Hoofdsponsor

1/35 Pz.Kpfw IV Möbelwagen 2cm [wip]

Vandaag gefixt tussen de soep en de patatten: de gebroken veertjes voor de spatborden.

Eerst een tutorial:

1: Men neme een flinterdunne koperdraad.
2: wikkel deze rond een hard staafje. bv ijzerdraad, hard koper, plastiek, etc...
3: schuif de opgewikkelde draad er af, snij de juiste lengte af en vouw de uiteinden om naar buiten.

Klaar! Foto's onder. De achterveren hadden ietsje strakker gemogen maar dat laten m'n vingers niet toe haha. Volgende keer beter.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

(Foto's van het origineel via Hobbysearch)

Meteen ook alle tools even zuiver gemaakt.

Het onderstel is bij deze echt af. Nu de laatste puntjes op de i zetten wat betreft de bak en de flak. En dat rijmt! attachment.jpg
 
Proper werk met een oog voor detail..top keep on the good work Frank..!!!

Grtz yves,
 
Het volgende stadium van de bouw wordt u aangeboden door de NMBS: voorzien van gratis vertraging ©.

En wat staat er zoal op het menu van dit plasticfeestje? Verfpreparatie!

Gezien het vele schuur-en-plamuurwerk is het altijd handig om even te checken of je je werk goed hebt gedaan.
Daarvoor maken we gebruik van grijze primer van de Action.
Waarom die?

Het is goedkoop ✓
Het trekt mooi glad ✓
Het is een neutrale kleur ✓
Zei ik al dat het goedkoop was? ✓

Een paar laagjes en wat fel licht onthullen de fijnste krasjes, zie onder.

attachment.jpg

De ergste worden opnieuw geplamuurd. Echter, er zijn er altijd nog die je blijft zien wat je ook schuurt.
Je kunt ze dik verven en hopen dat ze opvullen maar met de airbrush werkt dat niet. Daarom gebruiken we daarvoor Mister Surfacer 500.

Voor degenen die het niet kennen: het is eigenlijk een primer, verkrijgbaar in 3 diktes. 500 is de dikste, tot 1200 of hoger, de fijnste.
(Niet overal verkrijgbaar trouwens. De mijne komen dacht ik online van Domino en Sturmtiger hier in België.)

Anyway, dit goedje roer je even door en kwast je op de naadjes die je ziet. Eenmaal droog vormt het een laagje vergelijkbaar met plamuur.
Voorzichtig opschuren en opnieuw checken. meestal is 1 keer aanbrengen voldoende. Vergeet niet om ook METEEN je kwast zuiver te maken.
Als het eenmaal hard is komt het er niet zo makkelijk meer uit. Oude borstels gebruiken is dus een aanrader.

Bonustip: wat ook helpt, is een dikkere lijm zoals Revell Contacta over je naadjes smeren. Dat werkt ongeveer hetzelfde. Soms lukt het, soms niet. In dit geval toch maar voor MR Surfacer gekozen ivm de snelle droogtijd.

Hier onder eerst plamuur, volgende foto Mr Surfacer.

attachment.jpg
attachment.jpg

Tot slot een obligatoir overzichtsplaatje. De montage van de pantserplaten valt een beetje tegen, en wordt tegengehouden tot ze 100% krasvrij zijn.
(Aangezien het een prototype is, kan je die niet verbergen onder een dikke laag weathering.) Nog veel poets- en primer werk dus.

attachment.jpg attachment.jpg
 
Hey,

Dat begint hier wel goed te komen, daar heb ik vertrouwen in...:)
Schuren hoort nu eenmaal bij de hobby, wat doen wij ons zelf toch aan.....:):);)
 
Hallo daar zijn we weer!

En "weer" is vrij letterlijk te nemen. Na 21 dagen onophoudelijke regen is de luchtvochtigheid om en nabij de 100%, aldus de hygrometer.
Zowel lijmen als verven is momenteel geen beginnen aan want niks droogt. Onderdeeltjes zijn na 24 uur nog steeds van elkaar te trekken en de vochtvangers aan de airbrush draaien overuren. Eventjes alles op pauze dan maar. Om toch niet helemaal stil te vallen toch een kleine update.

Eerst en vooral een klein beetje detailwerk. Op foto's van WO2 tanks zijn vaak emmertjes te zien om lekkende olie op te vangen. (In sommige gevallen diende de emmer ook als mobiel toilet voor de crew...) Om dit te maken hebben we een oliekannetje genomen uit een Academy setje met een metalen kettinkje van Trumpeter/Master tools. Niks bijzonders eigenlijk.
attachment.jpg

Iets wat ik nog niet had laten zien is dat simultaan met de flak, deze Academy panzer IV meegebouwd wordt.
De doos kost online amper een euro of 10 als je goed zoekt en is dus geen verloren zaak als je graag iets test, alvorens je harde werk te verknoeien.
Wat ik wil proberen op deze is de Modulatie-techniek. Dwz detail aanbrengen doormiddel van lichtere en donkere vlakken op de tank.
De Flak is nooit operationeel gebruikt dus erg "vies" zal hij nooit geworden zijn. Om toch wat variatie te maken lijkt me deze verftechniek prima.
Dan kan uiteindelijke weathering zoals modder olie en stof tot een minimum beperkt blijven.
Een 2e ding wat ik hier probeer is het aanbrengen van een roest-structuur op de uitlaat.
Dit doe je doormiddel van het tamponeren van Mister Surfacer met een ruwe kwast. Gewoon lekker losjes stippelen. Als het te grof wordt kun je het na het drogen gewoon een beetje bijschuren met schuurpapier of staalwol. Zie onder.

attachment.jpg
attachment.jpg

Met een beetje geluk en wat bruine verf komt dat er dus lekker roestig uit te zien straks.

Alvast bedankt voor het kijken en tot de volgende!
 
Ik zie graag militaire modelbouw al zal ik het zelf nooit bouwen,maar wat ik hier al zie dat word een mooie bouw.Mooie uitleg en details.
Marc S
 
Hallo, daar zijn we weer!

Alweer eventjes geleden. Wat is er nieuw?

De Flakpanzer ondergaat gestaag puntjes op de i alvorens het schilderen.

attachment.jpg

En aangezien ik eerst de modulatietechniek wil oefenen, alvorens de Flak te verpesten, ging mijn volle aandacht naar het proefmodel.
Deze is nu ongeveer 80% af. Volledig out of the box met enkele kleine aanpassingen (om slecht passende onderdelen alsnog vast te krijgen).
In principe is dit dus een aardige duo-bouw aan het worden.

-Aan de mods: mocht iemand het nodig vinden dan mag de titel altijd aangepast worden naar Pz.Kfw IV duo bouw o.i.d.-

Hier de huidige stand van zaken:

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

Om ook deze post iets leerzaams (of niet :D ) toe te voegen, bij deze twee algemeen bekende tips:

1) Als je een model maakt met gaten in de bodem en open roosters / luiken / etc... is het handig om deze af te plakken met stukjes afvalplastiek.
Voor de zekerheid kun je daarna ook nog een laagje zwart aanbrengen.
Waarom? In dit geval zaten aan de binnenkant van de Pz IV veel diepe giet-gaatjes (van die rondjes).
Deze kon je aan de buitenkant zien als er licht door de motorroosters scheen.
Daarom maar even een spuitbusje gepakt en de hele binnenkant rap-rap donker gespoten. Probleem opgelost!
Het middelste gat in de bodem blijft er in zitten. Hier komt een dikke vijs/schroef doorheen om het model vast te kunnen houden bij het verven.

attachment.jpg

2) Heb je iets geplamuurd maar geen zin om veel te schuren om het netjes te krijgen? Neem een flesje nagellak-remover (liefst zonder aceton indien mogelijk) en een wattenstaafje. Als de plamuur voldoende heeft kunnen drogen maak je het wattenstaafje vochtig met remover. Wrijf over de plamuur en herhaal tot het geheel mooi glad is. Eventueel nog eventjes na-behandelen met een fijn schuurpapiertje just-in-case en voila!

Before: attachment.jpg
After: attachment.jpg

Tot slot nog een close up van de bevestiging van de spatbord-veren. Deze keer zitten ze (bijna) zoals in het echt. Aan de bovenkant ziet er realistisch uit, maar aan de onderkant zie je pas hoe het echt vast zit. De dikke druppels secondelijm vallen gelukkig precies achter de randen, plus: er komt straks modder/stof/zand tegenaan, wat er voor zorgt dat niemand het meer ziet, mocht je onderin kijken.

attachment.jpg attachment.jpg

Tot de volgende!
 
niet twijfelen dat dit leerzaam is hoe meer info hoe klein ook des te beter voor kerels zoals ik top grt Pascal
 
Goede tip van die nagellak remover.
Wel spijtig dat je dat uitwerppunt aan de onderzijde niet weggewerkt hebt. Ik weet het, je ziet het normaal gezien niet, maar toch, als je werk steekt in de verbetering van de spatborden (heel mooi werk trouwens) vind ik dit een gemiste kans.
 
Geen zorgen Erwin! Als de aangekoekte grond er straks tegenaan zit, is het uitwerprondje ook meteen weg. Bij een enkel stoffige tank is het inderdaad wel een dingetje waar je op moet letten.

Pascal: bedankt voor de feedback. Dan doen we gewoon zo verder!
 
Die nagelak-remover-tip ga ik ook onthouden, ik schuur niet graag... :8 :))

Verder een mooie bouw, benieuwd naar je schilder technieken ;)
 
Terug
Bovenaan