Hoofdsponsor

1/35 Pz.Kpfw IV Möbelwagen 2cm [wip]

Frank the tank

Well-known member
Registered
Pz.Kpfw IV + Möbelwagen 2cm [wip]

Daar zijn we weer met iets nieuws.

Aangezien m'n Hummer droogt en de lange termijn projecten lang duren, is het tijd voor een tussendoorkit.

De keuze is gevallen op de Pz.Kpfw IV Möbelwagen 2cm Flakvierling 38 van Tamiya.

Het gaat hier om een Duits prototype bedoeld voor de luchtafweer. De basis bestaat (correct me if I'm wrong) uit het onderstel van een Panzer Kampfwagen IV Ausf. F2, met daarop gemonteerd een vierloopskanon. Voor meer info/geschiedenis: zie google en/of wikipedia.

attachment.jpg attachment.jpg

Ik zag deze kit staan in oude Tamiya catalogi uit de jaren 70 en 80 en vond hem er altijd al stoer uitzien. Toen ik hem vorig jaar tegen kwam op de jaarlijkse beurs in Affligem kon hij dus niet laten staan. In de doos ontbraken de figuurtjes en de bouwtekening maar daar doen we niet moeilijk over. Ka-ching -> in the pocket!

Aangezien het om een tussendoortje gaat is de bedoeling hem zoveel mogelijk recht-uit-de-doos te bouwen. Een klein rondje Googlen laat al zien dat Tamiya niet echt z'n huiswerk heeft gedaan. (Al kun je ze het niet kwalijk nemen, de mal stamt uit 1973 volgens de doos.) Prima excuus dus om niet te veel te corrigeren en gewoon verstand-op-nul te plakken. Here we go:

Eerst maar wat grote delen.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

Eerste bemerkingen: de onderdelen passen soms net wel, soms net niet. Vrij vervelend want dit zijn we niet gewoon van Tamiya. Anyway...oude doos... Dus komt er meteen wat Evergreen aan te pas om gaten te dichten.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

Zoals de basis van de Flak laat zien: "maak het verhaal zelf af en kleur de plaatjes"... Dat belooft.
Ook een paar lelijke gaten aan de achterkant zijn niet geweldig. Dit is een overblijfsel van het motortje dat er ooit in had gemoeten.
Meer Evergreen fixt dat wel.
So far so good in ieder geval. Het saaie werk (lees: de wielen en ophanging) zit er op en moet enkel worden opgeschoond. Op naar de rest.

Frank
 
Laatst bewerkt:
Deze doet mij zo'n 30 jaar terug de tijd in gaan, heb deze toen ook gemaakt, twee keer zelfs, want ik had deze van twee verschillende personen als geschenk gekregen :8
Ik kan mij niet veel meer herinneren van de bouw, toen was het gewoon plakken zoals in de bouwbeschrijving stond en een dikke laag verf er over en klaar :laugh:
Misschien moet ik deze eens uit de doos halen om er eens iets toonbaars van te maken.... :nowink:
Ben wel benieuwd naar je vorderingen ;)
 
Inderdaad, pure nostalgie ! Heb deze ook nog eens gemaakt, in een grijs verleden...

Succes met de bouw.

Groeten Rik
 
Update!

Wat hebben voetbal en uitlaten gemeen? Soms heb je een verlenging nodig om tot een goed resultaat te komen!

Zo ook hier. Tamiya is een beetje zuinig met plastic in deze doos en de uitlaat stopt 2mm te kort. Om ze op de daarvoor voorziene steun te laten rusten is dus een kleine plastische ingreep nodig. Getuige de foto hier onder.

Dan de rest. "What the flak?!" Het kanon past niet echt lekker en dus wederom: plamuur en evergreen to the rescue! En ik had me nog voorgenomen 100% out of the box te gaan. Achja... Gestage vooruitgang.

Tot slot een kleine tussenstand. De bouw is +/- 40% op weg. De conclusie die we nu al kunnen trekken: "Tot 7 maal 70 maal ♫..." plamuur ik een gietrondje.
Wil je deze kit bouwen? NEE. Stop. Bezint eer ge begint. Gewoon lekker in de stash laten staan tenzij u voorstander bent van nostalgisch masochisme!

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Als ik dit zo lees ben ik eigenlijk blij dat ik niets meer herinner van mijn vroegere bouwsels :laugh:


Het ziet er toch degelijk uit hoor ;)
Doe rustig, masochistisch verder, ik kijk wel toe van op de zijlijn :D ;)
 
Zo, het was weer een toffe week. De eendjes zwommen door de tuin, de dakgoot deed een tsunami imitatie... Kortom: prima hobbyweer.

Onder het motto "traag en gestaag" hebben we weer wat aan de flak geplakt.

Eerst en vooral waren de gietrondjes weer eens aan de beurt. Aangezien ze vrij diep zijn gebruik ik hier (bijna) geen plamuur.
IPV daarvan:

- Knip je rondjes van dun plastic met een gaatjestang.
- Deze plak je vast met flink wat Tamiya extra thin cement. (Dan smelten ze mooi samen met de rand.)
- Als dit droog is een klein laagje secondelijm er over om de micro-kiertjes te vullen.

Deze lijm-plastic-lijm sandwich laat je een nachtje drogen om vervolgens met een diamantvijltje alles glad te maken.
Hierna ontstaan vaak nog wat krasjes dus voor de zekerheid komt er nog een laagje plamuur over. Beetje schuren, et voila.
Op de foto diverse stadia van het bovengenoemde proces met als eindresultaat de stoel/rugleuning in het midden.

attachment.jpg

Verder met de Flakvierling. Omdat Tamiya vond dat de mal best een beetje scheef mocht zitten, ben je al snel 40 minuten bezig om één kanon rond te krijgen. Een aftermarket loopje is dus aangeraden. Maar! Omdat de bedoeling was "out-of-the-box" te bouwen, doen we dat niet. Altijd goed voor de bouwskills, niet waar?

attachment.jpg attachment.jpg

Tot slot een kort overzichtje. De armloze commandant op het achterdek komt t.z.t. ergens te staan. Misschien ook niet. We zien wel..
Aangezien het om een protoype gaat leek het me leuk om hem een blauwdruk van de Flakpanzer te laten inspecteren.
Om helemaal "vintage" te blijven komt ook hij uit een oeroude set van Italeri die in de kelder rond zwierf, evenals het olievat.
Tussenconclusie van de bouw: minder zeuren, meer bouwen.
Nu alles een beetje vorm begint te krijgen wordt het steeds leuker.

Tot de volgende maar weer!

attachment.jpg
 
Mooie opsomming van de bouw-stappen/methode, met een strak resultaat als gevolg ;)
Het begint er inderdaad al mooi uitzien...
 
Weer een weekje verder.

De Flak is voor 90% af op wat kleine ditjes en datjes na. De laatste loodjes wegen altijd het zwaarst.
De pasvorm is met wat vijlen en schuren nog best goed te kijgen.
Het meeste blijft vast hangen op eigen kracht maar zit nog los voor de komende schilderwerken.

Het vizier/ schildje boven op brak helaas in twee. Overigens was het niet correct voor dit prototype dus heb ik snel iets gemaakt wat er op lijkt.
De loopjes zijn uitgeboord intussen. Schildjes en stoeltjes los geplaatst.

Indien je zelf ook een flakvierling bouwt van Tamiya, let dan op de zij-stoeltjes. Deze lijken krom te gaan staan na het lijmen. En dat hoort zo!
In het echt staan ze ook iets naar voren, en zijn ze opvouwbaar. Neem deze en de rugleuningen dus niet te nauw.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

Wat nog ontbreekt aan het chassis zijn de veertjes op de spatborden. Deze worden waarschijnlijk scratch, daar de plastic edities al gebroken waren in de doos.
Daarnaast nog wat gereedschappen her en der, en een paar steuntjes voor de reserve tracks op het voordek.

De "bak" rondom het kanon vergt nog wat meer werk. Naast de lastig te fixen gietgaten dien je enkele klemmen te verplaatsen om deze open te zetten.
Voor de beste pasvorm verwijder je deze best, samen met een klinknagel ter hoogte van de zij-luikjes. Hier onder een foto van het origineel (boven) en de lichtjes aangepaste versie (onder).

attachment.jpg

Dat was het voor nu. Als het mee zit nog een weekendje of twee plakken en schuren en de bouw zit er op!
 
Ik probeer te volgen en als je er niet mee inzit om schilderwerken uit te leggen als het zover is en de aparte onderdelen te laten zien voor je er aan begint dan kan ik leren he
uw geld moet ik niet hebben anders overdrijf ik misschien .
al op voorhand bedankt grt Pascal
 
Hey Pascal!

Haha! Ma nee! Vraag zoveel je wilt! Daarvoor zijn forums! Als iets niet duidelijk is hoor ik het graag.

Ik heb het kanon even uit elkaar gehaald zodat je kunt zien wat de bedoeling is.

De onderdelen die geel moeten zijn los van degene die zwart moeten.
De keuze tussen wat los blijft en wat niet is vrij simpel:

1: De delen zijn liefst zo groot mogelijk (dat scheelt achteraf veel verf weghalen waar lijm moet komen)
2: Ik moet er nog bij kunnen met de kwast/spuitbus/airbrush.

Het grote "blok" rechts boven is een moeilijke. Die heeft veel kieren en hoeken. Maar omdat de pasvorm slecht was heb ik ze toch maar gans ineen geplakt.
De delen waar ik niet mee bij kan worden grotendeels verborgen achter de grote schilden (zie foto's boven) dus niemand gaat zien dat het daar slecht geverfd is.
Maar shhht! Dat blijft tussen ons hahaha!

attachment.jpg
 
tof ik ben mee en blijf volgen en vragen als ik het niet versta. enne ik kan zwijgen zene als ik slaap toch grt Pascal
 
Frank, als ik vergelijk met het standaard Vierlinggeschut valt me op dat er nu geen magazijnhouders aan beide kanten van het kanon zitten. Op jouw referentiefoto zitten ze er ook.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Goed gespot! Die zijn nog onder constructie... Ze staan op de geel-zwart foto rechts onderaan. Als het teveel tegenvalt maak ik ze zelf... maar voorlopig doen we het met de kit-onderdeeltjes. Mooi stukje PE is dat trouwens. Van welk merk is die?

Edit: Hey....iets valt op aan uw Flak. Niet alleen heeft Tamiya het fout in de bouwtekening.. (de magazinhouder staat ondersteboven). Ook is er maar plaats voor 7 patronen in plaats van acht in het echt. Aleh, dat wordt dan definitief zelf maken. Merci, daar hadden we anders zo overheen gekeken!
 
Laatst bewerkt:
Dat is Aber PE. Het is het fijnste spul waar ik tot nu toe mee gewerkt heb op PE-gebied. In dit geval verving het zelfs PE dat bij mijn Bronco-kit geleverd was. De vellen zijn van verschillende dikte. Ze hebben ook een set van vier loopjes apart verkrijgbaar, en een set met extra magazijnen; daar zijn ook vroege en late types van. Het topic over deze Flak vind je hier: http://www.modelbouwen.be/threads/11793-Bronco-Flakvierling-38-wip?highlight=flak. Uiteindelijk komt je model er dan zo uit te zien:

attachment.jpg

Overigens toont Tamiya ook 8 bakjes op zijn Flak38 boxart. Die kwam een jaar eerder dan jouw kit uit, in 1976.

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
@StevenVD,

Ziet er goed uit. Heb je toppic gelezen. Die Flak gaat op het verlanglijstje. Voor deze bouw blijft het bij scratch en patch werk. Ik vind deze kit het niet waard om aftermarket aan te spenderen. Dan kan ik beter een nieuwe kit kopen haha.

Anyway, nieuwe ronde nieuwe kansen!

Vandaag was ditjes en datjes dag.

Eerst waren de reservewielen aan de beurt. Of beter gezegd de beugels daarvan. Deze hebben twee uiteinden waarmee ze koud op het achterdek gelijmd moeten worden. Dwz: zonder aanhechtingspunt. Daarnaast zijn ze te dik om de reservewieltjes over te schuiven. (Kan ook aan mij liggen, had de wielen al gelijmd voor de beugels van het boompje waren...). Even wat ijzerdraad vouwen met een tangetje en voila. Onder het resultaat.

attachment.jpg

Om de vraag "hoe krijg je dat mooi rond?" te beantwoorden: simpel! Gewoon het ijzerdraadje om het wiel heen buigen.
Dan eventjes de uiteinden op maat naar buiten vouwen en klaar. Gaatje boren, in de tank met secondelijm. Zie schets:attachment.jpg

Verder ontbrak het rekje op het voordek waarin de reserve tracks liggen. Dit is gemaakt van stukjes Evergreen L-profiel.
De tracks zitten strak maar zijn wel uitneembaar voor het verven later.
(En voor het geval ik ergens de juiste tracks met open geleidehoorn kan vinden.)

attachment.jpg

Dat was hem weer. Tot de volgende!
 
Zo, meten = weten. Nu hebben de munitierekjes WEL plek voor 8 patronen. Gaan die er ook in komen? Nee....want zoveel zitten er niet eens in de doos. Wellicht een paar, voor het idee. Bon. Als ze goed droog zijn worden ze nog even bijgevijld en voorzien van een paar extra details volgens foto's. Go go gadget Google!
attachment.jpg attachment.jpg
 
Terug
Bovenaan