Hoofdsponsor

1/35 Pz.Kpfw IV Möbelwagen 2cm [wip]

Update tijd!

Werk aan de Panzer IV H verloopt "graag maar traag". Geen kit voor beginners met alle pasproblemen, maar het wordt wel leuk nu het einde in zicht komt!

Deze week zijn de rekken gemonteerd waarop de uitwendige pantserplaten komen te hangen. Om een en ander te laten passen, raad ik iedereen die deze doos bouwt aan om de tools van de spatborden te laten tot de steuntjes er op zitten. Maar goed, met wat omwegen zitten ze toch vast nu. Nog wat opkuiswerk als ze droog zijn, the usual. Op foto's van het origineel is te zien dat deze rekjes vaak helemaal verwrongen werden tijdens het rijden en vechten in het terrein. Daarom maar even wat schade aangebracht.

attachment.jpg

Secondelijm is je vriend bij dit soort doosjes. Na wat gestuntel zit ook de bepantsering rond te toren vast. Het opkuisen van de lijmplekken is echter wel problematisch... Om dit te verbergen ga ik waarschijnlijk een voorbeeldfoto volgen en de toren vol hooi en stro proppen bij wijze van camouflage.

1385130161-post-1254204322_1.jpg

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

Vanmiddag staat nog op het programma:

-Een rekje maken voor de reserve-tracks op het voordek.
-Van dunne plastiekplaat enkele losse pantserplaten maken om aan de zijkant te hangen.

Tot slot tip van de week: als je veel met secondelijm werkt, bv ook met photo-etch, was je onderdeeltjes dan niet te warm.
De lijm en de metalen onderdeeltjes zetten uit door de warmte en breken spontaan af.
Beter kun je in dat geval voorzichtig met een beetje terpentine / white spirit en een wattenstaafje je model poetsen.
(Drie keer raden waarom mn vingers onder de zap-a-gap zitten momenteel haha.)

Fijn weekend iedereen!

Laatst bewerkt:
ziet er inderdaad al goed uit, je kan misschien nog wat beschadigingen aanbrengen op het rubber van de loopwielen.

9391018689_bcdfdc7576_b.jpg

Cheers,
André

Mooie zesspaaks velgen he ( grapje )mooie build het is niet zozeer mijn ding maar als het knap is mag het ook al eens gezegd worden he
grt
Marc

De spatbordveren zijn helemaal super! Het emmertje zou ik wel weglaten. Het heeft gewoon niet de vorm van een emmer.

@ Philipson, eigenlijk heb ik het ook verkeerd geschreven. Het zou een olievanger moeten zijn en geen emmer. Daarvoor excuus, hier een voorbeeldje:

attachment.jpg attachment.jpg

De laatste loodjes vielen best mee. Wat hebben we deze week zoal gedaan dan? Het volgende:

Het stoorde me dat de vizieren in de torenkoepel niet netjes parallel stonden (foutje van Academy). Gelukkig is dat snel gefixt met wat evergreen.
Daarnaast raakte de steun van de torenmitrailleur ("Fliegerbeschussgerät") beschadigd bij het zuivermaken. Die is dus ook een beetje gepimpt.
Links na bewerking, rechts het origineel. Vervolgens het geheel. Ook zijn voor en achter rekjes gemaakt voor reserve rups-schakeltjes.

attachment.jpg
attachment.jpg

Daarmee is de bouw van het proefmodel gedaan op de individual tracks na, maar die hoeven er toch pas op na het schilderen.
Een kleine walk-around van het naakte model hier onder. Deze keer heb ik voor de zekerheid wel gezorgd dat de emmer ook echt op een emmer lijkt ;) .
Verder hier en daar wat accessoires uit de doos gebruikt volgens foto referenties. Naar de tip van André zijn de wielen ook ruw geschuurd en sommige een beetje beschadigd. Ook niet vergeten om zaken zoals mitrailleurs en uitlaten even uit te boren met een fijn boortje of de punt van een mes. Het kost je 30 seconden extra maar ziet er net even beter uit. Nu is het tijd om de Panzer in bad te steken en dan kan het verven beginnen!

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

Tot slot nog een laatste stukje informatief-educatief-bouwgerelateerde-info:

Wil je iets schuren? Kom je er moeilijk bij? Geen flexifiles en andere high-tech schuurmiddelen bij de hand? Maak ze dan zelf!

Neem gewoon een plastic staafje ter grootte/dikte van je object, plak er met secondelijk wat schuurpapier op: finito! Kan op elke vorm!
En geen handige buigtool in huis voor je handvatjes e.d.? Buig het gewoon om je hobbymes/kwast/etc. Werkt hetzelfde! #budgetbouwen

attachment.jpg

Tot de volgende update maar weer!

Ja het mag gezegd zijn hier zitten heel goede bouwers die top kwaliteit leveren op forum knap grt

Word ook al een mooi model en zo zie je maar dat je niet altijd een kilo koper nodig heb om een model een beetje op te leuken.

Eerst en vooral bedankt voor alle lovende kritiek. Ik zeg: niet te vroeg juichen. Er moet nog geverfd worden...

Omdat ik geen zin had om te wachten tot het volgende weekend, zijn we maar vast begonnen met de basis.
De schilderwerken beginnen met bad-tijd. Gewoon in een afwasteiltje met lauw water en enkele druppels afwasmiddel.
De kleine onderdeeltjes worden ontdaan van schuur-en-stofrestjes met een zacht kwastje.

attachment.jpg

Na 20 minuutjes weken mag de tank uitdrogen in een plastiek bakje met keukenpapier voor het absorberen. De deksel gaat er niet volledig op. Zo kan het vocht verdampen maar valt er geen stof op je pas-gewassen onderwerp.

attachment.jpg

Kleine onderdeetjes worden op een stokje gelijmd met secondelijm. Dat breekt makkelijk af als het klaar is. Zorg natuurlijk wel dat het op een plaats zit die je straks niet meer ziet! Schoonmaken van kleine deeltjes doe ik met een klein beetje white spirit en een zacht kwastje. Het plastiek kan wit uitslaan, geen zorgen, dit is normaal. Plus het verdwijnt onder de verf.
attachment.jpg

Hierna volgt een laagje licht grijs van Tamiya. Dit beviel me prima bij het schilderen van mijn Hummer dus ik ga opnieuw voor die methode. (En nee geen zorgen die Hummer komt ook nog aan de beurt als we weer gaan weatheren...)
Gelukkig is de body voor 99% in orde op twee kleine scheurtjes op het motordek na. De toren vraagt helaas nog wat meer schuurpapier maar geen grote ingrepen. Gewoon nog wat vergeten plekjes en een ondiep giet-deukje wat voordien niet opviel. Komt goed!
Kleine tip over primer: Deze laag hoeft niet 100% dekkend te zijn. Je wilt niet al je kleine details laten verdwijnen na 3 dikke lagen dus doe rustig aan. Zolang alles een beetje gelijkmatig verdeeld wordt, is het goed. Ook nog een tip uit de wijlen Art Of Modelling: Tamiya verf is vrij grof van structuur. Het helpt om een beetje glansvernis toe te voegen aan de matte verf. Dan droogt het iets gladder op.

attachment.jpg

Tot slot maar vast wat accessoires gedaan. Deze zijn eerst in Tamiya geverfd (wit en zwart, mat) en vervolgens in de basis gezet met Vallejo Model Air. Dit gaat best goed over elkaar en geeft geen reacties. Het is wel moeilijk om de verf dekkend te krijgen dus bouw rustig op in dunne laagjes.

attachment.jpg

De volgende stap is de basiskleur Dark Yellow. Ik zit alleen nog een beetje vast met het zoeken naar een leuke camouflage. De bouwtekening heeft geen verfaanwijzingen. Als iemand misschien een andere kit thuis heeft liggen met een verfschema in de bouwtekening voor het Oostfront omstreeks laat '43, of 1944: ideetjes zijn altijd welkom.

Dankje Beyond! Die eerste pagina staat nu gebladwijzerd. (is dat een woord? :D )

Google had ik al doorgespit maar meestal geven ze enkel een zij-aanzicht van de tank. Ik zoek iets waarop ook de boven-, voor-,achterkant staat zoals op een bouwtekening. Maar het komt wel goed!

Hartelijk vrijdag iedereen!

Vandaag een tussenstap.

De ergste plekken zijn bijgeschuurd en overgespoten. De zaken die op (straks) onzichtbare plaatsen zitten heb ik gelaten voor wat ze zijn.
Vooral de toren is nu een grijze lappendeken maar dat zie je gelukkig niet op kleine foto's.

Alles staat in de grijze grondverf en enkele zaken hebben een pre-shade gehad.
Met name de plekken onder de spatborden en plekken die straks moeilijk bereikbaar zijn.
De volgende laag wordt de basiskleur: panzer gelb!
De wieltjes zijn in "oxide rot" gespoten, de kleur van echte Duitse primer. Dit maak je makkelijk zelf door Red Brown en Rood te mengen.
Ik houd geen mengratio's aan btw. Ik mix gewoon tot het lijkt op mijn kleurstaaltje, in dit geval vallejo oxide red primer.
De tracks zijn, logischerwijze, in track kleur gespoten. Dit is een basis van matt zwart, met daarover een mistlaagje red brown.

De reden voor de rode wielen is een experimentje: ik wil proberen om slijtage aan de binnenkant van de velg na te bootsen.
Door het constante geweld van schurende kettingen werd de gele basisverf snel weg gesleten waardoor de rode primer naar voren komt.
Aangezien Duitse verf best goed was, wordt de body gewoon met de kwast gechipt, daar deze verf bijna nooit tot op de basis afsleet.

"Schürzen" en spare-tracks:
attachment.jpg

Toren en chassis:

Een bosje verse wielen:

attachment.jpg

Zo, voor het einde van het weekend is het er toch nog van gekomen! Panzer IV in Panzer Gelb.
De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de foto's er beter uitzien dan de realiteit.
Ik had redelijk wat stofjes in de lak maar de meeste zijn er alweer uitgeschuurd.

Daarom Frank's tip van de week: als je gaat spuiten, draag een petje. Net als in de autogarage.
En je werkplek regelmatig stofzuigen is ook een no-brainer natuurlijk :P ...

Op de achtergrond is het werk aan de Möbelwagen ook hervat maar die staat nog te drogen.
Hoewel de Tamiya kit kwalitatief veel beter is dan de Academy, heb ik er gek genoeg wel veel meer werk aan om ze goed te krijgen.
Met name het harde plastic, wat na jaren in de doos een beetje broos wordt, speelt hier een rol.
Het laat zich niet zo lekker meer schuren en plamuren als het zachte Academy plastiek.
Anyway, later meer. De volgende stap wordt het bijspuiten van enkele schuurplekken en dan het aanbrengen van shaduwen en highlights.

Niet veel bijzonders te melden vandaag.

Om het vervelende werk maar gedaan te hebben, waren de wielen aan de beurt.
Bij wijze van experiment wou ik met behulp van chipping fluid, schade nabootsen aan de velg.
Dit werkte in de praktijk niet. Het proefstukje ging prima, maar op de effectieve wielen wou de verf met geen mogelijkheid lossen.
Daarop heb ik maar gechipt met de kwast en dat ging eigenlijk 10x sneller. Een overzichtje:

Eerst de proefplaat met vallejo chipping medium. Als iemand weet hoe snel/traag je het moet bewerken: tips welkom. Ik heb het 10 minuutjes laten drogen volgens instructies van vallejo en toen was het al volledig imuun voor water. Wellicht meerdere laagjes spuiten?...

attachment.jpg

Vervolgens methode 2. Men neme een wiel en een potje hull red (o.i.d.).
Je draait het wieltje tussen je vingers en laat de kwast losjes stuiteren tussen de twee wielhelften.
Wat rest is chipping en krassen in de looprichting van de wieltjes.
Het geeft niet als je uitschiet. Dit wordt later overdekt door de rubberkleur.
Enige nadeel: De Academy wielen hebben geen binnenvelg dus al het rubber moet met de losse hand gedaan worden.
Ik ben echter niet in het bezit van een steady hand dus het kan al eens ovaal eindigen.
Maar goed, met een paar washes en wat modder zie je daar straks niks meer van hopen we.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

Volgende stap: highlights en shaduwen op de toren en romp. Tot dan!

Terug
Bovenaan