Bedankt voor de complimentjes, we zijn alweer bij de laatste update aangekomen.
De deuren zitten er nu goed en wel op. Dit is met Tamiya-lijm gedaan, terwijl een potje verf met gom ze op hun plek hield. De richtingaanwijzers zijn geschilderd met Vallejo clear orange met een laag clear yellow erover. Nog enkele prutswerkjes later en het model kon naar de tuintafel overgebracht worden.
Wat me aan deze foto's zelf nog opgevallen is:
- Ik ben vergeten en onderdeeltje aan de MG te schilderen, dat komt nog voor elkaar.
- Het wiel links achter heeft een iets sterkere vering dan rechts, waardoor op de laatste foto alles wat naar rechts kantelt. Het is niet mogelijk om daar veel aan te doen dus. Het valt ook alleen op als je vanuit kikkerperspectief kijkt, want het doek helt bovenaan schuin af naar beide kanten.
- Er is een stuk PE dat ik nog niet teruggevonden heb, om het materiaalrek links mee af te sluiten. Misschien vind ik het als ik de grote berg rommel opruim die mijn werktafel nu is.
- Ik besprak in de inleiding nog een setje prikkeldraad, dat kan nog wel eens toegevoegd worden als ik de Dingo op een voetstukje gezet heb, maar dan eerder als een sfeerelement en niet om er een dio van te maken.
Bespreking van de gebruikte kits:
- Revell Dingo 2: als de enige courante kit op deze schaal is dit een prima basis om een gemakkelijke bouw mee te beleven met als voorwaarde dat je niet teveel inkijk toelaat. De binnenkant van de cabine heeft wel alle nodige elementen maar niet in de mate van detail die je aan de buitenkant krijgt; Revell zou een voorbeeld kunnen nemen aan bijvoorbeeld Hobbyboss en met een klein PE-blaadje voor een redelijke prijs ook een kit uitgebracht kunnen hebben waar de doorgewinterde bouwers niet teveel op aan te merken zouden gehad hebben. Er zijn echter nog steeds teveel gietproblemen zichtbaar op verschillende plaatsen die in het oog kunnen springen. Nu de nieuwe hardtop-versie uitgekomen is, zal je bijvoorbeeld vermoedelijk de andere antenne-spacers moeten gebruiken waar echt een gruwelijke sinkmark op zit aan de meest zichtbare zijde. Achteraf bekeken moet ik wel mijn scepsis voor het glaswerk wat intrekken, dat valt redelijk mee. Alles past ook wel prima, al moet je goed opletten wanneer je het dak er op zet, die zone vergt toch wat plamuurkunsten. De decals passen goed en er is keuzemogelijkheid voor meerdere voertuigen en zelfbedachte nummerplaten.
- Realmodel banden: alleen maar positieve bemerkingen: weinig luchtbelletjes, veel detail, variatie in de aanhechting van het gietblok en een stevige aanzet met een paspin in de wagenas, waardoor je het voertuig probleemloos met een wiel verder kan slepen. Over de detail-arme vinylbanden van Revell spreek ik me niet uit, ik heb niet getest of ze op de velgen passen; een bespreking van de verschillen in afmeting vind je op p.3.
- Eduard Interior and Exterior PE: deze hebben de hoofdmoot van de aankoopprijs uitgemaakt. Als je zou moeten kiezen tussen de twee dan moet je bepalen of je de binnenkant wil laten zien of niet, want met de portieren gesloten is er anders nog weinig van te zien door het dikke, iets gebogen vensterglas. Als je realisme wil, dan is dit interior samen met wat scratchwerk onmisbaar. Je weet nu wat je met de achterflap aan moet als je die open wil...
-Tankograd nr. 5037: dit is wel een onmisbare bron voor de Dingobouwer, zowel het interieur als de buitenkant van alle versies wordt uitvoerig getoond. Het enige wat ontbreekt zijn enkele aanzichten van de onzichtbare kanten zoals chassis, uitlaat en de onderkant van de motor. Er zit ook geen technische tekening in voor wie dingen wil nameten. Wie een echte uitdaging wil aangaan, kan de zeswielige wreckervariant van op de laatste bladzijden gaan nabouwen, maar het zal je wat gaan kosten in resinwielen. Misschien kan je die beter afgieten want vier ervan komen omgekeerd op de as te zitten.
-Blast accessories: ook een aanrader voor wie zijn modern NAVO-voertuig in gebruik wil tonen. Alleen enkele decals zouden nog een mooie toevoeging zijn op de kartonnen dozen of de munitiekisten, die ik hier niet gebruikt heb.