reactie op feedback met uitleg over licht in verf
Bedankt weer vrienden voor de complimenten en de feedback
Ja Coachke, ik mag graag kennis delen.
Soms vind ik het wel moeilijk om een goed samenhangend verhaal neer te zetten.
Ik leg niet altijd alles uit tot in de puntjes, maar daarom zeg ik telkens dat men vragen kan stellen.
Voor bepaalde technieken of het maken van een onderdeel zou ik dan apart een SBS kunnen maken.
Steven, post shading is een manier die ik eigenlijk zelden toe pas. En indien tóch, dan niet zoals dat doorgaans gedaan wordt.
Ik concentreer me op het "licht" in de verfbeurt, dus de lichtval op een model nabootsen op het geheel, als eerste na de basiskleur.
Dat doe ik door het model op bepaalde plekken met een lichtere kleur te spuiten.
Plekken waar het echte licht zou vallen in de 1:1 werkelijkheid.
De basiskleur wordt daarvoor nooit met wit lichter gemaakt, maar met een kleur die in contrast lichter uitziet.
Voorbeeld : Panzergrijs zou lichter gemaakt kunnen worden met : Lichtblauw, Lichtgroen, Geel, Buff, Rose... al naar gelang de gewenste tint.
Schaduw ontstaat min of meer al door het contrast met de opgelichte delen.
Kleine uitstekende delen (of opliggend detail) behandel ik met een
nog sterker opgelichte basiskleur (moeren, notek, handgrepen, gereedschapklemmen enz.).
Die effecten zien er dan nog speelgoedachtig uit maar worden door de latere verweringen bij elkaar getrokken
en geven mooi contrast in het geheel.
Eventueel breng ik met de kwast extra schaduw aan d.m.v. filters.
Ik vond een paar foto's in een album waar ik dit licht effect voor het eerst uitprobeerde.
De Stuhre Emil van Trumpeter. De plaatjes spreken voor zich denk ik, en anders mag men mij gerust vragen..
Nog even over de motorfietsen.
De spaken heb ik zo gelaten vanwege de bewuste keuze van ouwe (ook reeds gebouwde) modellen waarvoor
ik geen nieuwe PE sets wilde aanschaffen alleen vanwege de spaken.
Ook de DKW's waren al gebouwd en had geen behoefte om voor hun aandeel in het geheel PE sets aan te breken.
Ik begrijp dat een detail als spaken in het oog springen, maar mits behoorlijk afgeslankt en zorgvuldig geschilderd
vind ik persoonlijk dat deze plastic spaken prima werken. Zolang men ze maar herkent als spaken

Veel detail wat hier in macro fotografie breeduit te bekijken valt, zal de doorsnee toeschouwer zowizo ontgaan.
Beyond, dat heb je goed gezien maatje

, ik zal die vingerafdruk nog wegwerken.
Fijn weekend allen