Hoofdsponsor

1/65 ***Santa Maria 1492, Artesania Latina*** [DONE]

Coachke, Debart en Marc, bedankt voor jullie lovende woorden. Ik moet oppassen niet naast mijn schoenen te gaan lopen met al die complimenten van jullie...:wub: Bedankt hoor ik vind het leuk om te lezen allemaal! :8



Vandaag wil ik de voortgang met de huidplanken tonen. Echter eerst nog een foto van de mastvoet van de grote mast, aangezien ik die de vorige keer vergeten was te maken.

3f61795294b29e20cd76a4163959cecf.jpg

Hierna wat progressie foto's van de voortgang met het beplankingsproces.

e9d30268537313ad0c68769cd93f2423.jpg

071a66887d5d7532d24c483cc3432282.jpg

f733989f12cfa1caee569f8c19ce0c44.jpg

Op onderstaande foto is goed te zien hoe ik het stroken van de huidgangen anders heb gedaan dan bij de eerste laag. De lijn die ik aanhoud met de tweede laag beplanking is beduidend anders. Dit zorgt ervoor dat ik mijn huidlatjes wat meer moet manipuleren in de juiste lijn.

c8ca7b095a3f975c6561446d9d1c34b6.jpg

553b67b1fa6929be3f44df7ded1e560b.jpg

Onderstaande foto is op de kop of boeg genomen. Hierbij let ik op dat zowel links (bakboord) als rechts (stuurboord) aan elkaar gelijk zijn wat betreft de latjes en hoe ze bij de boeg uitkomen.

af822445ad13d89ba9933ef8456eb39d.jpg

faaedc8642e7db95fb9fa72653a16653.jpg

Volgende week zal deze romp wel gereed komen denk ik. Ik ben tot de laatste 5 stroken aangekomen. Na de laatste foto heb ik nog een aantal latjes gelegd.

Fijne avond,
Pter
 
***Chapter 10 - Hullplanking finished***

Hallo allemaal!

Vanavond heb ik de laatste latjes gelegd op de romp en daarmee het beplankingsproces afgerond.
Het is geen eenvoudige klus, gelukkig een redelijk eenvoudige romp. Zowel bakboord als stuurboord zijn symmetrisch en ben ik gelijk uitgekomen. Het voorbereidende werk heeft dus zijn vruchten afgeworpen.

Ik zeg, sit back and hopefully enjoy!

a07118b0e48af71fc3347e719d552b7b.jpg

2b39513df3d97c081146014ea0effa77.jpg

a09c69aa3a776f34b86c805a540edb60.jpg

bc82b553753e2888d46640d289af7e87.jpg

44af141b39ac3d39ca069d5b5f606924.jpg

058984d7cee708686636864be8b032fa.jpg

a64df6c7096333e48c7d1f3f54d0feb5.jpg

2b3cab64efeef0af713eb56ddb8ef778.jpg

d3b8030034a85329997cef615dcecb97.jpg

Op de zandstrook na, helemaal dicht....en nu de zandstrook...

a3ee9d425aba4ad6c2a6d196f9b8e8ec.jpg

Hierna volgen de foto's van een voltooide rompbeplanking. Ik hoop dat mijn uitleg, een aantal posts terug, hieromtrent voor iedereen een hulp biedt.

cec1eb50987df54c6f832132e7c2953b.jpg

4a72699850359a21e3a66d1be7b1e2d2.jpg

d6d66b069439ce63e55ecdc5523e7029.jpg

381463bb053970b6ec00f150ef4f01b0.jpg

d3700180d501eab06b9e0001816b707a.jpg

7d1a461105b5d671045e55ff8180ba49.jpg

9f6f1238ccc249d58837c27a0a67dbc4.jpg

483d0195e1f45ea5a1d680d5d0f65f37.jpg


Hierna gaan we weer verder met de opbouw aan de bovenkant van het schip, maar dat is voor de volgende update.

fijne avond!
Pter
 
mooi in beeld gebracht, netjes afgewerkt, PRACHTIG eind resultaat betreffende de romp beplanking.
ik kijk al uit naar het vervolg.
 
Een bouwverslag om U tegen te zeggen !

Prachtig in beeld gebracht met haarscherpe foto's en duidelijk uitgelegd in verstaanbare taal.

Ik ken je werk al heel wat jaren Ptèr, maar het blijft telkens volop genieten van je bouwkunsten.

Puik werk man, petje af.

Applaus Applaus Applaus

Groeten

Pascal
 
Ik zit hier met mijn mond open naar te kijken! Wat een mooi resultaat al dat je hebt. Erg mooie details ook, die ramen vooral! Ik blijf dit volgen
 
When it's all about the rudder...

Hallo allemaal,

Nogmaals bedankt voor al jullie leuke reactie. Ik vind het leuk om dat allemaal te lezen! :$

Vandaag een "belangrijke" update aangezien dit schip en met name een belangrijke opvarende (Columbus), moeite heeft gehad de juiste koers te vinden met dit schip....Eerst zet hij koers naar Indië en komt aan in Amerika en noemt de inwoners Indianen. Vervolgens wordt het schip een eindje voor de kust tegen de bodem / rotsen geparkeerd waardoor het schip verging. :dry: Tja, wat zullen we daar van vinden... :huh:
Het onderdeel dat ik vandaag ga tonen heeft in het verlengde daar wel wat mee te maken, dat wil zeggen ik heb het roer met helmstok gefabriceerd. Natuurlijk moet je niet vergeten dat het laveren van een schip een combinatie / samenwerking is van zeilen en het roer.

Maar eerst een paar andere kleine geitjes ofwel kleinigheidjes...
Ik heb nog wat kleine zaken toegevoegd aan het schip ter versiering als mede constructieversterking.

d9983eb726e65b64992a8473d32e2484.jpg

3424348e5b9af5e4b6543fa916d25bf6.jpg

e4e3e279d3832a557572c8fe9795c2ad.jpg

b9afc3b371c5cc5a82cdf4d191a95c6a.jpg

Zo...langzaam aan wordt het steeds meer schip. Door naar het roer.
Het roer wordt al deels voorgesneden uit notelaar. Deze bestaat uit wat verschillende onderdelen die gemaakt moeten worden.
Ik begin bij het roer zelf. Vroeger bestond deze uit meerdere stukken hout die samengesteld zijn. Dit kun je weer simuleren door of verschillende stukken hout tegen elkaar te plakken als een puzzel of met een mesje dunne lijnen te zetten in het hout. Beide heb ik niet voor gekozen. Ik heb simpelweg geen goed voorbeeld van een dergelijk roer uit die tijd. Om die reden laat ik het bestaan uit een stuk.
Wel heb ik besloten het roer wat aan te passen.

Hieronder het roer wat standaard meegeleverd wordt. Ik heb deze al ontdaan van de brandsporen van de laser.

fcc5519640a6bdf60510b16a88e651c7.jpg

Daarna besluit ik om het roer te versmallen op het uiteinde. Dit komt ten goede van de vaar en stuureigenschappen.

43b02f8a1f86ea100a611b5d96cd2c4d.jpg

c13cefc0211204d61b1f68621e66f24c.jpg

Hierna maak ik de overige onderdelen. De helmstok komt ook standaard mee in de kit, echter hebben ze besloten dat van een andere houtsoort te doen. Deze is veel roder van kleur en in mijn optiek niet passend! Daarbij is het gat voor de roerpen veel te groot! (rode pijl) :huh: Voor een metalen band om het roer, heb ik een messing strip in een rechthoek gebogen met een tangetje. (groene pijl)

b9aec0db6d9615cbd3123c5ae80b7352.jpg

Ik besluit om de helmstok te fineren met notelaar. Ik heb nog stukjes over die ik hiervoor mooi kan gebruiken. Tevens kan ik ook het gat opvullen zodat deze goed past op het roer! Hieronder het resultaat. Je ziet ook duidelijk het kleurverschil. Ik heb besloten om alles te fineren dat uit die plaat gehaald moet worden.

9fe370a3d3111a1027396df7c63ee2ce.jpg

Nu de combinatie dryfitten op het roer...Let op de hoek die de helmstok maakt t.o.v. het roer. Dit is ongeveer 80 graden en dus moest de opening in de helmstok ook onder die hoek gemaakt worden wilde deze goed passen.

a600944dde550faf7d3854d9b249f98e.jpg

Hierna ben ik gestart met de scharnieren. Deze worden standaard meegeleverd in de kit en zijn van messing. Zoals al die bouwdozen zijn de scharnieren veel en veel te groot. Ik heb ze een stuk kleiner gemaakt en daardoor wat beter in verhouding, maar alsnog zijn ze te groot. Ik wilde echter geen hele nieuwe maken met dun messing plaatwerk. Dus ik heb ze uiteindelijk gewoon geplaatst.

Het proces, boven oud, onder na de modificatie.

4a7fb871cfd30635f849fad3b509979e.jpg

08d92ef61c0c24ad33b78deb5ee2e999.jpg

Scharnierpennen gemaakt van 1,5mm messing draad...

ac6bf627de0719654de4b9ae3a709bcd.jpg

Deze worden vervolgens in de scharnieren geplaatst. Normaliter zou ik dit solderen, echter mijn soldeerspullen zitten ergens in een doos in de opslag... :8
Ik gebruik dus maar wat CA lijm, echter ik ben er niet zo fan van omdat dit niet zo geschikt is voor messing.

88266af374a003110cbfbe80dcdb1b35.jpg

440c1f0cf2ba37a92cd998ba5e383058.jpg

Nu wordt het tijd om alles een ander uiterlijk te geven. Alle metalparts (messing of pewter / witmetaal) maak ik normaal zwart met Brass Black of Super Blue. Dit chemische goedje zorgt ervoor dat het metaal of messing "zwartig" oxideert en behoudt een metalen uitstraling. Dit geeft een mooiere uitstraling t.o.v. verven... :8
Ik geef hiervan een voorbeeld:

6ab2a4f1e665371b8ca058b54194b616.jpg

ac463152659b277f57e3b3b69062b23c.jpg

f960e3a856b7f363231cd4cdf7bc2b31.jpg

2f6c0a0498ff65fecb2f7f409893dce5.jpg

8f6fdc36849f4ff18cf9a5f6824d43dc.jpg

ede136d12ee350949795d16590071598.jpg

254470e760208806d49a3706861ba9b4.jpg

Nu, ook dit spul staat ergens in een verhuisdoos in de opslag.... :O Even snel Googlen en incl. verzendkosten kost een nieuw potje al snel 20 euro...
Ik zag dat ik ook nog een beetje zwarte verf op voorraad had en heb besloten om tegen mijn principes is, toch maar de zwarte verf te gebruiken. Mocht ik later het geverfde niet mooi vinden, kan ik het altijd nog aanpassen als ik mijn potjes brass black en super blue weer gevonden heb. Een klein stemmetje in mijzelf zegt dat ik er nu al spijt van heb... :unsure:

goed, het resultaat na een bad zwarte verf...

753583dd3bd2b3b17c37568499513e02.jpg

Verder met de montage op het roer...

9f2ca8e5d1b7f4fbb2db888cc81115f6.jpg

f1d487f804bab1a90739402f60a313e3.jpg

4ddf27bdc39861bcd5edfe257d42a21c.jpg

En daarna op het schip geplaatst...

22a373b027b252a02285051121e8d2a6.jpg

320147b52d0072dcf36ad04a83c498d8.jpg

6f1150665429fe03ffe6966808d697a0.jpg

1ae225c71f98e0a095e39e6f396246a6.jpg

ddf652c2b2d0200a31defeb484f2a282.jpg

Goed, ik zie dat ik inmiddels al 424 foto's in dit bouwverslag heb zitten...misschien moet ik er wat minder gaan maken... :D

Tot zo ver.

Houdt allen het roer recht en dan koers ik rustig naar een volgende update toe... ;)

gr.
Pter
 
Laatst bewerkt:
Dat roer is een hele mooie aanvulling en maakt het schip direkt een stuk levendiger, prachtige uitleg opnieuw.
 
Weerom prachtig werk, tja wat het aantal foto's betreft per post, ik denk mijn meerdere gevonden te hebben. Maar het is wel duidelijk zo :)
 
**Chapter 12 - Railings**

Hallo allemaal,

Afgelopen week ben ik druk bezig geweest om de relingen vorm te geven op het schip. Dit viel niet in zijn geheel mee, omdat ik weer eens wilde afwijken van de bouwbeschrijving. De bovenste relingen bestaan uit een latje van 1,5x6mm en de onderste relingen moeten worden samengesteld uit 2x 1,5x3mm naast elkaar. Dit laatste is nodig omdat de vorm van de romp behoorlijk naar binnen buigt en dat is met een 6mm brede lat niet eenvoudig. Dus de kitmaker heeft besloten om dat met de onderste relingen anders te maken.
Nu had de kitmaker bedacht om de halfronde afwerking van de reling uit meerdere stukjes samen te stellen. Dat zag ik echt niet zitten en ik wilde de relingen zo veel als mogelijk uit een stuk maken. Dit heeft me heel wat uurtjes nadenkwerk gegeven en uiteindelijk ben ik aan de slag gegaan.

Met kokend heet water wat het notelaar goed te buigen. Terwijl het in het water ligt buig ik het al langzaam in model. Ik gebruik een schaaltje zodat ik de ronding van het schaaltje kan gebruiken om het hout onder water al te buigen.

374af638ccd58a1974ef86a1071a2490.jpg

88ec3af8cdfcc3d8cf66c20c4f3b5aec.jpg

Hierna plaats ik de reling op de verschansing en buig ik de ronding in de juiste vorm. Daarna in de klemmen laten drogen totdat het hout droog is en de buiging blijft zonder de klemmen te gebruiken. Het is daarna eenvoudiger om ze op het schip te bevestigen met lijm.

Tijdens het drogen moet je ook wat en ben ik verder gegaan om wat rozenhout te voorzien van een laagje noten fineer. Ik had in mijn vorige update al aangegeven dat ik al het roodkleurige hout zal voorzien van notelaar.

115249f6853d147678dc949f5d0f4bba.jpg

805d64680c5d8f40b6015de8fd11d1d7.jpg

0f7a2fb5048e592e4162aea0cfc38838.jpg

128c652002dc11d5f683be52b02067c1.jpg


Na een tijdje hiermee gepriegeld te hebben, was het hout van de bovenste reling droog en heb ik deze geplaatst op het schip.

77d2154cccb21c79f40fbb6545cc1cfd.jpg

6ca7fa4c9668c6bd7b86039b9259cb39.jpg


Nu verder met de onderste reling. Deze bestaan dus uit twee naast elkaar geplaatste 1,5x3mm hout. Ook hierbij wilde ik de mooie halve ronding uit hetzelfde stuk hout maken. Dit viel niet mee aangezien ik dat 4x heb moeten doen. Het proces is verder weer hetzelfde.
Schaaltje met kokend heet water en voorbuigen in het schaaltje. Daarna tegen de verschansing en in de klemmen laten drogen.
Nu zitten mijn modelbouwklemmen ergens in een doos, what else is new... en na overleg met mijn vrouw, kwam ze met knijpers en papierklemmen aan. Laat dat nu prima werken... :147:

c84a43e5265e172ff64132b1a1e61741.jpg

33c2c8580865c45d4b852586f6f941ee.jpg


Nadat alles droog was heb ik de klemmen verwijderd en de relingen gelijmd op het schip. Na wat schuurwerk ziet het er als volgt uit...

48f4e082fc086591cc2996148e7eb55c.jpg

147f977b2fe26d767dbc5b3237aa45c2.jpg


Nu even een overzicht waarbij de relingen mooi overlopen in elkaar van boven naar beneden....

c9202741621faa6a162d165616406e28.jpg

3c668e651217b83c0cd6a0f7051eb75f.jpg


Hierna zijn we aan de slag gegaan om de dwarse en verticale "verstevigingsbalken" aan de buitenkant van de verschansing te maken. Ik heb even geen idee wat de benaming van die dingen zijn. Normaal worden deze uit een stuk hout gemaakt en vallen ze over de berghouten heen. De kitmaker stelt dat je de berghouten moet verwijderen op de plek waar deze balken moeten komen en dat ze uit twee op elkaar gelijmde latjes worden gemaakt. Aangezien ik onvoldoende hout heb, zal ik de bouwbeschrijving volgen om ze op te bouwen uit op elkaar gelijmde latjes. Echter ik ga mijn berghouten niet doorsnijden op de plek waar die latjes moeten komen. Ik heb besloten om de onderste lat op te splitsen in kleine stukken en deze tussen de berghouten te plaatsen. Dat is een tijdrovend karwei, maar ik heb geen haast. Het resultaat is het enige wat telt in mijn optiek. De tweede en dus de bovenste lat is dus nog niet geplaatst.

4f6dc700217e6ea38a44302ac40e98bc.jpg

e5c2dd6d5ba0387298ccd387e9a2172c.jpg

8fc122642d27f9e681b066385efd11f6.jpg

4ed4d94165a204cf3d1953dcac83fd05.jpg

En dat was het weer voor vandaag. Bedankt voor jullie interesse en reacties! :You_Rock_Emoticon:

groet,
Peter
 
Bedankt heren! We maken langzaam progressie. Hopelijk deze week heb ik beide zijkanten klaar.
 
Terug
Bovenaan