Hoofdsponsor

1/65 ***Santa Maria 1492, Artesania Latina*** [DONE]

Ik zou gewoon weer zin krijgen om een houten schip te gaan bouwen......maar blijf toch maar bij de papieren schepen ;)

Fred
 
Ptèr, vandaag heb ik het doornemen van je bouwverslag met veel plezier en interesse afgerond. Ik wil je complimenteren met je talent voor duidelijke uitleg, je geduld om het stap voor stap uit te leggen en je kennelijke beweegreden andere modelbouwers iets te leren. Dat lukt je zeker, dit topic is eigenlijk een lesje houtbouw waar je u tegen zegt. Daarbij vind ik het prettig dat je ook foutjes toont, want dat bevordert (meer dan het tonen van wat er goed gaat) dat anderen niet dezelfde fouten maken.

Daarnaast is het natuurlijk erg mooi werk, wat je neerzet. Ik zie met interesse tegemoet naar je komende updates.

Dag Roy,

Bedankt voor jouw reactie en mooie woorden en het doet mij goed dat je het verslag erg leuk vindt. Ik maak er inderdaad werk van om iets te tonen of om iets bij te dragen voor andere bouwers. Het is leuk om mensen enthousiast te krijgen die de stap naar houtbouw wat groot of eng vinden vanwege complexiteit en of de prijs die bij een dergelijke bouwdoos hoort. Door veel details te tonen van de stappen en ook fouten te laten zien, maak je in mijn optiek de stap naar houtbouw kleiner. Je leert het meeste door te doen en iedereen moet een keer beginnen en mag dus ook fouten maken. Door dan een beetje hulp via de digitale snelweg te bieden maak je de hobby voor die mensen gewoon echt leuker.

Dat is mijn missie op het forum!

Ook bedankt van de andere lezers zoals Pascal en The Mouse. Leuke reacties mannen!


Het is op mijn werk erg druk dus het bouwen gaat even langzaam. De romp begint langzaam bekleed te worden met latjes. Dit proces wordt stap voor stap getoond, maar zoals ik al reeds eerder melde, nog even geduld. ;)

Pter
 
Ziet er allemaal netjes uit......
en de details aan de achterkant zjn prima gelukt.

als je hout weekt in water kun je beter koud water gebruiken en daarin dan een klein beetje ammoniak, niet in de huiskamer laten weken, maar ergens in de schuur of zo. De ammoniak zorgt ervoor dat het hout nog soepeler wordt en ik heb hier altijd zeer goede resultaten mee behaald (ik weekte ook elk huidplankje...dus het beplanken duurde altijd vrij lang bij mijn modellen.

ga je de romp en houtdelen nog in de lak of olie of iets dergelijks zetten.....
Gr Ed
 
Hoi Ed,

De ammoniak methode is inderdaad een goede. Deze gebruik ik als ik dikker en donkerder hout moet buigen. Met eikenhout moet je dit niet doen omdat deze houtsoort loog bevat. Als je dan met ammoniak gaat werken wordt het hout donker.
Voor een vloer is dat de gebruikelijke methode om een vloer een donkerder uiterlijk te geven en noemen ze het “gerookt of dubbel gerookt”

Ik ga de hout als afwerking in de Danish Oil zetten. Hier heb ik altijd goede resultaten mee gehad.

Gr.
Pter
 
Laatst bewerkt:
***Hullplanking part 1, HOW-TO part deux***

Goedenavond vrienden!

Ik ga vandaag een update tonen waarbij ik gereed ben gekomen met de eerste kant van de romp. Ik heb de tweede laag beplanking aangebracht. Stap voor stap wil ik jullie tonen hoe ik dit gedaan heb omdat vaak dit het onderdeel is waar veel bouwers tegenop zien of het erg moeilijk vinden. Nu is het niet gemakkelijk en ook een van de meest uitdagende onderdelen van de bouw. Het "maakt" of "breekt" je model.

Ik heb gebruik gemaakt van een eerder geschreven how-to, echter deze was nog niet af. Ik heb altijd ooit het tweede deel willen maken, maar door tijdgebrek is dit er nog steeds niet van gekomen. Met wat toelichting in de update van vandaag wil ik tonen wat ik gedaan heb en beschouw dit als een toevoeging aan de how-to of een kleine deel 2!

Stap 1
Okay, terug naar de basis ter voorbereiding van alles. Als eerste als je de berghouten hebt aangebracht en de kiel geplaatst is. (die laatste mag ook later geplaatst worden) meet je de afstand op iedere spant van onderkant berghout naar kiel.
De opgemeten maat schrijf je voor iedere spant op een papier. Vervolgens meet je de breedte van de meegeleverde huidplankjes op. In mijn geval 5mm voor ieder plankje. Deze breedte deel je op de gemeten maat van je grootste spant. In mijn geval kom ik uit op 17,2 afgerond 17 huidplankjes.
Deel nu 17 door iedere gemeten lengte per spant. Je zal zien dat je gegevens krijgt als 4,3 en 3,2 etc. Hoe kleiner je spantomtrek hoe kleiner het getal. "vuistregel" zorg ervoor dat je op de laatste spanten niet kleiner gaat dan de helft van je maximale breedte. In mijn geval is dat 5/2=2,5mm. Bij de boeg kom ik uit op 2,7mm dus dat is prima! Kom je wel lager uit op de boeg of achtersteven, dan moet je gaan werken met zogenoemde "stealers". Vaak is dat er maar 1 of 2 indien je maten kloppen en de afschuining van de spanten goed zijn gedaan.

Stap 2
In deze stap zet je alle lijnen uit op je romp. In mijn geval is dit tamelijk eenvoudig omdat ik een dubbele rompbeplanking is. Dat wil zeggen dat ik een eerste laag kan gebruiken om op te tekenen. Als je een enkellaags rompbeplanking hebt adviseer ik je om tijdelijke gangen te plaatsen op je model. Dit noemen we "centen" en die worden tijdens het beplanken ook weer verwijderd.
De tijdelijke gangen of de lijnen die je tekent geven de lijn aan van je huidgangen.

Ik deel een romphelft in 4 stukken. Waarom? ik heb 17 plankjes per kant, 1 plank is de zandstrook (de plank tegen de kiel) ik houd dan 16 plankjes over en dus 16/4=4 plankjes per deel. Maak het voor jezelf dus zo makkelijk mogelijk.
Kort gezegd. Ik weet nu dat ik per deel 4 plankjes kan plaatsen van boeg tot achtersteven. Nu is het tijd om de lijnen op de romp te gaan zetten.

Per spant weet ik wat de breedte is per plankje. Dat heb je reeds eerder in stap 1 berekend. Nu neem je per spant de berekende maat en vermenigvuldig je dit met 4. Voor mijn grootspant is dat 5mm per plankje, 5x4=20mm. Ik zet een streepje op mijn spant bij 20mm vanaf de onderste berghout. Ik herhaal dit op alle spanten. Verbind nu alle streepjes met elkaar door een lijn te trekken of de tijdelijke grang tegen de streepjes te plaatsen. Zorg ervoor en kijk daarmee steeds langs je romp of je latje of lijn een mooie vloeiende lijn heeft van boeg naar steven. 1 lijn is nu getekend. Nu de andere 3 nog. Dit is hetzelfde proces als zojuist alleen start je nu vanaf de lijn of tijdelijke gang i.p.v. de berghout net zo lang dat al je lijnen op de romp staan! Dit ziet er dan als volgt ongeveer uit:

205ffe59d9e1c242e3fe76b971cd5ffc.jpg

11522d522f6042b7a6e26f3b38e9091c.jpg

Stap 3
In deze stap kies ik voor een lengte van een huidgang. De bouwdoos wordt netjes voorzien van lange latten die in zijn geheel van boeg naar steven kan worden gebruikt. Ik adviseer om dit niet te doen en ze op te delen in kleinere gelijke lengtes. Dit is naar gelang de keuze van de bouwer, maar mijn schip is van 1400 en toen groeiden de eikenbomen nog tot aan de hemel. In mijn optiek heb ik een lengte genomen van 12cm per huidplankje. Op een schaal van 1:65 betekent dat mijn planken ongeveer 8 meter in het echt waren.
Nu ik de lengte van mijn huidplanken heb bepaald, snijd ik de benodigde aantal latten op gelijke lengte.

746d1723c4b64aa1fe07cf30aa860dcb.jpg

4f6aa42c0dd75887c17d822811fe84d2.jpg

Stap 4
Nu zijn we klaar om te starten met het beplankingsproces. Alles is nu in de basis klaar. De lijnen staan uit, je huidlatten zijn als op maat gesneden of gezaagd en dus kunnen we beginnen. De vraag is alleen, waar start je nu het beste?
Nu bij een bouwdoos vind ik het persoonlijk prettig om te te beginnen aan de kant van de berghouten. Voor een ander of bij het bouwen van een admiraliteitsmodel waarbij het schip op zijn kop gedraaid wordt is het vaak prettig om te starten met de zandstrook, dat wil zeggen bij de kiel. Mede omdat de zandstrook van oudsher ook een bredere plank was die deels in een uitsparing in de kiel valt, is het ondoenlijk deze als laatste te plaatsen.
In mijn geval is dit niet aan de orde en kan de zandstrook prima als laatste geplaatst worden en daarmee start ik dus bij de berghouten.

Ik gebruik de volgende gereedschappen voor dit proces continue:
- Passer of schuifmaat;
- potlood met scherpe punt;
- stalen maatlat, geen plastic;
- Scherp Exacto mes, bij voorkeur een nieuw mesje;
- klein schaafje als je dikkere huidplanken moet verjongen;
- schuurblokje;
- lijm (secondelijm gel en houtlijm)
- punaises, klemmen, naalden, keggen / spie met touw e.d.
- water (met en zonder ammoniak)

Omdat in mijn voorbeeld ik de tweede laag moet beplanken met fineer, is het niet nodig om keggen en spie met touw te gebruiken om mijn huidlatjes tegen de romp te houden. Hiervoor volstaan punaises of spelden. In mijn geval gebruik ik hier en daar ook een druppeltje secondelijm om mijn latje op lastige punten meteen vast te zetten. Voor het overige deel gebruik ik houtlijm.

Ik begin bij de boeg en neem een volle lengte van mijn eerste huidgang. Er moet een patroon worden "verzonnen" waardoor je plankjes mooi verspringen bij de lassen net als bij de dekken. Ik leg mijn latje langs de berghouten en zet een streepje op mijn latje bij iedere spant (daar moet ik immers hout gaan wegnemen).

eba9370150adaeb644d75a38bd2f7cd9.jpg

Ik gebruik een passer of schuifmaat om de maat op mijn latje te zetten ter hoogte van iedere spant. Vervolgens trek ik een dunne lijn tussen al deze punten over de gehele lengte van het latje. Met een stalen maatlat en een scherp mes snijd ik op de lijn waarbij mijn latje van breed naar smal loopt. Dit proces moemt men "het verjongen van je huidlatten".

09fd1cc611fc0647e01ce85adf9982cb.jpg

c082e69b4b35123d9777db2dd7abd1ae.jpg

Als de maat klopt, die meet ik altijd even na met mijn schuifmaat, wordt het tijd om het latje te plaatsen tegen de romp, zie rode pijlen.
De groene pijlen geven de eerste lijn aan waar ik naar toe moet werken.

085bcaa98f3ddd645fcfdc521677f0cf.jpg

01eb86ffca277a381b3a3b639b34a339.jpg

5cf4b56a3316a07a5cd0597d9959c8ff.jpg

Dit proces herhaal je totdat je bij de eerste lijn aan komt.

ff492fde90ba478f3261e45262221d32.jpg

8f06847593add44b52f2c4cc8fdb1886.jpg

409ccd38a7185038f417383e20242b71.jpg

Zo, we zijn aangekomen bij de eerste lijn. Ik leg mijn latjes strak tegen de lijn. Ik gebruik de laatste twee gangen om eventueel wat te corrigeren. Door naar de tweede lijn. Hierbij herhaal ik het gekozen patroon van 4 weer opnieuw!

cdbaa358cc2b46c99628d0143cd07692.jpg

d2f9b00cd300960d1e5e6361ef68880c.jpg

0c97576a19b1f674230ac6a614c5ee85.jpg

592f7ad5cae30fef6a13a46e4b2efb6c.jpg

5ec78e070d27ce00329881b6b53a70a9.jpg

1670f513e1cae8312dcc1094ce934d77.jpg

8dbcb914fd76b47f9d9193f554b38dc7.jpg

f1ee07939960942ce6a1303592d7b48e.jpg

b63c8a1e85dec937221a48f38ec92486.jpg

f3822f86346c0bb72d20387a4e3bc159.jpg

5044337ad339e32f9f320fbe867bd16e.jpg

aa58975c5132d611254fc5c394109a9f.jpg

d2d75cd23d08aec88e839567361d7f40.jpg

f78e2a59927da587879cae49a1eb4250.jpg

e9d423bf1fb96b74d9aa54e374326418.jpg

98d5cd5c11cb9bacf1ca8d71c20dfbf5.jpg

c33f4f8e08cee18195c6d74954198604.jpg

2cb8d76ef96df2dabdcca4308e060eed.jpg

14defa621d7f1b3eec5dc7149d2743f6.jpg

333943c0179ec2bfd22cc287666ab6e7.jpg

af9e5b463b68178783af788aff2210af.jpg

Nu ben ik aangekomen bij de zandstrook, ofwel het laatste latje in mijn geval voor deze romphelft. Het is mogelijk om de zandstrook te gebruiken als correctieplank, echter als je netjes tegen de lijn bent geëindigd met je vorige gang, dan is dat niet echt nodig.

9a2ba1394674a609732531d7ee410ed2.jpg

dba6c518c57743924bac88b5d2183ed3.jpg

12c6f5676e93169c53c72c725465f468.jpg


Ziezo, een romphelft beplankt zonder stealers, met hele gangen van boeg naar steven. Nu de foto's van het eindresultaat van deze eerste helft! :)

55c34bdd282d58b826b00e74d4864a61.jpg

5c4e45195fcad3b00afc3c3295ad82ad.jpg

a0e1c60d3549f14594673e1f3da255a3.jpg

1f8462d92baa6e70c356860c8842d215.jpg

a7cad67ca555faeec56c7cc32f93cfda.jpg

6e0976fb27283825a6635f91da2ce1a3.jpg


Nu, deze methode werkt voor mij en ik denk voor vele andere bouwers en om die reden heb ik er veel energie in gestoken het stap voor stap uit te leggen. Er zijn meerdere manieren om een romp netjes te beplanken. Ik toon er nu een van die mij bevalt. Als er vragen zijn, stel ze gerust we hebben allemaal moeite met dit proces in de bouw! Oefening baart kunst en dat geldt zeker ook voor dit proces. Neem je tijd en meet 2x, daarna snijden. passen en overtuigen dat het klopt, daarna pas lijmen!

Nu de andere kant nog, maar dat is voor een volgende update! ;)

Fijne avond,
Pter
 
Prachtig uitgelegd en geïllustreerd Ptèr, bravo.
Met aandacht gelezen en wat van opgestoken, zelf ga ik er mij niet aan wagen maar in volle bewondering voor zij die het wel doen.
 
Beste Peter in 1 woord overweldigend , heb een tijdje niet gevolgd , maar heb nu alles ingehaald en ben ongelooflijk knap verrast
Het is een mooie intense hobby waar je je hoofd goed moet bijhouden . Het resultaat is er dan ook naar
Ik kan haast niet wachten op het resultaat
Wow Peter
Marc
 
Wow, wat een toffe reacties zeg! Ik ben er een beetje stil van...:wub:

Allen bedankt voor jullie complimenten. Er heeft veel tijd in gezeten om al die stappen te beschrijven. Dank u!:You_Rock_Emoticon:

Pter
 
Mooi, interessant en duidelijk...

kleine vraag tussendoor, zelf nog geen gebouwd, maar wel de verslagen met veel interesse gelezen. Bij de beplanking spreken ze altijd van breewnaden, en kleuren ze de randen eerst donkerder voor het samenkleven, hier niet, is dit bewust?
 
Mooi, interessant en duidelijk...

kleine vraag tussendoor, zelf nog geen gebouwd, maar wel de verslagen met veel interesse gelezen. Bij de beplanking spreken ze altijd van breewnaden, en kleuren ze de randen eerst donkerder voor het samenkleven, hier niet, is dit bewust?

Goede vraag! Ja vroeger deed men dit om de romp en dekken waterdicht te verkrijgen. Op schaal zijn er diversen manieren om dit te realiseren. Op deze schaal heb ik het achterwege gelaten maar dat is persoonlijke voorkeur. Ik vind het zo mooier. ;)
 
Zelf weet ik niets van houtbouw, ik volg de topics wel, maar aan de zijlijn...
De helft van het houtbouw-jargon is mij vreemd maar daar is met dit topic toch al veel verandering in gekomen...
Zeer mooie bouw en zeer duidelijk toegelicht.
Ben zeer benieuwd naar al wat nog moet volgen tijdens het vervolg van de bouw ;)
 
Hoi mannen,

Voor de bouw van dit schip probeer ik altijd een aantal stappen vooruit te denken ten opzichte van huidige bouwstaat. Dit om eventueel nu al rekening te houden met zaken die later gemaakt moeten worden.
Nu ben ik tegen een probleem aangelopen van dit model schip. Dit schip is van 1400 en dus heeft het een "kolderstok" i.p.v. een stuurwiel.
De kolderstok wordt in het model niet getoond. Dit is raar omdat deze op het quarterdek geplaatst moet worden vlak voor de kapiteinshut en dus in het zicht zit!
I.p.v. de kolderstok zit daar nu de mizzenmast! Ik vermoed dat dit wederom een fout in de kit is en dat de mizzenmast iets verder naar achteren in de kapiteinshut geplaatst moet worden.

Dit is het model:

santa-maria-caravel-wooden-model-ship-kit.jpg

bron: http://www.artesanialatina.net

Dit is hoe het moet zijn:
c355857981fc0ac1ef5081c77dff7daa.jpg

Nu heb ik twee opties:

Optie 1: ik laat het wat het is en ik houd de bouwdoos aan en leg me er bij neer...(dit gaat me niet lukken) :)
Optie 2: Ik verbouw het e.e.a. en ik verplaats de mizzenmast naar achteren. (dit gaat het worden)

9a035bd6923381c7edb0aef539bbd578.jpg

en dit zou dan het idee worden....

ab69793e4d5a80ee0ae2ffa117234037.jpg


Dus, ik heb nog een tweede kant van de beplanking uit te voeren, maar ik wil jullie een beetje op de hoogte houden wat mij bezig houdt.

groet,
Pter
 
Laatst bewerkt:
Dat noem ik nog eens passie voor het originele!
Sedert mijn bezoek aan de Batavia weet ik wat een kolderstok betekend en ik kan je alleen maar aansporen verder te doen.
 
Helaas kan het bovengenoemde idee de prullenbak in. Een collega modelbouwer en specialist heeft uit documentatie aangetoond dat dit schip een helmstok had en dat de fabrikant het toch juist heeft. We laten het dus voor wat het is.
 
Hallo allemaal!

Een kleine update aan het Santa Maria front. Tussen het beplanken door probeer ik ook wat andere zaken te maken om niet helemaal de weg kwijt te raken. Het beplanken van de romp is een langzame aangelegenheid en een afwisseling van werkzaamheden houdt me wat scherper.

Laat ik beginnen bij de grote mastvoet. Deze hebben we een beetje aangepast om ook toonbaar te zijn. Met wat restant latjes heb ik deze bekleed wat er een stuk beter uitziet t.o.v. wat de kitmaker in gedachten had.

412d2ffc4322fe9f96c813b73aa5ada4.jpg

275ec22031c0607a654ec6f37b7181ad.jpg

09cb25b8f9a4609b5badd6b70d830abd.jpg

5dfd12bf4b75dfc92e37b574e18483e3.jpg

Nu ben ik vergeten een foto te maken waar deze op het dek geplaatst is. Dat komt later nog wel.
Verder met de achterkant van het schip. Daar moeten een paar gaten gemaakt worden. Begint altijd met aftekenen.

5eb10f0fdde82ced4edc30d13cd6c685.jpg

Daarna gaatjes geboord. Eerst klein en daarna steeds groter om vooral niet uit te schieten. Vervolgens deze netjes afgewerkt met een paar busjes.

a0520d288009f11c9799037c367cfcb2.jpg

fcd9c716722f2a336962a104c0274cb3.jpg

b84e929ef64eefc10576eb22a8b6ff7f.jpg


Hierna ben ik verder gegaan met het afwerken van het luik op het kampagnedek. Natuurlijk de verbindingen weer netjes in verstek.

4c59c5514ae9e73071c4fbc359ae8f4e.jpg

5852ddefa133e5b4aeb9c4cad18b2286.jpg


Ook het luikje van de kapiteinshut afgemaakt en geplaatst...eerst moest de rand nog netjes bekleed worden met fineer. Door deze rond te buigen, nadat deze even een tijdje in het water gelegen had, kon het gelijmd worden. Een paar scharniertjes gemaakt en het luikje afgehangen in drie-kwart geopende stand.

090731133bd3953c1b0ba466113b0dc2.jpg

efbf58d45cbcbbac18d24598e8dd7d2a.jpg

4dae63e18e9c8a1761fe514a6b3ff3a4.jpg

d96582987ffd9f6dcb99651504b26236.jpg

1a6b78e26130b9c36f2f617e88023fc5.jpg

Tussendoor leg ik steeds weer een paar huidplankjes om de voortgang er wel in te houden...

tot de volgende update, fijne avond.

Pter
 
mijne mond valt hier toch steeds open bij het bekijken van uw topic , hopelijk zal ik dit schip ooit eens in het echt kunnen bewonderen
Geweldig
Marc
 
Terug
Bovenaan