Hoofdsponsor

Anders / onbekend Shieldmaiden [WIP]

Hey,

Idem hier, heel schoon madam.... ;) :)
De steen als sokkel is indd een mooie toevoeging aan de 'ruwheid' van de in deze tijd levende personen, gewoon prachtig :) ;)

er is maar 1 probleem, als je jou werk bekijkt besef je hoe weinig je weet betreffende figuurschilderen en welke lange weg je nog moet afleggen.
aan de andere kant , ik kan me geen beter referentie werk voorstellen om van te leren dan jou modellen.
prachtig resultaat, om van te dromen.....
vgr Marc

Dit is gewoon iets wat ik wil hebben/kunnen dit lijkt onbereikbaar en is het waarschijnlijk ook
maar kom door jouw wil ik alle modelbouw opzijschuiven en me echt proberen toeleggen op enkel het figuurschilderen.

Super knap werk makker, jij bent een artiest!

Nogmaals een dik Applaus Jan, ik had alleen nog de foto gezien bij het
bericht van het winnen van een bronzen plak voor deze schoonheid.

Nu dus ook het verloop bekeken en de details beter kunnen bekijken.
Erg knap ook hoe je het motief op het schild hebt gemaakt !!

Wanneer jij meedoet aan competities, schrijf je dan in bij de meester klasse ?
want daar hoor je volgens mij toch thuis, hoe zie je dat zelf ?

Peter, in Belgie schrijf ik mij sowieso in bij de meester klasse. het reglement schrijft dit trouwens voor, eenmaal gewonnen in de klasse gevorderden moet men de volgende keer in de masters starten. (niet dat zich daar iedereen aan houd, ik vind het gewoon fair)

Internationaal ben ik een goede middelmaat en behoor nog niet tot de masters, maar start in de gevorderden.
Misschien ooit, maar momenteel past mijn stijl niet echt bij wat internationale scheidsrechters willen zien. En ik wens niet van stijl te veranderen mijn figuren staan tenslotte bij mij thuis in de vitrine en moeten mij bevallen.

Deelnemen aan internationale wedstrijden is echter een goede mogelijkheid je figuren aan het brede publiek te tonen en nieuwe vriendschappen te sluiten, en mensen te leren kennen die je wel kent uit internationale forums maar die zich dan plotseling komen voorstellen in levende lijve. Doet goed is een teken dat je toch goed bezig bent.

Meestal op beurzen stel ik mijn figuren gewoon aan de club stand uit, geeft de mensen de mogelijkheid om mij direct aan te spreken.

Grtx Jan

Duidelijke toelichting, bedankt, maar vraag me wel af toen je zei :
momenteel past mijn stijl niet echt bij wat internationale scheidsrechters willen zien.
Daar kijk ik van op, kun je dat toelichten ? ben je gewoon niet goed genoeg of hebben de internationale jury's oogkleppen op ? ;)

Peter, wat volgt is mijn persoonlijke mening.

Internationaal zit er nog verschil op, er zijn stukken waarvan ik denk dat ik beter mijn penselen kan weggooien.

Anderzijds zijn er stukken die prijzen winnen waar ik mij vragen bij stel, de jury zijn mensen en die proberen (die geven hun eerlijke mening) eerlijk te jureren.
Maar daar het internationaal meestal de zelfde mensen zijn hebben ze nu eenmaal een voorkeur voor een bepaalde stijl die zij goed vinden.
Momenteel gaat de trend naar bijna overdreven contrastrijk en donker (iets wat mij persoonlijk niet aanspreek). sommige figuren vind ik "overschilderd" ik bedoel daarmee dat ze de realiteit niet meer benaderen, maar overdreven geaccentueerd zijn om nog een groter 3D effect te verkrijgen.

Er zijn schilders die hun figuren in deze stijl schilderen om prijzen te winnen (passen hun figuren de jury aan), iedereen wil wel eens op het podium.
Gezien de grote deelname aan de workshops van de gerenommeerde schilders, zie ik in de nabije toekomst daar ook geen verandering in komen.

Een andere trend is dat er veel grotere figuren (90mm en <) met AB worden gedaan, het non plus ultra voor het moment is hier Pepa Saavedra uit Spanje.
Als je tijd hebt moet je maar eens googlen of op FB kijken.

Ik ben best tevreden met het resultaat dat ik tot nu bereikt heb, en ik leer nog alle dagen bij door kritiek en voorstellen van figuristen uit de ganse wereld.
Ook van deze op dit forum. Het is gewoon blijven doen ook al lukt het niet van de eerste (?) keer.

Grtx Jan

Bedankt voor je uitvoerig antwoord Erwin en ik knoop er nog een stukje bij aan met uw welnemen ;)

De jurering van modellen is en blijft immer een aanleiding tot discussies...
Het verschil in jureren zit 'm niet zozeer in al dan niet internationaal.
Het is mensenwerk, en hoe kundig die mens zelf ook mag zijn op het gebied van bouwen/schilderen (incl. kennis van historie en technieken),
in geval van twijfel zal de persoonlijke smaak de doorslag geven.
En daarbij zal het ene jurylid meer gevoelig zijn voor trends dan een andere.

Begrijpelijk dan dat prijzenjagers meegaan met heersende trends en veel aandacht schenken aan de punten
waarop een model beoordeeld wordt.

Hoe eerlijk het jureren gebeurt ? Over het algemeen zal het wel eerlijk verlopen, maar zoals
overal op de wereld, komt ook hier helaas wel eens corruptie voor in de vorm van vriendjes politiek.

Het begint allemaal bij onszelf. Waarom meedoen aan wedstrijden.
Gaat men voor de show, of voor het goud, of wat anders ?
Heb zelf meerdere malen meegedaan aan wedstrijden, zowel bij clubs als ook internationaal.
Soms stiekum met hoge verwachtingen, maar het ging (en gaat) mij dan bovenal om de op- en aanmerkingen
van deskundigen waar ik van kan leren.
Goud winnen is tof uiteraard (leuke opsteker dat je goed op weg bent) maar weten waarom ik géén
goud heb verdiend heb ik veel meer aan.
(helaas krijg je zelden een schriftelijk rapport met de plus- en minpunten, maar aanspreken van het betrokken
jurylid werkt ook).

Ga je voor goud (meedraaien aan de top)? dan moet men buffelen ! veel laten zien en constructieve opmerkingen vragen.
Bij grote en kleine fouten uithuilen en herbeginnen. Perfectie nastreven door veel te oefenen. Hard werken dus !

Ga je voor de show ? de lat ligt dan niet hoger dan waar je zelf tevreden mee bent en bepaal je
zelf óf- en hoe je beter kunt worden. Kritiek is minder belangrijk. Het plezier van meedoen is dan al goud genoeg.
Een algemene showtafel is dan net zo leuk als een wedstrijdtafel.

De mooiste gouden plak is degene die je krijgt voor een model dat je voor jezelf hebt
gebouwd en geschilderd en voor de lol op de wedstrijdtafel hebt gezet !
Is mij één keer overkomen (KMK Lier) en was een bijzonder leuke verrassing :D

Voor degenen die het 1e FAQ boek (voor voertuigen) hebben...Mig Jimenez schrijft daar een interessant stuk
over model wedstrijden en jurering...

oordeelloos groetje ;)

Hey,

Peter, je slaat de spijker op de kop.
Je bouwt in eerste instantie voor jezelf, omdat je het model graag ziet of voor een of andere historische contekst. Meedoen is prettig maar Indd, jureren, doe ik ook soms, is niet gemakkelijk om objectief te blijven. 😕
Persoonlijk, vind ik het de kroon op het werk, maar ben eveneens tevreden met de hoeveelheid foto's die genomen worden van je model, teken dat men het toch wel goed vindt 😉 , zelfs zonder te winnen dan.😉

Yep Swaken, als je zelf gejureerd hebt begrijp je het des te beter..
Heb het zelf ook wel eens gedaan tijdens kleinschalige club meetings en daarbij
ook wel een keer eigenaardige bemoeienissen voor iemand's eigenbelang meegemaakt :ohmy:

Als jury doe je het niet snel goed, ik heb nog nooit een wedstrijd meegemaakt
waar achteraf niet gesmoest of gediscussieerd werd over de uitkomsten :$
Mensenwerk is nooit feilloos, dus jureren zal dat dan óók wel nooit worden...

Meedoen aan een wedstrijd kan inderdaad de kroon op je werk zijn ja, maar door
het durven meedoen alleen al heb je eigenlijk al een beetje gewonnen :)

Je kan ook een model op een clubtafel zetten en zelf in de buurt blijven om te horen
wat mensen er van zeggen. Of de kijkers gewoon rechtstreeks vragen om hun mening natuurlijk.
Doen we in forums toch ook al...

persoonlijk vind ik als je met een airbrush gaat werken om figuren te schilderen je gaat afwijken van deze kunst. want dit is toch wat ik er van vind, als je figuren gaat schilderen met een penseel en dit tot een goed einde brengt zijn het voor mij net kunstwerken zoals een Rembrandt.:D en wat je zegt over het feit dat mensen hun figuren onrealistisch gaan schilderen om toch maar te winnen vind ik gewoonweg belachelijk. je schildert je figuren naar eigen smaak wat een ander er van vindt laat mij persoonlijk ijskoud. en als je merkt op een beurs dat jouw figuur meer gefotografeerd wordt dan dat van een ander vindt ik dit al een hoofdprijs. :):

KUNST = het maken van unieke creatieve dingen, zoals een schilderij of een beeld, of de producten zelf.

Hoe dat tot stand komt is dus aan de "kunstenaar" :28:

In weze zijn wij hier of aan de bouw- of schildertafel dus allen kunstenaars ^^ (en soms kunstemakers ;) )

Laatst bewerkt:
Het zou leuk zijn dat je na een wedstrijd een klein verslag van de jury zou kunnen krijgen met wat wel goed was maar ook wat minder goed was;) veel werk zal dit niet in beslag nemen je kan even goed een document nemen of samen stellen waar het jury lid kan aan kruisen hoe hij jou model ziet..
Want persoonlijk is voor mij belangrijker aan een wedstrijd de feedback over het figuur of model dan op het podium te staan...;)

Heel mooi resultaat geworden, en een verdiende prijs in de wacht gesleept met deze...

volmondig met het bovenstaande eens... hoe het gedaan wordt is ondergeschikt aan het resultaat... voor de 1 werkt dit, voor de ander totaal niet, maar Rembrandt, van Gogh, Rubens, Picasso, Royo... zijn allen kunstenaars...

In verband met de wedstrijden, jureren is niet gemakkelijk, en zoals Peter aangeeft ben ik ook voorstander van een fiche per model wat de jury goed vond of slecht, zodat je iets hebt als bouwer om op verder te gaan. Soms sta ik zelfs versteld van bepaalde keuzes van de jury, en daarom zet ik weinig in, als ik echt tevreden ben met mijn model, dan wel, maar dan moet ik het al heel goed vinden voor mijn kunnen...

Jureren zelf vind ik moeilijk... gewoon omdat je "anoniem" een model maakt of kraakt, maar ik vind het niet kunnen dat, zoals bepaalde bouwers doen, er bordjes bijgezet worden met dit model heeft daar en daar al goud gewonnen, of er hun clublogo aanhangen. Dit vind ik dit persoonlijk beïnvloeding en dit zou moeten verwijderd worden. Als je regelmatig naar de beurzen gaat weet je van sommige modellen op het zicht van wie ze zijn, want iedereen heeft een beetje zijn eigen handelsmerk... en velen worden beïnvloed door: ik heb dit model in de boekjes zien staan en dus...

Laatst bewerkt:
persoonlijk vind ik als je met een airbrush gaat werken om figuren te schilderen je gaat afwijken van deze kunst. want dit is toch wat ik er van vind, als je figuren gaat schilderen met een penseel en dit tot een goed einde brengt zijn het voor mij net kunstwerken zoals een Rembrandt.
Ben ik niet mee akkoord. Een airbrush is net als een penseel gewoon een gereedschap. Beiden hebben voor- en nadelen, maar om nu te zeggen dat een airbrush gebruiken afwijkt van de kunst is op zijn minst overdreven.

:D
en wat je zegt over het feit dat mensen hun figuren onrealistisch gaan schilderen om toch maar te winnen vind ik gewoonweg belachelijk. je schildert je figuren naar eigen smaak wat een ander er van vindt laat mij persoonlijk ijskoud.
Ik denk niet dat er ook maar 1 deelnemer aan wedstrijden het ijskoud laat of iemand zijn figuren smaakt of niet. Zo werkt het niet. Uiteraard weet je graag of je wel goed bezig bent.

Peter, wat volgt is mijn persoonlijke mening.

Internationaal zit er nog verschil op, er zijn stukken waarvan ik denk dat ik beter mijn penselen kan weggooien.

Anderzijds zijn er stukken die prijzen winnen waar ik mij vragen bij stel, de jury zijn mensen en die proberen (die geven hun eerlijke mening) eerlijk te jureren.
sommige figuren vind ik "overschilderd" ik bedoel daarmee dat ze de realiteit niet meer benaderen, maar overdreven geaccentueerd zijn om nog een groter 3D effect te verkrijgen.

Er zijn schilders die hun figuren in deze stijl schilderen om prijzen te winnen (passen hun figuren de jury aan), iedereen wil wel eens op het podium.
Gezien de grote deelname aan de workshops van de gerenommeerde schilders, zie ik in de nabije toekomst daar ook geen verandering in komen.

Sluit ik mij volledig bij aan.

Het is alweer duidelijk dat hier zat over te vertellen valt :D

Danny, je noemde een rapportje achteraf. Voor zover ik weet gebruiken jury's meestal een standaard
formulier met daarop de criteria waarop zij moeten beoordelen.
Soms werken ze met punten, of checkmarks als ergens aan voldaan is, ook tellen voor twijfelgevalen
vaak extra opmerkingen mee (bijv. bij gelijkspel of een interessante camo versus een goed verweerde Olive Drab tank).
Die rapportjes kun je meestal wel opvragen nadat de prijzen zijn uitgereikt.

Silenoz, ben het eens met dat beïnvloeding met zulke toegevoegde opmerkingen of club verwijzingen
niet thuis horen op een wedstrijdtafel.
Maar beïnvloeding zal toch niet helemaal te voorkomen zijn, je zei al :soms heeft men het model al op een andere show gezien.
Ook online kan het model met al z'n macro detail al gezien en besproken zijn.

Wat ik me wel eens afvraag is, waarom mensen die al goud scoren(en soms best of show winnen) dan tóch
steeds weer op elke wedstrijd meedoen met het zelfde werk...

Vreemde zaken die ik wel eens tegengekomen ben :
Iemand kreeg onvoldoende punten voor een Dragon Wagon terwijl de juryleden zelf voornamelijk Duits bouwden.
Iemand kreeg de opmerking dat decals niet goed waren aangebracht. De markeringen waren echter met stencil+ airbrush gemaakt.
Iemand bood zijn model aan bij een ander jury team omdat hij het oneens was met de beoordeling van het andere team.

Jureren.... raak je nooit over uitgepraat ;)

Blijkbaar voelt zich iedereen wel is misdeeld of slecht beoordeeld, op de wedstrijd stonden 635 stukken in 7 categorieën aan iedere deelnemer gaan uitleggen waarom is zo goed als onmogelijk.
Als men aan wedstrijden deelneemt is het "a part of the game" dat men het oordeel van de jury vertrouwt, men neemt ja vrijwillig deel.

De wedstrijd ligt ondertussen een week terug, alles is een beetje gezonken en ik heb er een hele hoop ervaring aan overgehouden.

Mijn figuren zijn ondertussen door heel veel mensen positief beoordeeld, ik heb van wild vreemde schilders via verschillende kanalen felicitaties gehad en heb er veel en goede contacten aan overgehouden.

Deze beurs was voor mij zeker een voldoening, internationaal is het nog niet goed genoeg om echt tot te top te behoren maar ik kan leven met de status een van de betere subtoppers te zijn.

Hieronder nog een link, enkele sfeer foto's van Kulmbach en de biertent die als verkoop stand fungeerde.

http://www.modellversium.de/galerie/2-ausstellungen/11997-kulmbach-2015-teil-1-verschiedene-hersteller.html

Grtx Jan

Blijkbaar voelt zich iedereen wel is misdeeld of slecht beoordeeld, op de wedstrijd stonden 635 stukken in 7 categorieën aan iedere deelnemer gaan uitleggen waarom is zo goed als onmogelijk.
Als men aan wedstrijden deelneemt is het "a part of the game" dat men het oordeel van de jury vertrouwt, men neemt ja vrijwillig deel.
Prima samengevat Jan :)
en wat je er verder aan complimenten en contacten aan hebt overgehouden is ook zeker meegenomen !

Zolang men zichzelf maar een toppertje vind, komt het altijd goed :D

Wat ik me wel eens afvraag is, waarom mensen die al goud scoren(en soms best of show winnen) dan tóch
steeds weer op elke wedstrijd meedoen met het zelfde werk...
Jureren.... raak je nooit over uitgepraat ;)

Bij ons in de club houden we ons aan de ongeschreven regel dat we elk model 1x gedurende het jaar op een beurs inzetten, en daarna komt het op de clubtafel...

1 van de vreemdste zaken vond ik dat een een model op een beurs geen enkele prijs won, ondanks dat bijna iedereen die meedeed een prijs had, en dat diezelfde jury, datzelfde model op de volgende beurs een speciale prijs gegeven heeft voor beste weathering...

maar het is en blijft steeds een punt van discussie...

Terug
Bovenaan