waren weliswaar dunner maar lastig mooi te verven, ze werden dikker door het verven en na het verven moesten de gaatjes uitgeboord worden.
Op een foto ziet een eerste poging er zo uit:
v.l.n.r.: plaatje, 3 glazen kralen van Corel, metalen ring, 3 houten kralen, geverfde houten kraal.
Omdat je vanaf de zijkant tegen de houten kraal aankijkt valt het niet op dat de middelst kraal is bijgevijld en de maat van de kralen lijkt erg op de kralen van de andere rakken.
Qua verhouding zou de metalen ring mogelijk de beste keus zijn maar dan zou ik het rak de (reeds ingehangen) blinde ra van moeten vervangen en dat gaat me net ver.
De keus is daarom op de houten kralen gevallen.
Andy