Hoofdsponsor

1/35 Pz.Kpfw IV Möbelwagen 2cm [wip]

Allereerst, een leuk en positief topic. Jammer dat er op de vorige twee posts van je niet geantwoord is, ten onrechte want complimentjes zijn wel op hun plaats.

Niet veel bijzonders te melden vandaag.

Eerst de proefplaat met vallejo chipping medium. Als iemand weet hoe snel/traag je het moet bewerken: tips welkom.

Je hebt ongeveer een half uur, daarna wordt de bond langzaam maar zeker allengs te hard. Hoe meer chipping medium je aanbrengt (met de airbrush of met de kwast), des te groter zullen de chips gemiddeld worden. Dat is meestal niet de bedoeling, dus je zult een tussenweg moeten vinden. Ook geldt, hoe meer water je gebruikt en hoe langer je dat laat inwerken op de chipping fluid, des te groter zullen de chips worden en des te makkelijker laten ze los.

Ik heb het 10 minuutjes laten drogen volgens instructies van vallejo en toen was het al volledig imuun voor water. Wellicht meerdere laagjes spuiten?...

Dat is vreemd; ik zou zeker meerdere laagjes proberen inderdaad. Te weinig chipping fluid maakt het lastig om te chippen. Probeer ook verschillende chipping-tooltjes. Cocktailprikkers werken goed, maar ook de achterzijde van mesjes, scalpels, roerstokjes, van alles is mogelijk.

De chipping op de foto ziet er trouwens niet verkeerd uit! Less is more, en fijner is vaak beter. Jouw chipping is heel fijn, mooi hoor.

Vervolgens methode 2. Men neme een wiel en een potje hull red (o.i.d.).
Je draait het wieltje tussen je vingers en laat de kwast losjes stuiteren tussen de twee wielhelften.
Wat rest is chipping en krassen in de looprichting van de wieltjes.
Het geeft niet als je uitschiet. Dit wordt later overdekt door de rubberkleur.
Enige nadeel: De Academy wielen hebben geen binnenvelg dus al het rubber moet met de losse hand gedaan worden.
Ik ben echter niet in het bezit van een steady hand dus het kan al eens ovaal eindigen.
Maar goed, met een paar washes en wat modder zie je daar straks niks meer van hopen we.

Ziet er eveneens ok uit, lijkt me een goede methode. Je kunt echter ook gewoon met een penseel de krasjes en andere plekken maken, zonder het wiel te roteren. Het nadeel van jouw methode is dat je misschien wat egale chips krijgt, terwijl chips in het echte leven 'uitlopers' hebben door toenemende slijtage.

chipping ziet er zeer geslaagd uit.
Zelf ben ik niet zo een voorstander van al die fluids, toch niet als hetzelfde effect te bereiken is met even doeltreffende methodes die geen geld kosten ;)
Mooi detail trouwens om dit effect tussen de wielen aan te brengen.
Hopelijk komt er niet te veel modder op, zodat het toch zichtbaar blijft bij het afgewerkte model :)

@ Roy: Haha het maakt niet uit dat er geen reacties komen, er is ook nog niet zoveel te zien :D .
Ja grote chips waren niet de bedoeling dus ik heb expres maar één laagje gespoten.
Ik probeer het volgende keer nog wel een keer op iets anders. Lukt het niet: jammer dan.
Voor de rest van de tank ga ik de chips, voor zover die er zijn, idd gewoon handmatig doen voor meer controle.

@Beyond: goed punt. Wellicht had ik thuis ook gewoon een bus haarlak kunnen lenen voor hetzelfde resultaat. Volgende keer beter :D

Intussen nog een kleine update. Ik heb een beginnetje gemaakt met de modulatie.
Voor een eerste keer ging het best vlotjes. Alleen veel afplakwerk (en zelfs dat was niet genoeg om overspray tegen te gaan).
Intussen is die gecorrigeerd dus niks aan de hand. De kleinere details zoals klinknagels worden nog lichter gemaakt met de kwast.
Om het educatief te houden nog even het verschil tussen "modulatie" en "zenitaal" schilderen:

tank_modulation.jpg

Bron: http://www.modeldads.co.uk/Life-at-...p-content/uploads/2013/12/tank_modulation.jpg

Dan hier het resultaat van vandaag:

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

Tot slot, om nog even mee te liften op de huidige rage :D, Who's that pokémon? :

attachment.jpg

Fijn weekend en tot de volgende!

Laatst bewerkt:
Nu zie ik pas wat voor een plakpot ikzelf ben met lijm mooi en vooral proper grt Pascal

@ Pascal: dat had ik ook altijd, maar sinds ik met Tamiya extra thin werk is er van lijm-plekken bijna geen sprake meer. (die met het groene dopje)
Voor de rest gebruik ik revell contacta, secondelijm, gator glue, christal clear. Afhankelijk van wat er geplakt moet worden.

Dit weekend heb ik me eens gericht op het maken van hooibalen. De bundels zelf worden wel leuk, maar ik vraag me af of/hoe ik ooit de losse plukken netjes in de toren ga kunnen vastlijmen zonder vlekken.... Maar goed dat zijn problemen voor later.

attachment.jpg

Frank, ik vraag me toch een beetje af hoe je de Möbelwagen gaat moduleren. De vorm van dat ding leent zich daar volgens mij niet zo goed toe.
Misschien toch es panel lighting overwegen?

Philipson....je leest mijn gedachte. Tijdens het spuiten van de tester leek me dat inderdaad ook handiger... Of wellicht een paar panelen in "primer" kleur rood spuiten. Ik ben er nog niet uit. Die grote vierkant in het midden is bij nader inzien best lastig om netjes te moduleren aangezien alles "recht" staat. Weinig schuine kantjes.

Terug
Bovenaan