Hoofdsponsor

1/35 Revell Dingo 2 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bedankt, mannen. Nu zitten de kleuren er net op.

attachment.jpg

In de deuren heb ik nu papier gestoken zodat de deurstijlen goed meegeschilderd raken, als er nu wat groen doorsijpelt kan het geen kwaad. De vlekken worden met kneedgom gemaskeerd.

attachment.jpg

attachment.jpg

De riempjes voor de achterflap zijn gescratcht uit metaal en koperdraad.

attachment.jpg

Het groen bleek toch weer over de worsten heen te vliegen. Ik heb achteraf nog moeten bijspuiten.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

En hier is ook het NAVO-bruin gespoten en gefaded. Dat gebeurde met houtbruin. Er lijkt nog overspray op de motorkap te zitten maar dat is eigenlijk de ruwheid van het plastic van Revell. Daar zitten ook rimpelingen in die je door de lak blijft zien. Nu komt er p+ over, zodat de verschillen in glans naar elkaar toe trekken.
 
Hier krijg ik toch steeds leuke aanmoedigingen. Daarom alweer een kraakverse update.

attachment.jpg

attachment.jpg

De decals die Revell voorziet, zijn van een voertuig waarvan ik drie foto's in mijn boek had, dus heb ik die maar gekozen. Het wordt gebruikt voor oefeningen in Duitsland zelf. Je kan ook een nummerplaat modificeren met dit decalvel. Er was ook een ander voertuig op die bladzijde, maar dan had ik het zeildoek bruin moeten spuiten.

attachment.jpg

attachment.jpg

Als die geseald waren en een dag gedroogd hadden, werd deze wash van AK gebruikt. Die is speciaal ontwikkeld voor NAVO-3-tone-camouflage en stinkt als de pest naar mazout.

attachment.jpg

Via het gat dat ontstaan is door een afgebroken beugel besloot ik om toch wat bagage van Blast neer te leggen in de bak. Die schoot nog over van mijn RSOV-project. Op de voorgrond de deuren die al gewassen zijn.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De wash heeft ervoor gezorgd dat de kleuren beter naar elkaar toe getrokken worden. Nu kunnen we wat verder gaan drybrushen, de banden waren al gedaan.
 
Ik ga misschien nog een poging doen om die met een filter iets op te lichten ten opzichte van het harde deel van het voertuig.
 
Met een filter krijg je wel een satijnen finish he. Of ga je het geheel nog een matte lak geven?
 
Ik heb de kap toch maar hetzelfde gelaten als de rest van het voertuig, op de foto's zie je eigenlijk ook geen verschil. Eerst is alles gedrybrushed. Voor het NAVO-groen is Gunze H303 gebruikt, voor het bruin Vallejo Light Camo Green en voor het zwart Tamiya Panzer Grey, iets donkerder dan het Vallejo grijs dat voor de banden gebruikt was. Daarover kwam een matte laag lak in twee beurten zodat ik toch beide kanten van de banden mee kon nemen. Bij de eerst inspectie werd er wel een epidemie van vernispartikels gedetecteerd. Het zag er niet uit.

attachment.jpg

De oorzaak kan tweeërlei zijn, ten eerste was de spuitbus bijna leeg en ten tweede ging het buiten naar het vriespunt toe. Gelukkig lagen deze puistjes op een ondertussen ijzersterke vernislaag. Het was even schrapen met een hobbymespuntje en dan schuren met een ruw penseel maar ze waren allemaal te verwijderen zonder gevolgen. Als op zo'n moment je primer niet houdt, ben je natuurlijk gezien, dus bij deze raad ik nog eens aan om daar niet op te besparen zoals ik al te vaak zie gebeuren. En na het poetswerk konden er gelukkig wat betere foto's genomen worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Hier achteraan zie je nog steeds de bres waardoor ik wat spullen van Blast ga binnensteken. De achterlichten zijn ook goed gelukt. De rest van de lichten moeten nog geschilderd en opgekleefd worden. Sommige zijn clearparts en andere zijn dan weer aan de hull vastgegoten.

attachment.jpg

attachment.jpg

Een van de spiegels werd nog hersteld en is daarom voorzien van een stuk afplaktape dat secondelijmwaas moet voorkomen op de ruit. De spullen van Blast zijn nog wat bijgeschilderd en op de kartonnen doos heb ik een paar van de decalnummers hergebruikt en wat symbolen geschilderd.
 
Schitterend resultaat Steven wat ook goed vind is dat je laad ruimte wat gaat opvullen dit geeft altijd een mooie meerwaarde ....
 
Hey,

Indd, een mooie wagen aan het worden. :)
De opvulling achteraan geeft altijd een persoonlijke toets aan het model. Een geluk met een ongeluk dat de beugel is afgebroken, nu heb je meer plaats om alles erin te krijgen ;)
 
Bedankt voor de complimentjes, we zijn alweer bij de laatste update aangekomen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De deuren zitten er nu goed en wel op. Dit is met Tamiya-lijm gedaan, terwijl een potje verf met gom ze op hun plek hield. De richtingaanwijzers zijn geschilderd met Vallejo clear orange met een laag clear yellow erover. Nog enkele prutswerkjes later en het model kon naar de tuintafel overgebracht worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Wat me aan deze foto's zelf nog opgevallen is:
- Ik ben vergeten en onderdeeltje aan de MG te schilderen, dat komt nog voor elkaar.
- Het wiel links achter heeft een iets sterkere vering dan rechts, waardoor op de laatste foto alles wat naar rechts kantelt. Het is niet mogelijk om daar veel aan te doen dus. Het valt ook alleen op als je vanuit kikkerperspectief kijkt, want het doek helt bovenaan schuin af naar beide kanten.
- Er is een stuk PE dat ik nog niet teruggevonden heb, om het materiaalrek links mee af te sluiten. Misschien vind ik het als ik de grote berg rommel opruim die mijn werktafel nu is.
- Ik besprak in de inleiding nog een setje prikkeldraad, dat kan nog wel eens toegevoegd worden als ik de Dingo op een voetstukje gezet heb, maar dan eerder als een sfeerelement en niet om er een dio van te maken.

Bespreking van de gebruikte kits:
- Revell Dingo 2: als de enige courante kit op deze schaal is dit een prima basis om een gemakkelijke bouw mee te beleven met als voorwaarde dat je niet teveel inkijk toelaat. De binnenkant van de cabine heeft wel alle nodige elementen maar niet in de mate van detail die je aan de buitenkant krijgt; Revell zou een voorbeeld kunnen nemen aan bijvoorbeeld Hobbyboss en met een klein PE-blaadje voor een redelijke prijs ook een kit uitgebracht kunnen hebben waar de doorgewinterde bouwers niet teveel op aan te merken zouden gehad hebben. Er zijn echter nog steeds teveel gietproblemen zichtbaar op verschillende plaatsen die in het oog kunnen springen. Nu de nieuwe hardtop-versie uitgekomen is, zal je bijvoorbeeld vermoedelijk de andere antenne-spacers moeten gebruiken waar echt een gruwelijke sinkmark op zit aan de meest zichtbare zijde. Achteraf bekeken moet ik wel mijn scepsis voor het glaswerk wat intrekken, dat valt redelijk mee. Alles past ook wel prima, al moet je goed opletten wanneer je het dak er op zet, die zone vergt toch wat plamuurkunsten. De decals passen goed en er is keuzemogelijkheid voor meerdere voertuigen en zelfbedachte nummerplaten.

- Realmodel banden: alleen maar positieve bemerkingen: weinig luchtbelletjes, veel detail, variatie in de aanhechting van het gietblok en een stevige aanzet met een paspin in de wagenas, waardoor je het voertuig probleemloos met een wiel verder kan slepen. Over de detail-arme vinylbanden van Revell spreek ik me niet uit, ik heb niet getest of ze op de velgen passen; een bespreking van de verschillen in afmeting vind je op p.3.

- Eduard Interior and Exterior PE: deze hebben de hoofdmoot van de aankoopprijs uitgemaakt. Als je zou moeten kiezen tussen de twee dan moet je bepalen of je de binnenkant wil laten zien of niet, want met de portieren gesloten is er anders nog weinig van te zien door het dikke, iets gebogen vensterglas. Als je realisme wil, dan is dit interior samen met wat scratchwerk onmisbaar. Je weet nu wat je met de achterflap aan moet als je die open wil...

-Tankograd nr. 5037: dit is wel een onmisbare bron voor de Dingobouwer, zowel het interieur als de buitenkant van alle versies wordt uitvoerig getoond. Het enige wat ontbreekt zijn enkele aanzichten van de onzichtbare kanten zoals chassis, uitlaat en de onderkant van de motor. Er zit ook geen technische tekening in voor wie dingen wil nameten. Wie een echte uitdaging wil aangaan, kan de zeswielige wreckervariant van op de laatste bladzijden gaan nabouwen, maar het zal je wat gaan kosten in resinwielen. Misschien kan je die beter afgieten want vier ervan komen omgekeerd op de as te zitten.

-Blast accessories: ook een aanrader voor wie zijn modern NAVO-voertuig in gebruik wil tonen. Alleen enkele decals zouden nog een mooie toevoeging zijn op de kartonnen dozen of de munitiekisten, die ik hier niet gebruikt heb.
 
Ik begrijp dat het een welbewuste keuze is geweest om het model niet te verweren / verouderen, ook gezien andere modellen die je in het verleden hebt gemaakt waarbij je dat wel hebt gedaan. Met dat als uitgangspunt, vind ik het eindresultaat zeer geslaagd. Het enige wat je misschien toch nog zou kunnen overwegen is de banden een beetje mat te schuren met een lichte korrel, om de glans er een beetje vanaf te halen. Nu contrasteert het misschien wat veel met het mat van de camouflage.

Ook goed voor ons om achteraf een samenvatting te krijgen van hoe je de bouw hebt ondervonden, waarvoor dank.
 
Precies,al is het voertuig dit keer niet verweerd, neemt het zeker niet weg dat dit in de weg staat. Betreft dan ook een recenter voertuig ipv WOII.
Het is een mooie bouw geworden met geslaagde spuitwerk.

Applaus
 
Bedankt. De keuze om niet verder te verweren is bewust, er zijn al sporen genoeg van de NAVO-wash en de drybrush om het interessanter te maken. De banden waren me ook al opgevallen. Ik kan een poging doen om met een papieren trechter een masking te maken die ik rond de wielen houd en dan matter aflakken. Dat heb ik ooit eens met de SCUD van Dragon gedaan. Als ik zou gaan schuren is het eerst de grijze drybrush die er af zou komen. Ik heb ondertussen een geschikt kadertje gevonden met een metalen rand, maar ik zal toch een klein stukje dio moeten produceren om dat toonbaar te maken. Ik dacht aan een stukje legerbasis-betonplaat.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan