Opletten jongens... de sampan is op de albumtekening idd. bruin van kleur. Maar in de Buck Danny albums, en zeker in de oudere" zijn de gebruikte kleuren eerder beperkt (waarschijnlijk omwille van druktechnische beperkingen in die tijd). Ik heb gemerkt dat het gedrukte bruin wordt gebruikt als alternatief voor een hele resem dingen die in het echt varieren van bruin tot groen. Dit is ook zo voor de P-38 Lightning die Modelbouwerke aan het maken is. In het album zijn deze toestellen in hetzelfde bruin gedrukt als de sampan, daar waar de P-38's die toen in die regio werden gebruikt een soort olijfgroen waren.
Indien ik de sampan zou bouwen (wat onmogelijk omdat ik geen verstand heb van botenbouw), dan zou ik opzoeken hoe die dingen er in die tijd op die plaats in het echt uitzagen en mij voor de kleurstelling daar dan op bazeren.
Idereen doet natuurlijk wat hij wil hé, ik geef hier enkel mijn persoonlijk idee. Wil je echt gaan bouwen naar de albumtekening, dan is dat bruin de te kiezen optie...
Iddem voor de P-38.
De coverversie van de verzameledities zijn veel recenter gemaakt, meer gedetailleerd en de drukkleuren benaderen de realiteit heel wat dichter. Daarop is bijvoorbeeld duidelijk te zien dat de P-38's olijfgroen waren... helaas komt de sampan op geen enkele cover van de verzamelalbums voor.
Heligroeten,
Nick