Kapiteinshut deel 2...
Hallo trouwe lezers en nieuwe lezers!
Vandaag een update waarbij ik verder ga met de kapiteinshut. In de bouwdoos is een metalen deur meegeleverd die tegen de houten wand geplakt moet worden. Ik heb besloten deze deur niet te gaan gebruiken. Doordat ik de ramen aan het achtersteven groter gemaakt heb, lijkt het me leuk om een doorkijk van deur tot raam en andersom te realiseren. Dat zal betekenen dat ik de deur dus open moet houden en een deur moet maken. Daarbij is het gebruikelijk dat er ook nog een klein luikje open kon gaan op dat soort schepen. Die gaan we dus ook maken.
Als eerst teken ik de deur en luikje op het wandje. Let op dat de deur niet tot onderaan het dek uitkomt. Dit is bewust gedaan om geen water de kapiteinshut binnen te laten stromen. Met andere woorden, de mens moest over de drempel heen stappen...
Zo...zowel de deur als het luikje zijn nu uit het wandje gesneden...even checken of de doorkijk ook lukt....
kiekeboe...
Tijd om het wandje te bekleden met notelaar fineer...Zoals altijd eerst de middenlijn en dan van links naar rechts of rechts naar links bekleden met plankjes.
Ook hier plak ik gewoon over de openingen heen en snijd ik die nadien weer uit met een scherp mes als de lijm droog of uitgehard is.
Zo, nu wordt het tijd om het luikje en de deuropening uit te snijden. Ik ga de latjes daarvan hergebruiken op de deur en luikje.
Eerst de deur...
Daarna het luikje...
De stukken die ik uitgesneden heb ga ik nu gebruiken om een kant van de deur en luikje bekleden!
Deur is nu aan een kant klaar, nu het luikje nog...
Zo...nu de deur heeft ook nog een andere kant, eveneens geldt dat voor het luikje. Omdat ik een inkijk in de hut wil realiseren. Zal ik de binnenkant ook moeten bekleden met notelaar fineerlatten. Ik hoef die stapjes niet te tonen, die zijn hetzelfde als de eerder getoonde kant.
Kijk, nu kan ik de andere kant van de deur en luikje ook uitsnijden en gebruiken.
Ik ga later verder met de deur. Eerst zal ik wat zaken moeten afwerken voordat ik er niet meer bij kan.
Om te beginnen met de watergangen. Dit zijn strips die langs de verschansing lopen in lengterichting van het schip. In deze latten dient normaliter gaten en kanaaltjes geplaatst te zijn zodat het water dat door golven op het dek terecht gekomen is er weer vanaf kan lopen.
Om die reden loopt het dek ook altijd in het midden omhoog en naar de zijkanten van het schip naar beneden.
Ik begin met een extreme close-up foto om te tonen waar ze zitten. Met rode pijlen heb ik aangegeven welke latten het zijn.
Nu, in de bouwbeschrijving moest ik abrupt de latten onderbreken tot op hoogte van de groene lijn (volgende foto). Ik mocht ze niet onder het kampagnedek door laten lopen omdat dit later lastiger te zien zal zijn. Ik heb besloten om de latten wel door te laten lopen omdat ik diverse inkijkjes in het schip maak en dan ziet het er niet uit als die latten ineens halverwege het schip stoppen...
Hierna mag ik wat balkjes op lengte snijden en deze maken ter ondersteuning van het kampagnedek. Daarbij horen ook knieën die ik ook gemaakt heb.
Ik maak een kleine uitsparing zodat het balkje over de watergang heen geplaatst kan worden.
Bij de rode pijl is deze geplaatst. Natuurlijk 2x want ik moet ook de andere kant doen.
En nu de knieën. Vroeger gebruikte men veel eikenhout en dit stuk werd uit de boom gehaald waar de stam een aftakking kreeg. Doordat de nerf dus van stam in de tak groeide is de natuurlijke vorm van de knie al gemaakt en daarmee erg sterk.
Een voorbeeld is hieronder weergeven voor de geïnteresseerden.
bron: www.natuur-bakkeveen.nl
Zo, die zitten er ook weer tegen. Steeds een stapje verder. Het zijn kleine stapjes, maar uiteindelijk maakt dat het bouwproces wel leuk.
Ik switch nu terug naar het achtersteven. (ik hop een beetje van voorkant naar achterkant voor de afwisseling) De bouwbeschrijving bekijk ik een beetje globaal. Wel kijk ik altijd een 10 stappen vooruit om te zien of ik nu andere keuzes kan maken.
Ik ga verder met het holle wulf. Deze kan nu eindelijk dicht gemaakt worden omdat ik niet meer onder het kampagnedek aan de achterzijde van het schip hoeft te zijn. Het dichtmaken van het holle wulf gaat ook met een dubbele beplanking. Dus eerst de lichtkleurige houten strips. Ik snijd deze op maat en plak ze tegen de kromming van het schip. Ik heb de kanten waar het hout elkaar raakt onder een kleine hoek geschuurd zodat ze netjes aansluiten. Ook laat ik de latjes bewust een stukje te lang. Ik kan ze nadien mooi gelijk schuren met de zijkanten van het schip.
Nu kan ik verder met de tweede laag ofwel notelaar strips die over het holle wulf geplakt kunnen worden. Ik heb daarbij ook het patroon op het hek getekend. Daar kan ik meteen met notelaar strips gaan beplanken.
Nu ik een kant beplankt heb, zet ik een middenlijn en snijd ik langs een liniaal een rechte lijn.
En nu de andere kant ook. Meteen een overzichtsplaatje.
Let op, ik kan het stuk van de ramen nog steeds eruit halen. Deze zit nog niet gelijmd omdat ik nog wat met de binnenkant wil doen.
Dit was het einde van deze update. Bij de volgende update ga ik verder met de deur en kozijnen.
groet,
Pter