Update 14 : DKW #1 Detaillering
Update #14 : DEEL 1, 30 maart, 2016 + DEEL 2, 5 apr, 2016
Twee DKW updates zijn hier voor leesgemak samen achter elkaar geplaatst.
Een tussenliggende update over figuren volgt.
Doe deze update voor de 2e keer, want gisteren ging er wat mis...... toen ik er net klaar mee was 
Welnu, die van gisteren zal ik dan wel als generale repetitie beschouwen 
Daar gaan we dan (weer
)
DEEL 1
Update RailAway : Voertuigen : DKW NZ350
Good evening zei de gek

... en hij verbaasde zich over zijn koud geworden theelepeltje...
Eens zien... ik was met figuren bezig... pakte dan die twee DKW piloten erbij...
controleerde ze op giet en lasnaden... en had plots een motorfiets in m'n handen
Storyboard
Gearriveerd na een koude rit over vochtige onverharde wegen staan ook de DKW rijders klaar om hun
stalen rossen in de wagon te parkeren.
Eén van hen trapt net het 350cc blok tot leven en z'n maat maakt één of andere opmerking,
Misschien zegt hij zoiets als : "Zieh das Ding ja gut eng auf Jung haha !" (Wind dat ding maar goed strak op jochie haha)
Motorfietsen Plan
Toen ik de motorrijders van het merk Legend van iemand had overgenomen, bleek bij uitpakken dat bij elke
motorrijder een gebouwde DKW was bijgevoegd... fantastische bonus, en deze set kwam als geroepen toen
de invulling van dit diorama idee uitgedacht werd.
Beide DKW's waren op een schakelstang na RUDD (Recht Uit De Doos) gebouwd.
Van mij echter zullen ze extra detail krijgen, bijna geheel zonder gebruikmaking van AM (After Market) spullen.
Daarbij hou ik rekening met wat er goed in het zicht zit om zo werk te vermijden wat later in het totaalplaatje
tóch niet meer te bekijken zal zijn.
Aangezien beide bikes dicht op elkaar staan, zal het extra detail vooral aan de buitenzijden gedaan worden.
Buiten extra detail zal op beide DKW's nog bagage worden geknoopt.
Voorste moto is DKW #1, de achterste is DKW #2.
DKW #1
Voorvork detail
Te beginnen met de bike vooraan, die vanwege zijn positie de meeste aandacht zal krijgen (met name de linkse zijde dus) :
Als eerst is de voorvork gedemonteerd om er makkelijker aan te kunnen werken : doorgezaagd onder de bovenste balhoofdplaat.
Die balhoofdplaat is toen doorboord zodat de voorvork met een messing pin tijdelijk gemonteerd en afgenomen kan worden.
*De nodige "bouten" zijn toegevoegd,
*De onderste balhoofdplaat is 'aangevuld',
*De wielspaken zijn alvast met een scalpel een stuk afgeslankt.
De hevel op de remtrommel : een stripje plastic + een 'boutje' van Masterclub.
De rand van de snelheidsmeter is een koperen ringetje en het wijzerplaat detail is gedaan met boortje en scalpel.
Koperen ringetjes als deze maak je door draad om een asje te winden en dan de onstane "veer" in stukjes te knippen.
Manette
Een "Manette" is een bedieningsheveltje waarmee via een "bowden-kabel" een mechaniek bediend kan worden.
Op de DKW zat er ten minste één. Namelijk voor het bedienen van de "choke".
Ik wilde dat absoluut op het stuur zien pronken en heb wat bedacht....
Manette bedenken
Dat begint met :
-Ik wil een eenvoudige maar degelijke samenstelling van de manette.
-En dan ook een eenvoudige maar degelijke montage van de manette op het stuur.
En dan :
- Bekijken van de origineel gebruikte manette en ook vergelijkbare exemplaren.
- Proberen het voorwerp in z'n samenstelling (en eventueel de werking) te begrijpen.
- Dan het voorwerp 'vertalen' naar primitieve vormen : cylinder, baksteen, bol, kubus, pyramide, konus.
- Bedenken met welke basis vormen je het origineel geloofwaardig kunt nabootsen.
- Met die vormen in gedachten de bouw materialen kiezen + bedenken waarmee en hoe je ze kunt bewerken.
Aldus..
kan men aan de slag met wat men tot z'n beschikking heeft.
Kennis van "mechanisch verbinden" is heel fijn bij zulk werk en is makkelijk te vinden.
Met een pot superlijm krijg je uiteraard alles aan elkaar, maar door bijv. een "pen-gat verbinding" toe te passen
heb je vaak al een 'goede' verbinding zonder lijm.
Manette maken
-een stukje (overtollig) plastic wat je vaak aan kit-onderdeeltjes ziet zitten (ja.. ik bewaar bijna alles..)
-een niet gevouwen Tie-down van Aber PE.
-een stukje koperdraad.
Hoe gebouwd ?
1. Het stukje plastic is doorboord.
2. De Tie-down is aan één uiteinde doorboord + van 't andere eind is het 'oog' afgeknipt en toen plat geknepen.
3. Het stuur is doorboord voor montage van de Manette.
4. Het koperdraadje wordt in het stukje plastic gelijmd.
5. Het gemaakte heveltje op het koperdraad geschoven en in de gewenste positie vast gelijmd.
6. Het samenstel dan in het gaatje door het stuur gestoken en vast gelijmd.
7. Daarna het overtollige koperdraad afknippen.
Later komt er nog een kabeltje aan.
De remhevel (alsook de koppelinghevel) is ingeboord om later kabels (getrokken sprue) te kunnen monteren.
Prik Boor Zaag Schraap
*Waar boutjes of moertjes of schroefjes of dopjes worden geplaatst is her en der wat voorgeprikt ter oriëntatie.
Met een boortje bewerk ik dan die prikjes tot een mooi kommetje. Net groot genoeg om de plastic
doorslagjes (Punch&Die) een goede zit te geven. Plaatsen gaat zo ook best makkelijk.
*Het metalen stangetje (naar versnellingsbak) zat al gemonteerd op beide DKW's.
*Het plastic waarmee luchtfilter aan de accu zat vast gegoten is voorzichtig doorgezaagd.
*Onder het 'kastje' (stroomverdeling +bobine) is plastic verwijderd alsof het een 'kastje-op-een-montageplaat' voorsteld.
Erg leuk om weer eens aan motorfietsen te sleutelen, de geur van benzine en olie en leer komt weer helemaal terug.... hééérlijk
Bies negste maal, danke fuurs koeken !
Tsjuus Joengs oent Medeln
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
DEEL 2
Update Railaway : Voertuigen
Gute Nacht Freunde... was ich noch zu sagen hätte, dauert 20 Zigaretten.....of wat anderz...
Het detailleren der DKW's loopt lekker door.... zalig gepieterpeuter !
Soms iets lastiger omdat de motorfietsjes al in elkaar zitten, maar er is evengoed veel mogelijk.
En zoals al eerder gezegd : voor bouwgemak demonteer ik ook wel eens het één en ander.
De fijne motoriek heeft het soms zwaar, maar dat doet lang zoveel pijn niet als
een 0,35mm boortje dat ik door onoplettendheid heb doen sneuvelen
Het gebeurde niet eens tijdens boren, maar door een teveel aan opgehoopte tools
DKW #1
Carburateur + Benzinetoevoer
Voor het gemak om kabels weg te werken die in het echt langs het hoogste frame-deel lopen of onder de tank :
Daarvoor is er een ruim gat geboord in het frame.
De gaskabel is een koperdraadje met een stukje plastic er aan.
Dat stukje plastic vergemakkelijkt de verlijming aan het plastic van de carburateur.
-Eerst is het koperdraad iets in model gebogen,
-Dan een uiteinde in het gat in het frame gestoken,
-Dan het plastic uiteinde aan de carburateur gelijmd.
Note : uiteraard moet dat plastic uiteinde niet... men kan ook het koperdraadje iets plat knijpen,
en het dan met CA-lijm vast zetten. Looddraad gebruiken voor dergelijke kabeltjes werkt ook, maar is soms TE flexibel.
Benzine toevoer
Die bestaat uit :
* Benzinekraan.
* Benzineleiding (in dit geval een slang).
* Vlotterkamer (benzine reservoir aan de carburateur).
Hoe dat te fabriceren ?
Dit is hoe ik het gedaan heb :
-Men neme een stukje plastic staaf (de vlotterkamer) en boort daar een gaatje in.
-Neem een stuk koperdraad van enkele centimeters voor de leiding.
-Lijm het plastic staafje aan het koperdraad.
Men neme nog een (kort) stukje staaf en doorboor dat. (Dit is het kraanhuis, heveltje komt later).
Note: Het centrale gat was bedoeld om een kraanhevel in te monteren, maar dat bleek niet te werken (doorgestreept).
Het kraanhuis is op de leiding geschoven, en moet nog los blijven : eerst moet de juiste lengte van de leiding bepaald.
Nadat op het oog is geschat welke lengte ongeveer nodig was inclusief de kromming, is de leiding iets ingekort voor gemak.
Dan is de leiding in vorm gebracht : buigen + dryfit, herhalen tot het geheel zo goed mogelijk aansluit tussen
de carburateur en de benzinetank. Het dryfitten is op het oog gedaan langszij de carburateur vanwege de onafgekorte leiding.
Dat het kraanhuis nog kan schuiven en draaien is van nut bij het aansluiten op de ronding van de tank.
Wanneer de vorm goed genoeg is kan het teveel aan leiding afgeknipt worden, maar het kraanhuis blijft nog steeds los.
Note(foto is slecht, maar het is te zien dat het kraanhuis aan twee zijden iets is afgevlakt, zowel voor
een goed pasvlak tegen de tank, alsook voor de look.
Ook de vlotterkamer is aan de achterkant iets gevlakt voor een stevige zit tegen de carburateur)
Montage van de leiding
Eerst met CA de vlotterkamer (A) tegen de carburateur (B) gelijmd en dit 30 minuten laten harden.
Dan de aansluiting tegen de benzinetank (C) iets gecorrigeerd, en meteen met dunne CA erlangs het kraanhuis vast gezet.

Note: Picture above : "Correct" must be : Adjust..
Benzinekraan Hevel
Oorspronkelijk was dit het plan :
Een deels plat geknepen en gebogen stukje koperdraad zou het heveltje worden.
Het nog ronde deel zou mooi in het centrale gaatje van het kraanhuis gestoken kunnen worden, maar
dat gaatje was te ondiep voor een betrouwbare zit voor het heveltje.
Voor een stevige verlijming werkt het beter ook het te lijmen gedeelte plat te maken (het korte stukje).
Aldus na plat knijpen en ombuigen :
Na harding van de CA-lijm is het kraanhuis aan de onderkant nog iets verder afgevijld (gewoon ter afslanking).
Toen is het heveltje ertegen gelijmd en later is dit heveltje met een stijf stukje schuurpapier voorzichtig nog iets smaller gemaakt.
Detail : Motor + Rijwielgedeelte
Achterspatbord en frame zitten aaneen gegoten. Dat kan 'gescheiden' worden (althans voor het gezicht).
Eerst ingeboord...
... en dan met #11 scalpel opgeschoond.
(
Note: De andere kant kon niet opgeschoond omdat daar teveel andere delen voor zitten)
*Een stevige herplaatsing van de uitlaten gaat goed middels een "Pen-Gat Verbinding" :
gaatjes tegenover elkaar boren in de te verbinden delen. Zo precies mogelijk voorprikken helpt veel.
In één van de gaatjes een pennetje lijmen. Dat pennetje kan van allerlei materialen gemaakt worden.
Koper bijv. kan tijdens droogpassen voorzichtig nog verbogen worden om de 'perfecte' fit te bewerkstelligen.
* Er is ook een bougie kabel gemaakt van looddraad en die is met een ringetje afgewerkt aan het kastje.
* De bougie dop is gemaakt met een kloddertje witte lijm : voor het bevestigen van de looddraad aangebracht en laten drogen.
* Het kleine inspectie deksel op de kap voor de primaire aandrijving wordt middels scribing nog "los" gemaakt.
* De nodige boutjes en moertjes zijn Punch& Die's uit plastic.
* De step voor de duo passagier is met een scriber gedetailleerd,
* De rijders voetsteun is gedetailleerd met...
... gehakte ringetjes, afkomstig van (rubber of vinyl) slangetje uit één of andere motorfiets kit (hoe toepasselijk

)
Toen schrok ik nog vanwege ontbrekende cylindervoet moeren

het leek onmogelijk om mooi op te lossen..

Met scalpel, boor en frees lukte het toch om net genoeg ruimte te maken voor twee stompjes.....
nu alleen nog een naad tussen cylinder en onderblok inkrassen.
Achterlicht
De lamp behuizing was al lang ingeboord. Ik had het gat (voor een zelf te maken lensje) veel groter gewild, maar dan zou die behuizing
ter plekke te dun worden en ook in lengte teveel gaan inleveren.
Maar een lensje maken met de diameter van het gat zou weer te klein worden naar mijn idee........ wat nu gedaan ??
Dan maar een lensje maken met de zelfde buiten diameter van het gat, inclusief een montage pin er aan.
Met een medium platte vijl is eerst ruwweg de grootste buitendiameter gevijld uit een stuk rode sprue.
Daarna met een fijner plat vijltje de ontstane stift mooi rond gevijld. Dan met de zijkant van dat vijltje verder uitgediept zodat er een paspen ontstaat.
Het kopje (de lamplens) is nog glad geschuurd, dan met waterproof gladder geschuurd, en als laatste
nog met polijst pasta opgepoetst.
Dan afzagen en even met een schuurpapiertje langs het paspen-uiteinde.
En dan...met een dotje CA-gel op z'n plek gelijmd is het net een achterlicht

(Aan fijne scheurtjes is te zien hoe dun de lamp behuizing al was geworden)
Bagage koffers
De koffers zijn gedemonteerd om de holle achterkanten netjes op te kunnen vullen met putty.
Meteen maar even met een scalpel de details van de meest in het oog springende koffer iets aangescherpt.
Nog toe te voegen bovenop de koffers : leren draaggrepen.
Epiloog
Ze kunnen veel zeggen over Epi, maar voor mezelf weet ik dat ik aan het eind van deze update ben :mrgreen:
What's next ?
Wie zal het zeggen...... misschien weet Joost het ?
Bedankt voor het bespieden en gooi gerust titel ideeën in de groep. Niet dat het van jullie afhangt hoor, maar in
andermans hardop denken kan zomaar iets ter inspiratie schuilen :idea:
Vragen en opmerkingen over de uitleg of wat dan ook zijn altijd welkom.
Mazzels
Note 28 April 2016
Nu na de 2e keer deze updates te hebben bewerkt zijn ze toch weer verder uitgebreid.
Er zijn wat uurtjes ingekropen, maar was leuk om te doen 
Nu nog een Figuur update en dan staat het verslag op beide forums gelijk.
Kunnen we weer verder met de Live Updates 
Hij die nu gaat snurken groet u