Er begint schot in de zaak te komen.
Boot beetje geweathered, glas in de cockpit, enkele fouten opgekuist en de torpedolanceerbuizen definitief verlijmd.
Mast wat bedrading gegeven en het 37mm kanon even los op de voorplecht geplaatst.
Nu kom ik tot het volgende probleem: ik kan nergens bevestiging vinden dat dit kanon met touwen vastgemaakt was op het dek. Het lijkt mij anders toch wel heel logisch te zijn om dit te doen.
In 1 boek staat een schets van de PT109 met het kanon op het voordek maar ik kan geen touwen er op zien. Evenmin is er op de tekening sprake van de veiligheidsstaven annex touwen die normaal op het dek stonden.
De foto op de cover van het boek "Patrouilleur 109" Franstalige versie met als originele titel "
PT 109 John F. Kennedy in World War II" toont een PT boot herwerkt voor de film als de 109 met daarop het 37mm kanon. Op dat schip staan de veiligheidstouwen er nog op maar er zijn ook 2 dieptebommen op voorzien. Tevens is het schip in de film op een andere manier gebroken dan er in het boek vermeld staat. In het boek is er geen melding van dieptebommen aan boord van de PT109.
Erger nog: in het boek verteld de kanonnier van het geschut dat hij het kanon losliet na de aanvaring uit schrik dat het van het schip ging afglijden. Dit zou er kunnen op wijzen dat het kanon niet vastgebonden was.
Ik heb ook foto's gevonden van zijn zusterschip PT117 (ook uitgebracht als kit door Revell maar is in feite dezelfde moule) waarbij de veiligheidstouwen geplaatst zijn op de ene foto maar weggehaald zijn op een andere.
Hieruit zou ik durven besluiten dat deze stangen weggehaald werden bij operationele vaarten met kans op aanval op de vijand.
Terug naar de modelbouw: ook de voet werd ondertussen geschilderd.
met speciale aandacht voor het embleem van de PT boten: een mosquito mug die een torpedo lanceert.
Morgen gaat deze ook mee naar de club en zullen we wel de reacties horen. Mijn vrouw vind hem in ieder geval al goed geslaagd dus dat kan al niet meer stuk.