Hoofdsponsor

1/35 Somua 35S 739 (f) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

InFlandersFields

Well-known member
Registered
Goedenavond Beste Kijkers !

Deze kit van Heller is ook op mijn werktafel geschoven :

attachment.jpg

Ondanks wat de boxart doet veronderstellen, is de kit deze van de Franse versie. Dit valt meest op aan de koepel op de toren.

Maar eerst een korte beschrijving (van Wikipedia) :

De SOMUA S35 is een Franse middelzware cavalerietank uit het Interbellum.
Ontwikkeld vanaf 1934, was het type bedoeld om er in een aantal van zeshonderd de pantserdivisies van de Cavalerie mee uit rusten. Eerst door geldgebrek en later vanwege de toepassing van een moeilijk te produceren pantser van gietstaal, bleef in juni 1940 de fabricage in feite beperkt tot 430. De SOMUA S35 was een vrij snelle tank en beter bepantserd en bewapend dan de toenmalige middelzware tanks uit Duitsland of de Sovjet-Unie. Daarom wordt hij wel de beste tank uit het begin van deTweede Wereldoorlog genoemd. Zijn tactische effectiviteit werd echter beperkt door een eenmanstoren. Toch toonde hij zich in gevechten tijdens deSlag om Frankrijk in mei 1940 meestal de meerdere van zijn Duitse tegenstanders; dit werd echter irrelevant door de strategische fouten die leidden tot de Franse nederlaag: de Franse pantserdivisies van de Cavalerie werden door de onverwachte Duitse opmars door de Ardennen afgesneden. Voor de rest van de oorlog zouden de Duitsers en hun bondgenoten buitgemaakte voertuigen gebruiken.

Het is mijn bedoeling deze tank als Beutewaffen aan de Duitse troepen te verschaffen, maar dan wel in Franse camo met Duitse kentekens...

attachment.jpg

Dit zijn de ventilatieroosters op het motordek. Duidelijk is te zien dat de langsribben hoger uitsteken boven de rest van het rooster.
Bij de kit loopt dit echter volledig in één vlak, dat verdient dus wat scratch.

attachment.jpg

Met reepjes plasticard van 0.5 x 0.5 mm het ik dit euvel verholpen.

attachment.jpg

Na deze eerste stap wordt het weer wat rustig, ik heb namelijk een update set van Eduard in bestelling voor deze, waar ik nog wat moet op wachten.

Groeten Rik
 
Ondanks wat de boxart doet veronderstellen, is de kit deze van de Franse versie.

Ik begrijp het misschien een beetje verkeerd Rik, maar welke versies heb je nog? Bij mijn beetje kennis over deze panzer, is dat toch een franse tank of zijn er nog landen die hem uitbrachten ?

Is deze de voorloper van de B-1 ? (je kerst cadeau ) Ben je iets van plan met die 2 tesamen misschien ?
 
Mooie aanpassingswerken aan de roosters.

@famo: na de capitulatie werden deze ook gebruikt door de duitsers, vooral achter de linies, tegen het verzet en dergelijke...
 
@Famo : Silenoz is me al voor. De Duitsers hebben inderdaad meerdere Franse tanks (ze waren beter als de vroegste Duitse exemplaren : Pz I & II), in gebruik genomen. Soms stuurden ze ze naar het Oostfront, andere bleven in West-Europa waar ze Duitse Panzers vrijmaakten voor het Oostfront.
De Duitse versie bestaat hoofdzakelijk uit het aanbrengen van een commandantenkoepel met twee luiken, daar waar de Franse versie een gesloten koepel was met enkel wat periscoopgaten.

De Char B1bis was een zware aanvalstank. De Somua een ondersteuningstank voor de cavalerie. De verschillende takken van het Franse grondleger lieten elk afzonderlijk ontwerpen ontwikkelen door de Franse industrie voor tanks ter ondersteuning van hun troepen.
En hier ligt dan ook hun zwakte : ze werden individueel gebruikt ter ondersteuning, en konden dus geen gezamenlijke acties ondernemen.
De Duitse tanks daarentegen werkten samen in een Panzerpunkt, de infanterie volgde om het veroverde terrein te consolideren.

Het is niet de bedoeling om beiden modellen te samen op een dio te zetten. De laatste tijd gaat mijn interesse ietwat naar de Franse tanks, meer speciaal naar hun inzet door het Duitse leger, met de verschillende varianten ervan : Char B2 (B1bis volgens de Fransen) Flammpanzer, 10.5cm leFH auf B2(f), de Somua 35S.
Maar ook een 10.5cm leFH auf 39H (Hotchkiss) heb ik liggen...

Groeten Rik
 
Amai, dat gaat weer een specialleke worden.
Ga er mij al direct goed voor zetten, kan ik goed mee volgen.
Succes met de bouw Rik.

Mark
 
Dat is nu eens een tank die ge niet dikwijls ziet.

Best wel vreemd dat Heller deze kit uit brengt met de duitse modificatie, van een franse fabrikant zoudt ge toch verwachten dat ze de mogelijkheid geven om de franse versie "recht-uit-de-doos" te bouwen.
 
Welkom Mark.

@Wet Sellery : zowat 430 werden er gebouwd tegen 1940, dus redelijk vertegenwoordigd in het Franse leger, waar dit hun beste tank was (qua bepantsering en bewapening : 47 mm kanon).
Heller heeft het wat tricky gespeeld : enkel de boxart is Duitse versie, de kit zelf bouwt de Franse versie. Dus de versie met gesloten bolvormige koepel.
De boxart toont de Duitse commandantenkoepel met twee luiken, maar that's it ! De beide figuren zijn zelf Franse tankisten.
Met de update set van Eduard kan echter wel de Duitse versie gebouwd worden.

Deze tank droeg in het Franse leger een zeer opvallende camo, wat bij de Duitsers niet in de smaak viel. Hierdoor werden de meeste herbruikte Beutepanzer herschilderd in Panzergrau, slechts één foto is gekend van deze tank in Franse camo met Duitse kentekens.
Het is deze versie die ik voor ogen heb om mijn model te schilderen.

Maar daar ben ik nog bijlange niet aan toe...

Groeten Rik
 
Goedenavond Beste Kijkers !

Nog even een update van onze Hell...er kit, en de hel is het !

attachment.jpg

Met een set PE van Eduard wordt de Somua ge-updatet. Hier heb ik de fenders aan één kant reeds vervangen.
Volgens het bouwplan diende ik eerst de complete wiel ensemble te monteren aan de zijkanten,...

attachment.jpg

...maar omdat zowat alle onderdelen krom zijn, heb ik één en ander anders aangepakt.
Zo was de bodemplaat een halve centimeter naar boven gebogen.
Maar ook de zijkant was niet recht. Maar met een blok hout, twee spantangen en wat Tamiya extra thin heb ik dit opgelost.

attachment.jpg

De bodemplaat is tegen de houten blok getrokken waarna de zijkant op zijn voorziene plaats gelijmd is.
Als laatste heb ik het voorpaneel tegen de bodemplaat gelijmd.
Ik denk dat ik best de tweede zijkant op dezelfde manier zal verlijmen...

Groeten Rik
 
Het lijkt wel of ze patent hebben op kromme kits daar bij heller. Mijn traction had ook al dergelijke corrigerende maatregelen nodig.
Succes ermee.
 
Amai, dat zijn indrukwekkende maatregelen om van een "kromme" een rechte kit te maken...
Knap uitgevoerd Rik.
Benieuwd naar het vervolg.

Mark
 
De eerste uitgave van deze tank door Heller dateert van 1977, wat direct de kwaliteit van de gietstukken uitlegt. Het heruitbrengen in Duitse kleuren is commercieel gezien een goede zet vermits alles wat Duits is of door hen gebruikt werd beter verkoopt dan de rest.
ik kan mij vergissen maar had Belgie ook niet een paar van deze tanks in gebruik of besteld in 1940?
 
Bedankt voor de commentaren.

@Erwin : Belgie had deze tanks niet in gebruik in 1940, of er besteld waren, dat weet ik niet.
Frankrijk (Somua) heeft deze wel geleverd in het buitenland, bvb oa aan Joegoeslavie en Roemenie. Belgie had tanks van Vickers makelij, de T13 en T15.
Er bestaan wel foto's van Somua tanks in België anno 1940, maar deze zijn Franse tanks die hier de Duitsers kwamen tegenhouden.

Groeten Rik
 
Tot 1940 had België zoals al gezegd de Vickers T13 en T15 en ook de Renault AMC 35... het heeft geduurd tot 1947 eer België terug tanks had, dat waren Amerikaanse modellen, pas in 1962 werden er Franse tankjagers gekocht van AMX.
 
België heeft pas met de Leopard tank een keuze gemaakt voor een frontlijn MBT. En dat is nu ook weer verleden tijd.
 
Een leuk onderwerp, deze somua. Zeker een om te volgen, wilde net vragen hoe de kit was maar ik las ergens dat het een Hell...kit was. Dus dat weten we ook weer, daarom zeker veel suc6 met de build!
 
Goedenavond Beste Kijkers !

Vooreerst bedankt voor de opstekers. Maar ik ben een Keikop, dus ik laat me niet kennen door een handvol scheve plastiek onderdelen...

attachment.jpg

Intussen is de lower hull samen gebouwd. Door de verschillende delen samen te kleven met de grondplaat tussen twee houten blokken is de lower hull strak samen gelijmd, en is er niets meer te zien van kromgetrokken onderdelen.

attachment.jpg

De wielen zijn reeds bevestigd, enkel het spanwiel dient nog gemonteerd te worden.
Ik heb het bouwplan wat dooreen geschud. Normaal dienden de diverse luiken eerst gelijmd te worden vooraleer de upper hull op de lower hull geplaatst wordt. Maar omdat het bovendeel over één diagonaal krom was (hij danste over twee hoeken) heb ik besloten om upper en lower hull eerst samen te lijmen. Het idee hierachter is dat er nu minder sterkte in het bovendeel zit, dan als de luiken er in bevestigd zijn.

attachment.jpg

Jammer dat er van het gedetailleerde wielwerk achteraf niks meer te zien zal zijn...

Groeten Rik
 
Knappe vorderingen Rik. Goed uitgelegd wat je allemaal moet doen om deze hel(ler) een beetje fatsoenlijk te maken...
Heb ik het verkeerd begrepen, dat de luiken langs de binnenzijde moeten aangebracht worden ?
Hoe ga je dat dan moeten oplossen met een op mekaar gelijmde upper- en lower hull ?
Ben benieuwd naar het vervolg.

Mark
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan